MuscleMeat

Age is just a number

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.101
Mooi week overzicht 😍 4 workouts 11 uur? Train je echt bijna 3 uur per sessie?
Ja, ik doe tegenwoordig full body workouts met nadruk op benen en dat loopt richting de drie uur.
Nu hoor ik de critici al roepen dat dit waanzin en contraproductief is, maar ik ga er goed op.

Ja, ik doe tegenwoordig full body workouts met nadruk op benen en dat loopt richting de drie uur.
Nu hoor ik de critici al roepen dat dit waanzin en contraproductief is, maar ik ga er goed op.

Uiteindelijk gaat het daar toch ook om 🙂. Belangrijkste is dat je het wel maar mooi doet 💪 en met hopelijk plezier

• #4.104
O.K., beminde gelovigen van het gymnasium :pressing:, ik moet iets opbiechten. Eigenlijk vind ik hardlopen in de buitenlucht leuker dan gewichten verplaatsen in de gym, tussen de bokito's en de fitgirls. Ik ben nog steeds herstellende van onderbeenklachten, heb vandaag voor de tweede keer weer buiten gelopen, na een rustige opbouw op de loopband en kan dan echt genieten van de herfstgeuren en kleuren, het buiten zijn, en heerlijk in een flow raken bij een niet te hoog tempo. De endorfine-rush tijdens en na zo'n loop heb ik tijdens of na een krachtsessie eigenlijk nooit. Natuurlijk zal ik gewoon naar de gym blijven gaan vanwege de welbekende positieve effecten van krachttraining, maar dit moest ik toch even kwijt.

O.K., beminde gelovigen van het gymnasium :pressing:, ik moet iets opbiechten. Eigenlijk vind ik hardlopen in de buitenlucht leuker dan gewichten verplaatsen in de gym, tussen de bokito's en de fitgirls. Ik ben nog steeds herstellende van onderbeenklachten, heb vandaag voor de tweede keer weer buiten gelopen, na een rustige opbouw op de loopband en kan dan echt genieten van de herfstgeuren en kleuren, het buiten zijn, en heerlijk in een flow raken bij een niet te hoog tempo. De endorfine-rush tijdens en na zo'n loop heb ik tijdens of na een krachtsessie eigenlijk nooit. Natuurlijk zal ik gewoon naar de gym blijven gaan vanwege de welbekende positieve effecten van krachttraining, maar dit moest ik toch even kwijt.
Kijk dat vind ik nou zelf ook.

• #4.107
In een uur 380 verdiepingen (6080 treden) beklommen op de Matrix Climbmill...

• #4.108
Mijn HRV krabbelt weer op naar voor mij normale waarden (het grijze gebied), na een flinke verkoudheid.
Garmin meet de HRV gedurende de hele nacht en bepaalt daaruit een gemiddelde waarde voor die nacht.
De puntjes in de grafiek zijn dan weer het weekgemiddelde over de laatste 7 nachten.

brave_screenshot_connect.garmin.com.png

Laatst bewerkt:
  • #4.109
Prima week gedraaid. Dit na een periode met flinke rugpijn, waarschijnlijk veroorzaakt door een stevige verkoudheid (zie vorige post) i.c.m. de trainingsbelasting, waardoor ik een tijdje niet heb kunnen hardlopen of krachttraining doen en alleen wat alternatieve cardio heb gedaan die de rug minder belast.

ma: 12 km hardlopen
di: full body krachttraining
wo: 12 km hardlopen
do: full body krachttraining
vr: 14 km hardlopen
za: full body krachttraining
zo: 13 km hardlopen

Dit na een periode met flinke rugpijn, waarschijnlijk veroorzaakt door een stevige verkoudheid (zie vorige post) i.c.m. de trainingsbelasting,

Denkt u dat dit kan te maken hebben met combinatie hardlopen/benen trainen ? In onderrug zit bij mij nu ook "iets" niet helemaal goed tijdens hardlopen, hoewel ik nog maar slechts 5K doe meestal...
Hebt u iets specifiek gedaan om dit op te lossen tijdens rustperiode?

Het is gek, ik kom je naam vaak tegen op het forum, maar heb nog nooit in je log gekeken volgens mij. Sorry :)
Meer een loper dan een krachttrainer zie ik. Mooie kombinatie, bij mij gaat het lopen niet zo heel lekker meer, maar ik hoop het wel weer voorzichtig op te bouwen.

• #4.113
Denkt u dat dit kan te maken hebben met combinatie hardlopen/benen trainen ? In onderrug zit bij mij nu ook "iets" niet helemaal goed tijdens hardlopen, hoewel ik nog maar slechts 5K doe meestal...
Zeer onwaarschijnlijk. Ik belast de rug niet zwaar als ik benen train. Squats en deadlifts doe ik bijvoorbeeld niet meer. De enige beenoefening die de rug ietsje belast is een unilaterale kettlebell RDL. De blessure zit ook niet in/rondom de ruggenwervel of de grotere rugspieren (lats, traps, erector) maar het lijkt erop dat de tussenribspieren overprikkeld zijn. Het is overigens nog steeds niet weg, maar ik heb het nu wel onder contole.
Hebt u iets specifiek gedaan om dit op te lossen tijdens rustperiode?
Nee. Enkel dagelijks een kwartier de infraroodlamp er op. Voelt wel fijn en ontspannend. De diepe warmte zou het herstel kunnen bevorderen.
Het is gek, ik kom je naam vaak tegen op het forum, maar heb nog nooit in je log gekeken volgens mij. Sorry :)
Meer een loper dan een krachttrainer zie ik. Mooie kombinatie, bij mij gaat het lopen niet zo heel lekker meer, maar ik hoop het wel weer voorzichtig op te bouwen.
Excuses zijn nergens voor nodig hoor. Ik volg ook niet alle logs. Enige tip die ik je m.b.t. hardlopen kan geven is: je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn met opbouwen op die leeftijd. Begin gewoon rustig hardlopen af te wisselen met stukjes stevig wandelen.

Laatst bewerkt:
Enige tip die ik je m.b.t. tot hardlopen kan geven is: je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn met opbouwen op die leeftijd. Begin gewoon rustig hardlopen af te wisselen met stukjes stevig wandelen.
Ja, zeker waar. Het is vooral de voetpees (plantaris) die niet veel kan hebben. Ik doe idd afwisselend 250 passen rennen + 50 passen wandelen ... zo iets bij het weer opbouwen. En iedere keer weer een week of langer herstel.

• #4.116
Deze week:

ma: 15 km hardlopen
di: full body krachttraining
wo: 15 km hardlopen
do: rustdag
vr: 15 km hardlopen
za: full body krachttraining
zo: 17 km hardlopen

• #4.117
Afgelopen week:

ma: lower body KT @home
di: 16 km hardlopen
wo: lower body KT @home
do: 16 km hardlopen
vr: lower body KT @home
za: 16 km hardlopen
zo: full body KT @BigGym

Had ik al gemeld dat mijn sportieve doel dit jaar het lopen van een halve marathon is?

Afgelopen week:

ma: lower body KT @home
di: 16 km hardlopen
wo: lower body KT @home
do: 16 km hardlopen
vr: lower body KT @home
za: 16 km hardlopen
zo: full body KT @BigGym

Had ik al gemeld dat mijn sportieve doel dit jaar het lopen van een halve marathon is?
Doe het je niet na🤣 anyway, krijgt je lowerbody zo wel rust?

• #4.119
anyway, krijgt je lowerbody zo wel rust?
Ik heb geen thuis-gym en moet het doen met eigen lichaamsgewicht en een dumbbell van 15 kg. Daardoor is die training qua belasting niet te vergelijken met een training in de sportschool. Ik doe slechts drie oefeningen, 12 sets totaal, waarmee ik de benen nog redelijk volledig train:
  • Unilateral step down (heel tap) vanaf een stoel van 45 cm hoogte
  • Unilateral RDL met dumbbell
  • Unilateral standing calf raise op een traptrede (35-40 reps, feel the burn!)
Die eerste oefening is wellicht onbekend en ziet er zo uit (maar ik doe 'm vanaf een stoel van 45 cm , dus iets dieper):

Veel unilateraal werken is sowieso goed voor het hardlopen, omdat je ook op één been landt en afzet.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven