Even een ex anorect hier. (:
Ik kan natuurlijk alleen spreken over hoe het bij mij zelf is gegaan, maar voor mij: Ja, als je te weinig eet val je niet af.
Ik at op een gegeven moment rond de 400 kcal, daarmee bleef ik een lange tijd op hetzelfde gewicht hangen (BMI15), moest natuurlijk meer gaan eten (diëtist, dokter, etc), toen begon ik weer af te vallen. Opgenomen in een kliniek -> Meer eten -> Meer afgevallen, ik bleef maar afvallen totdat ik op een eetlijst zat met 3500+ calorieën. Uiteindelijk heb ik een lange tijd 2600+ moeten eten en ben daarmee in 4 maanden 12 kilo aangekomen, toen op onderhoud op 2200 kcal.
Niet echt on-topic maar om maar even te bewijzen dat het menselijk lichaam gewoon niet te begrijpen is:
Een jaar later weer een terugval, heb besloten niet terug te gaan naar een kliniek maar het zelf te doen. Ik ben zo ongelovelijk klaar met alles, ik heb besloten "Minnimaud" te volgen, dit is een herstelmethode gebaseerd op het Minnesota Starvation Experiment. Wat betekend dat ik 3000 kcal minimum eet, elke dag, maar dat is dan ook echt een minimum bij mij want ik eet zoveel meer. Toen ik ~2800 at had ik nooit honger, toen ik nog meer begon te eten leek er iets in mijn lichaam te beginnen waardoor het om meer voedsel begon te 'vragen'. Ik denk dat ik nu rond de 4000 eet, geen idee want het is vermoeiend om telkens op te tellen omdat het zo veel is :') Anyway, ik ben nu in 3 maanden 3 kilo aangekomen.
Dus, toen ik volgens een eetlijst in de kliniek at, rond de 2600+, kwam ik 3 kilo per maand aan. Nu ik eet met naar mijn lichaam 'luisteren', schat rond de 4000 per dag, kom ik 1 kilo per maand aan.
(Btw: Wat volgens de Minnimaud methode hoort te gebeuren is; eet 3000 minimum, altijd meer als je honger hebt, en je lichaam zou naar je setpoint moeten gaan waar je niet meer aankomt, en je honger zou zich ook 'stabiliseren') Als dit waar is zou ik dus op mijn setpoint geen behoefte meer hebben aan 4000kcal. Geen idee of het ook zo is, maar ik probeer het uit, want als het wel waar is hoop ik mensen met anorexia te kunnen helpen door zelf het bewijs te zijn. Als het niet waar is.. Dan ga ik heel veel aankomen en zal ik daarna moeten afvallen totdat ik een normaal gewicht heb :')