AndroidHealthClinic

"als je te weinig eet val je niet af"

• Topic Starter Topic Starter
Spiermassa verlies zal voor een groot deel zorgen voor verminderde energiebehoefte. Verder zal je stemming erg mak en futloos zijn en op die manier is energie uitgave verder beperkt. Nergens zin in hebben etc = op je luie reet blijven liggen.

bij vrouwen menstruatie die uit blijft > geen onnodige celvervanging. Huid wordt minder elastisch en eventueel haaruitval.. zelfde verhaal.

In andere woorden je energieverbruik kan op meerdere manieren dalen, maar je 'metabolisme' vertraagt niet en gaat ook niet kapot. Daar gaat dit topic over, over het onbenullige idee dat er een magische variabele ('metabolisme' wordt dit dan vaak genoemd, wat overigens niet betekent wat mensen denken dat het betekent) is die verantwoordelijk is voor het verschillen van jouw verwachting qua verandering in lichaamssamenstelling en de praktijk. Het eigenlijke probleem (mensen liegen tegen zichzelf over voedselinname, mensen kunnen niet rekenen, etc) wordt hierdoor nooit opgelost.

Interessante reacties hier verder. Bij sommige reacties vraag ik me wel af of de poster het topic eigenlijk wel gelezen heeft, of gewoon denkt dat zijn/haar anekdotisch bewijs een grotere bewijskracht heeft dan hetgeen in dit topic staat.

check mijn 60 dagen dieet op 1.3K kcals

mijn bmr verlaagde zeker naar het midden toe. ik verloor steeds minder met de tijd en zelfs met extra cardio en weet niet wat gingen de kilo's er steeds moeilijker vanaf. metabolisme vertraagde ook zeker en mijn lichaamstemperatuur was zelfs lager.

te weinig eten zorgt wel degelijk voor een vertraagde manier om vet te verliezen op lang termijn.

raad het niemand aan

check mijn 60 dagen dieet op 1.3K kcals

mijn bmr verlaagde zeker naar het midden toe. ik verloor steeds minder met de tijd en zelfs met extra cardio en weet niet wat gingen de kilo's er steeds moeilijker vanaf. metabolisme vertraagde ook zeker en mijn lichaamstemperatuur was zelfs lager.

te weinig eten zorgt wel degelijk voor een vertraagde manier om vet te verliezen op lang termijn.

raad het niemand aan

Waarom zouden mensen jouw ervaring, een ongecontrolleerde anekdote, verkiezen boven goed uitgevoerd onderzoek?

Waarom zouden mensen jouw ervaring, een ongecontrolleerde anekdote, verkiezen boven goed uitgevoerd onderzoek?

hey, dat waren mijn 2 cents for the story. ik ben hier niet om te saboteren.

probeer het zelfs eens anders

of ga eens kijken naar de pro-ana website, eetdagboeken en de babbelbox,

daar vind je genoeg mensen die op nog geen 600 kcals per dag leven en geen gewicht meer verliezen. verklaar dat eens? die eten toch weinig?

daar vind je genoeg mensen die op nog geen 600 kcals per dag leven en geen gewicht meer verliezen. verklaar dat eens? die eten toch weinig?

Vocht vasthouden.
Inb4 lees het HELE topic door.

Lees het topic nog eens door. Daarin vind je zowel een sterke aanwijzing dat mensen geen flauw idee hebben hoeveel ze eten als een beschrijving van wat er gebeurt als mensen daadwerkelijk gecontrolleerd langdurig weinig eten.

Vocht vasthouden.
Inb4 lees het HELE topic door.

Veel vocht kunnen ze niet halen uit een appel en een komkommer volgens mij.

Ik blijf bij mijn mening dat je door te weinig te eten (crashdieet), je BMR wel degelijk kan verlagen.

Je blijft bij je mening, ondanks dat er geen wetenschappelijk bewijs bestaat, wat die mening onderbouwd?

Veel vocht kunnen ze niet halen uit een appel en een komkommer volgens mij.

Ik blijf bij mijn mening dat je door te weinig te eten (crashdieet), je BMR wel degelijk kan verlagen.

Het is vocht vasthouden. Anorexia patiënten drinken sowieso enorm veel water, daarbij is dit al besproken dmv onderzoeken.

Mensen die extreem laag in kcal zitten hebben het wel vaker koud, koude vingers en voeten ed. Dus in die zin neemt metabolisme wel af? Warmte productie valt ook onder basaal metabolisme toch?

Mensen die extreem laag in kcal zitten hebben het wel vaker koud, koude vingers en voeten ed. Dus in die zin neemt metabolisme wel af? Warmte productie valt ook onder basaal metabolisme toch?

Weet niet hoe het precies zit maar volgens mij heb je gelijk. Echter denk ik dat je daar pas bij echt bizar weinig kcals last van gaat hebben (een gigantische deficit dus). Lijkt me niet iets wat speelt bij de mensen waardoor ik dit topic heb aangemaakt. Namelijk zij die menen een stuk onder maintenance te eten maar niet af te vallen.

Theoretisch gezien zou het best kunnen. Maar inderdaad in het kader van 'ik ben aan cutten, 30% onder onderhoud, waarom val ik niet af-topics', komt het er waarschijnlijk gewoon op neer dat ze hun kcals niet goed geteld hebben.

Heb het zelf ook al een aantal keer ondervonden.

Omdat veel onderzoek specifiek op obsese mensen is uitgevoerd en bovendien een gemiddelde oplevert.

Eigen ervaring vind ik net zo waardevol. Je zal maar net die uitzondering zijn ;)

Omdat veel onderzoek specifiek op obsese mensen is uitgevoerd en bovendien een gemiddelde oplevert.

Eigen ervaring vind ik net zo waardevol. Je zal maar net die uitzondering zijn ;)

Onderzoek op een case-by-case basis analyseren om te kijken of het wel specifiek genoeg is om van toepassing te zijn op jouw situatie.

De onnauwkeurigheid is bij 'eigen ervaring' enorm omdat niemand zijn hele leven lang precies al zijn kcal telt, exact zijn activiteit bijhoudt etc etc. Mensen vallen niet af 'omdat ze te weinig eten', maar eigenlijk kunnen ze niet tellen. Lekkere eigen ervaring is dat.

Ik herken het ook, doordeweeks zat ik heus onder onderhoud maar die paar (veel) biertjes met wat hapjes in het weekend deden gewoon de hele week teniet..
Dan krijg je het gevoel dat je niet afvalt terwijl je zo je best doet..

ps: nog een goed voorbeeld.. ik at bijna elke dag een paar zoute dropjes boven op me eten.. gewoon voor de smaak (en heb lage bloeddruk, dus flauwte)..
Dan weeg je opeens die dropjes.. eet je al snel 150 a 200kcal ...ehh.. of 1 blokje pure chocolade savonds.. ook iets van 150 ofzo

Ik herken het ook, doordeweeks zat ik heus onder onderhoud maar die paar (veel) biertjes met wat hapjes in het weekend deden gewoon de hele week teniet..
Dan krijg je het gevoel dat je niet afvalt terwijl je zo je best doet..

ps: nog een goed voorbeeld.. ik at bijna elke dag een paar zoute dropjes boven op me eten.. gewoon voor de smaak (en heb lage bloeddruk, dus flauwte)..
Dan weeg je opeens die dropjes.. eet je al snel 150 a 200kcal ...ehh.. of 1 blokje pure chocolade savonds.. ook iets van 150 ofzo

Zulke dingen zijn niet leuk om te weten als je ze hebt gegeten inderdaad :roflol:
20 gram m&m's zijn zo'n 100 kcal. (Dat zijn circa 18 m&m's :roflol: )

Het is allemaal vrij logisch, als je wilt afvallen moet je het tegenovergestelde met voeding doen dan ons BB'ers. Onder onderhoud eten(verantwoord/gezond) en flink sporten.

Oja, en een flinke dosis geduld hebben.

interessant topic

Ja er is enige verlaging van metabolisme, zoals al gezegd en ook in die studies aangegeven, buiten het verschil door gewichtsverlies wat je tekort steeds verder vermindert. Maar dat is heel gering enkele honderd kcal en is niet een 'starvation' mode waarbij je onmogelijk nog kunt afvallen.

Als je denkt dat je daarop een uizondering hebt meegemaakt zou ik wijzen naar de psychologische effecten. Je kunt jezelf wat dat betreft niet vertrouwen om je kcal in te schatten of zelfs schema's te volgen. Dat zeg ik ook uit ervaring.

En dan is er inderdaad ook nog vochtbalans wat op vet lijkt zeker in die psychologische staat.

Terug
Naar boven