XXL Nutrition

"als je te weinig eet val je niet af"

Ik ben niet zo heel handig met zulk Engels, gelukkig staat het (volgens mij) grotendeels op Victor zijn site :engel: Makkelijk uitgelegd. Bedankt voor je aanvulling, top!

Heb de link aangepast, blijkbaar was de mobile page van Wiki niet te openen...

Zie link hieronder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_retention_(medicine)

Wat ik interessant vond is dat bij anorexia patiënten die weinig proteïnen (eiwitten) binnenkrijgen dat zij een waterbuik (oedeem) ontwikkelen waardoor je dan denkt dat je vetter wordt maar het is eigenlijk vocht dat je lichaam vasthoud...

Je was een ) vergeten aan het einde, daarom opende hij niet :o Ik had het al door ;)

Eigenlijk is het raar om te zeggen ''bij anorexia patiënten die weinig eiwitten binnen krijgen''.
Is het dan alleen bij anorexia patiënten zo? Of ook bij mensen die geen eetstoornis hebben?
Daarbij krijgt vrijwel elke anorexia patiënt te weinig eiwit binnen, waardoor ik me dus afvraag waarom er juist naar anorexia wordt verwezen.

Ik heb geleerd op school:
Als je langdurig te weinig eet, dan gaat je lichaam in 'onderhoudsmodus' of iets dergelijks.

Het lichaam spaart dan zo veel mogelijk voedingsstoffen en probeert zo min mogelijk te verbranden > Onderhoud daalt.

Ik heb geleerd op school:
Als je langdurig te weinig eet, dan gaat je lichaam in 'onderhoudsmodus' of iets dergelijks.

Het lichaam spaart dan zo veel mogelijk voedingsstoffen en probeert zo min mogelijk te verbranden > Onderhoud daalt.

'K zou dit topic echt nog eens goed gaan doorlezen man.

Misschien kun jij je docenten nog wat leren!

Je was een ) vergeten aan het einde, daarom opende hij niet :o Ik had het al door ;)

Eigenlijk is het raar om te zeggen ''bij anorexia patiënten die weinig eiwitten binnen krijgen''.
Is het dan alleen bij anorexia patiënten zo? Of ook bij mensen die geen eetstoornis hebben?
Daarbij krijgt vrijwel elke anorexia patiënt te weinig eiwit binnen, waardoor ik me dus afvraag waarom er juist naar anorexia wordt verwezen.

Als je langdurig extreem laag zit in eiwitinname (of het nu om anorexia patiënten gaat of niet) dan heb je toch sowieso een eetstoornis? Ik snap je vraag niet zo goed...

Als je langdurig extreem laag zit in eiwitinname (of het nu om anorexia patiënten gaat of niet) dan heb je toch sowieso een eetstoornis? Ik snap je vraag niet zo goed...

Als je laag in eiwitten zit, langdurig, heb je niet zomaar een eetstoornis, wel een slecht eetpatroon (wat niet hetzelfde is).
Anorexia heb je niet als je weinig eet, je eet weinig omdat je anorexia hebt.
Op die manier.

Mensen die langdurig extreem laag in eiwitten zitten, houden vocht vast.
Niet per se anorexia patienten, niet per se mensen die veel eten,. Gewoon algemeen ''mensen die laag in eiwit zitten''.

Als je laag in eiwitten zit, langdurig, heb je niet zomaar een eetstoornis, wel een slecht eetpatroon (wat niet hetzelfde is).
Anorexia heb je niet als je weinig eet, je eet weinig omdat je anorexia hebt.
Op die manier.

Mensen die langdurig extreem laag in eiwitten zitten, houden vocht vast.
Niet per se anorexia patienten, niet per se mensen die veel eten,. Gewoon algemeen ''mensen die laag in eiwit zitten''.

Idd, daarom zie je zon bolle buik ook vaak bij ondervoede kindjes in 3e wereldlanden. Heeft natuurlijk niet met anorexia specifiek te maken maar gewoon met ondervoeding in eiwitten. En mensen met anorexia zijn meestal ondervoed. Maar idd de specifieke verwijzing naar anorexia patiënten lijkt mij ook onnodig.

Nog een aanvulling, over 'protein deficiency' (eiwittekort):

http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_deficiency#Protein_deficiency

Dus, Hell93, het hoeft niet per se alleen anorexia patiënten te zijn die zo'n waterbuik ontwikkelen, het gaat om alle ondervoede mensen...

Verder heb ik nog dit stukje gevonden:

Als er een voedseltekort is zal het lichaam zich hierop aanpassen. Op den duur zal de weerstand verminderen, wonden zullen slechter genezen doordat de conditie van de huid minder wordt. De kans op doorligwonden wordt hierdoor ook groter. Ook zal de stofwisseling vertragen en een gezond lichaam doet er in zo’n situatie alles aan om spierweefsel (bestaande uit eiwitten) te behouden en vetweefsel te verbranden. Bij een ziek en ondervoed persoon wordt het eiwitsparend systeem tenietgedaan door de reactie die het lichaam geeft op de verwonding of infectie. Dit gaat ten koste van spierweefsel zoals skeletspieren, hartspier en longweefsel. Hierdoor neemt de spierkracht af. Verder kan een ondervoed persoon de lichaamstemperatuur minder goed reguleren en wordt de stemming negatief beïnvloed waardoor deze persoon zich somber kan voelen. Bij ernstige ondervoeding wordt het voedsel nog moeilijker opgenomen door de darmen waardoor het tekort aan voedingsstoffen nog groter wordt. Dit is aan de buitenkant vaak niet zichtbaar omdat het lichaam tijdens ziekte ook vaak water en zout vast houdt. Daardoor kan iemand die er goed gevoed uitziet toch lijden aan ondervoeding. Het risico op overlijden is veel groter bij mensen die ondervoed zijn.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/71295-ondervoeding-bij-ziekte.html

Nog een aanvulling, over 'protein deficiency' (eiwittekort):

http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_deficiency#Protein_deficiency

Dus, Hell93, het hoeft niet per se alleen anorexia patiënten te zijn die zo'n waterbuik ontwikkelen, het gaat om alle ondervoede mensen...

Verder heb ik nog dit stukje gevonden:

Als er een voedseltekort is zal het lichaam zich hierop aanpassen. Op den duur zal de weerstand verminderen, wonden zullen slechter genezen doordat de conditie van de huid minder wordt. De kans op doorligwonden wordt hierdoor ook groter. Ook zal de stofwisseling vertragen en een gezond lichaam doet er in zo’n situatie alles aan om spierweefsel (bestaande uit eiwitten) te behouden en vetweefsel te verbranden. Bij een ziek en ondervoed persoon wordt het eiwitsparend systeem tenietgedaan door de reactie die het lichaam geeft op de verwonding of infectie. Dit gaat ten koste van spierweefsel zoals skeletspieren, hartspier en longweefsel. Hierdoor neemt de spierkracht af. Verder kan een ondervoed persoon de lichaamstemperatuur minder goed reguleren en wordt de stemming negatief beïnvloed waardoor deze persoon zich somber kan voelen. Bij ernstige ondervoeding wordt het voedsel nog moeilijker opgenomen door de darmen waardoor het tekort aan voedingsstoffen nog groter wordt. Dit is aan de buitenkant vaak niet zichtbaar omdat het lichaam tijdens ziekte ook vaak water en zout vast houdt. Daardoor kan iemand die er goed gevoed uitziet toch lijden aan ondervoeding. Het risico op overlijden is veel groter bij mensen die ondervoed zijn.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/71295-ondervoeding-bij-ziekte.html

Daarom zei ik dat ik het vreemd vind dat ze speciaal verwijzen naar anorexia patiënten.
Ik ben bekend met je bron en die tekst.

@Helium: Omdat het eerst heel erg moeilijk was om 3000 te eten (Als je er geen honger voor hebt), dus toen heb ik een tijdje alles berekent zodat ik zeker wist dat ik eraan zat. Nu ben ik zo'n persoon dat niet heel erg veel varieërd, dus eet ik nogsteeds zo ongeveer wat ik toen ook at, maar dan nog met veel meer tussendoors erbij. En met mijn tussendoor voedsel is het niet heel moeilijk om 1000 kcal daarbij op te eten, want ik hou veels te veel van noten :') Plus ik ben gaan onderschatten ipv overschatten, ik rondde toen ik nog telde alles af naar beneden; dat hielp tegen de eetstoornis omdat ik eerder altijd iedere calorie telde, in een plakje komkommer, in 1 blokje tomaat etc., ik heb mezelf aangeleerd daar niet meer naar te kijken dus: Stel ik eet een koekje van 68 kcal -> Afronden naar 60. Warme maaltijd van 742 -> 700.

Het is misschien moeilijk te geloven ja, maar ik had ook in de kliniek al gezien hoe vreemd het lichaam is (mensen die aankomen wanneer ze minder gaan eten, mensen die afvallen op 3500+ kcal, mensen die eerst maar kilo's aan blijven komen en dat het opeens plotseling zomaar stopt terwijl ze niks veranderen qua voedingspatroon)

Ik heb geen doel qua lichaamsgewicht, ik wil zien of die setpoint-theory de waarheid is, en als dat zo is zal mijn lichaam dus horen te stabiliseren op het gewicht dat goed voor mij is. Nu heb ik al wel zo'n idee wat dat moet zijn, ik weet natuurlijk nog het gewicht voordat ik anorexia kreeg, plus als ik kijk naar mijn familie zitten die allemaal beetje rond het zelfde bmi. Als ik daar dus ver ver boven ga, en het dus niet de waarheid is, zou ik proberen terug te gaan naar mijn gewicht voor anorexia. Dat was een erg normaal gewicht; ik ben nooit van mezelf erg dun geweest en dat moet ik maar accepteren :) Is lastig, want er zijn zoveel mensen zonder anorexia die 'dun kunnen zijn' & kunnen diëten zonder dat het heel obsessief word en ik wou dat ik dat ook kon, maar zo ben ik blijkbaar niet ;)

& Dankjewel! ^^

Leuk om die trucjes te lezen die je gebruikt voor jezelf om makkelijker om te gaan met voeding :)

Je hebt het over mensen in de kliniek, dit zijn wel heel extreme gevallen die hun lichaam veel schade
aan hebben gedaan, zo zie je maar hoe belangrijk het is om 'normaal' te eten.

Dat setpoint verhaal ben ik niet bekend mee. Schatting voor ideaal gewicht bij vrouwen: lengte-110=gewicht.
Verder kun je zelf een gezond gewicht bepalen waar jij je het best bij voelt.

Wanneer je inziet dat voeding niet goed/slecht is maar puur als brandstof ziet wat je lichaam nodig heeft om op een
bepaald gewicht te komen dan zou het zomaar kunnen zijn dat je anders met voeding om zal gaan.

Ik spreek hiermee uit ervaring dat sinds ik mijn zus verteld heb waarom voeding na het sporten zo belangrijk is om te nemen,
ze dit niet meer ziet als "iets slechts" of dat "sporten voor niks is geweest" maar als iets goeds. Ze heeft ook anorexia gehad.

Maar goed misschien gaan we een beetje off-topic. Hoop dat je de resultaten bereikt die je voor ogen hebt!
En je kan me altijd een berichtje sturen als je verder wilt praten of vragen hebt ofzo.

Niet afvallen als je 'te weinig' eet is natuurlijk wel erg vatbaar voor interpretatie. Te weinig voor wat? Te weinig om op gewicht te blijven? Dan is het inderdaad bullshit.
Maar als jij normaal een onderhoud hebt van 4000 calorien, en je gaat er 3200 eten en dit houd je heel lang vol, zal je vroeg op laat toch wel stoppen met afvallen lijkt mij? Je onderhoud zal vanzelf van 4000 naar 3200 lopen, hoe lang dit ook duurt, ivm verloren spiermassa en wellicht verminderde activiteit vanwege hongerig en slap gevoel. Dus dan is die 3200 niet meer 'te weinig' maar 'genoeg' , terwijl dit begon als te weinig.

Wanneer hoor je dat dan? lijkt me niet zon standaard gesprek onderwerp of zit je vaak op
die pro-anna site xD Namelijk mijn eerste keer dat ik dit hoor haha

Random gesprekken. Sommige mensen hebben echt van die hele aparte dingen waar ze niet tegen kunnen. Kraken van sneeuw onder hun voeten, watten tegen hun tanden...

Niet afvallen als je 'te weinig' eet is natuurlijk wel erg vatbaar voor interpretatie. Te weinig voor wat? Te weinig om op gewicht te blijven? Dan is het inderdaad bullshit.
Maar als jij normaal een onderhoud hebt van 4000 calorien, en je gaat er 3200 eten en dit houd je heel lang vol, zal je vroeg op laat toch wel stoppen met afvallen lijkt mij? Je onderhoud zal vanzelf van 4000 naar 3200 lopen, hoe lang dit ook duurt, ivm verloren spiermassa en wellicht verminderde activiteit vanwege hongerig en slap gevoel. Dus dan is die 3200 niet meer 'te weinig' maar 'genoeg' , terwijl dit begon als te weinig.

Het gaat hier meer om de zogenaamde 'starvation' modus.

Het gaat hier meer om de zogenaamde 'starvation' modus.

Spiermassa verlies zal voor een groot deel zorgen voor verminderde energiebehoefte. Verder zal je stemming erg mak en futloos zijn en op die manier is energie uitgave verder beperkt. Nergens zin in hebben etc = op je luie reet blijven liggen.

bij vrouwen menstruatie die uit blijft > geen onnodige celvervanging. Huid wordt minder elastisch en eventueel haaruitval.. zelfde verhaal.

Terug
Naar boven