MuscleMeat

Armen strekken of niet

Peiling Peiling Bij biceps curl armen strekken of niet

• Totaal stemmers
    138
  • Topic Starter Topic Starter
Heel eenvoudig. Mijn bovenarm blijft in lijn met de incline hoek waarin mijn bovenlichaam is geplaatst.

Maw de hoek arm schouder is hetzelfde als bij een "gewone" curl. Bewegingsuitslag wordt dus niet groter en juist de grotere bewegingsuitslag is het pluspunt van de incline curl.

Mijn arm strek ik volledig maar doordat mijn arm niet naar beneden wijst maar een hoek maakt blijft het gewicht d.m.v. de zwaartekracht die aan mijn arm trekt.

Ondank dat de biceps meedoet in schouderflexie zal het grootste deel van dit in positie houden ten laste komen van de voorkant schouder.

Gevolg: volledig strekken en toch nog steeds vol spanning op de spier.

Nee, alleen een klein beetje vanaf de schouder.

Bij bepaalde cable curl varianten werkt het ook zo. Ookal strek je je arm volledig er blijft spanning op de kabel staan en dus ook op je biceps.

Foute denkwijze. Spanning op de kabel wil nog niet zeggen spanning op de spier.

Zelfs een spier op maximale rek (en dus zonder spanning) kan nog zorgen voor een gespannen kabel.

Bij bv lying cable curls met voledig gestrekte armen (maw biceps is vanaf bijde kanten maximaal op lengte) staat er nog spanning op de kabel.

Maw de hoek arm schouder is hetzelfde als bij een "gewone" curl. Bewegingsuitslag wordt dus niet groter en juist de grotere bewegingsuitslag is het pluspunt van de incline curl.

Ondank dat de biceps meedoet in schouderflexie zal het grootste deel van dit in positie houden ten laste komen van de voorkant schouder.

Nee, alleen een klein beetje vanaf de schouder.

Foute denkwijze. Spanning op de kabel wil nog niet zeggen spanning op de spier.

Zelfs een spier op maximale rek (en dus zonder spanning) kan nog zorgen voor een gespannen kabel.

Bij bv lying cable curls met voledig gestrekte armen (maw biceps is vanaf bijde kanten maximaal op lengte) staat er nog spanning op de kabel.
Werkt bij de skull crucher ook die ik doe. Ik hou mijn bovenarm niet recht omhoog maar onder een hoek van 45 graden. Wanneer ik mijn arm volledig strek blijft het gewicht aan mijn triceps trekken. Zou ik mijn arm gestrekt voor mij houden dan worden het gewicht als een dwarskracht via mijn botten worden doorgegeven.

Je kunt wel zeggen dat het uitsluitend mijn schouders zijn die deze krachten opvangen maar dat is helaas niet waar. Misschien in de wereld van bodybuilders die denken dat alles te isoleren valt maar mijn biceps worden vol op spanning gehouden omdat het gewicht onder die hoek aan mijn armen blijft trekken. Hier hoef je echt niet alleen maar een kleine buiging voor in je arm te houden. Het werkt namelijk per scharnier punt (gewrichten). Vanuit het schouder gewricht zullen de spieren spanning houden om de arm in deze positie te houden. Maar je hebt nog een gewricht tussen het gewicht en de schouder zitten en die kun je niet uitschakelen. Ook bij dit gewricht zullen je spieren een spanning moeten leveren om deze positie te handhaven. Zou je dat niet doen dan zou het gewicht uitsluitend op je gewrichten rusten met alle gevolgen van dien.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Werkt bij de skull crucher ook die ik doe. Ik hou mijn bovenarm niet recht omhoog maar onder een hoek van 45 graden.

Bij liggende extensies komt de lange kop juist op lengte als je de arm op 45gr houd, net als de biceps op lengte komt waneer je je rm helemaal uit laat hangen.

Wat jij doet is juist de biceps vanaf de schouder iets verkort houden. E.e.a. is dus niet met elkaar verglijkbaar.

Je kunt wel zeggen dat het uitsluitend mijn schouders zijn die deze krachten opvangen

Ik denk dat je mijn post niet goed leest. Ik zeg.

Ondank dat de biceps meedoet in schouderflexie zal het grootste deel van dit in positie houden ten laste komen van de voorkant schouder

Verders geef ik aan dat de grootste werking van de normaal uitgevoerde incline curl (arm uithangen) juist berust op het feit dat de spier op lengte komt en dus meer kracht kan leveren.

Als je een oefening zoekt waarbij de biceps vanaf de schouder echt verkort bklijft kan je beter voor preacher curls od gaan.

Wat spanning aangaat, onder spanning houden van een spier wordt onder verstaan dat binnen de sarcomeren meer actine en myosine filementen in elkaar grijpen dan in de normale rustpositie. Maw dat spier tov de rustpositie verkort is.

Iedere positie waarbij tov van de rustpositie er minder filamenten in elkaar grijpen betekend dus een vermindering van spanning tot het punt waarop de spier langer word dan z'n normale rustlengte en de spanning geheel verdwijnt en zelfs over kan gaan in rek.

spanning erop houden, bijna strekken lijkt me the way to go

gewone curls strekken, zo ver mogelijk strekken totdat er nog spanning is en deze niet wegvalt

Helemaal strekken doe ik niet, arm is nooit 180 graden, mss wel 160 of 170 ofzo.

strekken en spanning lossen, is dubbel zo vermoeiend om de spanning terug opnieuw op te bouwen + volledige ROM

Is idd veel vermoeiender, maar lijkt me niet zo effectief voor massa, wel voor kracht.

Laatst bewerkt:
beetje een te brede vraag.
biceps curl met dumbbells laat ik gewoon helemaal naar beneden zakken.
met barbell komt het beetje tegen de benen aan dus strek je niet 100%

en op een schuin bankje, laat ik hem niet helemaal zakken.
hammer curl laat ik wel weer helemaal zakken.

ik vind belangrijker dat je tijdens de curl ff 1 a 2 sec goed vasthoud en langzaam laat zakken belangrijker dan dat je stretcht

Laatst bewerkt:
dumbbell curll blijft mijn arm licht gebogen.
Bij hammer curll ontspan ik mijn armen volledig.

Terug
Naar boven