Ik kom geen kritiek spuien, maar als je bijna geen beenspieroefeningen doet, impliceer je toch dat je je benen minder belangrijk vindt. En dat je inderdaad een goede rug belangrijker vindt.
Wat is daar nou kritiek aan. Ik geef je eerst positieve commentaar, moet je toch ook tegen een kritiekje kunnen, niet?
CoachDO, mijn reactie op jouw bericht was helemaal niet fel bedoeld. Sorry als het zo over kwam.
Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat je het belang van een GEZONDE rug pas volledig gaat apprecieren nadat eerst goed scheef is gegaan.
Wat oefeningen betreft:
Zowel voor benen als voor rug heb ik me moeten beperken tot de oefeningen die weinig tot geen druk op de tussenwervelschijven veroorzaken. De eerste jaren na mijn kwetsure heb ik me voor mijn quadriceps zelfs moeten beperken tot one-leg squats ZONDER baar en gewicht en wat leg extensions. Enige tijd later ben ik een skateboard op mijn rug gaan binden, en zo met mijn rug tegen de muur one-leg squats gaan doen zonder extra gewicht. Heus niet omdat ik dat allemaal zo leuk vond, maar uit pure noodzaak.
Naarmate de stabiliteit in mijn rug wat begon toe te nemen ben ik enkele jaar later one-leg hack squats gaan doen, en sinds 2 maanden (nieuwe leg press machine in de gym) doe ik er one-leg leg presses bij.
Wat ik wel al vrij snel opnieuw ben gaan doen is leg curls, omdat dit de wervelschijven niet zo veel belast.
Mijn ervaring leert me dat mijn rug het na 18 jaar, nog steeds niet aankan om het gewicht te dragen om beide benen tegelijk te trainen op de hack squat of legg press. Doordat de onderste tussenwervelschijf (tss onderste wervel en heiligbeen) stuk is, zijn idd zelfs leg presses gevaarlijk voor mij.
Voor rug doe ik om dezelfde reden ook geen STANDING T-bar of barbell rows. Gelukkig zijn er voldoende machines waarmee je de rug toch deftig kan trainen en die wel volledig veilig zijn voor de tussenwervelschijven.
Maar mijn trainingsschema staat in alle geuren en kleuren uitgelegd op mijn web site:
http://www.true-natural-bodybuilding.com/training.html