Fitness Seller

Back in town

Persoonlijk vind ik de keuze van mijn oefeningen niet de beste. Ben aan het overwegen om over te stappen naar dit:

Squats
Deadlifts
Chins
Bor's
MP's

Ik neem aan dat BB of DB Bench Press er ook hoort bij te staan? Zelf zou ik liever gaan voor High Incline DB Press in plaats van MP's. Niet alleen omdat je ook zo meer het clavicular gedeelte van je pec major meepakt, maar ook omdat het (gezien de halve ROM waarmee de meeste mensen MP's uitvoeren) ook gewoon een betere oefening is voor de schouders (omdat ze makkelijker met volledige diepte uit te voeren zijn).

Heb je er trouwens al over nagedacht om BB BOR's te vervangen met de DB variant? Je spaart je onderrug en je stimuleert je bovenrug minstens evengoed.

Maar goed ik zie, wel ik blijf progressie maken, dus why change a winning team?

Dat blijft uiteraard de belangrijkste maatstaf. :)

• Topic Starter Topic Starter
Ik neem aan dat BB of DB Bench Press er ook hoort bij te staan? Zelf zou ik liever gaan voor High Incline DB Press in plaats van MP's. Niet alleen omdat je ook zo meer het clavicular gedeelte van je pec major meepakt, maar ook omdat het (gezien de halve ROM waarmee de meeste mensen MP's uitvoeren) ook gewoon een betere oefening is voor de schouders (omdat ze makkelijker met volledige diepte uit te voeren zijn).

Heb je er trouwens al over nagedacht om BB BOR's te vervangen met de DB variant? Je spaart je onderrug en je stimuleert je bovenrug minstens evengoed.

Dat blijft uiteraard de belangrijkste maatstaf. :)

De bench ben ik uiteraard vergeten.

Nu, ik ben er me van bewust dat dumbbells superieur zijn aan barbells, maar heb het gevoel dat oefeningen gaan vervangen me eerder een stap terug gaat zetten: ga ver onder mijn capaciteiten moeten trainen omwille van de extra factor van coördinatie + het gaat een tijdje duren vooraleer ik de gewichten vind die juist zijn voor mij. Dat is progressie tijd die je nooit meer inhaalt. Bovendien is voor de meeste oefeningen de stap van 2kg (dat is het verschil tussen de db's bij ons) ofwel te hoog (voor kleine spiergroepen) ofwel te laag (voor grote spiergroepen).

De MP ben ik aan het overwegen omdat je overal hoort dat je niet zonder kan/ dat het een essentiële oefening is. Volgens mijn huidig schema is hij te zwaar icm bench en dips in één FB. Aangezien ik het spijtig zou vinden om de vorderingen die ik heb dips en skulls heb bereikt overboord te werpen, neig ik er nu meer naar toe om MP toe te voegen van zodra mijn training gesplitst wordt naar een 3 daagse split (maar eerst nog naar een ub/LB-split toewerken). Ik denk dat het splitsen van mijn training nog wel even kan duren, hoewel ik vandaag wel het gevoel heb dat het nodig is. Mocht ik de MP niet meer in volledige diepte kunnen uitvoeren (heb de indruk dat mijn lenigheid er niet vooruit op aan het gaan is), dan kies ik natuurlijk voor de DB-variant en dan gaat de progressie maar wat moeizamer omwille van de stap van 2kg per dumbbell die toch net iets te hoog ligt.

Training vandaag: elke oefening 1set 18reps en 1set 17reps. Behalve chins: 1set 15 reps, 1 set 14reps. Tweede set chins leek nergens meer naar.

Laatst bewerkt:
Training van gisteren elke oefening 2sets 18reps:
Chins BW (deze oefening 2sets 15reps)
Bench 70kg
Squats 90kg
Calfs 70kg
lateral raises twee 8kg dumbbells
BOR's 70kg
Dips bodyweight + 18kg dumbbell tussen de voeten
Preachers 36kg
Skulls 36kg
Deadlift 90kg

Training van vandaag elke oefening 2sets 18reps:
Chins BW (deze oefening 2sets 15reps)
Bench 70kg
Squats 90kg
Calfs 70kg
lateral raises twee 8kg dumbbells
BOR's 70kg
Dips bodyweight + 18kg dumbbell tussen de voeten
Preachers 36kg
Skulls 36kg
Deadlift 90kg

Volgende week 19reps... ben benieuwd of het gaat lukken. Als het goed gaat maandag denk ik gewoon onmiddellijk naar die 20reps te springen. Het begint fysiek én mentaal heel zwaar door te wegen en wil zo snel mogelijk ophouden met deze beproeving. Maar moet wel eerst die 20reps halen, of zwaar falen...

Als je denkt dat je het kan dan zou ik deze dag direct voor de 20 reps gaan. Als je (hard) faalt dan merk je het de eerste training al en dan kan je de rest van de week voor 19 reps gaan.

Ben wel benieuwd wat het effect op je krachtstats zal zijn.

Als je denkt dat je het kan dan zou ik deze dag direct voor de 20 reps gaan. Als je (hard) faalt dan merk je het de eerste training al en dan kan je de rest van de week voor 19 reps gaan.

Ben wel benieuwd wat het effect op je krachtstats zal zijn.

Ik ben ook wel benieuwd wat het mijn mijn krachtstats gaat doen. Denk het te zien binnen een 7-9 weken wanneer ik aan het einde zal zitten van mijn volgende HST-cyclus.

Ben gisteren op sommige oefeningen gewoon de 19reps gedaan. Was zwaar uitgegaan afgelopen week + gedumpt door chick die ik een maand geleden even vermeld heb in mijn log maw... motivatie was laag. Heb de training ook in 2 gesplitst. Deze week training ik 6x (UB/LB) en hoop dat deze kortere trainingssessies het iets makkelijker maken om mijn doelen te halen.

Gisteren
Chins 1set x16 (body weight) 1set x 15
Bench 1set x 19 (70kg) 1set x18
Dips 1set x 19 (bw + 18kg) 1set x18
Lateral raises1set x 19 (8kg) 1set x18
Calfs 1set x 19 (70kg) 1set x18
skulls en preacher 1set 20reps (36kg) 1set 18reps

Vandaag squats, bors en deads doen.

Laatst bewerkt:
Mwoehhahahahaha
Vandaag 2sets 20 reppers squat (90kg), deadlift (90kg) en BOR's (70kg). Op squat na wel met straps en belt gewerkt. But hey, I don't care. Ik was stikkapot achteraf. Nu een dagje rust en donderdag weer de eerste reeks oefeningen, vrijdag de de squats en deads en BOR's.

Deadlift na preacher curls: eigenaardige volgorde, geven je armen het dan niet te snel op?
Al hoor ik regelmatig datde 60's powerhousen hun fullbody- training zelfs begonnen met curls en eindigden met zware squats; dus ja waarom niet...

Deadlift na preacher curls: eigenaardige volgorde, geven je armen het dan niet te snel op?
Al hoor ik regelmatig datde 60's powerhousen hun fullbody- training zelfs begonnen met curls en eindigden met zware squats; dus ja waarom niet...

Nooit last van gehad. Squats en deadlifts interfereren wel nogal met elkaar :(

Gisteren:
Chins 1set x17 (body weight) 1set x 10 (failure)
Bench 2set x 20 (70kg)
Dips 2set x 20 (bw + 18kg)
Lateral raises 2set x 20 (8kg)
Calfs 2set x 20(70kg)
skulls en preacher 2set 20reps (36kg)

Gefaald op de chins. Al met al geen slechte training als je volgende factoren in beschouwing neemt:
Was ook zo drukkend warm (geen airco) + weinig slaap van uit te gaan + miserabel voelen van gedumpt geweest te zijn (gelukkig is het al wat minder erg dan begin van de week, maar toch... zal het moeten uitzitten vrees ik. Ben zo labiel als een vrouw met zware maandstonden nu. Deze avond een vroeger neukertje laten afkomen, hoop dat het wat wordt en dat het wat helpt. Morgen een date met iemand die ik pas ken. Life goes on.)

Vandaag squats en dead samen aan 2sx20r 90kg en BOR's 2sets 20 reps @ 70kg.
Gaat afzien zijn. Ik ga wederom straps en belt gebruiken.

Laatst bewerkt:
Squats en deads 90kg 2sets 20reps = check!
BORs 70 kg 2sets 20reps = check!

Nu zondag nog de andere oefeningen 1 training 2sets 20reps en dan een week deloaden om daarna een hst cyclus te starten.

resultaat van deze cyclus:
Ben van 79kg naar net onder de 78kg gedropt in lichaamsgewicht. Ben droger geworden (vooral voelbaar mdunner zwembandje onderkant buik zijkant heupen). Krachtstats verwacht ik niet te veel ingeboet te hebben (zal ik binnen een 5tal weken wel merken wanneer ik zwaar moet duwen in mijn opkomende hst cyclus).

Laatst bewerkt:
Blijven Knallen, Suicide Sid!;)

Vandaag de laatste training van deze cyclus met succes afgerond:

Chins set x17r (body weight) Laatste reps van de tweede set waren verliepen met horten en stoten.
Bench 2set x 20r (70kg)
Dips 2set x 20r (bw + 18kg)
Lateral raises 2set x 20r (8kg)
Calfs 2set x 20r (70kg)
skulls en preacher 2set 20reps (36kg)

Out with the old in with the new!

Bijgevoegd HST schema voor komende 6 weken (voorafgegaan door 2 weken soort van deload).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Even een vergelijking gemaakt tussen mijn eerste HST-schema in mei 2010 vs het HST-schema waar ik nu mee ga beginnen.

Conclusie, de gewichten waar ik nu 15reps mee doe, liggen hoger dan de gewichten waar ik destijds mezelf 100% moest inspannen om 5reps te doen. Meer nog, de gewichten waar ik destijds 3sets 5reps mee deed, daar doe ik nu mijn deload van 2sets 15reps mee.

Bijlagen

Nog 2 trainingen (vandaag en vrijdag) deload en dan kan het echte werk weer beginnen.

Morgen begint de eerste HST training.

Vanaf 30/07 oftwel mijn tweede HST week, voeg ik 3mg/dag D-Aspartic Acid toe aan mijn suplementenregime (whey, creatine mono, citruline, Beta Alanine). Zoals het nu gepland is, blijft dit dan een deel van mijn suplementatie tot 21/10. In de loop van de weken worden Activate Xtreme, lean xtreme en Triazole toegevoegd. Plan is om in de loop van oktober 100kg 10reps te kunnen benchen.

Heb het gevoel dat ik één vd komende weken de definitieve stap van full body naar UB/LB-split zal moeten maken om de intensiteit en het volume te kunnen bolwerken. Ik blijf zolang ik kan wel de full body way kiezen. De definitieve stap zal pas gezet worden uit pure noodzaak!

Laatst bewerkt:
Goede log, leuk om te lezen. Ik volg!

Kak, wat pokke zwaar vandaag door de drukkende hitte!

3de training van deze HST:
Chins 2sets 14reps BW
Bench 2sets 15reps 70kg
Lateral raise 2sets 15reps 8kg dumbbells
(pendlay) BORs 2sets 15reps 70kg
Dips 2sets 15reps lichaamsgewicht (79kg) + 18kg
Preacher curls 2sets 15reps 36kg
Skulls 2sets 15reps 36kg
(sumo tot net onder par) Squats 2sets 15reps 90kg
(romanian) Deadlifts 2sets 15reps 90kg

Nog een week dit volume. Mijn lichaam gaat na in totaal 9 weken (waarvan 5 +15reps) blij zijn om niet hoger dan 10reps te moeten gaan. Overal verzuurd, vooral mijn nek. Heb er vaak hoofdpijn van en slaap er ook slecht door + mijn traps schieten in een kramp van het minste door de verzuring.

Lessons learned: als ik na een high rep range periode een deload week inlas moet ik substantieel veel lager in rep range gaan zitten tijdens deze deload, en niet enkel de gewichten goed verlagen.

4de training van deze HST:
Chins 2sets 14reps BW
Bench 2sets 15reps 70kg
Lateral raise 2sets 15reps 8kg dumbbells
(pendlay) BORs 2sets 15reps 70kg
Dips 2sets 15reps lichaamsgewicht (79kg) + 18kg
Preacher curls 2sets 15reps 36kg
Skulls 2sets 15reps 36kg
(sumo tot net onder par) Squats 2sets 15reps 90kg
(romanian) Deadlifts 2sets 15reps 90kg

Ging wat makkelijker dan vrijdag, maar de hoofdpijn die ik krijg door mijn nek die vast zit is niet te harden. Ben van het gebonk in mijn hoofd tijdens het squaten erg misselijk geworden. heb mijn training een tien minuutjes moeten onderbreken hierdoor. Zit nu al sinds afgelopen week mijn nekspieren te stretchen, maar het haalt helaas niet veel uit. Als binnen twee weken niet blijkt dat het beter is, ga ik naar de dokter om me wat fysio behandelingen te laten voorschrijven. Kan niet verder zo, ben van de hoofdpijn een hele dag ellendig geweest.

5de HST training:
Chins 2sets 15reps BW
Bench 2sets 15reps 75kg
Lateral raise 2sets 15reps 10kg dumbbells
(pendlay) BORs 2sets 15reps 75kg
Dips 2sets 15reps lichaamsgewicht (79kg) + 22kg
Preacher curls 2sets 15reps 38,5kg
Skulls 2sets 15reps 38,5kg
(sumo tot net onder par) Squats 2sets 15reps 95kg
(romanian) Deadlifts 2sets 15reps 95kg

Was een pittige training. achteraf rook mijn t-shirt naar pure amoniak. Goed uitrusten, bikkelen en stretchen (vooral de nek), zodat ik morgen nog er één keer kan in vliegen deze week.

Terug
Naar boven