Ik ben helemaal niet zo actief maar ik ben inderdaad geen value investor. Stel dat je op de AEX value investor was geweest de laatste 10 jaar dan had je buiten het gemiddelde dividend gewoon niks gewonnen.
Ik ben trader maar weet tegelijkertijd dat het gewoon bijna gelijk staat aan gokken, met alle risico's van dien.
Value investing kan best werken maar je moet wel je tijd mee hebben en hele diepe zakken hebben om echt mee te kunnen doen. Dus ja je klinkt wel vrij gefrustreerd want een vergelijk tussen een normale belegger en de top beleggers gaat eigenlijk nergens over. Ook die top beleggers doen aan stock picking maar dan wel op en wijze die zoveel tijd kost dat het meer dan een dagtaak wordt. Tevens moet je dan zoals gezegd hele diepe zakken hebben om echt profijt te hebben van je investeringen, want ook value stocks kunnen zeer lange tijd grote bleeders blijven. Diversifieer maar eens een portefeuille van 10K over 20 value stocks en kijk hoe lang het duurt voordat je echt rendement hebt. Waarschijnlijk nog langer dan als je de index gevolgd zou hebben.
Hoe weet jij dat value stocks de afgelopen 10 jaar een underpeformance hebben laten zien? Heb je een bron? Ik heb wel talloze studies van vooraanstaande onderzoekers gelezen en daaruit blijkt keer op keer dat value elke andere methode met enkele base points verslaat over een tijdsvak van 5 jaar of meer, daar raak ej oko gelijk de gevoelige snaar van de value methode, dat is dat de meeste niet gedisciplineerd kunnen value beleggen en meegaan met de schapen en we weten van Gecko dat schapen geslacht worden
Ik begon in eind 2002, begin 2003 aandelen te accumuleren van Aalberts, Sligro, Innoconcepts en Bam groep voor schandalig lage prijzen, terwijl er fundamenteel niets aan de hand mee was en ze zelfs elk kwartaal meer winst maakten en de consensus versloegen. Een bedrijf als Aalberts, buitengewoon boring en predictable, maar noteerde wel even onder de boekwaarde van tastbare activa en dan is de manager/ondernemer Aalberts nog niet eens ingerpijsd en diens track record. Sindsdien is het een ten bagger gebleken. Ik heb wel een hele poos moeten wachten op zulke kansen, maar geduld is een schone zaak en wie wachtr die zal rijkelijk beloond worden, mits ie fantastische ondernemingen koop voor een redeljke tot zeer lage prijs.
Je hebt gelijk dat value beleggen veel tijd kost, heel veel tijd zelfs. Ik steek soms dagen in research en analyse van één aandeel, maar het moeilijkste is om de discipline te behouden. Het is tijdrovend maar super leuk, vind ik.
Wat betreft diversificatie: diversification is a protection against ignorance (onwetendheid). Als je veel tijd steekt in studie en analyse en je weet hoe de cash flows door het bedrijf gaan en je kunt de houdbaarheid van een business model goed inschatten en je komt dan tot de conclusie dat dit inderdaad heel erg goedkoop is en dat dit bedrijf met gemak komende 5 jaar zijn winning streak zal voortzetten, dan zou je heel gek zijn om daar 5% van je assets in te stoppen. Ik stop er dan meteen 20% of meer in. Hoe meer je van een bedrijf weet, hoe zekerder je van je zaak bent en hoe meer je met vertrouwen een ruime plaats kunt inruimen in je portfolio voor zon fantastisch bedrijf.