MuscleMeat

Belt voegt niks toe?

  • Topic starter rob91
  • Startdatum
  • Reacties 49
  • Weergaven 3K
  • Volgers 11

Bezoekers in dit topic


Je hoeft niet boos te worden als je achteraf bedenkt dat ik toch gelijk heb, gewoon toegeven is niets mis mee. Je vriendje tymbo reageert ook niet als hij weet dat hij geen gelijk heeft en van zichzelf weet dat hij eigenlijk geen nuttig argument meer heeft. Erg kenmerkend voor het dikke powerlifter ras.

Kan alleen maar zien dat telkens dezelfde lui hier dingen als 'onzin' bestempelen omdat ze te bekrompen zijn om verder te kijken dan hun neus lang is. Als je vervolgens ingaat op wat gezegd wordt blijft de reactie uit en krijg je zulk soort termen als reactie, erg typisch voor mensen die inhoudelijk eigenlijk niks kunnen bijdragen :D
 
Het is toch logisch dat een zwak punt aansterken (met riem) ervoor zorgt dat je meer gewicht kan pakken. Ik zeg niet dat je geen buik traint wanneer je wel een riem gebruikt.

De core is in 9 van de 10 gevallen het zwakste punt bij de squat. Denk hierbij aan voorover hellen et cetera. Dit komt ook tot uitdrukking wanneer je riem niet om hebt, dan pak je minder gewicht. Oftewel: Sterker maken core = geen riem nodig = geen spanning tegen riem aan zetten maar een natuurlijke riem van spier = functioneler in het dagelijks leven. Als je geen powerlifting ambities hebt is een riem echt niet nodig en kan je beter de zwakste schakel sterker maken.

---------- Toegevoegd om 12:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:34 ----------



Je verdraait wat ik zeg. Dat zeg ik niet.

Nee.
 
Quotes ooit door Ludens gepost.
Korte weergave van wat de literatuur aangeeft:

1: Eenduidig : het dragen van een gordel verhoogt de intra-abdominale druk.
2: Wisselend : het dragen van een gordel verhoogt de stabiliteit van de rug.
3: Sterk : het dragen van een gordel heeft geen preventieve werking voor blessures.

ad 2: als je de studies doorneemt lijkt er een relatie te bestaan tussen de mate waarin een gordel bijdraagt aan de stabiliteit van de rug en de hoogte van de load; vanaf 90% 1RM vinden de meeste studies een verhoging van de stabiliteit bij het dragen van een gordel.


Als je een riem gebruikt zou ik zelf hiermee pas beginnen rond 90% 1RM.


Voor de zekerheid: IAP staat voor intra abdominal pressure.

- IAP met gordel hoger en over een ander traject. (Harman et al.; 1989)
- IAP hoger, load op rugmusculatuur en compressiekrachten in de wevelkolom lager, maar pas vanaf 90% 1RM. (Lander et al.; 1990)
- IAP hoger, maar ook intramusculaire druk in rugmusculatuur hoger. Riem verhoogt de stijfheid van de WK. (Miyamoto et al.; 1999)
- IAP hoger, intramusculaire druk soms lager, stabiliteit hoger. (Cholewiki et al.; 1999)
- met riem >ROM en >snelheid bij gelijke electromyografische activiteit tijdens squat (>90% 1RM). (Zink et al.; 2001)
- IAP hoger, intramusculaire druk lager, geen effect op ademhaling. (Lee et al.; 2002)
- Gordel heeft geen invloed op de wijze waarop de onderrug beweegt/ is gepositioneerd tijdens squats. (Walsh et al.; 2007)
- Gordel heeft geen preventief effect voor rugklachten. (Martimo et al.; 2008) REVIEW
 
Als je een riem goed en gedoseerd gebruikt dan kan het je core ook sterker maken. Daarnaast handle je meer gewicht, wat theoretisch gezien meer kracht en hypertrofie op zou moeten leveren.

Door de intra-abdominale druk wordt het een stabieler en daarmee steviger geheel. Daarmee ook een sterker geheel, maar de spier wordt niet direct er zelf sterker door. Het 2e punt kan ik me wel enigzins in vinden...

Adonis, hoe verklaar je dan dat beltless maxes evenredig omhoog gaan met max met belt, terwijl diegene nooit beltless traint?

Omdat techniek heel anders is? Omdat je veel spieren ontziet?

Volgens mij is de techniek die gebruikt bij wel of geen riem toch wel iets anders? JE gaat je zelf toch op een andere manier "bracen" voor de load...


Echt onzin dat voorover vallen een core probleem is.
Functioneler in dagelijks leven, laat me niet lachen man. Wat doe je dan in het dagelijks leven? Hele dag zakken cement dragen?
Denk wel dat je je lichaam beter conditioneert zonder riem om zware dingen te tillen in het dagelijks leven.
Uiteindelijk bij een verhuizing oid lopen we ook niet met ons riemen om en moet het lijf het maar zelf zien te doen, zonder extra stabiliteit.

Haha dus dat is je reactie :roflol:

Dacht al dat je op zo'n niveau zat. Ik sjouw niet met zakken nee, maar jij bent zeker schoonmaker :)?

Dit is weer een beetje jammer....



Imo als je kijkt naar trainen om het lichaam functioneel zo sterk mogelijk te maken, het nuttiger is om zonder belt te liften. Dat komt nu eenmaal het meeste overeen met het dagelijkse functioneren.
Genoeg gewichtheffers die dikke nummers zonder riem squaten en echt een sterke core hebben, dus het kan zeker ook zonder riem. Alleen een riem geeft meer steun/ kilo's en is iets veiliger voor je wervels.
Door het dragen van een riem, doe je je core echt niks te kort. Meestal komen er meer kg's aan te pas en dat vertaalt zich weer terug in meer core belasting.
Adonis squatte zonder riem 3x (of 5x)230, mogelijk zou die met riem op de 250 zijn uit gekomen, maar hij kiest ervoor om perse beltless te trainen en dat is helemaal best.

Riem wel of niet is net zo een keuze tussen platte schoenen of schoenen met hak....Het verandert de techniek iets, iets andere spieractivatie, maar je kan er nog steeds rete sterk mee worden...
 
Je hoeft niet boos te worden als je achteraf bedenkt dat ik toch gelijk heb, gewoon toegeven is niets mis mee. Je vriendje tymbo reageert ook niet als hij weet dat hij geen gelijk heeft en van zichzelf weet dat hij eigenlijk geen nuttig argument meer heeft. Erg kenmerkend voor het dikke powerlifter ras.

Kan alleen maar zien dat telkens dezelfde lui hier dingen als 'onzin' bestempelen omdat ze te bekrompen zijn om verder te kijken dan hun neus lang is. Als je vervolgens ingaat op wat gezegd wordt blijft de reactie uit en krijg je zulk soort termen als reactie, erg typisch voor mensen die inhoudelijk eigenlijk niks kunnen bijdragen :D

Wat is jouw probleem kerel? Ik ken je niet eens man en jij mij ook niet.
Ik heb mijn argument geleverd en verder niet aan de discussie meegedaan.

Bijzonder triest om dan zo te reageren.
 
Je hoeft niet boos te worden als je achteraf bedenkt dat ik toch gelijk heb, gewoon toegeven is niets mis mee. Je vriendje tymbo reageert ook niet als hij weet dat hij geen gelijk heeft en van zichzelf weet dat hij eigenlijk geen nuttig argument meer heeft. Erg kenmerkend voor het dikke powerlifter ras.

Kan alleen maar zien dat telkens dezelfde lui hier dingen als 'onzin' bestempelen omdat ze te bekrompen zijn om verder te kijken dan hun neus lang is. Als je vervolgens ingaat op wat gezegd wordt blijft de reactie uit en krijg je zulk soort termen als reactie, erg typisch voor mensen die inhoudelijk eigenlijk niks kunnen bijdragen :D

Nogal vaag dat je afgeeft op bepaalde mensen terwijl je je standpunt even fanatiek inneemt.
 
Je hoeft niet boos te worden als je achteraf bedenkt dat ik toch gelijk heb, gewoon toegeven is niets mis mee. Je vriendje tymbo reageert ook niet als hij weet dat hij geen gelijk heeft en van zichzelf weet dat hij eigenlijk geen nuttig argument meer heeft. Erg kenmerkend voor het dikke powerlifter ras.

Kan alleen maar zien dat telkens dezelfde lui hier dingen als 'onzin' bestempelen omdat ze te bekrompen zijn om verder te kijken dan hun neus lang is. Als je vervolgens ingaat op wat gezegd wordt blijft de reactie uit en krijg je zulk soort termen als reactie, erg typisch voor mensen die inhoudelijk eigenlijk niks kunnen bijdragen :D

ah eindelijk het dikke powerlifter argument, die is altijd nuttig
 
Je gebruikt hem niet optimaal dan. De stijfheid gaat na een tijd wel weg en je moet je buik in de belt duwen (door hard in te ademen) en zo extra intra-abdominale druk te creëren. Zou normaal gezien veel moeten schillen in stability.

Kan uit m'n starting strength boek herinneren dat Rippetoe zegt dat dat juist niet de bedoeling is? Je moet je core bracen zodat je normaal doet, de belt zorgt er simpelweg voor (middels proprioceptieve/afferente input) dat je je core beter kan activeren.

Weet dat rippetoe nog wel eens wat lult en zijn boek niet specifiek voor powerlifters bedoeld is... maar ben wel benieuwd wat jullie gedachtes hier over zijn? Zelf nog nooit belt nodig gehad dus geen ervaring ermee.
 
eens in de paar duizend jaar als alle planeten op 1 lijn staan dan wordt er iemand geboren zo episch achterlijk als adon1s

wat een eer dat wij dit mee mogen maken
 
Kan uit m'n starting strength boek herinneren dat Rippetoe zegt dat dat juist niet de bedoeling is? Je moet je core bracen zodat je normaal doet, de belt zorgt er simpelweg voor (middels proprioceptieve/afferente input) dat je je core beter kan activeren.

Weet dat rippetoe nog wel eens wat lult en zijn boek niet specifiek voor powerlifters bedoeld is... maar ben wel benieuwd wat jullie gedachtes hier over zijn? Zelf nog nooit belt nodig gehad dus geen ervaring ermee.

Je drukt wel je abs in de riem doordat je door je buik ademt. Je moet alleen niet je buik uitzetten in de zin van jezelf dik maken.
Als het goed is word je buik vooral boven iets dikker als je je abs aanspant.

@Chewie
Ik snap je punt wel en het is ook niet onwaar, maar die types zoals adonis doen net alsof een belt godsschennis is door middel van dergelijke redenering.
Ik vraag me alleen af hoe vaak iemand in de positie komt waar vergelijkbaar wordt bewogen als bij een deadlift of een squat. Verhuizen is daar in ieder geval niet een van, dat komt meer overeen met medleys in sterkste man.

Voor de rest is beltless werk natuurlijk prima, maar als iemand zegt dat voorover vallen een core probleem is om vervolgens mij te betichten van inhoudelijk niks in te brengen, dan vraag ik me af of diegene ooit weleens iemand in het echt heeft geholpen met een squat aanleren en slechte gewoontes afleren.

Nog even en we gaan weer mensen die roundback deadliften aanraden om te shruggen en te rowen om goede techniek aan te leren.
 
Back
Naar boven