XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.001
Door genoeg rust en de vele calorieen ben je goed op kracht kunnen komen.

Door al het gefietst en getraploop in Snowworld heb je je spieren al een beetje op spanning kunnen zetten en was je CZS al voldoende wakker en klaar voor de echte strijd.

Al dit heeft geresulteerd in een mooie PR! :D

Dus eerst voldoende rust en dan spieren een beetje op spanning brengen, toch? Ik ben namelijk aan het brainstormen wat de beste opties zijn voor als ik weer wedstrijd heb :).

Ik weet dat wij, als strongman dan, vaak voor een wedstrijd voldoende rust pakken (minimaal 5 dagen) en dan een paar dagen (2 a 3) voor de wedstrijd de spieren op spanning zetten door een lichte training. Voor mij is dat dan wat squatten, deadliften en misschien wat bankdrukken. Maar echt licht, dus niet meer dan 70% van je 1RM.

JE hebt natuurlijk uitzonderingen, zoals Gijsmans, die traint gewoon volop door en die gaat soms nog een paar dagen voor de wedstrijd door met PR´s zetten.. :D

Ik denk Rene, dat voor jou 3 dagen voor de wedstrijd wat licht bankdrukwerk niet meer dan 5 setjes geen slecht idee is. Overleg het eens met jouw bankdrukmaten zoals Leon, Ruud etc.

• #2.003
Ik weet dat wij, als strongman dan, vaak voor een wedstrijd voldoende rust pakken (minimaal 5 dagen) en dan een paar dagen (2 a 3) voor de wedstrijd de spieren op spanning zetten door een lichte training. Voor mij is dat dan wat squatten, deadliften en misschien wat bankdrukken. Maar echt licht, dus niet meer dan 70% van je 1RM.

JE hebt natuurlijk uitzonderingen, zoals Gijsmans, die traint gewoon volop door en die gaat soms nog een paar dagen voor de wedstrijd door met PR´s zetten.. :D

Ik denk Rene, dat voor jou 3 dagen voor de wedstrijd wat licht bankdrukwerk niet meer dan 5 setjes geen slecht idee is. Overleg het eens met jouw bankdrukmaten zoals Leon, Ruud etc.

Thnks Ruben :),

De BDwedstrijden zijn meestal op zondag, en maandag doe ik dan meestal een laatste zware training...ook om te bepalen wat de aanvangsbeurt zal zijn. Ik heb dan ook 5 dagen rust en ben gretig als de wedstrijd er eenmaal is. Die spieren paar dagen van te voren op lichte spanning brengen is wellicht helemaal geen slecht idee...ik zal het er inderdaad eens met Leon en Ruud over hebben.

Thnks Ruben :),

De BDwedstrijden zijn meestal op zondag, en maandag doe ik dan meestal een laatste zware training...ook om te bepalen wat de aanvangsbeurt zal zijn. Ik heb dan ook 5 dagen rust en ben gretig als de wedstrijd er eenmaal is. Die spieren paar dagen van te voren op lichte spanning brengen is wellicht helemaal geen slecht idee...ik zal het er inderdaad eens met Leon en Ruud over hebben.

Zo zie je dat er meerdere wegen zijn. Ik neem zelf dik een week rust en dit liet ik Peter ook altijd doen voor SM wedstrijden. Een lichte training kan geen kwaad. Het gaat om gretig te worden, waardoor de onderhuidse spanning toeneemt ;)

• #2.005
Zo zie je dat er meerdere wegen zijn. Ik neem zelf dik een week rust en dit liet ik Peter ook altijd doen voor SM wedstrijden. Een lichte training kan geen kwaad. Het gaat om gretig te worden, waardoor de onderhuidse spanning toeneemt ;)

Rust heb ik altijd wel aangehouden voor een wedstrijd.
Alleen die lichte training niet...ik heb het probleem dat als ik ga trainen ik het idee heb dat ik me toch wel moet moe maken... en dat voor zo'n lazy bear like me ;). Maar het komt goed...thnx!

Rust heb ik altijd wel aangehouden voor een wedstrijd.
Alleen die lichte training niet...ik heb het probleem dat als ik ga trainen ik het idee heb dat ik me toch wel moet moe maken... en dat voor zo'n lazy bear like me ;). Maar het komt goed...thnx!

Een lichte training kan opzich geen kwaad. De vraag is dan: wat is de toegevoegde waarde? Helpt het voor je zelfvertrouwen of je wil gewoon wat doen, doe het dan. Het gevaar van licht kan snel weer in verhouding te zwaar zijn. Als je PR's vlak voor je wedstrijd zet, komt de vraag: wat is je daadwerkelijke PR? Wat ik al eerder heb gezegd tegen jouw: teveel jongens die aan wedstrijden doen trainen veel te zwaar voor hetgeen ze daadwerkelijk kunnen.

• #2.007
Een lichte training kan opzich geen kwaad. De vraag is dan: wat is de toegevoegde waarde? Helpt het voor je zelfvertrouwen of je wil gewoon wat doen, doe het dan. Het gevaar van licht kan snel weer in verhouding te zwaar zijn. Als je PR's vlak voor je wedstrijd zet, komt de vraag: wat is je daadwerkelijke PR? Wat ik al eerder heb gezegd tegen jouw: teveel jongens die aan wedstrijden doen trainen veel te zwaar voor hetgeen ze daadwerkelijk kunnen.

Dan kan ik beter geen krachttraining meer doen een week voor een wedstrijd, want ik ken mezelf..licht wordt dan in verhouding toch wel weer te zwaar...dan maar wat lopen of fietsen ;)

Vandaag toevallig een pr raw gedrukt 190kg!

Training vandaag bij Haefland:
20x20, 2x10x70, 8x100, 5x130, 1x150, 1x170, 1x180 (vloog van mijn borst af) en 1x190kg!!!...:banana:daarna nog 195 geprobeerd maar dat was teveel van het goede. Maar ik was reuze blij met die 190kg.
En dat zonder geavanceerde schema's, geen incline/decline, zonder bands & chains, zonder boardpresses en rackpresses en whatever...gewoon simpel bankdrukken!
5x5 & 3x3 that's the way ;)!

Daarna nog wat LPD gedaan tot 6x8x70kg superstrikt.

Ik heb mijn doelstellingen voor dit jaar ruim gehaald...raw 5x5x160, 3x3x170 en 1x190...en op het EK Benchpress 3e geworden...dat geeft veel vertrouwen voor het nieuwe jaar :)
amai sterk die 190kg!

Klinkt bekend. Sinds ik Huggy om hulp heb gevraagd voor een bench schema voelde ik na 1 week al meteen verschil ondanks dat het gewicht flink terug geschroefd was en volume wat omhoog.

• #2.011

Awel zunne, zeker en vast niet verkeerd ;)

---------- Toegevoegd om 15:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:25 ----------

Klinkt bekend. Sinds ik Huggy om hulp heb gevraagd voor een bench schema voelde ik na 1 week al meteen verschil ondanks dat het gewicht flink terug geschroefd was en volume wat omhoog.

Je blijft me wel op de hoogte houden of het 5x5 schema voor je werkt, O.K? :)

Netjes René. Maar ik dacht dat je al wel es 200 geduwd had. Maargoed jij en Alex kunnen iig goed met elkaar banken. :cool:

Dan kan ik beter geen krachttraining meer doen een week voor een wedstrijd, want ik ken mezelf..licht wordt dan in verhouding toch wel weer te zwaar...dan maar wat lopen of fietsen ;)

Dat snap ik niet helemaal. Je kan jezelf toch wel beheersen lijkt me als je een paar dagen erna een belangrijke wedstrijd hebt?

Het gaat er juist om alleen wat spanning op de spieren te krijgen, dmv een lichte training. Je hoeft ook niet perse licht te bankdrukken Rene! Je kan ook wat lichte squats en deadlifts doen voor wat extra spanning! ;)

Dat snap ik niet helemaal. Je kan jezelf toch wel beheersen lijkt me als je een paar dagen erna een belangrijke wedstrijd hebt?

Het gaat er juist om alleen wat spanning op de spieren te krijgen, dmv een lichte training. Je hoeft ook niet perse licht te bankdrukken Rene! Je kan ook wat lichte squats en deadlifts doen voor wat extra spanning! ;)
Ai ai ai... :eek:

• #2.015
Netjes René. Maar ik dacht dat je al wel es 200 geduwd had. Maargoed jij en Alex kunnen iig goed met elkaar banken. :cool:

Shirted druk ik ruim over de 200, raw is een ander verhaal...en Alex heeft vandaag 195 gedrukt en ligt daarmee 5kg voor ;)
Het is geweldig om te zien wat hij in een korte tijd een enorme progressie heeft gemaakt...ik zou iedereen willen adviseren om eens in zijn log te kijken, staan ook leuke filmpjes in : In the Zone - Alex Moonen.

---------- Toegevoegd om 21:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:17 ----------

Hummer reageerde al heel alert met ai, ai, ai, ;)
Ik doe nooit squats of deadlifts...ik doe alleen maar bankdrukken en wat lat pull down, that's it :o. Soms nog wel schouders en incidenteel triceps, maar merk niet dat het banken daardoor beter gaat...hoe minder assistance, hoe meer ik druk op de bank...kan er ook niet meer van maken :o.

Zondag 17 januari is de volgende wedstrijd en op maandag 11 januari is dan mijn laatste training.

was ook eigenlijk bedoeld om een beetje te plagen Rene! :D

Ik weet het, ben af en toe een deugniet.. :P

• #2.017
Vandaag de laatste training van het jaar gedaan...de sportschool is vanaf morgen dicht en gaat pas weer maandag open :(.

Vandaag licht getraind...BD: 20x20, 2x10x70, 5x100, 5x5x130.
Ik was close grip begonnen, maar als zovaak krijg ik dan een steek in mijn schouder...heel snel dus weer met een voor mij comfortabele wide grip verder gegaan.

Daarna nog wat LPD: 20x50 & 6x10x70kg.

Ik heb vandaag nog een interessant artikel gelezen van Marc Lammers, (voormalig) bondscoach hockey...daarin kwam een interessante alinea naar voren:
"Twee keer 50 % is ook 100 %, d.w.z. met elke training een stapje meer behaal je uiteindelijk ook resultaat. Je wordt kampioen door een heleboel kleine stapjes te zetten...dat geldt ook voor hen die geen topsporter zijn. Begin dus rustig met trainen en bouw het rustig steeds verder uit. Je moet niet te veel in een keer willen, want dan ligt het risico op overbelasting op de loer".

Bij deze wens ik eenieder veel kleine stapjes toe (10 x 10% is ook 100% ;)) die uiteindelijk mogen leiden tot een geweldige sprong voorwaarts!

Laatst bewerkt:
Die 195 moet bij jou ook kunnen Rene, als je minder zwaar gaat bij je warming up misschien, ik denk dat je met 170, 180, 190 al redelijk opgebrand was, of viel dat mee?

• #2.019
was ook eigenlijk bedoeld om een beetje te plagen Rene! :D

Ik weet het, ben af en toe een deugniet.. :P

O.K., het zij je vergeven ;)

Het schema wat ik volg is overigens van een vrij sterke bankdrukker uit Nederland, die tegenwoordig in Columbia woont...Theo van de Laan.
Hij drukte met 112kg BDW 242,5 kg op het NK BD in 2008 en heeft op een training al 260kg gedrukt.
Heb met hem een tijdje emails uitgewisseld...toen ik hem vroeg naar het geheim van zijn training zei hij: geen geheimen, het is vrij simpel...een wielrenner moet fietsen en een bankdrukker moet bankdrukken...en altijd zo bankdrukken alsof je een wedstrijdbeurt moet drukken. Raw ging hij nooit verder dan 180kg. En hij deed vrijwel iedere week ook in shirt trainen. Hij deed geen close grip, hij deed geen incline hij geen board press...zijn redenatie was als volgt...moet je soms close grip of incline grip doen op de wedstrijd, nee? nou dan!
Hij deed na het BD alleen met een vrij licht gewicht wat LPD en meer echt niet!

Overigens zijn meer mensen van naam & faam die er zo over denken:

"Do you want to bench big? This is no problem; all you have to do is bench press. Since the bench press is the most effective way to train the muscles you need for a big bench it will be the only exercise you use in your training. It incorporates the pectoralis muscles, the deltoids, triceps and even the lats. Remember only the bench press works these muscles exactly the way they are needed for the competition. There’s no need for side delt raises, one arm triceps extensions, incline presses or other assistance exercise".

- Aldus Stephan Korte.

Laatst bewerkt:
Je hebt nog één dag om 200 te benchen en dat geldt ook voor Alex....dus....wat let je.....:cool: ;)

Terug
Naar boven