MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

Ja Mike, ongelooflijk hoe alles zo geevolueerd is.

Raar dat zo iemand als MvM eigenlijk met moeite een 150 stone geladen kreeg. Nu wordt dat toch al snel gedaan door amateurs in een B wedstrijdje..

Toch hadden die jongens in de jaren 90 een deadlift van +350kg en een squat van +300kg. De meeste konden ook meer dan 200kg banken. Dan snap ik toch niet hoe ze zo´n moeite konden hebben met een 150kg atlas stone. Blijkbaar een kwestie van oefening en techniek lijkt me dan, omdat ze toen der tijd waarschijnlijk minder op events trainden en meer in de sportschool..

Klopt, de originele McGlashen Stones uit Great Britain waren geloof ik:

90kg (200lb), 100kg (220lb), 110kg (240lb), 120kg (265lb), 130kg (285lb) en 140kg (310lb).

Die werden tot ver in de jaren 90 bij alle WSM wedstrijden gebruikt. Misschien dat Jarno hier nog meer over weet.

Eind jaren 90 kwam er eindelijk eens een 160kg steen (355lb) en pas verder in 2000 een 180kg steen bij WSM.

---------- Toegevoegd om 15:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:08 ----------

Ik moet zeggen dat ik de wedstrijden in de ´90 ook veel vetter vind en ze hebben ook veel meer dynamiek.

Het is voor het doorsnee publiek ook leuker om te zien lijkt me, omdat je de onderdelen met jezelf kan vergelijken.

Een tuck of war met touw, sumoworstelen, elkaar wegdrukken met een boomstam e.d. zijn veel beter te begrijpen dan bv. gewichtheffen, een bakdeadlift en dat soort zaken.

Strongman moet ruw zijn en oldscool vind ik. Daarom vind ik de houten boomstammen en de stones laden op houten wijnvaten veel gaver om te zien dan zo´n platform en een metalen log. Zijn maar een paar voorbeeldjes.

Ook het yoke lopen bv. Waarom niet eens een keer met ijskasten aan elke kant wat ze al een keer eens gedaan hebben bij WSM. Dat is beter te begrijpen dan een yoke met schijven. Hoewel het koeienyoke van SM van NL natuurlijk ook echt bruut is!

Ook het ankerketting slepen, of het laden van voorwerpen als een anker, aambeeld en zandzakken zie je ook niet meer vaak terug. Dat zijn juist stoere dingen om te zien vind ik.

Dat ben ik niet helemaal met je eens, althans gedeeltelijk wel. Maar de wedstrijd is al een showelement op zich en om het wel sport te houden en geen show. Vind ik het wel goed om bepaalde zaken weg te houden uit wedstrijden. Tug of War. Stel jij bent 115kg, beresterk en je moet tegen een een dikz*k van 180kg. Ik kan je op een briefje geven dat je verliest. Leuk voor het publiek, maar heeft eigenlijk weinig met echt power te maken. Worstelen is al een sport op zich en hoeft geen odd van StM te zijn enzo ook voor armworstelen.
Twijfelachtig vind ik al het odd hooggooien, maar omdat de dit een traditie is die nog een link legt met de oorsprong, zeg ik ok.
Wel is het zo, dat je als wedstrijdorganisatie de hefonderdelen wat leuker kunt aankleden. Een halterstang gelooft het publiek wel......
Ik vind een metalen boom juist goed, omdat dit eerlijker is gezien je officiële wedstrijden hebt. Het oude record van Berend was geloof ik met een houten boom (170kg) en dan kan er weer discussie ontstaan wat nu zwaarder is. Want de IFSA log is een kreng kan ik je verzekeren.
Dat kun je ook wel zien want niemand pakt een pr op de IFSA, maar wel met een eigen gefabriceerde boom.....;)

Maar het is zeker goed om altijd kritisch te kijken hoe je een odd wat leuker kunt aankleden.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.963

Raar dat zo iemand als MvM eigenlijk met moeite een 150 stone geladen kreeg. Nu wordt dat toch al snel gedaan door amateurs in een B wedstrijdje..

Toch hadden die jongens in de jaren 90 een deadlift van +350kg en een squat van +300kg. De meeste konden ook meer dan 200kg banken. Dan snap ik toch niet hoe ze zo´n moeite konden hebben met een 150kg atlas stone. Blijkbaar een kwestie van oefening en techniek lijkt me dan, omdat ze toen der tijd waarschijnlijk minder op events trainden en meer in de sportschool..

Ik ben slechts een leek op dit gebied, maar denk inderdaad dat daar de schoen wringt...destijds werd er veel minder onderdelen getraind maar waren er wel meer mensen die b.v. een totaal van 1000kg of meer hadden.
Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat begin jaren `90 in Limburg alleen John Starmans een loglift in de vorm van een dikke boom had.
Onderdelentraining werd enkele weken voor de wedstrijd eens geoefend, dan deden we met dumbbells van 30kg timberwalk oefenen...en mocht je als je geluk had eens aan een bestelbusje trekken.
Tegenwoordig zie je dat het hele jaar door (ook buiten het wedstrijdsezoen) onderdelen getraind worden. Ik denk dat met een man als Berend Veneberg (die een eigen sportschool had en ook alle onderdelen trainde) men daar pas in NL de noodzaak is van inzien.

Laatst bewerkt:

Nou Magnus had met bewuste steen destijds geen moeite hoor. En het vermelden waard is dat gebruik van hars toen nog geen gemeengoed was. dat is wat later gekomen.

Maar je heb gelijk. En dat bedoelde ik nou. Events werden nagenoeg niet getraint. Men moest die power compenseren met brute sportschoolkracht.
Oftewel techniek is meester!

Zn benen en onderrug waren idd zijn zwakte. In de squatlift en deadlift is hij idd nooit zo´n uitblinker geweest. Echter, in stones, farmers, yoke en hand-over-hand was hij megasterk. Werd in die tijd ook wel de King of Stones genoemd.

Wat wil je ook met zulke enorm sterke armen en borst. Magnus is tevens ook Zweeds kampioen armworstelen geweest.
begrijp het niet goed,hij had zwakke benen&onderrug en oa stones en yoke was hij goed?
daar heb je toch net een sterke onderrug/benen voor nodig???
verbeter me als ik mis ben;)

Ging je vandaag nog trainen huggy?

• #1.967

Hahaha...je denkt zeker dat er minder geluld en meer getraind moet worden, hé ;)

Ik heb zeker de intentie om vandaag te trainen.
Vanaf donderdag is de sportschool dicht dus zal het vandaag en woensdag worden. Ik weet alleen nog effies niet zeker waar ik ga sporten...ik zou vandaag bij Leon Smeets gaan trainen, maar ik heb vanmorgen mijn auto naar de garage gebracht voor een reparatie en als die niet op tijd klaar is ga ik bij Haefland trainen...we zullen zien.

• #1.969
begrijp het niet goed,hij had zwakke benen&onderrug en oa stones en yoke was hij goed?
daar heb je toch net een sterke onderrug/benen voor nodig???
verbeter me als ik mis ben;)

Lengte. Hij deed de stones op zijn lengte. En hoefde daar geen volledige rom te gebruiken, waarbij een kleinere atleet dat wel moest. Maar dat zwakker moet je ook heeeeel relatief zien hoor. Zijn UB-kracht was (en is nog trouwens) gewoon waanzinnig.

• #1.971

Kreeg net een telefoontje...de oliedrukschakelaar van mijn auto was defect. Helaas hadden ze deze niet voorradig en is de auto dus vandaag niet klaar. Dat betekend dus dat ik gewoon bij Haefland ga sporten en vandaag geen shirted training zal doen.
Maar ik heb pas de 17e januari wedstrijd bij Atlas en heb dus zodoende in het nieuwe jaar nog twee keer de mogelijkheid om in shirt te trainen.

Stones niet perse sterke benen. Maar vooral sterk bovenlichaam (oppakken van de stone) en een sterke boven- en onderrug (laden van de stone).

Yoke ook niet perse sterke benen, althans ze moeten wel sterk genoeg zijn voor een quarter squat om de yoke uit te tillen. Yoke is vooral sterke core en kwestie van techniek. Als je er zelf eens mee getraind hebt, begrijp je het denk ik wel beter.

Maar Magnus was ook niet slap he in zn benen en onderrug. Alleen in vergelijking met de rest is dit gewoon iets zwakker bij hem.

---------- Toegevoegd om 16:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:20 ----------

ja, 1998, enorm beest, helaas waren zn benen niet in verhouding waardoor het hem later steeds net niet lukte een 2e titel te halen

Dat ben ik niet helemaal met je eens, althans gedeeltelijk wel. Maar de wedstrijd is al een showelement op zich en om het wel sport te houden en geen show. Vind ik het wel goed om bepaalde zaken weg te houden uit wedstrijden. Tug of War. Stel jij bent 115kg, beresterk en je moet tegen een een dikz*k van 180kg. Ik kan je op een briefje geven dat je verliest. Leuk voor het publiek, maar heeft eigenlijk weinig met echt power te maken. Worstelen is al een sport op zich en hoeft geen odd van StM te zijn enzo ook voor armworstelen.
Twijfelachtig vind ik al het odd hooggooien, maar omdat de dit een traditie is die nog een link legt met de oorsprong, zeg ik ok.
Wel is het zo, dat je als wedstrijdorganisatie de hefonderdelen wat leuker kunt aankleden. Een halterstang gelooft het publiek wel......
Ik vind een metalen boom juist goed, omdat dit eerlijker is gezien je officiële wedstrijden hebt. Het oude record van Berend was geloof ik met een houten boom (170kg) en dan kan er weer discussie ontstaan wat nu zwaarder is. Want de IFSA log is een kreng kan ik je verzekeren.
Dat kun je ook wel zien want niemand pakt een pr op de IFSA, maar wel met een eigen gefabriceerde boom.....;)

Maar het is zeker goed om altijd kritisch te kijken hoe je een odd wat leuker kunt aankleden.

Je hebt gelijk Mike. Tuurlijk is het eerlijker hoe de wedstrijden nu in elkaar zitten, maar toch had dat ook wat in die tijd..

Achja, misschien ben ik ook wat te nostalgisch ingesteld. Ik vind meestal alles van vroeger beter.. :D

Maar bv. idd een deadlift ofzo. Een cardeadlift zegt toch veel meer voor het publiek dan een halterstang met schijven??

Kreeg net een telefoontje...de oliedrukschakelaar van mijn auto was defect. Helaas hadden ze deze niet voorradig en is de auto dus vandaag niet klaar. Dat betekend dus dat ik gewoon bij Haefland ga sporten en vandaag geen shirted training zal doen.
Maar ik heb pas de 17e januari wedstrijd bij Atlas en heb dus zodoende in het nieuwe jaar nog twee keer de mogelijkheid om in shirt te trainen.

Oké, nog wel genoeg tijd om nog een keer shirted te benchen. Trainingen verlopen nog goed?

poging voor de 230?

• #1.976
Dat is wel de bedoeling...en pogingen, daar doe ik niet meer aan...nieuwe doelstelling voor het nieuwe jaar: met overtuiging laten zien wat je kan! durf in jezef te geloven!...heb er vertrouwen in!...dus we gaan ervoor! :)

I believe!!!!

Dat is wel de bedoeling...en pogingen, daar doe ik niet meer aan...nieuwe doelstelling voor het nieuwe jaar: met overtuiging laten zien wat je kan! durf in jezef te geloven!...heb er vertrouwen in!...dus we gaan ervoor! :)
wat is zowat je raw 1rm-pr beer?
shirted zie ik in je handtekening staan,maar raw 1rm niet

• #1.979
190kg RAW

wat is zowat je raw 1rm-pr beer?
shirted zie ik in je handtekening staan,maar raw 1rm niet

Vandaag toevallig een pr raw gedrukt 190kg!

Training vandaag bij Haefland:
20x20, 2x10x70, 8x100, 5x130, 1x150, 1x170, 1x180 (vloog van mijn borst af) en 1x190kg!!!...:banana:daarna nog 195 geprobeerd maar dat was teveel van het goede. Maar ik was reuze blij met die 190kg.
En dat zonder geavanceerde schema's, geen incline/decline, zonder bands & chains, zonder boardpresses en rackpresses en whatever...gewoon simpel bankdrukken!
5x5 & 3x3 that's the way ;)!

Daarna nog wat LPD gedaan tot 6x8x70kg superstrikt.

Ik heb mijn doelstellingen voor dit jaar ruim gehaald...raw 5x5x160, 3x3x170 en 1x190...en op het EK Benchpress 3e geworden...dat geeft veel vertrouwen voor het nieuwe jaar :)

Super om te zien dat je je doelstellingen gehaald hebt huggy, dat belooft wat voor het nieuwe jaar!

Terug
Naar boven