AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

220-225-230 zou ik op zich heel tevreden mee zijn...ware het niet dat ik "vrees" dat ik met 220 niet onder kom...met zo'n gevoel ga ik niet graag onder het halter liggen...230 ging gisteren maar net, door het snel laten zakken...ik heb a.s. maandag nog en dan zien we wel.

Dat zijn lekkere stappen 5 + 5 ;-) . openen met 220 (PR) dan 227,5 of 230 en dan 232,5 of 235. Als je wilt dan krijg je echt wel 220 op je borst. Als 230 lukt dan lukt 220 ook. Deze discussie heb ik ook de atleten die ik train(de) en wat blijkt: het lukt.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
  • #2.062
Is 10 kilo verschil dus drie beurten niet wat weinig of zeg ik nu iets heel dom? Wil dat eens uitleggen voor me beertje?:D

Hoi Wauter,

Kleinere stappen is bij BD vrij gebruikelijk...het is dus niet zoals bij SQ & DL waar wel grotere stappen genomen worden.
Dat heeft voor mij te maken met het feit dat ik shirted niet b.v. 200kg op mijn borst krijg...ik zal dus ruim 220 moeten laden en mijn top ligt in training 10kg zwaarder, bij circa 230 (bij uitzondering 20 kg, dus 240kg, maar van uitzonderingen moet je niet als regel uitgaan ;)). Hoop dat het zo een beetje duidelijk is?

Hoi Wauter,

Kleinere stappen is bij BD vrij gebruikelijk...het is dus niet zoals bij SQ & DL waar wel grotere stappen genomen worden.
Dat heeft voor mij te maken met het feit dat ik shirted niet b.v. 200kg op mijn borst krijg...ik zal dus ruim 220 moeten laden en mijn top ligt in training 10kg zwaarder, bij circa 230 (bij uitzondering 20 kg, dus 240kg, maar van uitzonderingen moet je niet als regel uitgaan ;)). Hoop dat het zo een beetje duidelijk is?

Hoi Rene, deze mening deel ik niet volledig met je. Ja, de stappen zijn bij het bankdrukken kleiner als bij het buigen en deadliften waarbij stappen van plus 20kg gebruikelijk zijn. Bij het bankdrukken zijn stappen van plus 10 gebruikelijk en geen 5 sorry. zie de uitslagen van het laatste WK powerliften
[Link niet meer beschikbaar] Bij de lichtere gewichtklasse zijn de stapje kleiner. ;)

• #2.064
was een beetje door faalangst en dat soort dingen, Ik ben er gerust op dat het hem nu zal lukken:)

Dat is correct & tevens juist ;)
Ik beschouw een wedstrijd als een "gevecht" tussen de halter en mij...ik had veelal te veel "respect" voor het gewicht wat er aan de halter hing (twijfelde of het me wel zou lukken om een bepaald gewicht te drukken) kon wat moeilijk met de wedstrijddruk omgaan, liet me snel intimideren door goede prestaties van anderen...dus veel onzekerheid.
Door regelmatiger zwaar in shirt te drukken is "de vrees" voor het gewicht niet meer aanwezig...door vaker aan wedstrijden mee te doen (zodat je weet wat je kunt verwachten) neemt de wedstrijddruk ook af, en door anderen laat ik me echt niet meer intimideren...ze moeten het ook maar eerst waarmaken!
Het is toch zonde als je in een training op een topdag 240kg drukt en op een wedstrijd zo'n 30kg achterblijft.
Het is een leerproces...en aldoende leert men...ofwel: oefening baart kunst ;) P.S. een gewicht is pas zwaar als je denkt dat het zwaar is...tis ook een mentaal spelletje.

---------- Toegevoegd om 08:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:33 ----------

Dat zijn lekkere stappen 5 + 5 ;-) . openen met 220 (PR) dan 227,5 of 230 en dan 232,5 of 235. Als je wilt dan krijg je echt wel 220 op je borst. Als 230 lukt dan lukt 220 ook. Deze discussie heb ik ook de atleten die ik train(de) en wat blijkt: het lukt.

Goed Wim, ik zal a.s. maandag eens serieus voor de 220 gaan ;)

Laatst bewerkt:
Het is toch zonde als je in een training op een topdag 240kg drukt en op een wedstrijd zo'n 30kg achterblijft.

De kans dat dit gebeurt kan ook te maken met het feit dat je zwaar traint. In eerdere topics heb ik al aangegeven dat de meerderheid van de personen die trainen en wedstrijden doen te zwaar trainen. Als je bijvoorbeeld 235 wilt drukken is een dubbel met 220-225 voldoende. Je hoeft die 235 echt niet gedrukt te hebben in training. De kans met teveel eentjes maken is overtraining.

• #2.066
Hoi Rene, deze mening deel ik niet volledig met je. Ja, de stappen zijn bij het bankdrukken kleiner als bij het buigen en deadliften waarbij stappen van plus 20kg gebruikelijk zijn. Bij het bankdrukken zijn stappen van plus 10 gebruikelijk en geen 5 sorry. zie de uitslagen van het laatste WK powerliften
[Link niet meer beschikbaar] Bij de lichtere gewichtklasse zijn de stapje kleiner. ;)

Wim, je hoeft toch geen sorry te zeggen :)...ik waardeer je inbreng in mijn log zeer, en we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn...als we maar wel samen door een deur kunnen (alhoewel dat letterlijk ook vrij moeilijk wordt vrees ik ;))
Bij SQ & DL zie je meestal beduidend grotere stappen dan bij het BD...dat is wat ik duidelijk wilde maken...in een powerliftwedstrijd zal een atleet het verschil meestal weten te maken door het SQ en DL...wat dat betreft is toch minder uit het BD te halen.
En ik nam ook mezelf als voorbeeld...als ik b.v. met 220kg zou beginnen, zou ik 230 als 2e stap een groot risico vinden. Ik voel me zelf prettiger met kleinere stapjes...maar dat is puur persoonlijk.
Maar als ik kijk naar de uitslagen van de wedstrijden in eigen land zie je dat stappen van 2,5 tot 10kg gebruikelijk zijn...zelden dat iemand een sprong van meer dan 10kg maakt bij het BD.

Wim, je hoeft toch geen sorry te zeggen :)...ik waardeer je inbreng in mijn log zeer, en we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn...als we maar wel samen door een deur kunnen (alhoewel dat letterlijk ook vrij moeilijk wordt vrees ik ;))
Bij SQ & DL zie je meestal beduidend grotere stappen dan bij het BD...dat is wat ik duidelijk wilde maken...in een powerliftwedstrijd zal een atleet het verschil meestal weten te maken door het SQ en DL...wat dat betreft is toch minder uit het BD te halen.
En ik nam ook mezelf als voorbeeld...als ik b.v. met 220kg zou beginnen, zou ik 230 als 2e stap een groot risico vinden. Ik voel me zelf prettiger met kleinere stapjes...maar dat is puur persoonlijk.
Maar als ik kijk naar de uitslagen van de wedstrijden in eigen land zie je dat stappen van 2,5 tot 10kg gebruikelijk zijn...zelden dat iemand een sprong van meer dan 10kg maakt bij het BD.

Op dit moment is het niveau in NL jammer genoeg niet meer het niveau van wat wij hadden. Als je kijkt naar de echte toppers en dan kom ik bij de 3 dames uit Ielja, Joanne en Brenda dan zie je dat zij wel deze stappen maken. Ook een Taqi Parnian maakte deze stappen. Hoe kleiner de stapjes des te meer je bij je top begint en dus de kans vergroot om te bommen. Internationaal zie je bij single bankdrukwedstrijd ook atleten kleine stapjes maken en dit heeft voornamelijk te maken dat ze in een veel te strak shirt drukken. In je huidige shirt heb jij toch 215 gedrukt, dus kan je er ook een goede beurt met 220 in drukke. In mijn ogen is het dus een groter risico met 225 te beginnen als je 2e beurt van de 220 230 wordt. Mocht Ylke weer een keer met jullie meetrainen vraag eens hoe hij er over denkt.

Hoi Wauter,

Bedankt om het uit te leggen, ik ben zelf een powerlifter die nog niet zo heel veel ervaring en jammer genoeg ook goeie wedstrijden gedraaid heeft:( maar dat komt allemaal wel goed:)

• #2.069
Op dit moment is het niveau in NL jammer genoeg niet meer het niveau van wat wij hadden. Als je kijkt naar de echte toppers en dan kom ik bij de 3 dames uit Ielja, Joanne en Brenda dan zie je dat zij wel deze stappen maken. Ook een Taqi Parnian maakte deze stappen. Hoe kleiner de stapjes des te meer je bij je top begint en dus de kans vergroot om te bommen. Internationaal zie je bij single bankdrukwedstrijd ook atleten kleine stapjes maken en dit heeft voornamelijk te maken dat ze in een veel te strak shirt drukken. In je huidige shirt heb jij toch 215 gedrukt, dus kan je er ook een goede beurt met 220 in drukke. In mijn ogen is het dus een groter risico met 225 te beginnen als je 2e beurt van de 220 230 wordt. Mocht Ylke weer een keer met jullie meetrainen vraag eens hoe hij er over denkt.

Je hebt volkomen gelijk dat het niveau in NL niet meer dat is wat het geweest is, als ik in NL bij de top 3 hoor bij het BD(in mijn gewichtsklasse) zegt dat genoeg over het niveau :o.
Kleine stapjes worden inderdaad gemaakt bij het shirted bench pressen...ook Joanne drukte op het EK 180-191-200,5kg..200,5 was een nieuw wereldrecord (geweldige prestatie, maar de sprongen waren dus ook niet zo geweldig groot, toch?)
Ook zag ik voor de rest op het EK niet echt dat er grote sprongen werden gemaakt...ik zag dat de meesten zo'n 5-10kg onder hun max begonnen.
Dat door het shirtedpressen het risico vele malen groter is dan bij raw drukken moge duidelijk zijn.
Ik heb inderdaad 215 en zelfs 195 in het huidige shirt gedrukt, maar ik was toen wel paar kilo lichter :o

---------- Toegevoegd om 09:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:33 ----------

De kans dat dit gebeurt kan ook te maken met het feit dat je zwaar traint. In eerdere topics heb ik al aangegeven dat de meerderheid van de personen die trainen en wedstrijden doen te zwaar trainen. Als je bijvoorbeeld 235 wilt drukken is een dubbel met 220-225 voldoende. Je hoeft die 235 echt niet gedrukt te hebben in training. De kans met teveel eentjes maken is overtraining.

Natuurlijk ligt de kans op overtraining op de loer, alhoewel je met zwaardere gewichten wel extra voorzichtig ben (genoeg voorzorgsmaatregelen neemt, voor als het mis mocht gaan).
Daarbij vind ik het knap dat jij toch altijd vrij goed tijdens een training weet in te houden en op wedstrijden beduidend zwaarder weet te tillen.
Ik denk dat de meeste jongens de verleiding van willen pieken om te kijken wat ze kunnen niet weerstaan (wellicht is het pure streling van je ego, maar het gaat in sport ook om het verleggen van je grenzen).

---------- Toegevoegd om 09:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:38 ----------

Bedankt om het uit te leggen, ik ben zelf een powerlifter die nog niet zo heel veel ervaring en jammer genoeg ook goeie wedstrijden gedraaid heeft:( maar dat komt allemaal wel goed:)

Nu maak je me nieuwsgierig ;)

Volledige naam, stats, bond, wedstrijden enz..(mag ook in een pm als je graag anoniem wilt blijven :))

wauter wangermez, 19 j en ongeveer 74 kilo. Wil je mijn schoenmaat ook weten?:)

Stats:
SQ: 127,5
BP: 100
DL: 165

IK heb nog maar twee wedstrijden gedaan. Het BK gpc in oostende, daar stond ik als totale beginner. Geen knweewraps, geen riem, geen arch bij BP:( En op de nabbawedstrijd in Herentals werden al mijn drie squatbeurten afgekeurd. Twee omwille van voet verzet voor het signaal van de scheidsrechter en één weet ik zelf nog altijd niet waarom:o Ik heb grote ambities, eerst zien dat ik wat sterker word zodat ik mag beginnen denken aan wedstrijden winnen;)

• #2.071
wauter wangermez, 19 j en ongeveer 74 kilo. Wil je mijn schoenmaat ook weten?:)

Stats:
SQ: 127,5
BP: 100
DL: 165

IK heb nog maar twee wedstrijden gedaan. Het BK gpc in oostende, daar stond ik als totale beginner. Geen knweewraps, geen riem, geen arch bij BP:( En op de nabbawedstrijd in Herentals werden al mijn drie squatbeurten afgekeurd. Twee omwille van voet verzet voor het signaal van de scheidsrechter en één weet ik zelf nog altijd niet waarom:o Ik heb grote ambities, eerst zien dat ik wat sterker word zodat ik mag beginnen denken aan wedstrijden winnen;)

hahaha...je schoenmaat hoef ik niet persé te weten ;).
Je hebt toch wel goede stats voor iemand van 19 jaar en 74kg BDW!
Daarbij zijn de vermeldde gewichten ook nog eens raw...in gear valt nog wel wat meer te halen.
Wauter...één goed bedoeld advies...je bent jong en je wilt wat...daar heb ik zelfs nog last van ;). Maar probeer als "beginneling" vooral aandacht aan techniek te besteden...de kilo's zouden nu niet de prioriteit moeten hebben, want: als je je verkeerde technieken aanleert, kost het veel tijd en moeite om dat weer af te leren (en ik spreek helaas uit ervaring :o...en powerliften is een geweldige sport...maar het is de bedoeling dat je later ook nog sterk en gezond bent en niet je lichaam met verkeerd trainen de vernieling in helpt.
Hier op dit forum zijn zeker mensen die goede tips voor je hebben (zoals Wimwam, zelf succesvol als coach en atleet).
Eventueel naar toekomstige workshops gaan die de NPB organiseerd zou ik je ook willen aanbevelen.

Ik hou je advies in mijn achterhoofd:) Mijn coach is steve loncke, die ken je wel vermoed ik, dus qua een persoon hebben die veel weet over techniek en trainen en al de rest zit ik wel goed. Ik zou wel eens willen komen maar aangezien ik uit oost-vlaanderen (belgie) kom zal dat niet zo simpel zijn:D

Je hebt volkomen gelijk dat het niveau in NL niet meer dat is wat het geweest is, als ik in NL bij de top 3 hoor bij het BD(in mijn gewichtsklasse) zegt dat genoeg over het niveau :o.
Kleine stapjes worden inderdaad gemaakt bij het shirted bench pressen...ook Joanne drukte op het EK 180-191-200,5kg..200,5 was een nieuw wereldrecord (geweldige prestatie, maar de sprongen waren dus ook niet zo geweldig groot, toch?

In verhouding zijn stappen van 10kg "groot" lees goed. Joanne begon dus 20kg onder haar eind gewicht en dat is beduidend lager dan 5kg.
Als je kijkt bij de powerliftwedstrijden, begin met in shirt over het algemeen lager waardoor de stappen groter zijn. Bij het single lift bankdrukken zijn het van de alles of niets beurten. Kijken eens naar het percentage wat in de klasse -125kg en +125kg op het open WK uitbomde. Deze jongens drukken over het algemeen in een te strak shirt, waardoor ze hopen op die ene goede beurt. Dan moet je wel heel hoog beginnen, want anders krijg je het gewicht niet op de borst. Dit vind ik persoonlijk jammer voor de sport. We zullen zien wat er op het aankomende NK zal gebeuren :D

• #2.074
Bij het single lift bankdrukken zijn het van de alles of niets beurten. Kijken eens naar het percentage wat in de klasse -125kg en +125kg op het open WK uitbomde. Deze jongens drukken over het algemeen in een te strak shirt, waardoor ze hopen op die ene goede beurt. Dan moet je wel heel hoog beginnen, want anders krijg je het gewicht niet op de borst. Dit vind ik persoonlijk jammer voor de sport. We zullen zien wat er op het aankomende NK zal gebeuren :D

100% mee eens!
Ik heb dat met eigen ogen gezien op het WK in Luxemburg...daar bomden heel veel bankdrukkers uit.
Hoe we dit kunnen voorkomen?
Vrij simpel...raw drukken!

Ik citeer hier graag Piebe Faber (242,5 kg raw op de bank met een BDW van -110kg) en voormalig bondscoach bankdrukken bij de NPB:
"Een aspect van powerlifting is het duidelijk controleren en het correct verwerken van het gewicht; door de tegenwoordig te verkrijgen 'pakken'en 'bankdrukshirts' dreigt dit op de achtergrond te geraken...Het lijkt erop dat de 'sterkste' niet meer wint, maar degene met de meest mazzel/geluk op de wedstrijddag en dus het best met de 'harnassen' uit de voeten kan/kon."

Hoevelen op een bankdrukwedstrijd zijn in staat om 200kg raw te drukken?
Vrijwel niemand, ik in elk geval niet...voor velen is het al een hele tour als ze raw 150+ moeten drukken.
Iedereen wilt echter zwaar drukken...en daar citeer ik Ylke Vaassen: "powerlifters/bankdrukkers willen onder uitzonderlijke omstandigheden zo zwaar mogelijk tillen binnen het raamwerk van regels van hun bond"

Tussen de bonden waar je in een 3ply shirt met open rug kunt drukken en het resultaat het enige is wat teld en de puristen die gear als technische doping beschouwen en voor raw inhoudt dat je ook zonder riem, pols/kniebandages je kunstje laat zien is een wereld van verschil...zie het daar maar eens voor iedereen goed te doen :rolleyes:.
De IPF doet het naar mijn mening wat dat betreft zo slecht nog niet :)

By the way...wat het NK BD betreft...er zullen of Nederlandse Records gaan sneuvelen of diversen uitbommen...alles of niets inderdaad.
Die met de meeste mazzel/geluk zal zich de nieuwe kampioen mogen noemen...want als we willen weten wie de sterkste daadwerkelijk is moeten we het shirt allen thuis laten (wat overigens voor bankdrukwedstrijden geldt, geldt ook voor powerliftwedstrijden ben ik van mening, als we echt willen weten wie de sterkste is laat dan iedereen het SQ/DL suit maar thuis :D).
En aangezien daar niemand binnen de NPB serieus naar geïnteresseerd is (en sommigen wellicht ook geen gezichtsverlies willen lijden) worden de rawwedstrijden door te weinig deelnemers helaas afgelast (by the way...ik deed dit jaar ook niet mee aan de rawwedstrijd omdat de datum erg ongunstig was gekozen - één week voor het EK - mocht men dit jaar daar wel rekening mee houden zal ik het niet schuwen om me raw met anderen te meten).
P.S. die wat de sterkste wordt zou naar mijn mening dan wel effies een verplichte dopingcontrole moeten ondergaan om te kijken of dat allemaal op eigen kracht is bereikt.

Laatst bewerkt:
Ik citeer hier graag Piebe Faber (242,5 kg raw op de bank met een BDW van -110kg) en voormalig bondscoach bankdrukken bij de NPB:
"Een aspect van powerlifting is het duidelijk controleren en het correct verwerken van het gewicht; door de tegenwoordig te verkrijgen 'pakken'en 'bankdrukshirts' dreigt dit op de achtergrond te geraken...Het lijkt erop dat de 'sterkste' niet meer wint, maar degene met de meest mazzel/geluk op de wedstrijddag en dus het best met de 'harnassen' uit de voeten kan/kon."

wat word er precies bedoelt met dat geluk hebben? De basis van een hoge benchpress met een suit is toch sowieso een hoge RAW benchpress, nee? Ik ben persoonlijk voor RAW en daar wil ik zo ver mogelijk in gaan maar als ik hogerop wil zal ik wel naar equiped moeten gaan deels om de reden dat er te weinig RAW lifters zijn:mad:

• #2.076
wat word er precies bedoelt met dat geluk hebben? De basis van een hoge benchpress met een suit is toch sowieso een hoge RAW benchpress, nee? Ik ben persoonlijk voor RAW en daar wil ik zo ver mogelijk in gaan maar als ik hogerop wil zal ik wel naar equiped moeten gaan deels om de reden dat er te weinig RAW lifters zijn:mad:

:roflol: Sorry dat ik een eind moet maken aan dit "sprookje".

De basis van een hoge benchpress in shirt heeft weinig te maken met de basis raw. Ik zal je een voorbeeld van mezelf geven.
Toen ik in 2008 voor het eerst met de BDcompetitie begon en in shirt drukte, drukte ik op het NK 195kg...in 2009 drukte ik op het NK 215kg.
Was ik nu raw 20kg sterker geworden...heus niet.
We ontdekten dat als mijn shirt strak naar beneden werd getrokken het shirt meer op spanning kwam en ik meer uit het shirt wist te halen.
Ik heb inmiddels in een training al eens 240 gedrukt...ben ik raw nu dan 25kg sterker geworden...niet dus...ik ben zwaarder geworden waardoor het shirt strakker is komen te zitten en er dus meer spanning wordt veroorzaakt. Aan de ene kant druk ik dus meer, maar bestaat er wel een groter gevaar op uitbommen...zoals Wimwam duidelijk maakte in zijn verhaal. In het begin toen ik de mogelijkheden van mijn shirt niet optimaal wist te benutten haalde ik dus zo'n 15 uit mijn shirt, momenteel ligt dat op een 40kg (en bij een topdag zelfs op 50!)
Overigens ben ik vanaf 2008 tot nu zo'n 10kg raw sterker geworden...wat niet in verhouding staat met hetgeen ik shirted meer kan drukken.

En ja, je zult hogerop equiped moeten gaan drukken, want rawlifters zijn er inderdaad helaas te weining (zeker op serieus niveau) :(.
Wen er dus maar snel aan (aan powerliftequipment, als je tenminste een serieuze kans op een podiumplek wilt maken).

Laatst bewerkt:
Ik weet zo goed als niets over suits dus excuseer me als ik zo'n dingen vertel. Ik had het dan ook als vraag gesteld;) Ik vind het altijd jammer als het in een sport er hem over gaat wie het beste materiaal heeft en wie er het meeste kan uithalen. De beginselen van de sport, één tegen één en de sterkste/snelste/fitste wint verdwijnen zo stilaan.

IK wil me nu nog een paar jaar bezig houden met gewoon RAW sterker te worden, techniek bij te schaven en wedstrijdervaring te doen. Suits daar denk ik momenteel nog niet aan maar dat zal ik helaas ooit moeten doen:(

• #2.078
Ik weet zo goed als niets over suits dus excuseer me als ik zo'n dingen vertel. Ik had het dan ook als vraag gesteld;) Ik vind het altijd jammer als het in een sport er hem over gaat wie het beste materiaal heeft en wie er het meeste kan uithalen. De beginselen van de sport, één tegen één en de sterkste/snelste/fitste wint verdwijnen zo stilaan.

IK wil me nu nog een paar jaar bezig houden met gewoon RAW sterker te worden, techniek bij te schaven en wedstrijdervaring te doen. Suits daar denk ik momenteel nog niet aan maar dat zal ik helaas ooit moeten doen:(
Waarom zou je je excuseren? Beste Wauter...ik was nog veel naïever dan jou hoor ;). En het is prima dat je eerst een goede basis wilt leggen door RAW sterker te worden, techniek bij te schaven en wedstrijdervaring op te doen! Dan moet je om het ver te schoppen in de sport niet alleen sterk, snel, fit en whatever zijn, maar vooral clever zijn (niet dat ik een van de snuggersten ben, heus niet...maar ik ben dan ook geen topper).
In topsport gaat het er helaas ook niet altijd fair en eerlijk aan toe.
Dat is helaas de harde realiteit. Hoe eerder je je daar van bewust bent, des te beter. Ik streef er dan ook niet naar om een topsporter te worden (gaat me ook niet meer lukken).
Ik streef er wel naar om op een faire manier een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten en progressie te boeken.

Ik heb een goeie coach die me met raad en daad bijstaat dus aan kennis geen gebrek ;) En desnoods vraag ik het hier op het forum. Dat clever zijn leer ik hopelijk wel gedurende de wedstrijden.

• #2.080
Ik heb een goeie coach die me met raad en daad bijstaat dus aan kennis geen gebrek ;) En desnoods vraag ik het hier op het forum. Dat clever zijn leer ik hopelijk wel gedurende de wedstrijden.

Natuurlijk want oefening baard kunst!:)

Terug
Naar boven