Bij het single lift bankdrukken zijn het van de alles of niets beurten. Kijken eens naar het percentage wat in de klasse -125kg en +125kg op het open WK uitbomde. Deze jongens drukken over het algemeen in een te strak shirt, waardoor ze hopen op die ene goede beurt. Dan moet je wel heel hoog beginnen, want anders krijg je het gewicht niet op de borst. Dit vind ik persoonlijk jammer voor de sport. We zullen zien wat er op het aankomende NK zal gebeuren
100% mee eens!
Ik heb dat met eigen ogen gezien op het WK in Luxemburg...daar bomden heel veel bankdrukkers uit.
Hoe we dit kunnen voorkomen?
Vrij simpel...raw drukken!
Ik citeer hier graag Piebe Faber (242,5 kg raw op de bank met een BDW van -110kg) en voormalig bondscoach bankdrukken bij de NPB:
"Een aspect van powerlifting is het duidelijk controleren en het correct verwerken van het gewicht; door de tegenwoordig te verkrijgen 'pakken'en 'bankdrukshirts' dreigt dit op de achtergrond te geraken...Het lijkt erop dat de 'sterkste' niet meer wint, maar degene met de meest mazzel/geluk op de wedstrijddag en dus het best met de 'harnassen' uit de voeten kan/kon."
Hoevelen op een bankdrukwedstrijd zijn in staat om 200kg raw te drukken?
Vrijwel niemand, ik in elk geval niet...voor velen is het al een hele tour als ze raw 150+ moeten drukken.
Iedereen wilt echter zwaar drukken...en daar citeer ik Ylke Vaassen:
"powerlifters/bankdrukkers willen onder uitzonderlijke omstandigheden zo zwaar mogelijk tillen binnen het raamwerk van regels van hun bond"
Tussen de bonden waar je in een 3ply shirt met open rug kunt drukken en het resultaat het enige is wat teld en de puristen die gear als technische doping beschouwen en voor raw inhoudt dat je ook zonder riem, pols/kniebandages je kunstje laat zien is een wereld van verschil...zie het daar maar eens voor iedereen goed te doen

.
De IPF doet het naar mijn mening wat dat betreft zo slecht nog niet
By the way...wat het NK BD betreft...er zullen of Nederlandse Records gaan sneuvelen of diversen uitbommen...alles of niets inderdaad.
Die met de meeste mazzel/geluk zal zich de nieuwe kampioen mogen noemen...want als we willen weten wie de sterkste daadwerkelijk is moeten we het shirt allen thuis laten (wat overigens voor bankdrukwedstrijden geldt, geldt ook voor powerliftwedstrijden ben ik van mening, als we echt willen weten wie de sterkste is laat dan iedereen het SQ/DL suit maar thuis

).
En aangezien daar niemand binnen de NPB serieus naar geïnteresseerd is (en sommigen wellicht ook geen gezichtsverlies willen lijden) worden de rawwedstrijden door te weinig deelnemers helaas afgelast (by the way...ik deed dit jaar ook niet mee aan de rawwedstrijd omdat de datum erg ongunstig was gekozen - één week voor het EK - mocht men dit jaar daar wel rekening mee houden zal ik het niet schuwen om me raw met anderen te meten).
P.S. die wat de sterkste wordt zou naar mijn mening dan wel effies een verplichte dopingcontrole moeten ondergaan om te kijken of dat allemaal op eigen kracht is bereikt.