XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

French press is dan ook precies dezelfde beweging, maar dan full ROM (tot op de keel). Deze oefening is ooit bedacht als variant op de close grip bench press met als doel de borst- en schouderspieren zoveel mogelijk uit te schakelen. Door de barbell naar de keel ipv de borst te brengen (en de ellebogen grofweg boven de borst te houden) komt de nadruk immers veel meer op de triceps te liggen.

Later is daar de JM press uit 'voortgekomen'. Meneer J.M. Blakely deed de french press met een verkorte ROM, omdat door de lower end van een press-beweging weg te laten de triceps nog meer geisoleerd wordt.

French press is dus niet hetzelfde als een skull crusher of andere triceps extension.

Welke (close grip / JM / french) beter is is niet makkelijk te zeggen. Het verschil zit eigenlijk puur in de verhouding gewicht-isolatie. Met de gewone close grip bench press kan je het zwaarste gaan, de french press isoleert de triceps het meeste (op echte 100% extensieoefeningen na). JM press zit daar iets tussenin.

rené wanneer ben je weer op de sportschool ? ik moet je nog altijd laten zien hoe ik dat doe met dat bankje rowen ;)

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.523
  • #2.524
French press is dan ook precies dezelfde beweging, maar dan full ROM (tot op de keel). Deze oefening is ooit bedacht als variant op de close grip bench press met als doel de borst- en schouderspieren zoveel mogelijk uit te schakelen. Door de barbell naar de keel ipv de borst te brengen (en de ellebogen grofweg boven de borst te houden) komt de nadruk immers veel meer op de triceps te liggen.

Later is daar de JM press uit 'voortgekomen'. Meneer J.M. Blakely deed de french press met een verkorte ROM, omdat door de lower end van een press-beweging weg te laten de triceps nog meer geisoleerd wordt.

French press is dus niet hetzelfde als een skull crusher of andere triceps extension.

Welke (close grip / JM / french) beter is is niet makkelijk te zeggen. Het verschil zit eigenlijk puur in de verhouding gewicht-isolatie. Met de gewone close grip bench press kan je het zwaarste gaan, de french press isoleert de triceps het meeste (op echte 100% extensieoefeningen na). JM press zit daar iets tussenin.

Dank je wel voor deze heldere uiteenzetting waarde Belisarius...je reageerd niet vaak...maar als je reageerd is het wel de moeite waard! :)
Bij deze ben je dus uitgenodigd om vaker wat nuttigs te schrijven in mijn log, het zal een aangename verademing zijn tussen al die soaps van de laatste tijd ;).

Nu weet ik eindelijk ook het verschil tussen french press en skull crushers of triceps extensions. Ik weet vrij veel af van compounds (vooral de grote 5...maar van assist moet ik in menigeen waaronder jouw - mijn meerdere erkennen)...je bent niet toevallig familie van harpep of Imponderabilia...je klinkt een beetje als hen ;)

De uitvoering met de halter naar de keel isoleerd dus het meeste je triceps...je laat je ellebogen niet zakken zoals bij de close grip naast je lichaam maar houdt je ellebogen start en eindpositie op dezelfde positie (boven je romp, toch?).
Ik zal deze versie straks ook proberen...es kijken welke ik het "beste" voel.

In de oorlog, in de liefde en op weg naar het NK BD is (vrijwel) alles toegestaan...dus moet ik met wat extra grof geschut aan de slag om die 230+ te kunnen drukken ;).

Laatst bewerkt:
  • #2.525
Training 25/1 bij Leon.

Benchpress: 20x20, 2x10x70, 5x100, 5x130 & 3x3x160kg
Vervolgens het nieuwe shirt aangetrokken..:eek:...pfff...wat zat dat strak...leek wel een martelwerktuig zoals de ijzeren maagd (een soort ijzeren kast in de vorm van een mens waarin zich pinnen bevinden) ;)
Toch viel het drukken achteraf in het shirt reuze mee :).
3x5x200kg...met een blok.
We doen dat als volgt...het blok is ruim 10 cm als we op de smalle kant zetten...en laten dan eerst daar de halter op zakken, als dat goed gaat wordt het blok gedraaid en op de platte kant gelegd nog altijd goed voor ruim 5cm. 1e set met het shirt hoog zittend en het 3e set met het shirt helemaal omlaag getrokken wat dan meteen een stuk lastiger is met zakken, maar met uitdrukken dan wel weer heel easy gaat.

De gewichten zijn nu nog niet echt zwaar...en ik vind dat prima zo...ik wil na het gewone raw drukken op maandag effies mijn shirt aandoen en dan oprekken met zo'n 200kg door veel reps te doen.
Daarbij heb ik nog zo'n 7 weken te gaan en wil ik graag heel blijven en ligt overtraining op de loer (en ik hou het gewoon niet vol om iedere week gewichten van 225+ te drukken :o).
Pieken moeten we op het NK...dat hoeft nu niet...ik heb er niets aan als ik nu 250kg druk en voor het NK een blessure oploop waardoor ik het NK zou mislopen. Ik hoop dus dat de strategie een beetje duidelijk is.

Raw probeer ik wel iedere week te verzwaren met 2,5kg...of 1 à 2 setjes meer drukken dus b.v. volgende week 3x3x162,5 of 5x3x160...gewoon kijken hoe het gaat.

Goed...genoeg geluld over het bankdrukken...over gegaan tot de triceps oefening...het was in één woord...k*t (ofwel kwalitatief uitermate teleurstellend)...ik heb de french press geprobeerd (zelfs met een tricepsstang opdat ik mijn handpalmen naar elkaar toe gericht heb) maar desondanks kreeg ik toch last van mijn elleboog. En dat met slechts 20kg :o. Ruud vermoedde dat het met een pees te maken heeft.
In elk geval veroorzaakt de extensionbeweging dus pijn in mijn elleboog.
Als ik bankdruk, heb ik overigens nergens last van...het blijft een vreemd verhaal. Pfff...als ik zo kijk naar de motorische beperkingen die ik heb (ik ben al blij als ik mijn haren gekamd heb, is al een moeilijke beweging voor me ;)) kan ik beter meedoen bij de paralympics voor mensen met lichamelijke gebreken :o.

Daarna nog lekker wat Latt Pull Down gedaan...tot 4x8x70 en vond het toen eigenlijk wel goed geweest.

Pff...van mijn goede voornemens is niet veel overgebleven...de oefeningen waar ik het minste hinder van ondervind is de floorpress (alhoewel het lastig blijft om als ik een keer op de grond lig weer op te staan ;))...o jongens, ik weet het ook effies niet...ik geloof dat het toch de Theo v/d Laan methode wordt richting het NK :o

Laatst bewerkt:
Er komt natuurlijk wel heel veel spanning op je elleboog te staan omdat je arm bijna helemaal gebogen is als je kracht begint te zetten. Heb er zelf ook altijd last van bij dat soort oefeningen, maar een uitgebreide warming up helpt wel iets.

Interessante log!

Begin maar eens met je kop kaal te scheren Hugz.
Dat scheelt weer een hoop problemen, en voorkomt dat je overtraind geraakt van de inspanning die het kammen van je haar vergt. ;)

Ik kan op dit moment ook echt geen isolatie triceps oefeningen doen ivm de pijn die dat doet in mijn linker elleboog.
Is ook niet zo heel belangrijk voor een bankdrukker denk ik.
Je hebt "boards" dus gebruik die dan eens om een "Triceps death" te doen:
http://www.youtube.com/watch?v=9Spg8rk2Ouk

Natuurlijk zijn de gewone "close grip bench presses" en de "floor presses" waarschijnlijk ook al voldoende voor jouw doel, maar allez! ;)

De t*ring wat een marteling die triceps death!
Ziet er netjes uit hoor, pas op dat je je niet blesseert René!

haha toevallig die ''triceps death'' nagebootst gister... felt great ! :thumbs:

• #2.530
Begin maar eens met je kop kaal te scheren Hugz.
Dat scheelt weer een hoop problemen, en voorkomt dat je overtraind geraakt van de inspanning die het kammen van je haar vergt. ;)

Ik kan op dit moment ook echt geen isolatie triceps oefeningen doen ivm de pijn die dat doet in mijn linker elleboog.
Is ook niet zo heel belangrijk voor een bankdrukker denk ik.
Je hebt "boards" dus gebruik die dan eens om een "Triceps death" te doen:
http://www.youtube.com/watch?v=9Spg8rk2Ouk

Natuurlijk zijn de gewone "close grip bench presses" en de "floor presses" waarschijnlijk ook al voldoende voor jouw doel, maar allez! ;)

Als ik mijn kop zou kaal scheren en dan nog wat lippenstift op zou doen en een paar oorbelletjes in zou doen, zien ze me nog aan voor Sugar Lee Hooper...

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
:roflol:
En wat de triceps betreft...het is vervelend dat niet alles gaat zoals ik dat wil...ach ja...zolang ik met bankdrukken maar nergens last van heb ;)

---------- Toegevoegd om 13:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:43 ----------

De t*ring wat een marteling die triceps death!
Ziet er netjes uit hoor, pas op dat je je niet blesseert René!

Heel blijven dat heeft inderdaad prioriteit :)

---------- Toegevoegd om 13:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:45 ----------

Er komt natuurlijk wel heel veel spanning op je elleboog te staan omdat je arm bijna helemaal gebogen is als je kracht begint te zetten. Heb er zelf ook altijd last van bij dat soort oefeningen, maar een uitgebreide warming up helpt wel iets.

Interessante log!

Tis gewoon een voor mij onnatuurlijke beweging...en experimenteer er verder ook niet meer mee...dan maar wat floor press, of lichtjes triceps push down (dat veroorzaakt geen problemen).

---------- Toegevoegd om 13:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:47 ----------

haha toevallig die ''triceps death'' nagebootst gister... felt great ! :thumbs:

Jij heet niet voor niks Maxiation! Zou wel iets van jouw spirit zo nu en dan kunnen gebruiken ;)

• #2.531
Wat ik "strange" blijf vinden...m.b.t. de tricepsoefeningen is het volgenden...als ik b.v. standing french press doe...zoals op het filmpje is te zien heb ik nergens last van...

http://www.youtube.com/watch?v=XamPlknIagU

Maar ik duw bij die oefening automatisch mijn ellebogen naar buiten.
Als ik mijn elleboven naar voren hou gericht krijg ik dus last van mijn ellebogen, als ik ze naar buiten draai niet.
Ik had het gisteren aan Ruud moeten vragen, maar was het helaas vergeten :o
Het ligt dus aan de hoek hoe ik mijn ellebogen (of armen hou)...als ik b.v. een tatepressachtige extension maak zoals hieronder heb ik nergens last van...als ik pressbeweging maak zoals bij benchpress ook niet.
De problemen ontstaan dus als ik mijn ellebogen naar binnen gedraaid moet houden :(

http://www.youtube.com/watch?v=2Sasf6aVF9M

Ik vind sowieso niet dat je "onnatuurlijk" en "geforceerd" je ellebogen in een richting moet zetten.
En voor jouw doel lijken me de press bewegingen het meest belangrijk.
Lekker smal drukken en floor presses blijven doen, evt aangevuld met wat board presses, die bevielen mij vandaag goed. :thumb:

Staande triceps ext's zijn een stuk minder belastend in jouw geval dan skullcrushers enzo denk ik.
Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de hoek waaronder je bovenarmen staan, en de spanning die dat zet op bepaalde spieren en pezen.
Ik zou niks doen wat pijn doet, oudje... :D

• #2.533
Ik vind sowieso niet dat je "onnatuurlijk" en "geforceerd" je ellebogen in een richting moet zetten.
En voor jouw doel lijken me de press bewegingen het meest belangrijk.
Lekker smal drukken en floor presses blijven doen, evt aangevuld met wat board presses, die bevielen mij vandaag goed. :thumb:

Staande triceps ext's zijn een stuk minder belastend in jouw geval dan skullcrushers enzo denk ik.
Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de hoek waaronder je bovenarmen staan, en de spanning die dat zet op bepaalde spieren en pezen.
Ik zou niks doen wat pijn doet, oudje... :D

:eek: Niks doen wat pijn doet...man, dan kan ik alleen nog maar bankdrukken...oeps...dat is ook nog het enige wat ik doe ;)
Ja die floorpresses zal ik vrijdag weer doen...en dan met een grip net iets smaller dan schouderbreedte (nog smaller krijg ik last van mijn polsen) en dan zal ik een board gebruiken...krijg je een oefening als volgt:
Close Grip Board Floor Presses...klinkt best wel indrukwekkend, niet?

Ik denk ook dat e.e.a. inderdaad met stand van mijn bovenarmen heeft te maken...het heeft er ook mee te maken dat ik superstijf ben.
Een jas aan en uit doen is al een echte workout voor me...
Frankenstein is wat motoriek betreft een flexibele, lenige, vlotte jongen in vergelijking met mij :o

Zucht...ik ben alleen nog maar goed genoeg om op een bank te liggen en mijn armen te strekken...dan voel ik me in me ellement :).
Ach ja...iets is beter dan niets, toch?

Goed bezig dude :thumbs:

super training René ik heb ook een hele tijd last gehad bij triceps trainingen dus deze ook idem bankdrukken een lange periode geboycot en zie de pijn is weg.

vervelend dat je vrij weinig tricep oefeningen kan doen als je daar last van krijgt. zijn toch belangrijk voor je bench. suc6 ermee probeer door te zetten maar ga niet over de grens als het echt pijn doet, stoppen.

• #2.538
vervelend dat je vrij weinig tricep oefeningen kan doen als je daar last van krijgt. zijn toch belangrijk voor je bench. suc6 ermee probeer door te zetten maar ga niet over de grens als het echt pijn doet, stoppen.

Ik kan wel triceps oefenen, maar niet echt geïsoleerd.
Als ik floorpresses/boardpresses doe waarbij je ook behoorlijk de triceps pakt, heb ik nergens last van...tis puur de extensionsbeweging als ik de armen in een bepaalde hoek heb staan.
Ik doe gewoon dat wat goed aanvoelt en wat geen pijn veroorzaakt...komt goed! :)

• #2.539
Vanuit mijn werk naar de trappen van Snowworld gegaan en deze 2x op en af gelopen...het was er koud, het was er nat, het waaide hard, het begon te sneeuwen en ik was moederziel alleen...er was geen levende ziel te bekennen...alleen gekken gaan met zulk weer die trap op ;)

Maar ik heb nu een voldaan gevoel en ben trots op mezelf dat ik het toch gedaan heb. De intentie is om de eerst volgende keer 3x op en neer te lopen en dat dan 2x per week te doen.

Ik verheug me erop om morgen te gaan trainen in de gym...door slechts 2x de week te trainen, blijf ik altijd vrij gretig om te gaan...ik zou dat niet hebben als ik b.v. 4x de week zou trainen.

Kijk uit René, zo kom je nog onder de 125kg :P

Terug
Naar boven