XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

Je beenkracht heb je nodig om je schouders/traps flink in de bank te kunnen duwen, en zo een flinke spanning op te bouwen.
En het is gewoon zo dat wanneer een rep niet meer lukt, en je licht je kont van de bank, je hem waarschijnlijk toch kunt uitdrukken.
Dus beenkracht is zeker wel van belang.
Je leest veel over die spanning die je op moet bouwen in de (voornamelijk Amerikaanse) artikelen die ik heb gezien.
Er wordt je ook aangeraden om de halter een tijdje boven je te houden na het "unracken" om je ROM te verkleinen.
Inderdaad omdat dan je gewrichten "in elkaar" zakken, en dus alles wat korter word...
Dit zijn allemaal de "fijne kneepjes" die net even het verschil kunnen maken denk ik.
Ik denk dat Huggy wel gelijk heeft als hij zegt dat het niet nodig is om een 300kg squat te hebben om fatsoendelijk te kunnen bankdrukken.
Aan de andere kant is de squat natuurlijk zo'n enorme krachtoefening, dat hij goed is voor heel je lichaam.
Ik herinner me nog dat ik eens ongetraind onder een halter ben gaan staan van een 300kg ofzo, en dat ik met geen mogelijkheid stil kon blijven staan.
Mijn rug leek wel een tuinslang...
Dat geeft voor mij wel aan dat je hele lichaam sterk moet zijn om zwaar te kunnen kniebuigen.
En dat is altijd goed.
Maar hoe hoog moet je squat zijn om je schouders/traps flink "in" de bank te kunnen drukken?
Misschien heeft Huggy daar wel al genoeg kracht voor in zijn benen?
De man loopt (net als ik) hele dagen met een 150kg over de wereld te hobbelen!
Dat wil ik iemand met 90kg lichaamsgewicht nog wel eens zien doen...
Geef zo iemand een drummetje smeerolie mee, en laat hem eens een dagje meehobbelen. ;)
Dat zal een zware opgave worden denk ik.
Als ik een tijdje niet bankdruk, en ik ga gelijk redelijk zwaar, dan voel ik de dagen erna voornamelijk Borst, Triceps, Schouders, Brachialis, en Rug/Lats, Traps en Onderamen, en in die volgorde.
Dat geeft voor mij wel aan welke spieren het meest op hun donder krijgen tijdens het bankdrukken.
Ik heb nog nooit last gehad van mijn benen door een bankdruktraining.
En zolang Huggy deze NK maar even 230+kg'tjes drukt heeft hij het gelijk minstens voor een groot gedeelte aan zijn kant! :D

+1 voor Hummer. :D

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.582
been kracht heb je natuurlijk wel nodig. er is niet voor niet bankdrukken voor mensen met handicap. maar het is onzin dat je beeere sterke benen nodig hebt om dit te kunnen.
ik denk ook niet dat er iemand is die zo lazy traint als jou nee :p maja het licht er maar aan waar je op groeit.

Ik heb vaker op bankdrukwedstrijden het paralympisch bankdrukken (zo noemt men het bankdrukken voor mensen met een lichamelijke beperking) gezien. Deze mensen drukken dus met straight legs èn raw...als je dan alsnog ziet welke gewichten worden getrotseerd kun je alleen maar respect hebben. Cees Ootjers die ook zo'n 145 kg weegt en bij de paralympics meedoet drukt ruim 170kg op die manier :eek:.
Ga maar eens op de grond liggen en doe eens een floorpress met gestrekte benen...dat komt het dichtste in de buurt ;)

Cees Ootjers die ook zo'n 145 kg weegt en bij de paralympics meedoet drukt ruim 170kg op die manier :eek:.
Ga maar eens op de grond liggen en doe eens een floorpress met gestrekte benen...dat komt het dichtste in de buurt ;)
Of op een bankje met je benen opgetrokken, da's gelijk een stuk zwaarder.
Die Cees is dus behoorlijk sterk. :bow:

• #2.584

En met 53 jaar ook niet meer de jongste :eek:

Vermeldenswaardig is dat hij het Master 2 record met 172,5kg (raw) op zijn naam heeft staan!

ok zo deed ik het voorheen op deze manier 165 gedrukt totdat rené me vertelde dat benenwerk essentieel zijn bij het bankdrukken. Echter was het voor mij moeilijk om weer van voren af aan te beginnen. Dus wat heb ik toen gedaan ik had toch al een behoorlijke schouder ontsteking opgelopen en besloot dus om een half jaar niet te banken en zie nu geen schouderpijn meer en de techniek is nu gemakkelijker op te pakken zoals rené adviseerde.

gr fr

• #2.586
ok zo deed ik het voorheen op deze manier 165 gedrukt totdat rené me vertelde dat benenwerk essentieel zijn bij het bankdrukken. Echter was het voor mij moeilijk om weer van voren af aan te beginnen. Dus wat heb ik toen gedaan ik had toch al een behoorlijke schouder ontsteking opgelopen en besloot dus om een half jaar niet te banken en zie nu geen schouderpijn meer en de techniek is nu gemakkelijker op te pakken zoals rené adviseerde.

gr fr

Frans, niet alle geheimen verklappen hier op het DBB...straks drukt iedereen 150+ ;)
En waarschijnlijk zal het voor 99% van de lezers van mijn log ongeloofwaardig overkomen dat ik beweer dat benenwerk essentieel is bij het bankdrukken ;)

Ik denk dat je 1 RM met de voeten op de grond nu overigens ruim boven de 170kg zal liggen...maar als je dat een keer wilt uitproberen moet je je niet te moe maken met de warmingup en opbouw naar die 170 toe...dus je niet al leeg drukken met 150kg om te kijken waar vervolgens je top zit :p
(ik ken je inmiddels ook al een beetje ;))

gr fr
Damn, da's dan ook heel sterk. :bow:

• #2.589
Damn, da's dan ook heel sterk. :bow:

Frans is dan ook net als jij erg sterk ;)

Heb je overigens ook al eens van seated barbell row gehoord?

A
[Afbeelding niet meer beschikbaar]​

B

[Afbeelding niet meer beschikbaar]​

Je gaat op de punt van een halterbank zitten, en rowen maar...heb het net eens geprobeerd met een bezemsteel :o...uitkijken dat je knieën niet in de weg zitten, maar wil het maandag eens met de olympische halter proberen...wordt vervolgd ;)

Hoi René,
Ik heb ook nog een mooie actie foto van jou gevonden.
Enjoy!
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Shot with DMC-FZ18 at 2010-01-30

• #2.591
Hoi René,
Ik heb ook nog een mooie actie foto van jou gevonden.
Enjoy!
Shot with DMC-FZ18 at 2010-01-30

Tis inderdaad een actiefoto...of ie mooi te noemen is kweenie ;)...dacht al dat je ermee zou komen toen je in Ruud zijn log ook al die foto had geplaatst. Op de site van www.nkv-atlas.nl staan die foto's allemaal te bewonderen. Hier is wel goed te zien waarom ik het niet nodig heb om te archen :o...een respectabele rompomvang heeft soms zo zijn voordelen :D (Pfff..lijk wel op een broertje van Florent Veldeman ;)).
En dan zie ik ook nog één van de andere zeven schoonheden: een dubbele kin :roflol:...je bedoelt het goed Spencer...maar twijfel of ik thnx moet zeggen ;)

P.S. dit is overigens de 225kg (Olympische halter van 20kg, 2 sluitmoeren van 2.5kg & 8 halterschijven van 25kg).

Ik zie ook nog dat ik met deze riem niet een nog respectabelere buikomvang moet krijgen :o.

Ik zie geen dubbele kin hoor...
Dat zal de lichtval zijn denk ik...
Het zal de amateuristische manier van foto's nemen zijn geweest. :D
:jk:
Je hebt inderdaad een dubbele kin Huggy.
Eén van de zeven schoonheden inderdaad! :thumbs:
En wat die riem betreft...
Ik heb er één gekocht, en ik krijg 'm helemaal niet dicht! :o
Weer een voordeel van RAW drukken! :D
Seated rows lijken me een beetje omslachtig eigenlijk.
Ik heb totaal geen probleem met voorovergebogen roeien, dus laat deze lekker aan jou over. ;)

• #2.593
Ik zie geen dubbele kin hoor...
Dat zal de lichtval zijn denk ik...
Het zal de amateuristische manier van foto's nemen zijn geweest. :D
:jk:
Je hebt inderdaad een dubbele kin Huggy.
Eén van de zeven schoonheden inderdaad! :thumbs:
En wat die riem betreft...
Ik heb er één gekocht, en ik krijg 'm helemaal niet dicht! :o
Weer een voordeel van RAW drukken! :D
Seated rows lijken me een beetje omslachtig eigenlijk.
Ik heb totaal geen probleem met voorovergebogen roeien, dus laat deze lekker aan jou over. ;)

:roflol: Achja...als we een krachtsinspanning doen worden we er niet bepaald mooier op...maar ik kijk er wel vriendelijk op...toen ik aan het worstelen was met 225kg riep de fotograaf: cheese...dus :D tanden laten zien ;)

Je bent een mooie man Huggy! ;)

• #2.595
Je bent een mooie man Huggy! ;)

:roflol: Als ik op straat loop heb ik altijd last van het AXE-effect en heb ik moeite om al die op hol geslagen hordes vrouwen die wat van me willen af te schudden.
Mijn vriendin boft maar met zo'n kanjer als ik ;)

Ik geloof het zo goed als je het zegt!
Ik ken dat. ;)
Big Dudes rule! :roflol:

• #2.597
Hummer en ik hebben laatst samen een motortoertocht gemaakt...de foto's zijn inmiddels klaar (we waren ons vergeten te scheren op die dag) ;).

twins.jpg

Hier nog eentje in kleur ;)

twinscycle2.jpg

Was best wel een leuke tocht, toch Hummer?
Alleen zonde dat die motors na afloop rijp voor de sloop waren ;)

Overdrijven is ook een vak. :p
Je gewicht valt nog reuze mee in de big powerlifting world Rene. ;)

Wat een gedrochten waren we éh Huggz...?
Ben blij dat we daarna die Snowworld trappen 467636736764x hebben gedaan, en er uitzien zoals we nu doen. ;)

Zeg is dat antieke pakje dat je daar draagt op die bankdruk foto verplicht eigenlijk..?

Wat een gedrochten waren we éh Huggz...?
Ben blij dat we daarna die Snowworld trappen 467636736764x hebben gedaan, en er uitzien zoals we nu doen. ;)

Zeg is dat antieke pakje dat je daar draagt op die bankdruk foto verplicht eigenlijk..?

Is niet verplicht maar wel verstandig om te dragen als je met de competitie wilt erm..ja.. concurreren.. :p

Terug
Naar boven