- Waardering
- 176
- Lengte
- 1m82
- Massa
- 89kg
Je beenkracht heb je nodig om je schouders/traps flink in de bank te kunnen duwen, en zo een flinke spanning op te bouwen.
En het is gewoon zo dat wanneer een rep niet meer lukt, en je licht je kont van de bank, je hem waarschijnlijk toch kunt uitdrukken.
Dus beenkracht is zeker wel van belang.
Je leest veel over die spanning die je op moet bouwen in de (voornamelijk Amerikaanse) artikelen die ik heb gezien.
Er wordt je ook aangeraden om de halter een tijdje boven je te houden na het "unracken" om je ROM te verkleinen.
Inderdaad omdat dan je gewrichten "in elkaar" zakken, en dus alles wat korter word...
Dit zijn allemaal de "fijne kneepjes" die net even het verschil kunnen maken denk ik.
Ik denk dat Huggy wel gelijk heeft als hij zegt dat het niet nodig is om een 300kg squat te hebben om fatsoendelijk te kunnen bankdrukken.
Aan de andere kant is de squat natuurlijk zo'n enorme krachtoefening, dat hij goed is voor heel je lichaam.
Ik herinner me nog dat ik eens ongetraind onder een halter ben gaan staan van een 300kg ofzo, en dat ik met geen mogelijkheid stil kon blijven staan.
Mijn rug leek wel een tuinslang...
Dat geeft voor mij wel aan dat je hele lichaam sterk moet zijn om zwaar te kunnen kniebuigen.
En dat is altijd goed.
Maar hoe hoog moet je squat zijn om je schouders/traps flink "in" de bank te kunnen drukken?
Misschien heeft Huggy daar wel al genoeg kracht voor in zijn benen?
De man loopt (net als ik) hele dagen met een 150kg over de wereld te hobbelen!
Dat wil ik iemand met 90kg lichaamsgewicht nog wel eens zien doen...
Geef zo iemand een drummetje smeerolie mee, en laat hem eens een dagje meehobbelen.
Dat zal een zware opgave worden denk ik.
Als ik een tijdje niet bankdruk, en ik ga gelijk redelijk zwaar, dan voel ik de dagen erna voornamelijk Borst, Triceps, Schouders, Brachialis, en Rug/Lats, Traps en Onderamen, en in die volgorde.
Dat geeft voor mij wel aan welke spieren het meest op hun donder krijgen tijdens het bankdrukken.
Ik heb nog nooit last gehad van mijn benen door een bankdruktraining.
En zolang Huggy deze NK maar even 230+kg'tjes drukt heeft hij het gelijk minstens voor een groot gedeelte aan zijn kant!![]()
+1 voor Hummer.

maja het licht er maar aan waar je op groeit.
.
...uitkijken dat je knieën niet in de weg zitten, maar wil het maandag eens met de olympische halter proberen...wordt vervolgd
...je bedoelt het goed Spencer...maar twijfel of ik thnx moet zeggen