XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.121
nee het ging zoiezo door. piet wou het gewoon zoiezo door laten gaan zij tonia vandaag.

ja pardeep zou dacht ik op zijn buitenlandse wedstrijden flyers ofzo gaan uitdelen om het een beetje in de aandacht te brengen daar. zoiets ving ik een tijdje geleden op.

ja moet je doen, die 58 zat inderdaad los maar raar dat je dan toch zo moeilijk onder komt.

OK...goed dat het dus definitief doorgaat :)

Wat het shirt betreft...we hadden het helemaal omlaag getrokken, daardoor zit het alsnog om de borst vrij strak en stremt het erg.
Als ik het shirt hoog laat zitten (b.v. tegen de keel aan) dan kom ik ook met beduidend lichtere gewichten onder, maar dan gaat de weg omhoog weer een stuk lastiger...het blijft altijd zoeken naar de juiste manier...shirted press is niet zo eenvoudig als sommigen denken.
Het is dus niet zo van: ik trek een benchshirt aan en druk effies 50kg meer...zo werkt het niet.

---------- Toegevoegd om 17:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:09 ----------

Huggy, je bent toch niet afgevallen?!!!! :eek:

:roflol: ik had me toen ik bij Atlas was gewogen...de weegschaal ging tot 150kg...ik was met kleren en schoenen aan zwaarder :o
Ik zou echt niet weten hoeveel ik op dit moment weeg...maar ik ben nu ook creatine aan het nemen en verwacht toch wel een vrij aardig wedstrijdgewicht te hebben op 6 juni ;) (want van creatine zwel ik altijd wel iets op, wat er waarschijnlijk mee te maken heeft dat ik dan meer vocht vast houd).

OK...goed dat het dus definitief doorgaat :)

Wat het shirt betreft...we hadden het helemaal omlaag getrokken, daardoor zit het alsnog om de borst vrij strak en stremt het erg.
Als ik het shirt hoog laat zitten (b.v. tegen de keel aan) dan kom ik ook met beduidend lichtere gewichten onder, maar dan gaat de weg omhoog weer een stuk lastiger...het blijft altijd zoeken naar de juiste manier...shirted press is niet zo eenvoudig als sommigen denken.
Het is dus niet zo van: ik trek een benchshirt aan en druk effies 50kg meer...zo werkt het niet..

ja gelukkig wel,

ja dat het niet zo makkelijk is daar ben ik onderhand wel achter. nog niet zelf ondervonden maar dat blijkt wel. nu de juiste manier nog vinden.

Pas maar op voor je (bloed)suiker met die Creatine Huggy.
Wij, wat zwaardere mensen moeten daar al een beetje mee oppassen zonder Creatine, duzzz.... ;)
Ik was een beetje afgevallen deze week...
Niks getraind, alleen gewerkt, iets van 85 uren ofzo...
En gisteren 19 uren, dus waarschijnlijk spiermassa eraf. :mad:
Nu natuurlijk zo moe als een hond.

Wij, wat zwaardere mensen moeten daar al een beetje mee oppassen zonder Creatine, duzzz.... ;)

Goed eten, keihard werken = ook groeien ;)

Hehe, heb alweer zin om te pinten na me wedstrijd.
Het word 2 weken afzien zonder bier voor moi. :o

• #4.128

Ik wist niet dat creatine eventueel van invloed kan zijn op je suiker?
Ik doe het slechts kort nemen...4 weken.
6 weken is niet persé nodig...de oplaadfase sla ik over...gewoon meteen een halve pot per dag ;)
De laatste keer dateerd alweer van september 2009.
In tegenstelling tot jou Hummer de hele week vrij gehad...iedere dag zo'n 10 uur geslapen, goed gegeten en door het slechte weer weinig gefietst...kortom ik bevond me in een beresterke conditie ;)

Vandaag ook getraind, en jongens ik voelde me kiplekker, oersterk en onvermoeibaar...zo'n gesteldheid moet ik op een wedstrijddag hebben ;)

Ik had met Lambert Oosting afgesproken om samen te bankdrukken, Lambert is een potige, sterke 50-plusser en hij wilde graag eens in een benchshirt drukken en dat kon ik wel regelen :D
Het aantrekken vond het hij minder leuk, terwijl die maat 54 hem echt los zat...hij drukte met het shirt 160kg (van een board) en normaliter max. 140kg...niet verkeerd...maar tussen het board en de borst is nog minstens 5cm...maar het is in elk geval een goed begin :).

Flat Bench Press:
20x20, 2x10x70, 5x100, 5x130 en toen wilde ik 3x5x150 doen (maandag nog een zware training gehad bij Ielja), maar ik voelde me echt topfit (ik had een halve kilo aardappels en 4 biefstuktartaartjes gegeten voor de training) en drukte vervolgens 3x5x160kg!

Het is zoals Chopperbob terecht opmerkte...goed eten (en keihard werken) word je sterk van ;)

Daarna nog Floor Presses Close Grip gedaan:
5x80, 5x100 en 5x120kg...pff...valt toch tegen met gestrekte poten...maar wat een heerlijke oefening...die voel je echt goed in je bovenlijfie ;).

Staande Overhead Press: 6x10x50kg...en ik vond dit eerlijk gezegd best wel pittig! Ik wil dit weer heel rustig opbouwen en kijken hoe mijn rug het bevalt.

Toen Barbell Row (Pendlay style) geprobeerd...pff...bij een gewicht van 60kg krijg ik echt last van mijn rug, lies en whatever...dat voorover gebogen staan is echt k*t voor me :mad:

Dus maar Wide Grip Front Latt Pull Down gedaan: 6x10x70kg
En omdat ik nog niet op was nog maar Close Grip Front Latt Pull Down gedaan ook nog es 6x10x70kg.

5 compoundoefeningen gedaan...echt met een super voldaan gevoel naar huis :)

Als ik creatine neem, voel ik dat ik meer energie heb...wellicht is het maar mentaal...maar het werkt wel heb ik het idee :p

Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat er per onderdeel (SQ/BP/DL) 3 beurten zijn...dus 9 in totaal per lifter!
Als iedereen b.v. bij het squatten de eerste beurt heeft gehad (waarbij het gewicht aan het halter van laag tot hoog gaat) gaat men naar de 2e beurt en wordt begonnen met degene die het laagste gewicht heeft opgegeven en gaat er dus weer gewicht van het halter...vervolgens gaat het weer omhoog, dat herhaalt zich zo 3x per onderdeel. :)

Dat heeft wel voordelen. Je voorkomt dat iemand kort achter elkaar moet tillen, en ook kun je je niet zo manipuleren of bluffen door het gekozen gewicht steeds aan te passen. Aan de andere kant mis je de speciale spanning die gewichtheffen wel heeft.

Laatst bewerkt:
  • #4.130
Dat heeft wel voordelen. Je voorkomt dat iemand kort achter elkaar moet tillen, en ook kun je je niet zo manipuleren of bluffen door het gekozen gewicht steeds aan te passen. Aan de andere kant mis je de speciale spanning die gewichtheffen wel heeft.

Ieder voordeel heb zijn nadeel ;)

• #4.131
Ik heb inmiddels een "nieuw" schema klaar naar aanloop van de wedstrijd op 6 juni bij Atlas.

Borst: Flat Bench Press;
- maandag: laag volume en meer intensiteit d.m.v. heavy tripples en shirted bench press (met nadruk op doubles en singles).

- vrijdag: "hoger" volume en gemiddelde intensiteit 3-5 sets met 5 reps.
Deze training doe ik "gevoelsmatig"...minimaal setjes met 150kg...en als ik het idee heb dat er meer inzit (zoals gisteren) dan doe ik dat.

Een schema is namelijk slechts een hulpmiddel en géén doel!
Met van te voren vastgestelde percentages (gewichten) werken is op zich niets mis mee, en vaak kun je je beter aan je schema houden en met een goed gevoel naar huis gaan dan dat je "overmoedig" wordt en beduidend zwaarder gaat en het vervolgens niet redt.
Maar ik luister daarbij naar mijn lichaam...op het moment dat ik in de warming up al voel dat alles wel heel soepel gaat hou ik op dat moment niet halsstarrig vast aan mijn schema maar doe dan wat extra's.

Triceps: na Flat Bench Press (alhoewel er "experts" zijn die zeggen dat je dat niet op één dag samen moet doen).
Close Grip Bench Press of Floor Press with straight legs 4x6.

Schouders: ik heb een tijdje seated shoulder press gedaan op de machine...daarmee kan ik setjes maken van 5 reps met 125kg...maar ik geef toch nu de voorkeur aan staande military press...4-6 x 6-10.

Rug: alhoewel de voorkeur voor een benchpresser naar barbell rows zou moeten uitgaan moet ik deze oefening helaas links laten liggen :(...het voorovergebogen staan roeien veroorzaakt te veel ongemak (pijn in rug en lies). Zodoende maar pulldowns en eventueel T-bar row (waarbij ik dan met mijn buik op een plank lig)...4-6 x 8-10.

Niet veel nieuws onder de zon...een basisschema met alleen maar compounds...eenvoudig maar wel effectief! :p

Flinke training Huggy Bear! :thumb:
Die suiker ga jij geen last van hebben omdat je het niet lang gaat gebruiken.
Er zijn mensen die het non stop nemen, en daarvan weten ze blijkbaar niet of het kwaad kan.
Af en toe eens een stop inlassen is waarschijnlijk beter.
No problems dus.
Ongelofelijk dat je zo veel last hebt van bijvoorbeeld Pendlays, en best wel jammer, want als je het met "boerenverstand" bekijkt is het wel de meest ideale tegenhanger van het bankdrukken natuurlijk.
Maar je hebt redelijk wat ander werk verricht, dus: :bow:

---------- Toegevoegd om 12:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:05 ----------

Schema ziet er goed uit, en is ongeveer wat we van jou verwachtten natuurlijk. ;)
Je hebt daar toch wel niet héél lang over na moeten denken..? :D

• #4.133
Flinke training Huggy Bear! :thumb:
Die suiker ga jij geen last van hebben omdat je het niet lang gaat gebruiken.
Er zijn mensen die het non stop nemen, en daarvan weten ze blijkbaar niet of het kwaad kan.
Af en toe eens een stop inlassen is waarschijnlijk beter.
No problems dus.
Ongelofelijk dat je zo veel last hebt van bijvoorbeeld Pendlays, en best wel jammer, want als je het met "boerenverstand" bekijkt is het wel de meest ideale tegenhanger van het bankdrukken natuurlijk.
Maar je hebt redelijk wat ander werk verricht, dus: :bow:

Ach, ik had gisteren gewoon een goede dag...als jij een week niet hoeft te werken, kunt uitslapen en goed doet eten presteer je ook beter, toch?

Wat de creatine betreft...ik neem dat bewust incidenteel omdat je lichaam ook zelf creatine aanmaakt en dat proces niet wil verstoren...ik heb namelijk gelezen dat als je te vaak creatine neemt je lichaam "lui" wordt met het zelf aanmaken van creatine. Sowieso wordt er geadviseerd om creatine maximaal 6 weken te nemen en dan een pauze in te lassen...
Doordat ik het zo zelden inneem merk ik ook beter het effect (denk ik).

Heel erg jammer dat ik inderdaad zo'n last heb met roeien...maar het veroorzaakt echt veel ongemak...vanaf 60 kg voel ik het al trekken in mijn onderrug en lies (dat heb ik als ik voorovergebogen sta).
Es kijken of ik er nog wat op kan verzinnen...maar je hebt natuurlijk volkomen gelijk...barbell rows zijn de tegenhanger van bench presses.

---------- Toegevoegd om 12:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:13 ----------

Schema ziet er goed uit, en is ongeveer wat we van jou verwachtten natuurlijk. ;)
Je hebt daar toch wel niet héél lang over na moeten denken..? :D

Ik ben blij dat ik aan jullie verwachtingen voldoe ;)
Dit schema heb ik de hele nacht wakker van gelegen en maar liggen te piekeren...grapje...tijdens het trainen gisteren had ik dit besloten binnen no time :) Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan? :D

"We" weten eigelijk best wat we allemaal moeten doen natuurlijk.
Only thing to it, is to do it! :thumb:

• #4.135
"We" weten eigelijk best wat we allemaal moeten doen natuurlijk.
Only thing to it, is to do it! :thumb:

Simplicity + Consistency = Success!

Ik ben een voorstander van de KISS methode, niet te verwarren met onderstaande groep ;)

kiss.jpg

Keep It Simple, Stupid!
Keep It Simple & Short!
Keep It Simple & Straightforward!:D

http://www.amazingabdominals.com/ab_articles/brink_kiss_principle.shtml

Laatst bewerkt:
  • #4.136
Wonna grow? Gotta row!...

Ik heb nog es wat gesurfd op internet...en kwam deze pagina over de verschillende rowvarianten tegen...wellicht is er toch nog iets nuttigs bij ;)

Bent-over row
For a long time, the Bent-over row was a bodybuilding staple. Despite being seen a little less these days, it's an excellent exercise. As with many on this list, there are several ways to do them.
Standard
ArnoldBOR.jpg
Stand with feet wider than shoulder-width (I realise Arnold's using a narrow stance here), with the loaded bar on the ground in front of you. Bend at the waist, bend legs slightly, flatten the lower back, grab the bar with a wide overhand grip and pull it to your chest. The plates should be just off the ground at the lowest point, and the bar is pulled to mid pecs.

Pendlay row
This is really just a very strict bent-over row, with the bar pulled to the abdomen. It is often performed using an underhand grip.

Yates Row
YatesRow.jpg
Dorian Yates famously used a modified bent-over row with great success. The differences from the standard variety are: standing more upright (torso at about 70°), use of an underhand grip (so as to allow more bicep involvement) and pulling the bar to the navel.

Dumbbell row
With one knee and one hand (left knee and left hand if working right side) on a bench, and a dumbbell on the ground at its side, grab the dumbbell and lift it straight up by contracting your lat and bending your arm. Slowly lower it, and repeat.

Dumbbell row (tripod)
DraperTripod.jpg
Rather than placing one knee on the bench, stand behind the bench and only use a hand for support. The front leg should be slightly bent, the other one a little further back (but straight). Lift the dumbbell as usual, but add a slight twist at the top to increase the ROM.

Lying row
This is essentially a bent-over row done whilst lying face-down on a bench. The bar is pulled to the chest (or as close as the bench allows).

T-bar row
ArnoldTBar.jpg
I first saw Arnold doing this many years ago - a very impressive looking exercise. With the weight on one end of a bar (and something else holding down the other end), straddle the bar, grab it a little below the plates (with both hands) and pull it to your chest. Note - if the other end of the bar isn't weighed down enough, you won't be having kids anytime soon.

Chest supported row
Somewhere between a T-bar row and a Lying Row, only using an incline instead of a flat bench.

Seated Cable row
DraperLatrow.jpg
Grab the handle, lean back slightly with legs bent and pull handle to waist. Pull shoulders back, push chest forward and straighten back during contraction. Return until arms are extended, shoulders pulled forward, and back flexed.

Laatst bewerkt:
  • #4.137
Hier onder een artikel waar wat dieper op de dumbbell row wordt ingegaan...en heb tevens wat nagezocht op DBB...en daar kwam ik het volgende tegen:

Er werd een enquete gehouden op DBB waar de vraag gesteld waar het lichaam met de dumbbell werd aangetikt met dumbbell rows.

3XL gaf toen het volgende commentaar:

Wat is het doel van de rows?

Lagere aanhechtingen van de lats? - onderbuik
Hogere aanhechtingen van de lats? - overgang buik/ribben
Midden gebied (trapezius/rhomboids)? - borst
Achterkant schouders? - keel

Mij lijkt dat om de meeste carryover op de bench press te hebben het trekken van de dumbbell naar de borst dus het meeste effect heeft, toch?

De manier die vervolgens hieronder wordt beschreven... - je laat één hand rusten op een bank of dumbbellrack, het vorenste been gebogen en het achterste been gestrekt en trekt de dumbbell vervolgens naar je romp - wil ik toch wel eens uitproberen...me lijkt dit minder belastend voor de rug dan barbell rows (omdat je immers met één hand je lichaam als het ware ondersteund) en je hebt ook een langere ROM.

One-arm Dumbbell Row

ONE-ARM DUMBBELL ROW

Taken from [Link niet meer beschikbaar]'s book, Brother Iron, Sister Steel

This potent exercise stands alongside barbell rows in mass and power-building seriousness. Executed with the same intensity, they are wisely done as alternatives to the barbell. Stabilized in a powerful tripod stance — none of this knee-on-bench stuff — one-arm dumbbell rows remove the load from the lower back, enabling you to tough your way through lumbar overload. Relief in this overworked area is priceless.

I stagger my legs, bend at the waist and lean on the dumbbell rack before me, extend my free arm to grasp the dumbbell, position myself for desired muscle recruitment and pull the weight to the body in a muscle-intense movement with an ample twist of the torso at the top to accentuate contraction. Too much thrust early on and the effect is lost to momentum. The target of the tug is important: high on the torso (toward shoulder), more upper back; low on the torso (toward the obliques), more lower lat.

In all your exercises focus, form, and practice yield perfection of some variety.

• Here's more from Dave in a recent column that included one-arm dumbbell rows:
One-arm dumbbell row

Whereas pulldowns and chins add width to one’s back, dumbbell rows add power and muscle thickness. I start with a reasonable weight for 10 to 12 reps and work my way up the rack to four or six reps for the final set, sometimes doubles and singles when the stars are right.

To satisfy our musclebuilding quests, where muscle fullness is a prime target, I find the moderate rep-range most effectual. Therefore, heavy weight gives way to moderate, manageable weight. Reps go where you direct them for maximum muscle effect, not anywhere any way you can.

I assume a three-point equidistant stance with the upper body leaning forward the legs and the forearm resting on a handy dumbbell rack. Most stable. I mention this cuz I’ve assumed this powerful position since training in Vic Tanny’s Gym in Jersey 45 years ago. There’s no other way, see! Kneeling on a bench for support is for boy scouts. Before affecting my various rowing motions, I secure a grip of steel. Strengthening the grip and developing the forearms should always be included among your purposes for lifting the iron and moving the steel. Using hand straps is for girl scouts... or apes setting world records.
:roflol:

The first action is pulling the dumbbell with vigor from a hanging position to a place high and above the deltoid. This is a sweeping motion that resembles a one-arm bentover lateral raise. Sounds ambitious, but the back and torso are engaged simultaneously, giving thrust to the dumbbell, yet always demanding muscle control. This is not an arbitrary weight toss. At the peak of the movement, contraction is directed to the upper back and rear delt region; a controlled negative adds muscle exertion to the upper back and the entire length of the lat. The fact that one side of the body at a time is being engaged allows this grand action, and exertion of force and energy. Five is the outside number of reps for this phase.

The second action is the old-fashioned lawnmower pull. However, our lawn mower is hunky and requires a full forward extension of the dumbbell and a magnificent tug, bringing the dumbbell to the vicinity of the... um... armpit. Contract big-time. Four, five or six reps will start anybody’s grass cutter. We just concentrated on the deep muscles of the back; the ones that give ridges and lumps and might to the broad sweeping expanse.

Pulling the dumbbell straight up and down with a minimum of thrust is the wisest expenditure of the remaining energy, will and consciousness. This mass-building motion exerts the upper-back muscles with no energy or force lost to defining lat length or rippley stuff. Do what you can in these culminating three or four reps. I don’t have the nerve -- the audacity -- to define rigid requirements moments before you pass out.

Now for the other side. He he he...

• #4.138
Het EK Powerliften in Zweden is afgelopen...de atleet die het meeste wist te tillen was Viktor Testsov uit de Ukraïne...de Oostbloklanden waren sowieso oppermachtig op dit EK! Hij deed mee in de -125kg klasse met:
SQ 407 - BP 335 - DL 347,5 TOT: 1082,5kg! :eek:

Bij de dames wist Olga Gemaletdinov uit Rusland het meest te tillen, zij deed mee in de +90kg (met een BDW van 120kg).
SQ 290 - BP 157,5 - DL 255 TOT: 702,5kg :eek:

Ielja Strik had overigens meer Wilkspunten dan haar...omdat Ielja 660,5kg tilde met een BDW van 88,5kg! :D

Laatst bewerkt:
  • #4.139
Vandaag de trappen bij Snowworld opgelopen.

Met de fiets erheen en vervolgens zo snel als mogelijk de trap op gelopen...ik had mijn stopwatch bij me en bleek 5 minuten en 58 seconden nodig te hebben, ofwel 358 seconden voor 507 treden.
Voor mijn doen is dat vrij snel.

Ik ben eigenlijk een soort locomotief...kom moeilijk op gang, en naarmate het einde nadert ga ik sneller lopen.

Dacht wel dat toen ik eenmaal boven was dat mijn hart uit mijn keel dreigde te springen ;)

Heb het overigens bij deze ene keer vandaag gelaten...ik vind zo'n "sprintje" eigenlijk intensiever dan 3x gemoedelijk die treden oplopen.

Vervolgens weer naar huis gefietst...het was lekker weer...lekker een uurtje cardio in de buitenlucht :)

Dan heb je weer meer gedaan als mij...
Ik heb alleen een paar biertjes gedronken... :o

Terug
Naar boven