natrium door kalium zouden moeten vervangen
vanaf nu is het Prof. Huggy........
Kalium en Bloeddruk
DE NATUURLIJKE BALANS
Het lichaam heeft zowel natrium (zout) als kalium nodig. Gedurende de evolutie van de mens was de voeding rijk aan kalium en laag in natrium. De nieren hebben zich daarom zo ontwikkeld dat ze natrium vasthouden en kalium juist makkelijk uitscheiden. Met andere woorden, het lichaam is van nature ingesteld op een voeding met veel kalium en weinig natrium. Inmiddels is de natriuminname veel hoger dan de kaliuminname en werkt de zoutsparende activiteit een hoge bloeddruk in de hand.
HET EFFECT VAN TE VEEL ZOUT
Ons huidige voedingspatroon bevat over het algemeen te veel zout, wat leidt tot een overmaat aan natrium in het lichaam. De aanbeveling is om niet meer dan 6 g zout per dag te eten (ongeveer een afgestreken theelepeltje), maar in Nederland gebruikt men naar schatting meer dan 10 g/dag.
Een overmaat aan natrium zorgt ervoor dat het lichaam te veel water vasthoudt door verschillende mechanismen, wat uiteindelijk leidt tot een toename van het bloedvolume. Een verhoogd bloedvolume geeft extra druk op de vaatwanden, waardoor de bloeddruk toeneemt.
HET VERLAGEN VAN DE ZOUTINNAME
Het verlagen van de hoeveelheid zout in je voeding is belangrijk. Dit verlaagt de bloeddruk, wat de gezondheid van hart en bloedvaten ten goede komt.
Echter, het is niet alleen een kwestie van het gebruiken van minder zout in je eten of in de keuken. Veel bewerkte producten bevatten al aanzienlijke hoeveelheden zout, waardoor je gemakkelijk teveel binnenkrijgt zonder dit te weten. Check de hoeveelheid zout op de verpakking en streef ernaar om je eten zoveel mogelijk zelf te bereiden in plaats van te kiezen voor kant- en klaarmaaltijden.
HET VERHOGEN VAN JE KALIUMINNAME
Het beste advies is niet alleen je zoutinname te verlagen, maar ook je kaliuminname te verhogen. Dit is goed voor je, want het helpt je lichaam een overmaat aan natrium te verwijderen.
---------- Toegevoegd om 21:05 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:01 ----------
Kalium zit voornamelijk in de volgende voedingsmiddelen:
- Aardappelen
- Volkoren graanproducten (volkoren-en bruinbrood, bruine rijst en deegwaren, muesli, volkoren ontbijtgranen, ontbijtgranen met gedroogde vruchten)
- Groenten, fruit en gedroogd fruit
- Melk-en melkproducten
- Bepaalde dranken (sterke koffie, verse of kant-en-klaar gekochte groente-en fruitsappen
- Producten op basis van cacao (chocolade, chocopasta, koekjes met chocolade, pralines, ...)
- Noten, zaden, pitten en peulvruchten
- Dieetproducten zonder zout en vervangzout
---------- Toegevoegd om 21:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:05 ----------
Maak me er nooit zo druk om, ga ik dood ga ik dood. Zolang ik maar geleeft heb, ga echt geen lekker eten laten staan ''omdat het slecht voor je is''.
Eigenlijk denk ik er ook zo over...doodgaan moet je een toch een keer...een collega van me...net 45 jaar oud, zwaarlijvig, roker, drinker zei ook altijd: Ik leef maar één keer...nu hij net een 5 voudige bypassoperatie aan zijn hart heeft ondergaan begint hij al minder stoer te praten

...alhoewel hij toen ik vroeg hoe het met hem ging gekscherend zei dat hij nu een grote beurt heeft gehad en weer verder kan gaan met zijn "leven"

...ondertussen knijpt ie hem toch.
---------- Toegevoegd om 21:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:10 ----------
Op die van de hema zit het er allemaal al op en idd geen light slagroom je eet geen slagroom omdat je denkt ik doe aan de lijn dan eet je gewoon geen slagroom.
Die bakkersslagroom is het lekkerst mmm ik ben gauw jarig dus ik mag taarten kiezen en dat word um zeker rijstevlaai van de hema
Die van de Hema is overigens ook nog eens betaalbaar, dus dubbelplezier!