AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.341
Via onderstaande link kun je de nominaties zien (deelnemerslijst) in de diverse categoriën.

[Link niet meer beschikbaar]

NASKRIPNYAK Irina (uit Rusland) is denk ik de enige die het Ielja in haar poule (-90kg) wellicht moeilijk zou kunnen maken...zij heeft namelijk ook alreeds 175kg gedrukt.

En nu in de 90+ Hildeborg Juvet Hugdal (uit Noorwegen) niet op de deelnemerslijst vermeld staat (zij heeft 202,5kg gedrukt), verwacht ik dat Joanne Schaefer ook heel goede kaarten heeft om wereldkampioen te worden...ik kan me voorstellen dat ook zij gaat voor een verbetering van het WR, want zij had als eerste 200,5kg gedrukt.

Ad van de Ven zit in een poule met 13 deelnemers...hij zal het beduidend moeilijker krijgen...hij gaat voor 260kg...maar er zijn atleten in zijn klasse die nog beduidend meer drukken. Ik hoop dat hij zich voldoende weet op te laden om voor een eigen wedstrijdpr te gaan.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe sterk Ad mentaal is...op een vorig WK is hij met 250 helaas uitgebomd...we zullen ook maar voor hem duimen, hé ;)

• #4.342
16 Week 5x5 Week Generator

Wellicht interessant voor hen die iets met het 5x5 schema hebben.
Tis een schema van 16 weken...je vult je huidige 1 RM in en klaar is kees! :)

[Link niet meer beschikbaar]

Misschien wel iets voor Nick en mij om te doen...
Over 16 weken/trainingen 5x je max van nu drukken. :thumb:

• #4.345
Misschien wel iets voor Nick en mij om te doen...
Over 16 weken/trainingen 5x je max van nu drukken. :thumb:

Het lijkt me geen slecht schema - maar kweenie of je zonder "rocket fuel" zoals jij altijd pleegt te zeggen zo'n progressie kunt boeken in slechts 4 maanden ;) - gewoon bij het begin beginnen en kijken waar het schip strand! :)

Of je kan natuurlijk iets onder je max invullen :)

• #4.347
Of je kan natuurlijk iets onder je max invullen :)

Dat klopt...5-10kg minder dan je huidige pr en je zit altijd wel goed.

---------- Toegevoegd om 13:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:24 ----------

Idd ik ga hem ook doen, tis eigelijk hetzelfde als ik nu doe maarja :D

Ik vind 5x5 geweldig om te doen...toen ik daar in 2007 mee begon lukte me dat met 5x5x120kg...ik heb er veel progressie mee geboekt.
Het voordeel is dat je meestal bezig bent met Submaximale gewichten...want 5x5 doe je niet met 90% van je 1 RM.
Voor door het hele jaar (met als doelstelling het opbouwen van kracht) ideaal, en dan richting een wedstrijd het 3x3 schema aanhouden
Simpel maar effectief! :)

Het bovenstaande schema gaat uit van ramped sets (stijgende gewichten, een soort pyramidetraining)...ik heb altijd de voorkeur gegeven aan straight sets (5x5 met hetzelfde gewicht), maar ik denk dat ik na 6 juni hierin ga afwisselen, 1x met ramping weights en vervolgens met straight weights).

Laatst bewerkt:
Het minste gewicht dat je met je schijfjes kan verhogen. ;)

Hmm eigenlijk denk ik dat je zeker als beginner wel zulke progressie kunt boeken. Een beetje jammer aan het schema vind ik dat je pas in week 5 een 'zware' set doet en in week 8 een set die voor mij mijn huidige 5RM zou zijn. Het lichte beginnen staat me altijd zo tegen in dat soort schema's. (ik zeg verder niet dat het niet werkt ofzo, dat zullen een hoop mensne vast beter weten dan ik:p)

Ik had overigens nog een vraag/wat vragen. Ik heb dus zaterdag meegedaan en vond het heel leuk, steeg eigenlijk wel boven m'n verwachtingen uit zelfs. Daardoor heb ik dus wel interesse gekregen om in het vervolg vaker mee te doen.
Maar lid worden van de npb en een vereniging, ik heb eigenlijk helemaal geen idee hoe het er aan toe gaat. Train je dan gezamenlijk ofzo, of kun je gewoon in je eigen sportschool trainen? Zijn alle wedstrijden gelijk in gear/ wordt er van je verwacht dat je in gear lift? (ongeacht je niveau)
Wordt je dan gecoached ofzo?
Misschien zou je er wat meer over kunnen vertellen:).

Laatst bewerkt:
  • #4.353
Hmm eigenlijk denk ik dat je zeker als beginner wel zulke progressie kunt boeken. Een beetje jammer aan het schema vind ik dat je pas in week 5 een 'zware' set doet en in week 8 een set die voor mij mijn huidige 5RM zou zijn. Het lichte beginnen staat me altijd zo tegen in dat soort schema's. (ik zeg verder niet dat het niet werkt ofzo, dat zullen een hoop mensne vast beter weten dan ik:p)

Doordat je je juist relatief "licht" begint en je lichaam dus de gelegenheid krijgt om te wennen aan deze vorm van belasting boek je er progressie mee. Een beginner zal overigens vrijwel altijd progressie boeken, zolang hij maar consequent traind lijkt me.
Ik denk dat alle schema's die er zijn uitgedokterd door bepaalde personen zullen werken (als je ze de kans geeft om te werken), je moet alleen kijken wat jouw doelstelling is.
4x8 werkt ook, maar dat heeft weer een andere uitwerking dan 5x5 of 3x3, toch? ;)

Had ik jouw trouwens alreeds gezegd dat je het best wel heel goed gedaan hebt op de beginnerswedstrijd?
Ik weet niet meer precies bij wie ik dat wel en niet gedaan heb :o
240kg DL is best wel impressive hoor!
Daarbij moeten we niet vergeten dat alles RAW was!

Wat ik ook alreeds in het log vermeldde van de beginnerswedstrijd...ik zag veel jongens die naar mijn mening strongmangericht trainen.
Vooral sterk op de DL, goed met SQ maar helaas laten ze dan kilo's liggen op de BP...Velen zullen hoofdzakelijk de Overhead Press doen, maar jongens wissel hierin af...doe beiden!
SQ, DL, BP en OP horen eigenlijk in ieder serieus krachtsportschema thuis! :o

Thanks, ja, ik was al aan het twijfelen of ik dat in moest vullen of de te behalen winst:D

Doordat je je juist relatief "licht" begint en je lichaam dus de gelegenheid krijgt om te wennen aan deze vorm van belasting boek je er progressie mee. Een beginner zal overigens vrijwel altijd progressie boeken, zolang hij maar consequent traind lijkt me.
Ik denk dat alle schema's die er zijn uitgedokterd door bepaalde personen zullen werken (als je ze de kans geeft om te werken), je moet alleen kijken wat jouw doelstelling is.
4x8 werkt ook, maar dat heeft weer een andere uitwerking dan 5x5 of 3x3, toch? ;)

Had ik jouw trouwens alreeds gezegd dat je het best wel heel goed gedaan hebt op de beginnerswedstrijd?
Ik weet niet meer precies bij wie ik dat wel en niet gedaan heb :o
240kg DL is best wel impressive hoor!
Daarbij moeten we niet vergeten dat alles RAW was!

Wat ik ook alreeds in het log vermeldde van de beginnerswedstrijd...ik zag veel jongens die naar mijn mening strongmangericht trainen.
Vooral sterk op de DL, goed met SQ maar helaas laten ze dan kilo's liggen op de BP...Velen zullen hoofdzakelijk de Overhead Press doen, maar jongens wissel hierin af...doe beiden!
SQ, DL, BP en OP horen eigenlijk in ieder serieus krachtsportschema thuis! :o

Kan me eigenlijk niet herinneren of je dat had gezegd, maar toch bedankt:p.
Wat de bench presss betreft, ik ben gewoon vrij slecht met m'n presses. Ik train m'n OP niet vaker dan m'n bench. De andere lifts gaan gewoon erg hard bij mij en m'n presses niet. Zal voor een deel komen door m'n lange armen, maar dat is geen verklaring voor alles, dus daar moet ik gewoon hard voor werken. Het zal wel goed komen, alleen minder hard dan de andere 2 helaas:p.

• #4.356
Kan me eigenlijk niet herinneren of je dat had gezegd, maar toch bedankt:p.
Wat de bench presss betreft, ik ben gewoon vrij slecht met m'n presses. Ik train m'n OP niet vaker dan m'n bench. De andere lifts gaan gewoon erg hard bij mij en m'n presses niet. Zal voor een deel komen door m'n lange armen, maar dat is geen verklaring voor alles, dus daar moet ik gewoon hard voor werken. Het zal wel goed komen, alleen minder hard dan de andere 2 helaas:p.

Jammer dat je presses wat achter blijven...ik heb dat als ik pullbewegingen doe (trekbewegingen zoals rows/pulldowns).
Zo hebben we allemaal wel wat...het is ook moeilijk om overal goed in te zijn. Vaak is het ook nog zo dat we die dingen waar we minder goed in zijn dan maar laten voor wat ze zijn, terwijl die dus eigenlijk juist extra aandacht zouden moeten krijgen :o
Hoe dan ook...suc6 kerel met je doelstellingen, je bent goed bezig! :)

Ieder heeft natuurlijk zijn sterke en minder sterke punten, maar de laatste moeten gewoon hard getraind worden:). Had je trouwens nog m'n toevoeging gelezen van 2 posts hiervoor?

Ik had overigens nog een vraag/wat vragen. Ik heb dus zaterdag meegedaan en vond het heel leuk, steeg eigenlijk wel boven m'n verwachtingen uit zelfs. Daardoor heb ik dus wel interesse gekregen om in het vervolg vaker mee te doen.
Maar lid worden van de npb en een vereniging, ik heb eigenlijk helemaal geen idee hoe het er aan toe gaat. Train je dan gezamenlijk ofzo, of kun je gewoon in je eigen sportschool trainen? Zijn alle wedstrijden gelijk in gear/ wordt er van je verwacht dat je in gear lift? (ongeacht je niveau)

Ik ben ook lid van NPB geworden, train gewoon thuis en gear moet mag je zelf bepalen. Ik doe 6 juni mee aan de bankdrukwedstrijd bij Atlas en die doe ik ook gewoon RAW.

• #4.359

Goed dat je me er op attendeerd dat je nog een toevoeging hebt gedaan...had het niet gezien :o

Leuk dat het je bevallen heeft!
We hopen altijd dat er mensen zijn die de overstap willen maken naar het powerliftplankier, daar doe je het uiteindelijk voor zo'n beginnerswedstrijd.

- Je kunt gewoon in je eigen sportschool blijven trainen...het staat je uiteraard vrij om ook te gaan trainen in een sportschool waar leden van de NPB trainen, maar dat bepaal je verder zelf.

- De meeste lifters op een wedstrijd doen in gear mee...je bent echter NIET verplicht om in gear te liften...je mag dus RAW meedoen.
De eerlijkheid gebied me echter te vertellen dat een gearlifter dus een voordeel heeft t.o.v. een rawlifters, alhoewel gearlifters sneller uitbommen dan een rawlifter...ieder voordeel heeft dus ook zijn nadeel.

- Ik kan je alleen maar aanbevelen om je een coach te zoeken, hierin wordt een bepaalde eigen initiatief verwacht. Er zal niemand bij jou komen aankloppen.
Ik weet niet waar je precies woont, maar ik weet dat bij SSS Alkmaar, Spartacus (Noord Scharwoude) en Atlas (Nijmegen) van oudsher sportscholen zijn waar veel powerlifters trainen en die dus ook trainers hebben met veel ervaring. Ikzelf kom regelmatig bij Atlas en train ook in Spaubeek (Limburg) bij Leon Smeets (bondscoach).
Je hoeft niet iedere week naar zo'n club te gaan...schema's en op- en aanmerkingen kan een coach je ook via internet bezorgen.
Wel is het belangrijk om goed te leren liften in gear en daar heb je zeker hulp bij nodig.

- De kosten van het lidmaatschap van de NPB bedragen €41,- per jaar, een deel van dat bedrag gaat naar de KNKF (Koninklijke Nederlandse Krachtsport & Fitness Federatie) waar de NPB bij is aangesloten.
In Papendal ligt het hoofdkantoor van de KNKF en NOC*NSF.

- Last but not least...de voorzitster Carmen Sjardijn haalde dat reeds kort aan in haar slotbetoog...wedstrijden van de NPB zijn dopinggecontroleerd!
Wel iets om rekening mee te houden.

- Aanmelden kan via de website maar je kunt ook een mailtje naar mij sturen dan regel ik het verder wel voor je!
rene.hamers@live.nl

Denk er maar eens over na en je bent van harte welkom! :)

Helaas bij mij in de buurt geen sportscholen waar ik in gear kan trainen mbt techniek. Gelukkig hebben we DBB en is filmen ook een optie.

Terug
Naar boven