XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

Bij het voorstel van de wedstrijdplanning staat er letterlijk het volgende te lezen: dat er op het "forum" (en daarmee bedoelen ze dan DBB) veel vraag naar is. Ik heb bij het bestuur dit forum onder de aandacht gebracht en kenbaar gemaakt dat hier veel potentieel ligt.
Dat heeft bijvoorbeeld gebleken uit het succes van de beginnerswedstrijd.

Natuurlijk is er de opmerking dat de "behoefte" naar rawwedstrijden vooral komt uit de hoek van mensen die niet actief als powerlifter/bankdrukker deelnemen aan wedstrijden.
Mijn hoop is dat als de NPB ook weer rawwedstrijden gaat organiseren dat er meer mensen het powerliftplankier op zullen gaan.

In de jaren '80 toen powerliften populair werd was er eigenlijk nog geen sprake van gear...als je toen voorspeld zou hebben dat enkele decennia later vrijwel niemand nog op een powerliftwedstrijd raw zou liften, zou die persoon voor gek versleten zijn.

Persoonlijk ben ik dan ook voorstander van zowel een rawdevision en een geardivision...voor beiden zou plaats moeten zijn en zou ik het toejuichen wanneer een systeem ingevoerd zou worden waarbij behalve de Wilkspunten ook vermeld wordt of iemand RAW (R) of in Gear (G) heeft gelift. Dit om misverstanden te voorkomen.

Hey Huggy,

Nog gefeliciteerd met je prestatie.
Vind het jammer dat ik er niet bij had kunnen zijn.
Want voor werk in Curacao.

Een Raw powerlift wedstrijd is volgens mij al eerder geprobeerd om te organiseren maar volgens mij was dat misslukt, vanwegen teweinig aanmeldingen.
De mensen die meedoen aan wedstrijden hebben minder intressen in een Raw wedstrijd.
Ik train op voor een NK dan ga ik niet even tussen door met een Raw wedstrijd meedoen. Want wat voor profeit heb ik daaraan?
Dus dan is het meer voor mensen besteeds buiten de bond. En die kunnen niet meedoen omdat ze lid moeten zijn van de bond.

En dan een verschil maken tussen Gear en Raw is een mooi idee maar niet reeel.
Dan heb je op het NK nog meer NL kampioenen.
En dan krijg je het fenomeen dat mensen gaan kijken kan ik winnen met gear nee dan doe ik raw want dan ben ik de enige en NL kampioen (meedoen is winnen)

Denk dat de bond meer met mensen moet gaan doen die wel inschrijven voor een wedstrijd maar niet opkomendagen. Zwaardere straffen in stellen of zo iets. Hoevaak ik nu niet heb meegemaakt dat mensen niet komen op dagen waardoor je alleen in een klasse bevind dat is ook een lekkere uitdaging.
Of op een competitie wedstrijd waardoor je team dan een plaats verspild.

Grts Robin B

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.622
Hey Huggy,

Een Raw powerlift wedstrijd is volgens mij al eerder geprobeerd om te organiseren maar volgens mij was dat misslukt, vanwegen teweinig aanmeldingen.
De mensen die meedoen aan wedstrijden hebben minder intressen in een Raw wedstrijd.
Ik train op voor een NK dan ga ik niet even tussen door met een Raw wedstrijd meedoen. Want wat voor profeit heb ik daaraan?
Dus dan is het meer voor mensen besteeds buiten de bond. En die kunnen niet meedoen omdat ze lid moeten zijn van de bond.

En dan een verschil maken tussen Gear en Raw is een mooi idee maar niet reeel.
Dan heb je op het NK nog meer NL kampioenen.
En dan krijg je het fenomeen dat mensen gaan kijken kan ik winnen met gear nee dan doe ik raw want dan ben ik de enige en NL kampioen (meedoen is winnen)

Grts Robin B

Ik begrijp je standpunten en weet dat het gros bij de NPB er zo over denkt, maar ik denk dat mijn standpunt voor misverstanden zorgt.
Ik zal het nader trachten uit te leggen.

Als er rawwedstrijden georganiseerd gaan worden, moeten die of in het begin van het seizoen of aan het einde van het seizoen georganiseerd worden op dat atleten dan niet de verplichtingen hebben met een (inter)nationale wedstrijd waarin ze graag willen scoren of op zijn minst vormbehoud willen laten zien.

Je zou een rawwedstrijd dan gewoon als een soort "zware" training kunnen beschouwen.

Op alle wedstrijden - behalve rawwedstrijden - wordt er bij de winnnaars geen verschil gemaakt tussen raw en gear...als iemand ervoor kiest om op een gewone wedstrijd raw mee te doen is dat zijn of haar keuze, maar degene wat de meeste kilo's tild (waarschijnlijk de lifter in gear) wordt winnaar. Je krijgt dus niet nog meer kampioenen, want anders krijg je inderdaad dat mensen bewust ervoor kiezen om raw te liften opdat ze dan wellicht wel kampioen kunnen worden omdat hun concurrentie in gear lift.
Wat ik bedoelde was maak het kenbaar of iemand raw of in gear meedoet (door het vermelden van die R of G) hetgeen echter op een gewone wedstrijd niet van invloed is op de klassering!

De NPB zal hooguit twee rawwedstrijden gaan organiseren een BD en een PL wedstrijd...geef die twee wedstrijden het status van een NK!
Dus NK raw BD of NK raw PL.

Het probleem is inderdaad dat mensen lid zullen moeten worden van de NPB, maar niet geschoten is altijd mis...als we meer aandacht zouden besteden dat er ook de mogelijkheid om raw te liften binnen de NPB (bijvoorbeeld hier op dit forum) krijgen we wellicht wel genoeg mensen die willen meedoen en ook dan lid worden van de NPB.
Nu heb je mensen die bewust geen lid willen worden omdat er te weinig (anders gezegd géén) mogelijkheden zijn voor rawlifters.
Geef die mensen ook een kans.

Ik hoop dat mijn standpunten nu meer duidelijk zijn? :)

Laatst bewerkt:
hij neemt die afgerafelde f6 van mij over haha. we zijn erachter gekomen dat z,n rage x mij beter past en de f6 hem

• #4.626
hij neemt die afgerafelde f6 van mij over haha. we zijn erachter gekomen dat z,n rage x mij beter past en de f6 hem

Ah...O.K...wat een deal ;)
Grapje...je moet kijken waar je prettig in drukt...en of dat nu Titan of Inzer is maakt verder niets uit...dat moet iedereen voor zich zelf uitzoeken lijkt me...ik heb beiden geprobeerd en geef de voorkeur aan Inzer, maar dat is puur persoonlijk.

• #4.627
Vandaag training bij Leon Smeets in Spaubeek :).
Special Gast was vandaag Carmen Sjardijn (voorzitster powerliftingbond) die in de voorbereiding voor het EK Masters zit. Ze maakt een serieuze kans op de titel in haar klasse hetgeen we haar natuurlijk ook van harte gunnen!

Light Bench Press (70% 1 RM):

20x20, 2x10x70, 10x100 & 5x6x130kg.
Zoals reeds aangekondigd ga ik één dag (zware) tripples doen en één dag dan 5-jes of 6-jes met 70%.
Twee keer de week een low volume, high intensity red ik niet.
Waarom dan geen 4x8-10 reps?
Als ik teveel reps ga doen met zulke gewichten dan gaat dat ten koste van de snelheid...en het moeten nooit persbeurten worden.

Close Grip Bench Press:
4x6x100kg

Front Wide Grip Latt Pull Down:
10x10x70kg.
Ik ervaar dit echt als een heerlijke oefening waarbij ik lekker "uitgerekt" wordt.

Leon en ik hadden nog effies de wedstrijd geannalyseerd...230+ had er volgens Leon afgelopen zondag ook wel ingezeten.
We gaan verder op de weg zoals we ons nu hebben voorbereid.
Het is dé manier die voor mij werkt, en zolang ik daarmee progressie kan boeken hebben we "gelijk" ;)
Niet kijken naar wat anderen doen, want er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. We hebben afgelopen seizoen veel geëxperimenteerd, o.a. ook met ander merk shirt (super katana)...dat doen we dus niet meer. Het vertrouwde recept, geen gekke dingen of oefeningen (zoals die bench rows waarmee ik een rib/spierblessure had opgelopen). Niet teveel assist.
Het gaat nu goed en ik wil graag laten zien dat er nog meer inzit! :)

5x6x130 vind ik toch wel een aardige zooi werksets Big bear. ;)

• #4.629
5x6x130 vind ik toch wel een aardige zooi werksets Big bear. ;)

Och...ik had sinds zondag niet meer gebankdrukt en dan begint het aardig te "kriebelen"...tis toch een soort van verslaving geworden :).

Maandag begin ik met het schema van Brad Gillingham

http://www.marylandpowerlifting.com/GillinghamBench.asp

Dan ben ik de komende 12 weken "verzorgd".

Alleen die zware singles en die light bench day met 2x8/8x2 doe ik niet, daarvoor doe ik dan 5x5 met 70%
Of 5x3 altijd lukt weet ik niet, maar in elk geval minimaal 3x3 op de heavy bench day...ik hou wel de percentages aan in het schema.

Een schema is - zoals ik al vaker heb gezegd - voor mij een hulpmiddel niet een doel op zich...ik pak eruit waarvan ik het idee heb dat het voor mij werkt, want ik ben niet Brad (helaas) ;).

Dan zul je zowat alle sets in het shirt moeten doen, is dat de bedoelling ?

René waar zit je op RAW nu?

• #4.632
Dan zul je zowat alle sets in het shirt moeten doen, is dat de bedoelling ?

Het schema van Brad Gillingham is voor RAWlifters bedoeld!
Je moet een bepaald gewicht ingeven en dan wordt er automatisch een berekening aan de hand van bepaalde percentages gemaakt.
Ik zal dus in principe helemaal niet in shirt hoeven te drukken omdat ik werk met setjes tussen 155-170kg...dat lukt nog wel zonder shirt ;)

---------- Toegevoegd om 16:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:54 ----------

René waar zit je op RAW nu?

Ik weet het niet precies Frans, ik heb RAW niet gepiekt...ga ervanuit dat ik zo'n 40kg uit mijn shirt weet te halen.
Dus zal mijn rawpiek momenteel (als ik een goede dag heb) tussen 185-190kg zitten. Maar ik zal zo zwaar raw voorlopig niet gaan.
Pieken doe ik op een wedstrijd en die heb ik nu gehad...trainingen zijn bedoeld om sterker te worden en dan werk ik liever met submaximale gewichten. Dit ook om overtraining en blessure's te voorkomen.

Verder is het voor mij ook niet zo heel erg belangrijk wat ik raw kan...wat ik op een wedstrijd in een shirt kan laten zien is als wedstrijdbankdrukker voor mij persoonlijk belangrijker. Mooi als ik raw progressie boek, maar ik wil dat dan ook vertaald zien in het shirted pressen, begrijp je? :)

Je moet een bepaald gewicht ingeven en dan wordt er automatisch een berekening aan de hand van bepaalde percentages gemaakt.
Ik zal dus in principe helemaal niet in shirt hoeven te drukken omdat ik werk met setjes tussen 155-170kg...dat lukt nog wel zonder shirt ;)

Ik had er geen rekening meegehouden ik zag 250kg staan, maar er niet bij stilgestaan dat jij dat niet had ingevuld :rolleyes:

• #4.634
Ik had er geen rekening meegehouden ik zag 250kg staan, maar er niet bij stilgestaan dat jij dat niet had ingevuld :rolleyes:

Hahaha...dat is niet erg hoor...gewoon zelf je 1 RM invullen en dan vervolgens aangeven of de gewichten moeten worden afgerond op 5 of 2.5kg, en je hebt voor de komende 12 weken een mooi schema! :) Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker ;)

Ja miss wel iets voor offseason maar nu is de overhead etc veel belangrijker :)

---------- Toegevoegd om 16:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:54 ----------

Ik weet het niet precies Frans, ik heb RAW niet gepiekt...ga ervanuit dat ik zo'n 40kg uit mijn shirt weet te halen.
Dus zal mijn rawpiek momenteel (als ik een goede dag heb) tussen 185-190kg zitten. Maar ik zal zo zwaar raw voorlopig niet gaan.
Pieken doe ik op een wedstrijd en die heb ik nu gehad...trainingen zijn bedoeld om sterker te worden en dan werk ik liever met submaximale gewichten. Dit ook om overtraining en blessure's te voorkomen.

Verder is het voor mij ook niet zo heel erg belangrijk wat ik raw kan...wat ik op een wedstrijd in een shirt kan laten zien is als wedstrijdbankdrukker voor mij persoonlijk belangrijker. Mooi als ik raw progressie boek, maar ik wil dat dan ook vertaald zien in het shirted pressen, begrijp je? :)

het gaat toch om een halve rijstevlaai René das nie niks toch?

• #4.637
het gaat toch om een halve rijstevlaai René das nie niks toch?

:roflol:Ik hoop dat er in september een raw bankdrukwedstrijd door de NPB georganiseerd zal worden...dus zal ik tegen die tijd ook raw moeten gaan pieken...maar ik verwacht niet op heel korte termijn raw opeens een sprong van ruim 10kg te maken...dat heeft meestal wat meer tijd nodig als je het op loodvrije benzine doet ;)

---------- Toegevoegd om 17:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:06 ----------

Ja miss wel iets voor offseason maar nu is de overhead etc veel belangrijker :)

Overhead en Benchpress kunnen toch broederlijk samen worden beoefend?
Eén keer de week overhead press en één keer de week benchpress...ik weet dat Alex Moonen daar goed op vooruit ging.

Laatst bewerkt:
:roflol:Ik hoop dat er in september een raw bankdrukwedstrijd door de NPB georganiseerd zal worden...dus zal ik tegen die tijd ook raw moeten gaan pieken...maar ik verwacht niet op heel korte termijn raw opeens een sprong van ruim 10kg te maken...dat heeft meestal wat meer tijd nodig als je het op loodvrije benzine doet ;)

.

Ik denk ook niet :roflol:dat ik een sprong van 20kg:eek: op korte termijn zal gaan maken. Echter het trainen van bands werkt:wl: erg goed bij mij;).

• #4.639
Ik denk ook niet :roflol:dat ik een sprong van 20kg:eek: op korte termijn zal gaan maken. Echter het trainen van bands werkt:wl: erg goed bij mij;).

Da's mooi om te horen...volhouden Frans! :)
Wel op letten dat je je aan bepaalde cyclussen houdt...3-4 weken maximaal met bands/chains aan een stuk door trainen en dan weer zonder...anders kun je makkelijk overbelast raken, want het is toch blessuregevoelig.

Da's mooi om te horen...volhouden Frans! :)
Wel op letten dat je je aan bepaalde cyclussen houdt...3-4 weken maximaal met bands/chains aan een stuk door trainen en dan weer zonder...anders kun je makkelijk overbelast raken, want het is toch blessuregevoelig.

max 3 wkn bands dan 3 wkn Dumbbell Presses op max en weer 3 wkn flat barbell bench :D

Terug
Naar boven