MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.661
ik zal er ook zijn!

en waar staat die ?

---------- Toegevoegd om 22:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:54 ----------

srry zie um al*

• #4.666
en waar staat die ?

---------- Toegevoegd om 22:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:54 ----------

srry zie um al*

;)

Topics in forum : Powerlifting, Strongman en Gewichtheffen

Aankondiging RAW Bankdrukwedstrijd 12 september

---------- Toegevoegd om 22:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:57 ----------

Gelukkig zijn Scot Mendelson en Ryan Kennelly nog naturel.

:roflol: :lol: :laugh: :haha: :hahaha:

jah was echt niet sarcastisch bedoelt van spencer hoor XD

• #4.668
14/6 Training Haeflandsport

Eerste week van de 12-week-cyclus.
Heavy Bench Day week 1
Flat Bench Press (wijsvinger op de ringen).
20x20, 2x10x70, 10x100, 5x130 & 3x5x150kg...vanaf volgende week 3 weken achter elkaar dan tripples en dan weer een deload van één week met 3x5.
Ik hanteer de gewichten die ik uit het schema van Brad Gillingham heb.
http://www.marylandpowerlifting.com/GillinghamBench.asp
Ik heb bij 1 RM 190kg ingegeven en dan volgt aan de hand daarvan werksetjes tussen 80-90% met submaximale gewichten dus.

Close Grip Bench Press (handen 40 cm uit elkaar).
Ik had hier 3x10 willen doen omdat ik als ik deze oefening iets lichter doe en wat meer reps maak het beter "voel".
10x90, 9x90 & 8x90...pff...steeds één rep minder, begon helemaal te verzuren :o

Daarna nog cable triceps pushdown gedaan...ben normaal niet zo'n fan van isolatieoefeningen, maar een oefening extra naar aanloop van een EK kan geen kwaad. Ik heb gelezen dat je het meeste resultaat boekt met setjes tussen 10-15 reps (dus niet al te zwaar, maar meer reps)...15x50, 15x60 en 15x70 (pff...dacht dat mijn triceps in "brand" stonden).
Ik heb de oefening met een curlstang gedaan en dat voelde prettiger aan dan met een straight stang.

Vervolgens seated shoulder press
10x50, 10x75 & 3x8x100kg

Tenslotte nog Front Latt Pull Down: 20x50 & 6x10x70kg.

http://www.fitness-seller.nl/product_info.php?info=p198_Curl-Greep-50cm---Bumperuiteinden.html

Vind je CG wel minder sterk.... denk dat je daar misschien nog wel wat uit kan halen.

• #4.670
Vind je CG wel minder sterk.... denk dat je daar misschien nog wel wat uit kan halen.

Dat heeft alles te maken met de uitvoering.
Als ik de Close grip net iets smaller dan schouderbreedte doe en de ellebogen uit elkaar i.p.v. naast het lichaam kan ik met 140kg reps maken...maar dan voel ik niets in mijn triceps!
Door hem juist zo smal als mogelijk te pakken en de ellebogen zo kort mogelijk naast het lichaam te houden voel ik de oefening in mijn tricpes, maar ben ik noodgedwongen omlaag te gaan in gewicht, anders gezegd ik ben nog niet gewend aan deze versie van drukken en geef mijn lichaam de tijd om te wennen :).

Daarnaast moet je niet vergeten dat ik CG doe nadat ik al diverse werksetjes BD heb gedaan...en dus al redelijk vermoeid ben. Het is voor mij slechts een assist...en die hoeft voor mij niet zo heel zwaar meer te zijn.
Als ik nog zo jong als jou was, zou ik ook alles loeizwaar doen ;), maar tegenwoordig doe ik om heel te blijven hier en daar wat gas terugnemen :o

Ditto, als je een 1RM van 190 hebt moet je zeker 3x10 reps met 115kg kunnen doen met smal bankdrukken. ;)
Eigenlijk ook wel met 120, maar vooruit! :D
Evengoed zou ik willen dat ik zo'n training neer kon zetten Huggy. :bow:
Je hebt voor jouw doen best veel gedaan, toch..?
Persoonlijk zou ik geloof ik het schouderdrukken liever niet helemaal op het eind doen.
Ik weet dat powerlifters dat meestal wel doen, als ze al schouderdrukken, maar ik vind vermoeide triceps een ellende bij het drukken.
Just imo natuurlijk éh. ;)

Dat heeft alles te maken met de uitvoering.
Als ik de Close grip net iets smaller dan schouderbreedte doe en de ellebogen uit elkaar i.p.v. naast het lichaam kan ik met 140kg reps maken...maar dan voel ik niets in mijn triceps!
Door hem juist zo smal als mogelijk te pakken en de ellebogen zo kort mogelijk naast het lichaam te houden voel ik de oefening in mijn tricpes, maar ben ik noodgedwongen omlaag te gaan in gewicht, anders gezegd ik ben nog niet gewend aan deze versie van drukken en geef mijn lichaam de tijd om te wennen :).

Daarnaast moet je niet vergeten dat ik CG doe nadat ik al diverse werksetjes BD heb gedaan...en dus al redelijk vermoeid ben. Het is voor mij slechts een assist...en die hoeft voor mij niet zo heel zwaar meer te zijn.
Als ik nog zo jong als jou was, zou ik ook alles loeizwaar doen ;), maar tegenwoordig doe ik om heel te blijven hier en daar wat gas terugnemen :o
Da's waar ook... :o

• #4.674
Ditto, als je een 1RM van 190 hebt moet je zeker 3x10 reps met 115kg kunnen doen met smal bankdrukken. ;)
Eigenlijk ook wel met 120, maar vooruit! :D
Evengoed zou ik willen dat ik zo'n training neer kon zetten Huggy. :bow:
Je hebt voor jouw doen best veel gedaan, toch..?
Persoonlijk zou ik geloof ik het schouderdrukken liever niet helemaal op het eind doen.
Ik weet dat powerlifters dat meestal wel doen, als ze al schouderdrukken, maar ik vind vermoeide triceps een ellende bij het drukken.
Just imo natuurlijk éh. ;)

Schouderdrukken had ik inderdaad na het (smal)bankdrukken willen doen, maar de apparaat was bezet, en zodoende dat ik eerst maar effies triceps push down deed, en uiteraard doe je zo'n isolatieoefening waar mee je de spier "afmaakt" normaal aan het einde van je workout voor die betreffende spiergroep. Een volkomen terechte opmerking van je!
Goed dat je zo alert bent ;)
En ja, het was een ellende bij het schouderdrukken :o

Verder heb ik voor mijn doen best wel veel gedaan inderdaad ;)

Zoals gezegd kan ik zwaarder close grip doen (ik heb al vaker 5x5x130 gedaan)...maar dat red ik niet na het gewone bankdrukken, dan moet ik het op een aparte dag doen...en dan herstel ik weer niet goed genoeg voor mijn volgende bankdruktraining, enz.
Ieder voordeel heb zijn nadeel...daarom doe ik het nu na het gewone bankdrukken en dan maar wat lichter.

Close Grip Bench Press is overigens een erg misleidend begrip, want wat is überhaupt close grip?
Voor iemand die traind volgens de Metal Militia methode is close grip als je de pinken op de merklijnen hebt.
Voor menig bodybuilder is close grip daarentegen als je de handen zo'n 10cm uit elkaar hebt.
Voor menig powerlifter is het op schouderbreedte of iets smaller.
Ik ben gewoon nog effies zoekende na de voor mij prettigste maar ook effectiefste manier...:)

Wat "CGBP" betreft moet je oppassen dat je niet 'opeens' als ee BB'er gaat denken, en echt aan je spiergroep gaat denken imo.
Je bent een PL'er en dus moet je vanuit het oogpunt van verbetering van je bank blijven denken imo.
Daarom niet smaller dan schouderbreede gaan imo.
En lekker zwaar Huggy! :thumb:

---------- Toegevoegd om 18:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:19 ----------

Oh ja, de gewichten die ik noemde voor je smaldrukken waren natuurlijk wel voor sets van 10, en niet voor 5!
Natuurlijk kun jij die zwaarder! ;)

• #4.676
Wat "CGBP" betreft moet je oppassen dat je niet 'opeens' als ee BB'er gaat denken, en echt aan je spiergroep gaat denken imo.
Je bent een PL'er en dus moet je vanuit het oogpunt van verbetering van je bank blijven denken imo.
Daarom niet smaller dan schouderbreede gaan imo.
En lekker zwaar Huggy! :thumb:

---------- Toegevoegd om 18:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:19 ----------

Oh ja, de gewichten die ik noemde voor je smaldrukken waren natuurlijk wel voor sets van 10, en niet voor 5!
Natuurlijk kun jij die zwaarder! ;)

Het klopt wel wat je verteld...toch goed dat er onlinecoaches zijn ;)
Het punt is dat als ik zwaar ga drukken, dan verplaats ik mijn ellebogen automatisch naar buiten (en dan belast je dacht ik beduidend minder de triceps toch?). Mijn zware uitvoering van CG is dan exact als de gewone uitvoering met het enige verschil dat mijn handen iets korter bij elkaar staan....kweenie of dat de bedoeling is...maar ik zal vrijdag nog eens een andere grip doen (breder en zwaarder om van jullie gezeur af te zijn ;)).
Vanaf nu gaat mijn log anders uitzien er worden geen gewichten meer vermeld alleen nog maar CGBP 4x6...LPD 6x10 enz. :p ;)

• #4.677
The Close Grip Bench Press

The close grip bench press is arguably the best mass-builder for triceps, and one of the most useful exercises in developing pressing strength.

Powerlifters are particularly fond of the close grip bench press - they value it for it’s ability to develop immense tricep pressing strength, which translates into more strength “out of the hole” on the bench.

Which muscles does it work?
The standard bench press activates the chest, front delts and triceps.
By bringing the hands in along the bar and taking a close shoulder-width grip, the chest becomes largely inactive in the lift and the stress shifts to the triceps, with help from the front delts.
To understand why the closer grip eliminates pectoral involvement, think about what the chest actually does. It pulls your upper arm across your body. This is most obvious in flyes or pec-deck, but you can see it in the standard bench press too.
If you watch someone benching with a normal or wide grip, you’ll see that as they press, their upper arms move closer to the centreline of their body. The pecs are the muscles that make this happen.
So by taking a close grip with elbows tucked – there is no lateral movement of the upper arm towards the centre of the body during the lift. As such, the stress shifts over to the triceps - which means big gains in tricep size and pressing strength.

Technique
Lie on the bench and position yourself under the bar, with feet planted firmly on the floor. Grasp the barbell overhand, with hands about shoulder width apart. Do not go any closer than this – it can put massive stress on your wrists, and actually re-involves the pecs when you lift.

Unrack the bar and lower it down to the top of your abdomen, to just about where your ribcage begins. Tuck your elbows in as much as possible so that your upper arms are touching the sides of your body. You want your elbows to remain this close to the centreline of your body throughout the lift.

Tense your abdomen and press the bar upward. As you press, keep your elbows “tucked” and your upper arms close to the centreline of your body. Use a light enough weight to ensure that your elbows don’t flair out to the sides – this will shift the stress off the triceps to the pectorals, and puts your wrists in a weak position.
Extend your arms fully and lock your elbows out at the top of the lift. Lower down smoothly and under control, and touch the bar to the top of your abdomen.

A word on grip width: It doesn’t pay to go any closer than shoulder width with the grip. Firstly, it puts far too much stress on your wrists at the bottom of the lift.
Secondly, if you do go “super-close”, you’re going to have trouble keeping your upper arms tight to your sides, and your elbows will flair out. As a result this super-close grip actually shifts stress off the triceps and onto the pecs.
You may see people in the gym benching with a 4-6 inch grip on the bar – they are either looking to train their inner chest, or doing a tricep close-grip bench incorrectly. Either way, they’re putting their wrists at risk, so be warned.

How do I use it in my training?
There are a couple of ways of including the close grip bench press in your weight lifting routine.
The close grip bench press is by far the most effective (and taxing!) tricep exercise – so when you train triceps, do it first. In a typical workout split, triceps go well with other pressing exercises for chest and/or shoulders, or trained with biceps on a separate “arms” day.
If you’re a powerlifter, you’ll want to check out the powerlifting articles for example workouts.
As usual, higher reps (8-10) build mass, and lower reps (3-6) build strength. If it’s strength you’re after, take your time to adjust to lower reps and higher weight. Even with correct shoulder-width grip, the close grip bench press puts more stress on your wrists than other pressing exercises. You may find wrist supports helpful if you’re going heavy.

Zo gaan we het vrijdag maar weer eens doen...shoulder width en gewoon maximaal 6 reps...ben toch verdorie inderdaad geen bodybuilder ;)

oooh dacht je aspiraties had om mr olympia te worden :p

Je zou ook pinky grip bench er in kunnen gooien Rene!

Terug
Naar boven