AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

Hoe ouder, hoe gekker inderdaad...
Maar ik ondervind inderdaad wel steeds meer dat ik niet meer herstel als vroeger.
Dan heb ik zelf ook nog een soort reuma waar ze me niet mee verder kunnen helpen, dan alleen wat pijnstillers geven als ik er heel veel last van heb...
De reumatoloog heeft me aangeraden niet zwaar te trainen, en liever te gaan zwemmen!
Maar krachttraining is het enige dat ik graag doe, dus zolang het gaat... ;)
Ik breek wel veel m'n kop op welke manier ik het beste kan trainen om pijn te voorkomen, en dat lukt de ene keer beter dan de andere keer.
Vandaag ook weer zo'n slechte dag gehad.
Beetje kniebuigen gedaan met 120kg, en een beetje bankdrukken met 125kg.
Dan voel ik al gelijk dat het niet lekker gaat, en haak ik ook weer zo af...
Morgen beter denk ik dan maar! :thumb:
Maar goed, nu had ik nog voldoende puf om m'n auto eens een keer helemaal schoon te maken!
Iets dat ik niet snel zal doen als ik een goede zware training gedaan heb 's ochtends... :o
Ik prakkizeer(?!) nog even verder over een schema om te gaan volgen de eerste weken.
Ik ben nu een half jaar bezig geweest, een beetje freewheelend tussen de principes en de intensiteitsgraad, en vindt het nu eigenlijk ook wel eens tijd wat structuur aan te brengen in mijn trainingen, maar dat valt nog niet mee...
Als je dan ziet hoe Harpep en Imponderabilia met de tainingen bezig zijn, dan lijk ik wel een Neanderthaler met bijbehorende technieken! :rolleyes:
Ik puzzel nog even door! :thumb:

• Topic Starter Topic Starter
Vervelend kerel, om te horen dat je een soort van reuma hebt...ik weet dat dokters graag hebben dat je sport, zolang het maar geen krachtsport is...het zijn echt van die vooroordelen...respect dat je dan nog steeds zo fanatiek traind!

Hoe noemde je dat overigens...een beetje bezig met 125kg BD?
Menige jonge god heeft daar de handen vol aan ;)

Respect inderdaad voor de trainingsmethoden en kennis van de heren Harpep en Impo!

Ik zelf pieker niet meer zo veel...ik hou het vrij simpel...3-5 excerises, 3-5 sets, 3-5 reps, 3-5 min. pauze, enz.
Ik heb een doel voor ogen (sterker worden in BD) en ik train doelgericht.
Ik merk ook dat vaker trainen geen zoden aan de dijk zet...less is more...als je een dagje ouder wordt dan moet je je energie sparen en meer voor kwaliteit en minder voor kwantiteit gaan. Ik doe liever één ding goed, dan van alles en nog wat maar half. Je hebt mensen die geen keuzes kunnen maken en van alles en nog wat willen...of eigenlijk helemaal niet weten wat ze willen. En dat is gewoon zonde...daarom: weet wat je wilt, en ga daarvoor!

I'll figure out what ik nog allemaal van dat ouwe lichaampje kan verlangen zonder al te veel gezeur! :thumb: ;)

Wij zijn jonkies vergeleken met Wim van Weenen...77 jaar! en diverse wereldrecord's op naam staan bij de Masters!
Dus gaan we er gewoon voor om die als we 70+ zijn te verbeteren...hebben we een doel waar we rustig aan kunnen werken ;)

Wim van Weenen is a former Dutch man who emigrated to Australia in 1954.
Now is Wim at the age of 77 competiting in Powerlifting.
His personal best are:
Squat 222kg*
Bench 120kg
Deadlift 236kg *
Total 576kg *
*Also IPF world record in the Masterclass above 70

[Link niet meer beschikbaar][Link niet meer beschikbaar][Link niet meer beschikbaar]​

Nou respect hoor voor deze meneer van Weenen! :cool:

Ik zal eens kijken wat ik nog mag verwachten van dit betrekkelijk jonge lichaampje van me... :o
Da's een ouwe bikkel zeg! :thumb:

Ik zal eens kijken wat ik nog mag verwachten van dit betrekkelijk jonge lichaampje van me... :o
Da's een ouwe bikkel zeg! :thumb:

Het klinkt wellicht oubollig, maar het laat allemaal zien dat leeftijd slechts een getal is...met 40+ (en zelfs 70+!) ben je nog lang niet afgeschreven...Udo Jürgens heeft ooit een liedje geschreven/gezongen:

"Mit 66 Jahren, da fängt das Leben an!
Mit 66 Jahren, da hat man Spass daran.
Mit 66 Jahren, da kommt man erst in Schuss!
Mit 66 ist noch lange nicht Schluss!"
Een vrije vertaling:
"Als je 66 wordt, begint het leven pas
Als je 66 wordt, dan heb je er plezier in
Als je 66 wordt, dan ga je pas leven
Als je 66 wordt, dan is het nog lang niet voorbij"

Udo had natuurlijk nog in gedachten dat je met 65 jaar de pensioengerechtigde leeftijd bereikt...

Je hebt mensen die nog geen 50 jaar zijn en al in een scootmobiel rondhangen, en nauwelijks nog bewegen, om over sporten maar helemaal te zwijgen.
Je bent zo oud, als je je voelt!
Rust roest, dat moge duidelijk zijn. Dus zet hem op, ouwe taaie! ;)

Laatst bewerkt:
Oké... :D

Vandaag getraind bij Haeflandsport van Jules Bremers.

Bench press: 20x20, 2x8x70, 5x100 en 5x5x130kg (ringvinger op de merklijn).

Floor/Board press met gestrekte benen en close grip: 4x8x100kg

Vervolgens onder aanmoediging van Jules besloten om niet langer meer een :gay:oefening voor mijn schouders te doen, maar het enige echte werk: Overhead Press (Military style). Geen pushpress ofzo...en helaas ook geen techniek, het is de halter van de grond oprapen en de armen boven het hoofd uitstrekken :o.
En voordat strax hele volkstammen over me heen vallen, omdat de gewichten zo laag zijn: ik kan me al niet meer herinneren wanneer ik de laatste keer OP heb gedaan en ik heb toch wel wat last van mijn schouder.
20x20, 8x40, 8x50, 8x60, 8x70kg.

Vervolgens nog BOR (pendlaystyle) gedaan:
10x60, 5x90, 5x95, 5x100 en nog eens 10x70kg

Het is overigens best wel grappig dat het Jules opvalt dat ik vrij stevige armen heb...hij heeft ze vandaag opgemeten...de bovenarm bleek 50cm en de onderarm 39cm te zijn. Het is (wat velen blijkbaar niet weten) de triceps wat je armomvang bepaalt en dus minder de biceps. Ik heb ooit ergens gelezen dat 2/3e bepaald wordt door de triceps en 1/3e door de biceps. Helaas is de omvang van mijn armen niet bepaald droog te noemen...net zoals de rest van mijn body :o. Als je met 140kg BDW droog bent, ben je volgens mij een kanshebber op de Mr. Olympia ;)

Vandaag helaas ook weer een "ongelukje" na het douchen gehad...ben ik nu de enige die dat wel eens overkomt, of herkennen bepaalde mensen zich hierin: dat je tijdens het afdrogen van je rug (per ongeluk) een handdoek kapot scheurt :o...de lengte van handdoeken is niet berekend op mensen met een brede rug...en tijdens het afdrogen van de rug staat zo'n handdoek dan altijd onder een bepaalde spanning...ze mogen die dingen best wel wat langer ( het lijken soms net washandjes ;)) en wat steviger maken,toch?

Laatst bewerkt:
Misschien kan je je beter afdrogen met een badlaken, die zijn wat groter haha.
Sterke trainingen man! Respect!

Huggy baby, je bent gewoon een beest man!
Normale mensen trekken geen handdoeken uit elkaar tijdens het afdrogen van hun rug! :eek:
Ik heb het ook wel eens gehad, maar dan was de handdoek wel al heel oud en versleten... :rolleyes:

En een bovenarm van 50cm, en een onderarm van 39cm is natuurlijk ook best wel bruut éh?! :thumb:
Ik heb ook eens even gemeten, en kwam aan 49,5cm voor de bovenarm, en 37cm voor de onderarm gestrekt, en 41cm gebogen gemeten.

8x70kg Military press zonder drive met de benen en eigenlijk zonder techniek is ook niet echt zwak natuurlijk.

Je bent over rows zijn wel maar matig natuurlijk... :D
Daar mag je dus best eens een beetje karakter tonen! ;)

Succes verder! :thumb:

P.s. zijn die 5x5x130kg op de bank nog echt een makkie voor je, of moet je dan al een beetje buffelen..?

Waarom "geen techniek" op de military press?

Dat van dat badlaken heb ik trouwens ook al gehad. Dus je bent niet het enige beest met dat probleem.

Het is (wat velen blijkbaar niet weten) de triceps wat je armomvang bepaalt en dus minder de biceps. Ik heb ooit ergens gelezen dat 2/3e bepaald wordt door de triceps en 1/3e door de biceps. Helaas is de omvang van mijn armen niet bepaald droog te noemen...net zoals de rest van mijn body :o.

ik kan me een post van 3XL herinneren met foto's van de armspieren van bovenaf, en daaruit kon je de conclusie trekken dat de tricep hoger op je bovenarm (dus richting de schouder) meer spiermassa heeft, maar dat de bicep weer meer heeft richting de elleboog en dat het absoluut gezien bij een normaal persoon dus bijna 50% is en dus niet 2/3.

Huggy baby, je bent gewoon een beest man!
Normale mensen trekken geen handdoeken uit elkaar tijdens het afdrogen van hun rug! :eek:
Ik heb het ook wel eens gehad, maar dan was de handdoek wel al heel oud en versleten... :rolleyes:

En een bovenarm van 50cm, en een onderarm van 39cm is natuurlijk ook best wel bruut éh?! :thumb:
Ik heb ook eens even gemeten, en kwam aan 49,5cm voor de bovenarm, en 37cm voor de onderarm gestrekt, en 41cm gebogen gemeten.

8x70kg Military press zonder drive met de benen en eigenlijk zonder techniek is ook niet echt zwak natuurlijk.

Je bent over rows zijn wel maar matig natuurlijk... :D
Daar mag je dus best eens een beetje karakter tonen! ;)

Succes verder! :thumb:

P.s. zijn die 5x5x130kg op de bank nog echt een makkie voor je, of moet je dan al een beetje buffelen..?

Hummer, je hebt gelijk mijn rows zijn erbarmelijk zwak:o...maar ik ben er aan het werken...een tijdje geleden deed ik nog rowen met 60kg...dus het gaat de goede kant uit! Hoop net zo'n sterke row als jou te krijgen :thumbs:

Ik zou wel kunnen opscheppen door te zeggen dat 5x5x130 een fluitje van een cent is, maar zo is het toch niet echt.
De eerste 4 sets gingen wel vrij easy, de 5e moest ik "buffelen".
Vanaf volgende week wordt het pas echt "buffelen"...heb ik 5x5x140kg op het programma staan, en dat is hard werken (voor mij althans).

Waarom "geen techniek" op de military press?

Dat van dat badlaken heb ik trouwens ook al gehad. Dus je bent niet het enige beest met dat probleem.

Géén techniek is wellicht overdreven...als ik de halter van de grond trek, zak ik door mijn knieën, zorg dat ik een holle rug heb, en kijk naar voren ( net zoals bij DL). Maar als ik kijk naar b.v. de techniek van Jules Bremers met logliften...tis gewoon mooi om te zien...hij duikt echter onder het gewicht en weet goed gebruik te maken van de legdrive.

Ik heb een theorie...maar kan het helemaal mis hebben...je hebt jongens die van nature al een bepaalde basiskracht hebben, en als ze in een sportgym komen gaan werken met die basiskracht zonder zich echt te bekommeren om techniek (meestal komt dat pas later).
Dan heb je mensen die voor iedere kilo moeten knokken, en de bewegingsafloop van een bepaalde oefening volledig analyseren en d.m.v. verbetering van techniek progressie weten te boeken.
Dan heb je mensen die geen power hebben, en ook nog eens stronteigenwijs zijn en denken dat ze alles weten en kunnen, met als resultaat dat ze geen progressie boeken.
En last but not least, je hebt mensen die weten hun power optimaal te combineren met een techniek die aan niets te wensen over laat...meestal zijn dat mensen die de top weten te bereiken.

Géén techniek is wellicht overdreven...als ik de halter van de grond trek, zak ik door mijn knieën, zorg dat ik een holle rug heb, en kijk naar voren ( net zoals bij DL). Maar als ik kijk naar b.v. de techniek van Jules Bremers met logliften...tis gewoon mooi om te zien...hij duikt echter onder het gewicht en weet goed gebruik te maken van de legdrive.

Ik heb een theorie...maar kan het helemaal mis hebben...je hebt jongens die van nature al een bepaalde basiskracht hebben, en als ze in een sportgym komen gaan werken met die basiskracht zonder zich echt te bekommeren om techniek (meestal komt dat pas later).
Dan heb je mensen die voor iedere kilo moeten knokken, en de bewegingsafloop van een bepaalde oefening volledig analyseren en d.m.v. verbetering van techniek progressie weten te boeken.
Dan heb je mensen die geen power hebben, en ook nog eens stronteigenwijs zijn en denken dat ze alles weten en kunnen, met als resultaat dat ze geen progressie boeken.
En last but not least, je hebt mensen die weten hun power optimaal te combineren met een techniek die aan niets te wensen over laat...meestal zijn dat mensen die de top weten te bereiken.
En werk jij aan techniek?

ik kan me een post van 3XL herinneren met foto's van de armspieren van bovenaf, en daaruit kon je de conclusie trekken dat de tricep hoger op je bovenarm (dus richting de schouder) meer spiermassa heeft, maar dat de bicep weer meer heeft richting de elleboog en dat het absoluut gezien bij een normaal persoon dus bijna 50% is en dus niet 2/3.

Ik heb die info uit het artikel van Giant, een bekende website over fitness en bodybuilding: Triceps Als Hoefijzers: Vier Massaoefeningen.
www.giantpt.com

"Door Robin Roelofsen, GIANT!
Als je grote armen wilt, dan zijn je triceps de spieren waaraan je voldoende aandacht moet schenken. Okay, biceps zijn de showspieren, maar echt groot zijn ze niet. De triceps zorgen voor tweederde van de omvang van je bovenarmen, dus het is zaak om ze volledig te ontwikkelen!"

Ik kom nu zo'n twee jaar alweer regelmatig bij Leon Smeets in Spaubeek...hij is voormalig Topsportcoördinator van de NPB.
Sinds ik bij hem kom, ben ik ook pas aan wedstrijden begonnen.
Hij kan je precies zeggen wat er eventueel mankeert aan je techniek en hoe e.e.a. te veranderen.
Dus ik werk er wel aan, maar er is nog een lange weg te gaan...ik ben er nog niet! Waar het bij mij vooral aan schort is snelheid...ik ben alleen maar snel moe ;)

Hey Rene, je militairy presses zagen er prima uit kerel. Denk niet dat het voor jou nut heeft om op techniek overhead te gaan doen. PP en jerks zie ik niet echt zinvol in voor iemand die alleen bankdrukwedstrijden doet. De militairy presses daarentegen zijn prima als assistance voor jou.
Je cleans zagen er ook netjes uit hoor dus niet meteen denken dat je niks goed doet!

Terug
Naar boven