MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
Moet het 1 vd 2 zijn? Ik zou gewoon variëren, nu doe je straight weights dus doe je daarmee verder tot je het beu bent/je progressie komt vast te zitten/whatever en dan ga je tijdje ramped weights doen.

Hoi Scrained,

Het hoeft niet 1 vd 2 te zijn...ik varieer nu alreeds doordat ik 2 dagen in de week doe BD en op dag 1 ramped weights gebruik en op dag 2 straight weights. Ik ben gewoon nieuwgierig naar de reacties van forumleden, en verbreed graag mijn horizon.

Thnx voor je bijdrage!

Wat vind je zelf het lekkerste gaan Huggy?
Straight weights of ramped?
Ik denk zelf dat het voornamelijk een kwestie van voorkeur is namelijk.
Ikzelf zou het liefst iedere keer 'all out' gaan op ramped weights, maar dat trek ik dus niet...
Vandaar dat ik nu Jim Wendlers systeem eens ga doen.
Dan heb ik toch een beetje structuur, maar kan ik in die laatste sets even 'all out' gaan.
En afhankelijk van mijn bui zal dat betekenen 'helemaal leeg!' of een beetje 'lanterfanterig' als ik een wat mindere dag heb.
'Best of both worlds'?
Ik hoop het!
Ik heb namelijk gemerkt dat je centrale zenuwstelsel soms eens een beetje 'ontzien' moet worden, anders raak je 'overtraind' volgens mij...
Ik denk dat in theorie de ramped weights methode beter is, maar de aanslag op je czs wat groter.
Ik denk echt dat het meer persoonlijke voorkeur is dan wat anders.
Maar er zullen vast posts komen van mensen met veel meer kennis van zaken! :thumb:
Succes!

Ik wil graag effies terugkomen op jouw opmerking over het czs.
Ik heb namelijk een "foutje" ontdekt in mijn ramped / straight training van deze week.
Ramped heb ik 5x115, 5x125, 5x135, 5x142,5 en 5x150kg gedaan.
Straight heb ik 5x5x140 gedaan (5x140=700kg).
Als ik met ramped weights op 700kg had willen uitkomen dan had ik dus 5x120, 5x130, 5x140, 5x150 èn 5x160 moeten doen, waarbij het de vraag is of ik die 5x160 gehaald zou hebben.
Het kan dus zeer goed zijn dat de ramped versie inderdaad een zwaardere belasting vergt!

Ik weet niet of je zo streng naar het totale volume moet kijken hoor...
Vergelijk 5x160 maar eens met 10x80.
Waar denk je de meeste krachttoename mee te verkrijgen..?
Ik denk zelf dat hoe zwaarder het gewicht is, hoe meer krachttoename er zal zijn.
Maar nogmaals, hoe zwaarder het gewicht, hoe groter de aanslag op je czs, denk ik.

Jim Wendler heeft een systeem waarbij je 1 week 3x5reps doet met een vastgesteld gewicht aan de hand van je 1 rep max (-10%) en 1 week 3x3 idem, en een week 5, 3, 1 rep, gevolgd door een week deload van 3x5 met minder gewicht.
Google hem anders maar eens! :thumb:

Druk anders even op de link in m'n sig, en dan in m'n log kun je eve op die Excel link drukken en zie je precies wat ik van plan ben.
Post 1015 op blz. 51 :D

Ik weet niet of je zo streng naar het totale volume moet kijken hoor...
Vergelijk 5x160 maar eens met 10x80.

Je hebt gelijk...ik moet niet te zeer gefixeerd zijn op het totale volume :o
5x160 is uiteraard zwaarder dan 10x80...je zult er sterker door worden en het zal een grotere belasting vormen.
Nogmaals bedankt voor je bijdragen!:thumbs:

Toen ik onder een koude douche stond kreeg ik het volgende :idee:

Na het debacle van vandaag (die 5x5x140kg voelde toch wel loeizwaar aan) :o ben ik tot het volgende besluit gekomen...
Ik zit nu in de z.g. volumefase en zou volgende week (week 4) moeten uitkomen op 5x160kg op dag 1 en 5x5x150kg op dag 2.
Ik heb drie weken lang sprongen met 10kg gemaakt, maar vrees dat het niet realistisch is om te verwachten dat ik in week 4 ook weer een sprong van 10kg zal halen. Alleen maar op een boterham met pindakaas en zo nu en dan een big mac lukt me dat vrees ik niet ;)

Daarom zal ik sprongen vanaf nu gaan maken met 2,5kg per week...op het moment dat ik niet meer verder kom, ga ik terug naar 130kg en ga van daaruit weer opbouwen met 5x5 ("waven" noemen ze dit). Het doel blijft uiteindelijk hetzelfde 1x5x160kg en 5x5x150...alleen neem ik me wat meer tijd ervoor.
Tevens zal ik voorlopig niet overgaan op een z.g. intensiteitsfase (3x3)...ik heb voorlopig namelijk geen wedstrijden en waarom dan gaan pieken?...Oktober is het EK en dan moet ik in topvorm zijn!
Ik denk dat ik vanaf augustus pas weer zal beginnen met 3x3.

Ik geloof dat ze zoiets periodiseren noemen, toch?;)

dit valt me tegen van je rene, je hebt 1 slechte dag en je geeft ook aan moe te zijn en je geeft het op.

Anders neem je een 5kilo sprong volgende week en kijk of dat gaat.
valt dat nog tegen dan kan je alsnog naar 2,5kg.

iedereen heeft mindere dagen niet meteen alles omdraaien dan kijk hoe je voelt volgende week.

succes ermee

gr weak

dit valt me tegen van je rene, je hebt 1 slechte dag en je geeft ook aan moe te zijn en je geeft het op.

Anders neem je een 5kilo sprong volgende week en kijk of dat gaat.
valt dat nog tegen dan kan je alsnog naar 2,5kg.

iedereen heeft mindere dagen niet meteen alles omdraaien dan kijk hoe je voelt volgende week.

succes ermee

gr weak

Touché :o
Ik zal je raad opvolgen en een sprong van 5kg maken, O.K?
Thnx voor je peptalk ;)

Jij hebt het EK in meen ik Finland voor de deur staan, toch?
Ben je een beetje in vorm?
Ik wens je in elk geval heel veel suc6!

hey ja bedankt vertrek maandag.
me openingsbeurten worden 305-215-290.
vandaar uitbouwen.
voel me goed maar we zullen het wel zien op de wedstrijd.

ik lees wel hoe je 5kg sprong is gegaan.

hey ja bedankt vertrek maandag.
me openingsbeurten worden 305-215-290.
vandaar uitbouwen.
voel me goed maar we zullen het wel zien op de wedstrijd.

ik lees wel hoe je 5kg sprong is gegaan.

:eek: Ik ben echt onder de indruk dat iemand van -100kg in staat is om zulke gewichten te liften...op het NK powerliften heb je laten zien dat je in staat bent om 825kg totaal te liften ( en je gaf aan dat je zelf daarover niet helemaal tevreden was ). De tegenstand zal vooral uit Oost-Europa komen, toch? De nr. 1 van vorig jaar kwam op 875kg totaal uit...ik ga ervanuit dat als jij een goeie dag hebt daar niet zo heel ver van af zit, toch? Ik weet dat de -100kg een klasse is met veel èn sterke tegenstand is, maar je was op het WK nog 5e (met 830kg)! En ik neem aan dat je gewoon gaat voor een ereplek, toch? Zet hem op!

En ik lees wel hoe je het gedaan hebt op het EK ;)

hey huggybear,

ik til in de in de -90 In Nederland heb ik vaak geen zin om af te vallen.
Vandaar de -100 en was eigenlijk de bedoeling om daar het record te pakken.
Maar ik had me dag niet en niet zo een klein beetje ook.
maar we zullen het zien hoe het gaat aankomende donderdag
heb er zin in

hey huggybear,

heb er zin in
Impressive! :cool:

hey huggybear,

heb er zin in

:eek: Dat wist ik niet, dat veranderd de zaak in positieve zin...ga voor het record...ben heel benieuwd...ik hou de site van wimwam en de NPB/EPF nauwlettend in de gaten!

Training 4/5/2009 (Haeflandsport).

Bench press met wijsvinger op de merklijn:
20x20, 2x8x70, 5x100, 5x125, 5x140 en 4x155…de 5e rep lukte helaas niet meer :mad:.
Ik zit momenteel zo’n 10kg onder mijn kunnen…vorige week 5x150kg, vandaag 4x155, en dat weet ik dat ik ook 3x160, 2x165 en 1x170kg kan drukken…180kg is mijn PR (raw). Nu is het geen ramp dat ik momenteel onder mijn max zit omdat het geen wedstrijdseizoen is, maar ik ben verre van tevreden. Ik hoop binnen paar trainingen toch op 5x155 uit te komen en het doel is 5x160.

Vervolgens nog floorpress gedaan met de ringvinger op de merklijn: 3x8x100kg.

Tenslotte dan nog BOR…20x20, 5x70, 5x90 en 5x100…waarbij het een oefening blijft die niet 100% prettig aanvoelt…ik ga met deze oefening ook niet echt vooruit…ik train hierop al zo’n 3 jaar, til paar kilo meer dan voorheen, maar merk niet echt progressie…alleen maar zo nu en dan wat last van mijn onderrug.

Ik heb vervolgens maar wide grip front pull down gedaan met 4x10x70kg. Ik doe deze oefening eigenlijk zelden of nooit, omdat ik geen voorstander ben van trainen m.b.v. machines…maar deze oefening voelt wel goed aan en zorgt ook voor een „rek“ in mijn rug, wat me toch wel goed doet . Ik weet dat 4x10x70 niet bijzonder is, maar ik doe hem strikt (ga dus niet met mijn bovenlichaam naar achteren hangen, hetgeen ik als „smokkelen“ beschouw) en beheerst.

Als iemand nog tips heeft waar je verder op moet letten bij een pulldown dan hoor ik het graag…enne…nee ik ben niet in staat om chinn-ups/pull-ups te doen :o, respect voor hen die dat wel kunnen!!!

Als iemand nog tips heeft waar je verder op moet letten bij een pulldown dan hoor ik het graag…enne…nee ik ben niet in staat om chinn-ups/pull-ups te doen :o, respect voor hen die dat wel kunnen!!!
Eén tip die ik wil geven is dat je ook niet te geforceerd moet proberen "recht" te blijven zitten tijdens een pull down.
Gewoon "lekker" met de beweging meegaan is het beste volgens mij.
Een natuurlijke bewegingsbaan volgen zeg maar.
Volgens mij is dat minder belastend voor de schouders.
En wat dat chinnen betreft...
Tsja, dat valt niet mee met 140kilogrammetjes éh...? ;)
Je kan iemand vragen je voeten vast te houden, en zo een beete mee helpen tot je het met je eign gewicht kan natuurlijk, maar dat vraagt wel redelijk wat "effort" natuurlijk... :D
En met bent over rows je rug goed recht houden natuurlijk, en de buikspieren flink aanspannen!
En e.v.t. eens wat setjes deadlifts doen om de rug wat te versterken...
Zoals ook Jim Wendler in zijn e-book zegt: train als een bodybuilder.
En dan bedoelt hij "symetrie"
Dus als je bench sterk is, moet ook je bent over row sterk zijn, enz.
Zit wel wat in denk ik, en je zult er niet 'slechter' van worden! :thumb:
Da's even schrikken zeker voor een "luie powerlifter"..? ;)

Eén tip die ik wil geven is dat je ook niet te geforceerd moet proberen "recht" te blijven zitten tijdens een pull down.
Je kan iemand vragen je voeten vast te houden, en zo een beete mee helpen tot je het met je eign gewicht kan natuurlijk, maar dat vraagt wel redelijk wat "effort" natuurlijk... :D
En met bent over rows je rug goed recht houden natuurlijk, en de buikspieren flink aanspannen!

Da's inderdaad behoorlijk schrikken :eek:...
Zucht, ik weet dat rowen de beste movement is voor een benchpresser...vooral in het kader van agonisten en antagonisten is het belangrijk dat je je tegengestelde spieren doet trainen.
Maar buikspieren aanspannen...bah...wat een vies woord...ik train nooit mijn buik...die is echt dik genoeg :p

Eigenlijk ben ik wel een beetje een voorstander van de training van Theo van de Laan...die ruim 250kg deed bankdrukken.
Hij trainde slechts 2x per week en deed alleen maar tripples maken op de bank en vervolgens een beetje pulldown, volgens eigen zeggen...en dat was alles...hij zei altijd: "less is more"...mja...merk dat ik niet zo gezegend als hem ben, en er toch ietsiepietsie meer voor moet doen ;)

Wat dat chinnen betreft...ik durf het ook niet echt...heb altijd het idee dat zo'n constructie het niet houdt en dat ik dan met mijn respectabele pens op de vloer lig met die constructie over me heen...en ik heb ooit wel eens valbreken geleerd bij het Judo, maar dat is alweer een eeuwigheid geleden, en ik kan me herinneren dat er dan matten lagen die de val ook wel enigzins braken.

En wat dat rowen betreft...gewoon door blijven rowen, toch?
Het zijn hier en daar wat pijntjes en kwaaltjes waar "oudjes" niet helemaal gevrijwaard van blijven ;). We klagen wel eens, maar blijven gewoon doorgaan, we zijn niet kapot te krijgen, toch?

Gaat het inmiddels ook al weer wat beter met jou?

Origineel gepost door huggybear1968 Bekijk Post
Als iemand nog tips heeft waar je verder op moet letten bij een pulldown dan hoor ik het graag…enne…nee ik ben niet in staat om chinn-ups/pull-ups te doen , respect voor hen die dat wel kunnen!!!

Ik doe nooit een pulldown of chin in de nek. altijd naar de voorzijde, of u moet met uw rug naar het apparaat gaan zitten met een pulldown.

met deze stang:
2woynpe.jpg

Laatst bewerkt:
Origineel gepost door huggybear1968 Bekijk Post
Als iemand nog tips heeft waar je verder op moet letten bij een pulldown dan hoor ik het graag…enne…nee ik ben niet in staat om chinn-ups/pull-ups te doen , respect voor hen die dat wel kunnen!!!

Ik doe nooit een pulldown of chin in de nek. altijd naar de voorzijde, of u moet met uw rug naar het apparaat gaan zitten met een pulldown.

Thnx voor de tip!
Ik heb dat al vaker gehoord dat je i.v.m. het voorkomen van schouderblessure's inderdaad beter geen pulldown in de nek kunt doen...of je zou de stang niet lager dan je oren moeten trekken, maar dan nog blijft het een linke oefening voor mensen die niet zo flexibel in hun schouders zijn. Voorkomen is beter dan genezen!

By the way...je mag me echt wel tutoyeren...m.a.w. ik zou het op prijs stellen als je gewoon JE zou schrijven...anders voel ik me echt oud ;)

Thnx voor de tip!
Ik heb dat al vaker gehoord dat je i.v.m. het voorkomen van schouderblessure's inderdaad beter geen pulldown in de nek kunt doen...of je zou de stang niet lager dan je oren moeten trekken, maar dan nog blijft het een linke oefening voor mensen die niet zo flexibel in hun schouders zijn. Voorkomen is beter dan genezen!

By the way...je mag me echt wel tutoyeren...m.a.w. ik zou het op prijs stellen als je gewoon JE zou schrijven...anders voel ik me echt oud ;)

Okey Ouwe :D Geintje.

Als je dat wil vind ik het goed. normaal zeg ik altijd u tegen ouderen, gewoon uit respect.
zelfs al train ik vaak met wat oudere sporters, sommige worden er gek van dat ik ze aanspreek met u.

maarja dat zit er nu eenmaal in.

Okey Ouwe :D Geintje.

Als je dat wil vind ik het goed. normaal zeg ik altijd u tegen ouderen, gewoon uit respect.
zelfs al train ik vaak met wat oudere sporters, sommige worden er gek van dat ik ze aanspreek met u.

maarja dat zit er nu eenmaal in.

Je hoeft je niet te verontschuldigen...er is niets mis mee dat je beleefd bent, het laat zien dat je normen en waarden hebt!
Maar als een wat "oudere" sporter aangeeft dat je "je" mag zeggen, dan is het verder O.K. lijkt me, toch?

Als bent over row niet zo vlot gaat, heb je dan al geen andere row varianten geprobeerd?

Terug
Naar boven