Tjonge, tjonge... Frans toch, lees nou eerst eens goed!
Ik heb het hier puur en alleen over het bankdrukken!
En natuurlijk zul je voor een complete training van je lichaam ook moeten SQ & DL...ik heb vaak genoeg erop gehamerd dat de
"BIG 5: SQ, BP, DL, OP & BOR" dé basisoefeningen zijn! Naar mijn mening hoef je om (lees nu weer goed) sterk te worden niet veel verschillende oefeningen te doen. En natuurlijk mag je daarnaast ook dips, chin/pull ups of een barbell curl doen...als die 5 maar centraal staan...dat zijn de zg. core-exercises, daar waar het echt om gaat!
Dat is wat ik bedoel met niet zoveel als mogelijk (waar jij volgens mij een aanhanger van bent) maar zoveel als noodzakelijk...overdaad, beste Frans, schaadt! Less=More in dat opzicht!
Daarnaast schrijf ik er altijd bij dat mijn manier van trainen voor MIJ werkt...dat wil niet zeggen dat het ook automatisch voor ANDEREN werkt!
En dat LUI trainen waarover ik het heb is met een

...als ik 5x3 doe met 90& is dat behoorlijk zwaar!
Iedere dag keihard trainen zullen ze daarentegen naar mijn mening abslouut
niet(!) moeten doen...in alle schema's van wereldberoemde coaches zoals Rippetoe, BillStarr enz wordt aanbevolen om 3x per week krachtsport gericht te trainen, en dan niet keihard maar met wisselende intensiteit...sterker nog door iedere dag keihard te trainen zul je als natural zelfs achteruit gaan, want je spieren groeien niet in de sportschool, maar thuis tijdens de rust, nadat je ze in de sportschool "beschadigd" hebt.
Spieren moeten ook de kans krijgen om te herstellen...en grotere spiergroepen hebben zelfs zo'n 72 uur nodig om te herstellen.
Velen raken dan ook overtraind en krijgen last van blessure's waardoor de gewenste progressie uitblijft en stoppen dan helaas met krachtsport.
Training, Herstel, Voeding en Mentale status...dat zijn de 4 pijlers waarop krachtsport is gebaseerd...jij hebt het alleen over de 1e...ik daarentegen benadruk ook vaker die andere 3. De juiste balans in die 4 pijlers is van wezenlijk belang! Zoals ik schreef...balans zien te vinden tussen belasting en belastbaarheid is de sleutel om progessie te boeken!