MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

rene kom je kijken in vijlen met krachtsporters? beetje support kan ik altijd gebruiken natuurlijk en gezien je er meestal bij bent als er iets met krachtsport te doen is...;)

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.062
jim williams deed elke dag maxen op de bench dus 8 5 3 1 1 2 dat was z,n bench routine huggy elke dag 90% of meer en hieruit zijn ook de russische routines ontstaan en percentage training deze man was lichtjaren vooruit z,n tijd

Hij en Bill Kazmaier deden dus enkele decennia geleden al ruim 300kg raw drukken...en dat terwijl er nog geen internet was waarop de schema's van Westside & Co nageaapd werden. Trainen met boards, chains en bands had destijds ook nog niemand van gehoord.
Dan vind ik eerlijk gezegd dat ondanks de "evolutie" die ook in het rawbankdrukken heeft plaatsgevonden met veel aandacht voor techniek en het trainen met elastiekjes en oudijzer toch niet zo heel veel zoden aan de dijk heeft gezet. Alhoewel je natuurlijk slimmerikken zult hebben die zullen beweren dat als Jim en Bill ook chains, bands en boards ter beschikking hadden gehad 400kg hadden gedrukt ;)

---------- Toegevoegd om 22:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:16 ----------

rene kom je kijken in vijlen met krachtsporters? beetje support kan ik altijd gebruiken natuurlijk en gezien je er meestal bij bent als er iets met krachtsport te doen is...;)

Tis volgende week zondag, toch?
Wellicht dat ik eens langs kom...moet ik een spandoek meenemen? ;)
In elk geval alvast suc6 met de voorbereiding en de wedstrijd :)

Laatst bewerkt:
dat gaat prima, ik deed vandaag 105 op de wedstrijdboomstam, op de wedstrijd is het 80 voor reps:) yoke ook 300kg gelopen met paar drops (op wedstrijd 280) en timbers deed ik 40m met 100kg per hand (op wedstrijd is het 20) dus dat moet allemaal goedkomen...

ik ben van plan nog es langs te komen bij leon, mn beste vriend wil misschien es bench competies gaan doen, hij bencht 4x8x85 aan 17 jaar en 75kg bw dus kracht zit goed maar wedstrijdtechniek is een ander verhaal...

misschien tot zondag;)

• #5.064
dat gaat prima, ik deed vandaag 105 op de wedstrijdboomstam, op de wedstrijd is het 80 voor reps:) yoke ook 300kg gelopen met paar drops (op wedstrijd 280) en timbers deed ik 40m met 100kg per hand (op wedstrijd is het 20) dus dat moet allemaal goedkomen...

ik ben van plan nog es langs te komen bij leon, mn beste vriend wil misschien es bench competies gaan doen, hij bencht 4x8x85 aan 17 jaar en 75kg bw dus kracht zit goed maar wedstrijdtechniek is een ander verhaal...

misschien tot zondag;)

:eek: Maar wat moet ik nu lezen...jij iemand voor de techniek naar Leon sturen ??? Ik dacht altijd: die Dominique is de man die alles kan :p ;)

Ik zou dan wel effies van te voren met Leon contact opnemen...hij heeft meerdere jongens die bij hem komen trainen anders wordt het al snel vrij druk.

hij is alles bij leon geweest hoor... en dat het druk is weet ik, had hem alles gebeld, ik ben welkom op een "minder drukke dag" zei die;)

ik ben idd redelijk eigenwijs maar dat komt ook omdat ik het gewoon soms echt niet eens ben met leon... bijvoorbeeld dat hij de sumo lift heilig verklaart, ik trek met moeite 170 sumo terwijl ik 235 conventional lift.. ik heb dan dus geen zin om een jaar lang te kloten op sumo terwijl ik nog onder mn normale top zit...

echter, op de squat en bench press is er niemand in limburg die meer verstand heeft van zaken dan leon smeets

• #5.066
hij is alles bij leon geweest hoor... en dat het druk is weet ik, had hem alles gebeld, ik ben welkom op een "minder drukke dag" zei die;)

ik ben idd redelijk eigenwijs maar dat komt ook omdat ik het gewoon soms echt niet eens ben met leon... bijvoorbeeld dat hij de sumo lift heilig verklaart, ik trek met moeite 170 sumo terwijl ik 235 conventional lift.. ik heb dan dus geen zin om een jaar lang te kloten op sumo terwijl ik nog onder mn normale top zit...

echter, op de squat en bench press is er niemand in limburg die meer verstand heeft van zaken dan leon smeets

Leon zal het leuk als hij dit leest :)
Maar...je vergeet één ding...Leon is een voorstander van Sumo DL, omdat je daarmee een veel kortere ROM hebt en beduidend meer met kracht uit je benen kunt doen. Voor op een PL wedstrijd dus vrij ideaal...op een SM wedstrijd is Sumo DL echter niet toegestaan en zul je dus sowieso conventional DL moeten doen...dat weet Leon ook.
Maar Leon heeft zich toegelegd op powerliften en niet op SM...zijn voorkeur gaat uit naar PL en hij wil bij mensen die bij hem komen trainen het maximale naar boven halen. Alles heeft wel zijn tijd nodig, en ik heb soms het vermoeden dat veel jonge mannen die aan Strongman doen dat geduld vaak niet hebben en meteen resultaat willen zien.

Wat ik jammer vind - en ik zal daar geen vrienden mee maken, maar ik constateer dat gewoon - is dat bij Strongman (uitzonderingen daargelaten) de nadruk op kilo's ligt en veel minder op uitvoering. Als ik zie hoe sommige jongens DL met een bolle rug en hitchen om maar recht op te komen staan lijkt me dat niet zo geweldig voor je rug.
Bij de groep die bij Leon Smeets over de vloer komt zie ik zulke technisch slechte uitvoeringen van de DL nooit!
En nu kan ik me voorstellen dat tijdens een wedstrijd de techniek wat te lijden heeft, omdat je persé zoveel mogelijk wilt tillen, maar op een training zou het trainen op techniek de voorkeur moeten hebben lijkt me, toch? :)

nouja ik ben het gedeeltelijk met je eens maar vergeet niet dat er nog een rede is: je haalt sumo meer uit een suit (over het algemeen)... mij zul je nooit betrappen op hitchen/thighriden whatever maar ik lift graag op de voor mij ideale manier en dat is voor iedereen anders... iedereen heeft andere doelen, ik vind/vond pl een zeer goede basis voor strongman maar op enkele punten ben ik het niet helemaal eens met de trainingsT van leon (de deadlift maar ook dat hij relatief weinig aandacht schenkt aan rows ed oefeningen die voor een strongman van groot belang zijn)... the main reason waarom ik echter niet meer bij leon train is altijd geweest dat maandag-woensdag-vrijdag mij niet uitkomt/kwam ivm judo, dus laaat er geen misverstand over bestaan dat ik respect heb voor leon en indien mogelijk ging ik ook nog regelmatig naar hem voor advies wat betreft squat en bench:)

besides een beetje eigenwijs zijn is toch prima, daar weet jij toch alles van rene?;)

• #5.068
nouja ik ben het gedeeltelijk met je eens maar vergeet niet dat er nog een rede is: je haalt sumo meer uit een suit (over het algemeen)... mij zul je nooit betrappen op hitchen/thighriden whatever maar ik lift graag op de voor mij ideale manier en dat is voor iedereen anders... iedereen heeft andere doelen, ik vind/vond pl een zeer goede basis voor strongman maar op enkele punten ben ik het niet helemaal eens met de trainingsT van leon (de deadlift maar ook dat hij relatief weinig aandacht schenkt aan rows ed oefeningen die voor een strongman van groot belang zijn)... the main reason waarom ik echter niet meer bij leon train is altijd geweest dat maandag-woensdag-vrijdag mij niet uitkomt/kwam ivm judo, dus laaat er geen misverstand over bestaan dat ik respect heb voor leon en indien mogelijk ging ik ook nog regelmatig naar hem voor advies wat betreft squat en bench:)

besides een beetje eigenwijs zijn is toch prima, daar weet jij toch alles van rene?;)

PL is een uitstekende basis voor SM...zeker in het off season zou je daarmee je basiskracht kunnen vergroten...het bankdrukken dan afwisselend met de overheadpress en "klaar is kees" ;)

Dat Leon geen aandacht zou besteden aan rows ben ik niet met je eens...hij is een groot voorstander van een dumbbell row en we hebben nu zelfs een apparaat waarmee je heel strict chest supported rows kunt doen.

Ik ben nu relatief eigenwijs (als 40 plusser) toen ik echter zo oud als jij was nam ik blindelings aan wat anderen zeiden ;)

Ik lijk eigenwijs...maar doe inmiddels al ruim 20 jaar aan krachtsport (met wisselende intensiteit en een kwakkelperiode) maar ben door schade en schande wijzer geworden en heb aan den lijve ondervonden wat voor me werkt en niet...en dan laat ik me niet meer zo snel door bijvoorbeeld een pubertje wat last heeft van een groot ego en ook eens iets gelezen heeft op internet effies vertellen wat ik moet doen en laten ;). Dan heb je helaas ook bekende ervaren krachtsporters die last krijgen van primadonna gedrag en menen dat ze alles beter weten dan anderen en als referentie verwijzen naar de kilo's die ze liften.
Ik heb nog altijd mensen waar ik heus wel wat van aanneem...en dat zijn niet de minsten...Leon is daar één van :).

nuja toen ik er was zag ik allemaal mannetjes hun "assistance" tijd meer spenderen aan flyes en curls dan aan rows... nu moet ik wel zeggen dat dat meestal was als leon andere prios had (ruud/carmen/u) maar toch:P op zich is het een basis maar als ik de door ons allemaal aanbeden alex moonen bekijk dan heeft hij relatief weinig op met squat en bank maar des te meer met oh en deadlift:) ieder zn ding maar dat ik mensen als jou en leon serieus neem is zeker zo maar van niemand neem ik klakkeloos wat aan want elk lichaam is anders... trouwens ik heb wel veel dingen wel van leon overgenomen hoor:) bijvoorbeeld bruggen bij het banken, breder banken, baar lager leggen bij squat, langzamer zakken bij squat enzovoort...

• #5.070
nuja toen ik er was zag ik allemaal mannetjes hun "assistance" tijd meer spenderen aan flyes en curls dan aan rows... nu moet ik wel zeggen dat dat meestal was als leon andere prios had (ruud/carmen/u) maar toch:P op zich is het een basis maar als ik de door ons allemaal aanbeden alex moonen bekijk dan heeft hij relatief weinig op met squat en bank maar des te meer met oh en deadlift:) ieder zn ding maar dat ik mensen als jou en leon serieus neem is zeker zo maar van niemand neem ik klakkeloos wat aan want elk lichaam is anders... trouwens ik heb wel veel dingen wel van leon overgenomen hoor:) bijvoorbeeld bruggen bij het banken, breder banken, baar lager leggen bij squat, langzamer zakken bij squat enzovoort...

De beste beenoefening voor kracht is naar mijn mening echter toch de squat..in al zijn varianten...en dat Alex relatief weinig doet op de bench is me niet bekend...als je zo'n 200 raw kunt bankdrukken ben je beresterk, want ik ken niet veel jongens die dat doen! Wat Alex doet op de squat weet ik niet precies...maar het is (incidenteel) een onderdeel wat nog wel eens op een SM wedstrijd gedaan wordt (meestal in de vorm van een soort stellage waar men onder moet gaan staan en dan gewichten, vaten of zelfs personen omhoog moet tillen) dus zal hij het waarschijnlijk ook wel regelmatig doen.
Er is alleen een groot verschil...bij PL moet een squat onder parallel zijn ofwel een z.g. "Fullsquat" en bij SMwedstrijden heb ik dat tot op heden vrij zelden gezien.

Fijn dat je overigens toch nog bepaalde dingen hebt aangenomen van Leon :)

ik zeg niet dat alex weinig squat of benched... ik zeg alleen dat hij er weinig mee op heeft (als in: hij doet het relatief weinig)... pl is zeker een basis maar ik vind bijvoorbeeld de bench/deadlift/squat niet speciaal een betere basis dan overhead press/barbell rows/frontsquat... ik vind het overigens wel leuk zo wat te discussieren maar laat me nogmaals vooropstellen dat ik leon/jou/alex/wie dan ook respecteer en dat ik absoluut niet denk dat ik alles beter weet want dat is niet zo...

• #5.072
ik zeg niet dat alex weinig squat of benched... ik zeg alleen dat hij er weinig mee op heeft (als in: hij doet het relatief weinig)... pl is zeker een basis maar ik vind bijvoorbeeld de bench/deadlift/squat niet speciaal een betere basis dan overhead press/barbell rows/frontsquat... ik vind het overigens wel leuk zo wat te discussieren maar laat me nogmaals vooropstellen dat ik leon/jou/alex/wie dan ook respecteer en dat ik absoluut niet denk dat ik alles beter weet want dat is niet zo...

Zullen we een compromis sluiten? Dan kunnen we de "discussie" met een gerust hart tot een einde brengen en ons bed gaan opzoeken ;)
SQ (zeker ook de frontvariant) - BP - DL - BOR - OP, ook wel de Big 5 genoemd zijn de belangrijkste oefeningen voor het opbouwen van een goede basis! Afhankelijk van je doel en prioriteiten zal de voorkeur uiteraard verschillen. En ik heb er verder geen problemen mee dat je het leuk vind om te discussieren...iedereen heeft recht op zijn eigen mening en inderdaad: ieder lichaam is anders en reageerd dus ook anders!

Nogmaals suc6 met je doelstellingen! :)

Laatst bewerkt:
akkoord "indrukwekkende heftruc uit kerkrade ;) "

Hallo

Ik lees dat jij aardig kan bankdrukken en veel kennis hebt. Ik druk al een half jaar 205kg maar ik kom niet verder. Wat moet ik doen om naar de 210-220 te gaan?

gr

Hallo

Ik lees dat jij aardig kan bankdrukken en veel kennis hebt. Ik druk al een half jaar 205kg maar ik kom niet verder. Wat moet ik doen om naar de 210-220 te gaan?

gr
Als je zoveel drukt, weet je toch wel waar je mee bezig bent denk ik zo. ;)
Maar Huggy gaat je wel wat tips aan de hand doen hoor. :D

Klopt, doe het al een tijdje. nu wil ik wel meer weten over techniek, shirts en oefeningen.
Dan zal er hier weer een leuke berichten wisseling gaan plaatsvinden. ;)
Wat goed is, en waar Huggy altijd wel voor te vinden is!
Om te beginnen kun je een keer Google'en naar "Dave Tate's 6 week Bench Press cure" en Dave Tates (EFTS) Youtube filmpjes. :thumb:

Dank je voor de tip. Ik hoor ook graag van jou tips. Ik leer graag van iedereen en sta open voor alle tips. Je hoeft niet speciaal zwaar te kunnen drukken om kennis te hebben toch?

Terug
Naar boven