AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.141
En hoeveel controles heb jij al gehad met je wedstrijden? Rene uit limboland.Tip; Als je gewoon blijft bankdrukken is er niet aan de hand. pijn weg!!

Bedankt voor je tip, maar ik laat me niet langer door jou uit de tent lokken :p...wanneer kom je naar Haeflandsport of geef je de voorkeur om naar Familie Visser & Co te gaan? Dat reken ik ook goed ;)

Ik heb overigens week 31-33 vakantie en in week 32 & 33 kan ik me volledig naar je richten. En kom nu niet met het antwoord dat ik naar jou kan komen want iedereen weet wie ik ben en wat ik kan...ik hoef niets te "bewijzen" :p
Dus wanneer kan ik je verwachten? :D

---------- Toegevoegd om 19:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:13 ----------

Het is een beetje B je armen laten zakken zoals een normale press beweging dan de dumbbells langs je hoofd met een kant van de dumbbell op je schouders laten rusten en dan de dumbbell naast je hoofd plat op de vloer leggen ( ik heb de voorkeur om deze oefening op de vloer uit te voeren) hierna de dumbbells met de zelfde beweging naar boven brengen. Ik heb deze oefening zowel met dumbbells als barbell uitgevoerd. Het zijn behoorlijke triceps oefeningen maar ook elleboog killers.

gr;)

Elleboog killers? :( Thnx overigens voor je toelichting, Frans! :)

Laatst bewerkt:
  • #5.142
Hier nog een filmpje:

http://www.mefeedia.com/watch/24534782

Diverse commentaren over de uitvoering van deze oefening:

1)Hold a dumbbell in each hand and lie back on a bench with your arms locked out above your chest [1]. Bend your elbows until the dumbbells touch your shoulders, then “roll” your shoulders back so that your elbows go beside your head and you feel a stretch in your triceps and your lats. Reverse the motion by contracting your lats and triceps simultaneously to pull your arms forward and lock out your elbows [2]. That’s one rep.
Bron: http://www.bottomlinefitness.com/2009/03/11/rolling-triceps-extension/

2) Exercise Technique Tips

• Using a neutral grip, keep the dumbbells over upper chest at arms length.
  • Lower dumbbells in a press like fashion to the sides of the chest to minimize stress on the elbow.
  • With the elbows bent, roll dumbbells toward head (at the shoulder) until elbows are pointed directly upward.
  • Raise dumbbells by shooting the elbows slightly toward the feet and extending the dumbbells upward.
  • Touch tops of dumbbells to front delts each time to have a consistent groove on each rep.
Common Mistakes

3) This is an old favorite. The rolling extension is somewhat of a cross between an extension and a press; for lack of a good description, it’s a sloppy extension with a little bit of press thrown in.
To do this, lie on the floor and hold the dumbbells at arms length. Bring the DB’s to the side of your head, resting them on the floor. From here, let your elbows dip slightly and extend the arm.
Bron: Dave Tate [Link niet meer beschikbaar]

4) Rolling DB Tricep Extensions [FONT=Arial,Helvetica]are like regular tricep[/FONT] [FONT=Arial,Helvetica]extensions[/FONT][FONT=Arial,Helvetica][/FONT] [FONT=Arial,Helvetica]except at the bottom position, you roll[/FONT] [FONT=Arial,Helvetica]your upper arm back to stretch the tricep to a greater[/FONT]
[FONT=Arial,Helvetica]degree.[/FONT][FONT=Arial,Helvetica][/FONT] Bron: http://www.weightliftingdiscussion.com/rollingext.html

Uit deze commentaren concludeer ik twee verschillende versies:
De versie waarbij je als in een extension je armen buigt, de bovenarm vervolgens naar achteren "rold", dan weer terug "rold" en tenslotte je armen strekt.
De tweede versie is die waarbij je eerst zakt als bij een press en vervolgens is het vrijwel hetzelfde.
Ik heb deze oefening nog nooit gedaan...dus kweenie :dunno:

Jammer dat Frans op vakantie gaat anders hadden we hem een keer samen kunnen doen :)

---------- Toegevoegd om 19:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:38 ----------

Nog een filmpje van iemand die hem op de grond doet.

[Link niet meer beschikbaar]

[Link niet meer beschikbaar] Ik doe veel rolling dumbbell triceps extension,op de bench,grond en decline.
Ik doe ze ook veel met kb's,de bedoeling van triceps extension voor je benchpress te versterken is ze te trainen zodat je het uiteinde(tegen de elleboog)versterkt!
Met de barbell kan je ze dan doen naar de kin(terug voor uiteinde tegen de elleboog)Meste doen dit naar het voorhoofd,dit werkt dan meer voor de tricep tegen de lats.Het is ook goed om voorhoofd,neus en kin te doen zodat je de volledige tricep traint!
Ik heb ondervonden minder last te hebben met dumbbells en kb's dan met baren aan voorarmen en ellebogen.

• #5.144
[Link niet meer beschikbaar] Ik doe veel rolling dumbbell triceps extension,op de bench,grond en decline.
Ik doe ze ook veel met kb's,de bedoeling van triceps extension voor je benchpress te versterken is ze te trainen zodat je het uiteinde(tegen de elleboog)versterkt!
Met de barbell kan je ze dan doen naar de kin(terug voor uiteinde tegen de elleboog)Meste doen dit naar het voorhoofd,dit werkt dan meer voor de tricep tegen de lats.Het is ook goed om voorhoofd,neus en kin te doen zodat je de volledige tricep traint!
Ik heb ondervonden minder last te hebben met dumbbells en kb's dan met baren aan voorarmen en ellebogen.

Thnx kerel! Leuk dat je ook nog eens in mijn log reageerd! :)
Je hebt niet toevallig het adres van dat vrouwtje wat doet SQ & DL in het begin van het filmpje ;)

Jij bevestigd eigenlijk het verhaal van Ryan Kennely, dat je het deel van de triceps moet trainen die tegen het uiteinde van het opperarmbeen zit (Humerus) toch?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat de uitvoering betreft ik zie dat de heren in het filmpje eerst de arm buigen (zonder deze echt diep te laten zakken als bij een press), vervolgens naar achteren rollen, terug rollen en dan de arm strekken?

Ik heb het net eens geprobeerd (mijn vriendin heeft van die 2 kg dumbbelltjes) en de uitvoering gedaan zoals Dave Tate op het filmpje van jou het doet (het is toch Dave Tate die ik meen te herkennen in de witte sweater)...lijkt me een goede oefening...ik zal hem morgen eens serieus uit proberen op de sportschool :)

een paar kleinigheden: Champ is langer dan benchman, hij is ook lichter.
En lucas is ondertussen alweer rond de 70kg, vorige training bij mij had hij 200 gedrukt in mijn rage-X en woog hij 71kg, dus lang niet slecht :D

En René, gaan jouw trainingen een beetje voorspoedig?

• #5.146
een paar kleinigheden: Champ is langer dan benchman, hij is ook lichter.
En lucas is ondertussen alweer rond de 70kg, vorige training bij mij had hij 200 gedrukt in mijn rage-X en woog hij 71kg, dus lang niet slecht :D

En René, gaan jouw trainingen een beetje voorspoedig?

200kg bij een BDW van 70kg is uitzonderlijk sterk...mja...hij drukte in een Rage X hé dan kun je dat verwachten ;)

Het gaat met mijzelf gestaag...ik mag als "oudje" niet klagen...heel blijven en plezier in het trainen hebben dat staat voorop en het is leuk als ik dan op zijn tijd paar kilo meer druk...ik blijf er in elk geval voor gaan! :)

Hoe gaat het verder met jou?
Je logt nu elders op het forum en sindsdien ben ik je een beetje uit het oog verloren :o

• #5.147

Wie overigens niet weet wie realpower is...de onderstaande post zegt genoeg, toch? ;)

Ik kom net terug van het EK WPC waar ik een gouden medaille behaalde in de -90kg met een totaal van 897,5(365sq-237,5 bench en 295 deadlift)onder zware omstandigheden(38° warmte)

In het filmpje, waar ik trouwens zeer onder de indruk ben van zijn prestaties, valt me op dat tijdens het bankdrukken hij eigenlijk alleen zijn tenen op de grond heeft staan. Jij hebt me een keertje verteld dat je tijdens wedstrijden verplicht bent de voeten plat op de grond moet zetten.

In het filmpje, waar ik trouwens zeer onder de indruk ben van zijn prestaties, valt me op dat tijdens het bankdrukken hij eigenlijk alleen zijn tenen op de grond heeft staan. Jij hebt me een keertje verteld dat je tijdens wedstrijden verplicht bent de voeten plat op de grond moet zetten.

Bij WPC hoeft dat niet. Iedere bond heeft zo wel zijn eigen regels

• #5.152

Je bent erg oplettend Frans, en dat is ook goed zo! :)

Maar Steve tild voor de WPC (World Powerlift Congres) en die hebben weer andere (naar mijn mening iets soepelere) regels dan de IPF (International Powerlift Federation) waar ik voor "til".
Iedere bond heeft zo zijn eigen interpretatie van regels...ze mogen bij de WPC ook buigen m.b.v. een z.g. monolift dat mag bij de IPF ook niet.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Snappie? ;)

---------- Toegevoegd om 23:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:09 ----------

Bij WPC hoeft dat niet. Iedere bond heeft zo wel zijn eigen regels

Prima!...mijn reactie duurde wat langer...ik was nog op google effies een foto van de monolift aan het zoeken ;)

Op zo iemand mag je wel trots zijn om hem als coach te hebben:D

Je bent erg oplettend Frans, en dat is ook goed zo! :)

Maar Steve tild voor de WPC (World Powerlift Congres) en die hebben weer andere (naar mijn mening iets soepelere) regels dan de IPF (International Powerlift Federation) waar ik voor "til".
Iedere bond heeft zo zijn eigen interpretatie van regels...ze mogen bij de WPC ook buigen m.b.v. een z.g. monolift dat mag bij de IPF ook niet.

ok, dus eigenlijk zijn er meerdere groepjes atleten die ieder kennelijk een andere opvatting hebben over de regels van het PL. Over hoeveel "bonden" spreken we dan eigenlijk dan René .:) heb je daar enig idee van. :p

---------- Toegevoegd om 01:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 01:33 ----------

ok, ik ga slapen. See you soon big bear.

• #5.156
ok, dus eigenlijk zijn er meerdere groepjes atleten die ieder kennelijk een andere opvatting hebben over de regels van het PL. Over hoeveel "bonden" spreken we dan eigenlijk dan René .:) heb je daar enig idee van

Tja…dat zijn er tientallen :o en het is onmogelijk om alle te noemen…ik zal me dan ook beperken tot de internationale powerliftbonden.
Op alfabetische volgorde:

GPA (Global Powerlifting Alliance)
GPC (Global Powerlifting Committee)
IPF (International Powerlifting Federation)
WDFPF (World Drug Free Powerlifting Federation)
WPA (World Powerlifting Alliance)
WPC (World Powerlifting Committee)
WPF (World Powerlifting Federation)
WUAP (World United Amateur Powerlifting).

Als je op de volgende site kijkt zie je de verschillen http://www.powerliftingwatch.com/compare-federations, de volgorde die gehanteerd wordt is als volgt:
(Als je overigens de specifieke regels over het uitvoeren van de 3 onderdelen van een bepaalde bond wilt weten, moet je gewoon bij google de naam van die bond intikken en dan vind je de informatie die je nodig hebt).

Je ziet eerst de bonden die er alleen al binnen de USA zijn...effies naar beneden scrollen en dan zie je internationale bonden...
Naam: b.v. IPF
Devision: RAW en/of Equipment
Equipment: regels m.b.t. benchshirts en lifting/squatssuits b.v. single ply of multiply, materiaal b.v. pol(yester), den(im) of can(vas)
Monolift: dat is de “stellage” bij het kniebuigen Ja/Nee
Test: Dopingtest Ja/Nee

Je kunt je voorstellen dat door dit cirkus (iedere bond heeft immers zijn eigen interpretatie van de powerliftregels) het waarschijnlijk nooit een olympische sport zal worden.
IPF is weliswaar de grootste bond wiens regels als de golden standard ook op de World Games (de alternatieve Olympische Spelen) worden gehouden, maar heeft geen gezag over andere bonden.
Als powerlifting een volwaardige olympische sport wil worden dan zullen ze één lijn moeten trekken wat betreft powerliftingequipment, en waarschijnlijk zou dat betekenen gewoon RAWliften want het is ooit begonnen met het toestaan van een riem als hulpmiddel en tegenwoordig is het één grote merchandise geworden waarbij sponsors vaak de koers bepalen (de één haald overigens 10kg uit een shirt en de ander 50kg, hetgeen niet echt fair is). Daarnaast het dopingaspect…er zijn veel bonden die geen controles laten uitoefenen op hun atleten…en dan krijg je Wild West. Dopingvrije sport bestaat niet, maar iedere bond zou moeten meewerken aan dopingcontroles.

Denk jij dat een Ryan Kennely die 480+ kg kan bankdrukken datzelfde "kunstje" klaar zou krijgen volgens IPF regels? Denk het niet...powerlifting is helaas een groot cirkus geworden...net een beetje als het Amerikaanse showworstelen...het lijkt echt, maar tis fake...en een yoke, spotters spreken dan ook niet meer van powerlifting maar van yokelifting :(

Laatst bewerkt:

Toen ik vroeger in de ipf lifte hadden we schoenen laten maken met een verhoogde hiel zodat je je benen wat verder onderuit kan plaatsen zo is je brug wat hoger.Jarmo virtanen was de eerste die dit deed.Jarmo is 10x wereldkampioen geworden in de ipf.

[Link niet meer beschikbaar]

Ivm met de regels,een goede lifter kan volgens mij onder gelijk welke regels presteren.......iemand die sterk is met pakjes moet ook kunnen liften raw!Ik train bv maar 1x in drie weken met shirt.Volgend jaar ben ik zelf van plan om het EK RAW te liften,is een mooie uitdaging en zo zien de mensen dan dat het niet alleen suits en shirts zijn die het doen.

• #5.158
De Fin Janne Virtanen is natuurlijk een begrip!
Deze 10 voudig wereldkampioen powerliften is ook in 2000 sterkste man van de wereld geworden, in 1999 werd hij 2e en in 2001 nog 3e.
Hij heeft dus wel zijn "sporen verdiend" in de krachtsportwereld!

Steve, ik weet uit eigen ervaring dat het trainen in equipment niet zo eenvoudig is als het lijkt...velen denken dat je effies een benchshirt aantrekt en meteen 50kg meer drukt...zo werkt het natuurlijk niet...ik hoef jou niet te vertellen dat het liften in gear een "vak" apart is.
Daarom niets dan respect voor jouw uitmuntende prestaties! :thumbs:
Suc6 overigens met de voorbereidingen op je komende wedstrijden :)

Zelf doe ik ook mee aan het equipment gebeuren en weet ik inmiddels ook de nodige kilo's te halen uit mijn shirt en ben dan ook zeker géén tegenstander van het tillen in gear. Maar als de mogelijkheid zich voordoet om een RAWwedstrijd mee te doen dan ben ik er als de kippen bij.
Het is jammer dat veel powerlifters rawwedstrijden dan ook links laten liggen, en de animo vrij laag is...buiten de USA zie je nauwelijks grote belangstelling voor een rawdevision :(

Laatst bewerkt:
Als je 40 to 60kg uit een shirt haalt heb je niet echt iets te verbergen.Dus waarom niet aan raw wedstrijden deelnemen.Er zijn natuurlijk mensen die 100 to 140kg uit een shirt halen.....Die tonen dan in feite aan dat ze niet echt de sterkste zijn maar dat ze beste zijn in shirt benchen.

Ik hoop dat RAW doorbreekt..........

• #5.160
Als je 40 to 60kg uit een shirt haalt heb je niet echt iets te verbergen.Dus waarom niet aan raw wedstrijden deelnemen.Er zijn natuurlijk mensen die 100 to 140kg uit een shirt halen.....Die tonen dan in feite aan dat ze niet echt de sterkste zijn maar dat ze beste zijn in shirt benchen.

Ik hoop dat RAW doorbreekt..........

Ik kan dit alleen maar weer beamen! :)

Het is in de jaren '70-'80 toch ook allemaal raw begonnen...als je toen verteld had dat in 2010 nauwelijks nog een powerlifter te vinden zou zijn die raw aan wedstrijden meedoet zouden ze je voor gek versleten hebben.
Ze hoeven voor mij heus niet powerliftequipment af te schaffen want hierdoor zijn we in de mogelijkheid gekomen om gewichten aan te kunnen die we raw waarschijnlijk nooit zullen behalen (of zie je jezelf bijvoorbeeld 250kg raw drukken?). Ik hoop echter dat er naast de Equipment Devisions ook plaats zal komen voor Raw Devisions...helaas is de animo nog niet echt overweldigend te noemen.

Ik zal de hand in eigen boezem slaan...op het NK BD deden bij de NPB ruim 70 man mee...op de rawbankdrukwedstrijd die op 12 september door de NPB wordt georganiseerd hebben we tot op heden nog geen 20 deelnemers. Vorig jaar hebben we de wedstrijd zelfs moeten anuleren wegens te weinig deelnemers :(

Terug
Naar boven