Vandaag naar de sportschool gegaan, omdat ik maandag mijn schouders was "vergeten" (niet letterlijk uiteraard

).
Ik had me voorgenomen om 5x5x70kg strikte MP te doen.
1e rep steeds clean: 20x20, 5x50, 5x70, en toen kwam Jules Bremers polshoogte nemen en was verbaasd dat ik niet gekomen was om te bankdrukken.
Onder aanmoediging van Jules dan toch maar zwaarder gegaan:
5x80,
4x90, en vervolgens een nieuw pr.
1x105kg strikt MP!

Tenslotte nog
5x90.
Boven de 100kg mp merk ik dat het probleem minder het uitdrukken is, maar eerder het voorslaan...wellicht dat ik wat cleanen betreft toch maar wat meer aandacht aan techniek moet gaan besteden.
Vervolgens nog BOR gedaan...
10x50, 5x70, 5x90 en 5x105kg
En als "rekoefening" front wide grip pulldown
4x8x75kg
Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in artikelen van Robbert Wolters, hoofdredacteur van Krachttraining en van Sport & Fitness.
De artikelen gaan over krachtraining.
Een interessant artikel vond ik: "
Aanwijzingen voor het opstellen van een krachttrainingsschema".
Daaruit blijkt dat het opstellen van een trainingsprogramma begint met het vaststellen van het
trainingsdoel. Dat doel moet zo concreet mogelijk worden gedefinieerd. Een algemeen doel als "sterker worden" biedt onvoldoende concrete handvatten.
Na het vaststellen van het doel komt de zg.
behoefteanalyse:
Op basis van die behoefteanalyse wordt een programma opgesteld:
1. Keuze van de oefeningen
2. Volgorde van de oefeningen
3. Aantal sets per oefening.
4. Aantal reps per oefening.
5. Pauzes tussen de sets.
6. Intensiteit, uitgedrukt in gewicht per oefening.
7. Frequentie (het aantal trainingen voor een bepaalde spiergroep in een bepaalde periode, meestal per week vastgesteld.
De oefeningen zullen gebasseerd zijn op 4 basis bewegingspatronen:
Push (duw beweging vanuit het schoudergewricht)
b.v. Bench press, Overhead press en alle andere soorten van presses.
Pull (trek beweging vanuit het schoudergewricht)
Alle soorten rows en dan nog chin up, pull up en pull downs.
Hip (beweging gedomineerd vanuit het heupgewricht)
b.v. Deadlift, Powerclean, Snatch enz.
Knee (beweging gedomineerd vanuit het kniegewicht)
Alles soorten Squat en b.v. leg press.
Zelf merk ik dat vooral de voorkeur geef aan push oefeningen...presses liggen me vrij goed...pulls doe ik ook, maar niet van harte

en hip en knee...mja...het moge duidelijk zijn dat voor het optimaal trainen van het hele lichaam oefeningen uit alle 4 de basis bewegingspatronen sterk zijn aan te bevelen!
Meer info?
www.knkf.nl en dan onder de rubriek Informatie klikken op Vakblad Krachttraining!