Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
Als bent over row niet zo vlot gaat, heb je dan al geen andere row varianten geprobeerd?

Ik weet niet precies welke varianten je bedoelt?

Je hebt de barbell row en de dumbbell row en de T-bar row...en dan nog de varianten aan de machines (cable row, vertical row enz). Mja...machines doe ik liever niet...dumbbell- en T-bar rows doe ik eigenlijk ook nooit...wellicht heb je iets in gedachten?

Ik weet niet precies welke varianten je bedoelt?

Je hebt de barbell row en de dumbbell row en de T-bar row...en dan nog de varianten aan de machines (cable row, vertical row enz). Mja...machines doe ik liever niet...dumbbell- en T-bar rows doe ik eigenlijk ook nooit...wellicht heb je iets in gedachten?
Bent over row, T-bar rows, yates row, pendlay row, chest supported row, dumbbell bent over row, dumbbell row met één hand tegelijk, cable row, supine row,...
En cable row is niet gewoon een machine, de beweging is niet vastgelegd.

Als je vind dat je niet goed vooruit gaat met barbell bent over row na 3 jaar, probeer dan gewoon ook eens wat anders. Genoeg rowvariaties.

Bent over row, T-bar rows, yates row, pendlay row, chest supported row, dumbbell bent over row, dumbbell row met één hand tegelijk, cable row, supine row,...
En cable row is niet gewoon een machine, de beweging is niet vastgelegd.

Als je vind dat je niet goed vooruit gaat met barbell bent over row na 3 jaar, probeer dan gewoon ook eens wat anders. Genoeg rowvariaties.

O.K. Thanx!

De rows die je opnoemt zeggen me allemaal wel wat...ik doe eigenlijk altijd de pendlay row...maar ik moet hem gewoon wat consequenter doen....3x5 rowen is wat weinig in verhouding met de presses die ik doe :o.

Wellicht dat ik ook maar eens wat meer reps moet gaan doen...b.v. 4x8-10 wat het rowen betreft. Het komt wel goed! Heb jezelf ook nog een voorkeur?

Wide Grip Pulldowns To The Front

Ik vond dit artikel over de LPD wel goed, kunnen de mensen die deze oefening regelmatig doen, zich hierin vinden?

Wide Grip Pulldowns To The Front

Home -> Exercises -> Wide Grip Pulldowns To The Front
Primary Muscles Worked:
Description:
Latissimus Dorsi (Lats)
The largest muscles of the back.
Secondary Muscles Worked:
Description:
Rhomboids, Teres Major, Trapezius
Upper back muscles that move the arm backwards.
Biceps Brachii
Flexing muscles of the upper arm.

The Wide Grip Pulldown to the Front is one of the most widely known back exercises though few people actually do it properly. The mechanics of the movement are very similar to the Close Grip Pulldown, with the only major difference being the wider, overhand grip.

How to do it:

• Take a wide grip with your palms facing forward.
  • Don't grip excessively wide, though. About 4 to 6 inches outside shoulder width is fine (too close will involve the biceps too much while too wide will reduce the amount of weight you are able to use).
  • Start with your torso vertical and your arms overhead.
  • As you begin to pull down, lean back slightly, arching your lower back and puffing your chest out to meet the bar. This isolates the lats better.
  • Pull the bar down to your mid-pecs, concentrating on pulling with your back muscles rather than pulling with the biceps.
  • When you get to the bottom of the movement, try to squeeze your shoulder blades behind your back for a second then slowly let the bar go back up.
Tricks:
1. Two part movement

This movement should be done as a two-part movement to work your back best. Try this little exercise to get a feel for the movement:
  • Start by sitting in the pulldown machine grasping the bar with your arms fully extended overhead.
  • Allow your shoulders to shrug up, letting the weight stretch your shoulders.
  • Now try dropping your shoulder girdle. This is the opposite movement of when you shrug your shoulders; it is the down part. The arms should not bend in this part of the movement. Your shoulders should just drop down a few inches.
  • Practice this short movement a few times.
  • Once you have the feel for that, add this to the pulldown movement by first shrugging down, then pulling the bar down the rest of the way.
  • You should feel a difference in your back immediately as this technique will lock your lats into activation.
  • Repeat this technique at the start of every rep.
2. Knee in the back

A good way to get the feel for the proper technique at the bottom of the movement is to have somebody put his or her knee in your mid-back on your spinal column.
  • This will force you to wrap your back around it, arching the back and puffing out the chest.
  • Focus on trying to squeeze the knee with the shoulder blades to feel the movement.
3. Breathe backwards

It is a little known but important trick that you should breathe backwards when doing pulldowns and chins (especially pulldowns). Here is the sequence.
  • At the top, inhale deeply, hold it and pull down.
  • Exhale as you let the bar up.
  • The reason for this is that the chest should be puffed up when you are pulling down to maximize tension on the lats.
  • When you exhale, you collapse your chest, caving it in and increasing the work on the biceps. This is the opposite of what you want to do.
  • By holding a deep breath, you puff the chest more and arch your back more, greatly increasing the effect of the exercise.
4. Getting into position

If you have trouble getting the weight into position at the start of the rep, try this trick.
  • First, remove the pin from the weight stack.
  • Then, pull the bar down to a level where you can easily reach it from a sitting position under the hip pads.
  • Finally, place the pin back inside the stack at the weight you will be using for your set.
This trick will allow you to get into and out of the pulldown machine without worrying about what is happening to the bar and the weight.

Common errors:
The errors include those mentioned with Close Grip Pulldowns. Some specific ones for this exercise include:

1. Pulling down behind the neck

This is also known as the Behind-the-Neck Pulldownexercise.
  • It is not a good exercise and can lead to shoulder problems in the long term.
  • The position of the arms in the shoulder sockets is a sensitive one.
  • Even with enough flexibility to do the exercise properly (which few people have) there is still a large risk of injury.
  • The shoulders are just not designed to work with resistance in that position.
2.Taking too wide or too narrow a grip

If you find your biceps are more fatigued than your back, your grip is too narrow.
  • If you have a very small range of motion, your grip is probably too wide.
  • The grip you should be taking is at or near the point where the bar starts to bend down.
  • The longer your arms are, the further down the bent part you can safely grip.
  • The shorter your arms are, the closer in your hands will need to grip.

Vandaag naar de sportschool gegaan, omdat ik maandag mijn schouders was "vergeten" (niet letterlijk uiteraard;)).

Ik had me voorgenomen om 5x5x70kg strikte MP te doen.
1e rep steeds clean: 20x20, 5x50, 5x70, en toen kwam Jules Bremers polshoogte nemen en was verbaasd dat ik niet gekomen was om te bankdrukken.
Onder aanmoediging van Jules dan toch maar zwaarder gegaan: 5x80, 4x90, en vervolgens een nieuw pr. 1x105kg strikt MP!:)
Tenslotte nog 5x90.
Boven de 100kg mp merk ik dat het probleem minder het uitdrukken is, maar eerder het voorslaan...wellicht dat ik wat cleanen betreft toch maar wat meer aandacht aan techniek moet gaan besteden.

Vervolgens nog BOR gedaan...10x50, 5x70, 5x90 en 5x105kg

En als "rekoefening" front wide grip pulldown 4x8x75kg

Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in artikelen van Robbert Wolters, hoofdredacteur van Krachttraining en van Sport & Fitness.
De artikelen gaan over krachtraining.
Een interessant artikel vond ik: "Aanwijzingen voor het opstellen van een krachttrainingsschema".
Daaruit blijkt dat het opstellen van een trainingsprogramma begint met het vaststellen van het trainingsdoel. Dat doel moet zo concreet mogelijk worden gedefinieerd. Een algemeen doel als "sterker worden" biedt onvoldoende concrete handvatten.
Na het vaststellen van het doel komt de zg. behoefteanalyse:
Op basis van die behoefteanalyse wordt een programma opgesteld:
1. Keuze van de oefeningen
2. Volgorde van de oefeningen
3. Aantal sets per oefening.
4. Aantal reps per oefening.
5. Pauzes tussen de sets.
6. Intensiteit, uitgedrukt in gewicht per oefening.
7. Frequentie (het aantal trainingen voor een bepaalde spiergroep in een bepaalde periode, meestal per week vastgesteld.

De oefeningen zullen gebasseerd zijn op 4 basis bewegingspatronen:
Push (duw beweging vanuit het schoudergewricht)
b.v. Bench press, Overhead press en alle andere soorten van presses.
Pull (trek beweging vanuit het schoudergewricht)
Alle soorten rows en dan nog chin up, pull up en pull downs.
Hip (beweging gedomineerd vanuit het heupgewricht)
b.v. Deadlift, Powerclean, Snatch enz.
Knee (beweging gedomineerd vanuit het kniegewicht)
Alles soorten Squat en b.v. leg press.

Zelf merk ik dat vooral de voorkeur geef aan push oefeningen...presses liggen me vrij goed...pulls doe ik ook, maar niet van harte :o en hip en knee...mja...het moge duidelijk zijn dat voor het optimaal trainen van het hele lichaam oefeningen uit alle 4 de basis bewegingspatronen sterk zijn aan te bevelen!

Meer info?
www.knkf.nl en dan onder de rubriek Informatie klikken op Vakblad Krachttraining!

Dat je die 105kg hebt kunnen "cleanen" :rolleyes: vind ik al aardig sterk hoor. :thumb:
Bij mij zijn de cleans ook moeilijker dan de presses.
Heeft inderdaad wel wat oefening nodig.
Verdomd sterke Military Presses hoor! :thumb:

Dat je die 105kg hebt kunnen "cleanen" :rolleyes: vind ik al aardig sterk hoor. :thumb:
Bij mij zijn de cleans ook moeilijker dan de presses.
Heeft inderdaad wel wat oefening nodig.
Verdomd sterke Military Presses hoor! :thumb:

Thnx voor de complimentjes, maar ik denk dat ruim 100kg mp met een barbell makkelijker gaat dan het shoulder dumbbell pressen met ruim 40kg per dumbbell wat jij doet :eek:

Ik zal me eens gaan verdiepen in de beweging van het cleanen, maar het heeft behalve met techniek ook met snelheid en explosiviteit te maken...hetgeen ik toch wel ietsiepietsie mis :o.

Je MP is niet mis nee..

Chinnen is niet makkelijk nee als je boven de 100 weegt:D Naja, gewoon zware Pulldowns, beetje Bent Over row d'r achteraan.. Db rows.. Meer heb je niet nodig voor de bovenrug lijkt me..

Train je verder helemaal geen benen?

Wat Hummer zegt vind ik wel kloppen.. symmetrie is belangrijk.. ik ben veel sterker met m'n bovenlichaam sinds ik squat en deadlift..

Ik kom wel net kijken in dit wereldje.. maar goed..

Toch goed om te zien dat je zieke gewichten bencht Huggy!

Wanneer is de volgende wedstrijd? en wat ben je van plan te gaan drukken?

Je MP is niet mis nee..

Chinnen is niet makkelijk nee als je boven de 100 weegt:D Naja, gewoon zware Pulldowns, beetje Bent Over row d'r achteraan.. Db rows.. Meer heb je niet nodig voor de bovenrug lijkt me..

Train je verder helemaal geen benen?

Wat Hummer zegt vind ik wel kloppen.. symmetrie is belangrijk.. ik ben veel sterker met m'n bovenlichaam sinds ik squat en deadlift..

Ik kom wel net kijken in dit wereldje.. maar goed..

Toch goed om te zien dat je zieke gewichten bencht Huggy!

Wanneer is de volgende wedstrijd? en wat ben je van plan te gaan drukken?

Mijn eerste wedstrijd die ik op de agenda heb staan is het EK voor Masters in België, eind oktober dit jaar...en wellicht dat ik 11 oktober meedoe aan de Raw bankdrukwedstrijd. Het doel is dat ik op 225kg shirted en 185kg raw uitkom.
215kg op het NK was naar mijn gevoel namelijk niet het einde...het zou haalbaar moeten zijn, maar 10kg meer drukken is veel bij zulke gewichten, dus binnen welke termijn me dat gaat lukken, daar durf ik geen concreet antwoord op te geven.

Ik train verder inderdaad niet de benen d.m.v. squatten of iets dergelijks.
Ik fiets wel elke dag 1 uur (retour naar mijn werk) en loop 2 à 3 keer per week ruim 500 trappen op bij Snowworld in Landgraaf. En neem daarbij twee treden in één keer...geloof me...dat is benentraining! Je staat te shaken op je beentjes als je boven bent, en je hart springt bijkans uit je borstkast ;)

En nu komen we meteen op één van de meest onderschatte elementen van de krachtrainingsleer: het principe van individualiteit. Ieder van ons reageer weer anders op een bepaalde trainingsprikkel...m.a.w. wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken en andersom.

Ik heb een duidelijk doel...sterker worden in bankdrukken...ik heb een behoeftenanalyse gemaakt met oefeningen die volgens mij ertoe bijdragen dat ik daarin progressie boek (dat zijn vooral basisoefeningen vanuit het schoudergewricht, m.a.w. presses en rows)...vervolgens heb ik d.m.v het opstellen van een schema me met zaken zoals volume, intensiteit en frequentie bezig gehouden, waarbij overigens het schema een middel en niet het doel is. Verder doe ik mijn training regelmatig evalueren en indien nodig bijstellen. En hoop er op die manier "te komen" :)

Het klakkeloos overnemen van trainingsmethoden van anderen kan als mogelijk resultaat hebben dat de beoogde doelstellingen niet bereikt worden, en in het ergste geval zelfs blessure's bewerkstelligen.
Zonde van de tijd, de energie èn niet zonder gevaar ook!

Een voorbeeld...ik heb uren èn uren complete websites uitgepluisd die over bench press gaan...b.v. www.criticalbench.com , www.bench-press.net , www.metalmilitia.net , www.westside-barbell.com enz.
De ene trainingsmethode zou nog effectiever en efficiënter zijn dan de andere. Ik boekte door het volgen van adviezen van zulke bench press goeroe's niet bepaald progressie in het bankdrukken, integendeel ik kreeg last van blessure's...de meeste van die programma's zijn namelijk niet geschreven voor mensen die het op een boterham met pindakaas doen.
Ik luister dan ook nu naar mijn lichaam...en de conventionele trainingsmethoden zoals b.v. die van Bill Starr (5x5 of 3x3) daar boek ik de beste vooruitgang op. Ik raak niet meer zo onder de indruk van iedere scheet die ze in de V.S. of waar elders laten. Steeds weer komen er nieuwe trainingsmethoden die je gouden bergen beloven...vaak zijn het oude verhalen, verpakt in een nieuw jasje...de mensen achter die methoden hebben slechts één belang...en dat is hun eigen belang!
Het interesseerd ze niet of anderen er echt beter van worden, als ze er zelf maar beter van worden.

Ik train verder inderdaad niet de benen d.m.v. squatten of iets dergelijks.
Ik fiets wel elke dag 1 uur (retour naar mijn werk) en loop 2 à 3 keer per week ruim 500 trappen op bij Snowworld in Landgraaf. En neem daarbij twee treden in één keer...geloof me...dat is benentraining! Je staat te shaken op je beentjes als je boven bent, en je hart springt bijkans uit je borstkast ;)

Iedere dag een uur fietsen is behoorlijk goede cardio als je een beetje doorfietst! :thumb:

En nu komen we meteen op één van de meest onderschatte elementen van de krachtrainingsleer: het principe van individualiteit. Ieder van ons reageer weer anders op een bepaalde trainingsprikkel...m.a.w. wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken en andersom.

Klopt als een bus!

Ik heb een duidelijk doel...sterker worden in bankdrukken...ik heb een behoeftenanalyse gemaakt met oefeningen die volgens mij ertoe bijdragen dat ik daarin progressie boek (dat zijn vooral basisoefeningen vanuit het schoudergewricht, m.a.w. presses en rows)...vervolgens heb ik d.m.v het opstellen van een schema me met zaken zoals volume, intensiteit en frequentie bezig gehouden, waarbij overigens het schema een middel en niet het doel is. Verder doe ik mijn training regelmatig evalueren en indien nodig bijstellen. En hoop er op die manier "te komen" :)

What more can a guy do..?

Het klakkeloos overnemen van trainingsmethoden van anderen kan als mogelijk resultaat hebben dat de beoogde doelstellingen niet bereikt worden, en in het ergste geval zelfs blessure's bewerkstelligen.
Zonde van de tijd, de energie èn niet zonder gevaar ook!

Je hebt groot gelijk dat je je verstand gebruikt, en er zelf goed over nadenkt. :thumb:

Een voorbeeld...ik heb uren èn uren complete websites uitgepluisd die over bench press gaan...b.v. www.criticalbench.com , www.bench-press.net , www.metalmilitia.net , www.westside-barbell.com enz.
De ene trainingsmethode zou nog effectiever en efficiënter zijn dan de andere. Ik boekte door het volgen van adviezen van zulke bench press goeroe's niet bepaald progressie in het bankdrukken, integendeel ik kreeg last van blessure's...de meeste van die programma's zijn namelijk niet geschreven voor mensen die het op een boterham met pindakaas doen.

Ik eet zelf ook nog redelijk wat zalm, kip, kalkoen, biefstuk, eieren, en alles waar veel proteïne in zit en lekker klaar te maken is, en zou dat jou ook aan willen raden. :D
Of je dat nog niet doet... :rolleyes:

Ik luister dan ook nu naar mijn lichaam...en de conventionele trainingsmethoden zoals b.v. die van Bill Starr (5x5 of 3x3) daar boek ik de beste vooruitgang op. Ik raak niet meer zo onder de indruk van iedere scheet die ze in de V.S. of waar elders laten.

Jim Wendler bijvoorbeeld, scheelt helemaal niet zo veel van dergelijke manieren om te trainen, en is nu helemaal "hot" natuurlijk! :D
Maar inderdaad, niets nieuws onder de zon hoor.

Steeds weer komen er nieuwe trainingsmethoden die je gouden bergen beloven...vaak zijn het oude verhalen, verpakt in een nieuw jasje...de mensen achter die methoden hebben slechts één belang...en dat is hun eigen belang!
Het interesseerd ze niet of anderen er echt beter van worden, als ze er zelf maar beter van worden.

Ik geloof niet dat er iets in je verhaal stond waar ik het niet mee eens ben.
En als ik het zo kan inschatten, Marrkos ook niet... :p
Toch..?
Mark?
:roflol:

Nee.. Ik vind het één van de meest complete, waarheidbevattende, veelzeggende posts die ik in lange tijd ben tegen gekomen hier:D

Ik geef je echt volkomen gelijk!

Daarbij.. je bent bijna dubbel zo oud als mij, en je drukt ook het dubbele, dus ik ga d'r dan ook echt wel van uit dat je echt wel weet waar je mee bezig bent!

Ik denk, en dan praat ik ook voor mezelf, dat veel mensen het moeilijk te accepteren vinden dat je alleen maar bankdrukken doet.. Maarja.. tis jouw leven, jouw training, jouw keuze.. moet je allemaal lekker zelf weten!

Ik merk in ieder geval wel dat je het niet uit dommigheid doet.. "squaten doet pijn aan me knieen, deadliften is gevaarlijk, squaten is een k*t oefening" etc. etc.

Tis een weloverwogen keuze.. naja.. das altijd prima toch!

Bill starr 5x5 is gewoon echt heerlijk.. heb er zelf m'n eigen draai aan gegeven, en het bevalt me prima!

Ben nu toch van plan om dat 5/3/1 van wendler een kans te geven.. ik hoor van veel kanten dat het idd niks nieuws is.. maar ik vind het er prima uitzien.. Zeker het proberen waard:D

Ik ben nog steeds aan het zoeken wat voor mij werkt, en wat ik nou echt prettig vind.. laatste half jaar heb ik af en aan mijn huidige schema gehanteerd.. met ups and downs.. en naja.. Ik zie wel wat dit nieuwe schema mij te bieden heeft!

Zo! Moet wel even kwijt dat dit een leuke log is om te volgen:thumbs:

Succes met die 225 trouwens!:D

Je haalt toch wel aardig wat uit dat bench-shirt of niet.. 40kg is niet niks.. Ik wist niet dat een trui zoveel verschil kon maken.. 10kg hooguit..

Succes met die 225 trouwens!:D

Je haalt toch wel aardig wat uit dat bench-shirt of niet.. 40kg is niet niks.. Ik wist niet dat een trui zoveel verschil kon maken.. 10kg hooguit..

Een "trui" scheelt inderdaad wel paar kilo's...een voorbeeld...Scott Mendelsson drukt raw zo'n 325kg en shirted ruim 475kg :eek:.
In de V.S. lopen wel meer van die jongens rond die ruim 150kg uit een shirt weten te halen.
Ik haal momenteel zo'n 40kg uit mijn 1 ply shirt van Inzer (1 ply staat voor één laag polyester, het materiaal waaruit een shirt bestaat).
Lifters die liften bij bonden die onder auspiciën vallen van de IPF mogen slechts in een 1ply shirt liften.
In de V.S. worden er ook andere materialen (Denim en Canvas) gebruikt en zijn multi ply's (meerdere lagen, 2 of 3) toegestaan.

En wat dacht je dat Squat- of Deadliftequipment scheelt?
Daarom heb ik diep respect voor de mannen van "toen"...Ab Wolders, Cees de Vreugd, Siem Wulfse, Gerard du Prie enz. die tegen of over de 1000kg totaal hadden, en dat zonder ondersteunende powerliftqear! Sommige records van die heren zijn nog altijd niet verbroken (zelfs niet m.b.v. powerliftequipment!)

By the way...het is een misverstand dat ik alleen maar bankdrukken doe...ik doe wel alleen maar bankdrukwedstrijden.
Bankdrukken is de Core-exercise (kern oefening), maar de Assist vergeet ik niet (allerlei presses zoals, close grip bench press, floor press, board press, en ook voor de schouders military press). En in het kader van agonisten/antagonisten doe ik om gezonde spieren en gewrichten te behouden net zo vaak als ik presses doe ook rows!
Eigenlijk concentreer ik me momenteel op 3 oefeningen...bench press, military press en barbell row...en dat is naar mijn mening èn ervaring meer dan genoeg voor mijn doel! De rest is naar mijn mening niet echt waarde toevoegend (tis leuk als je imposante biceps hebt, maar een oefening als concentration curl draagt echt niet bij aan een sterkere bank) en is dus zonde van mijn tijd en energie. Vergeet niet dat dit een log is van een "luie powerlifter"...ik probeer heel efficiënt te trainen...en ga bewust om met mijn energie ;)...en tot op heden zit er nog altijd progressie in!

Thnx overigens dat je mijn log weet te waarderen!
Suc6 met je nieuwe schema! En vergeet niet...een schema is geen doel, maar een hulpmiddel, evalueer regelmatig en schroom niet om bij te sturen indien nodig.

Thnx overigens dat je mijn log weet te waarderen!
Suc6 met je nieuwe schema! En vergeet niet...een schema is geen doel, maar een hulpmiddel, evalueer regelmatig en schroom niet om bij te sturen indien nodig.

Naja, vind het altijd leuk om iemand te volgen die weloverwogen traint..

Ik ben zelf nog altijd aan het zoeken wat ik nou precies wil, en hoe..

Wil in ieder geval sterk worden, met bizarre stats, en daarbij wil ik een goed gespierd lichaam.. Dus soort ijdele powerlifter zeg maar:D

En wat dacht je dat Squat- of Deadliftequipment scheelt?
Daarom heb ik diep respect voor de mannen van "toen"...Ab Wolders, Cees de Vreugd, Siem Wulfse, Gerard du Prie enz. die tegen of over de 1000kg totaal hadden, en dat zonder ondersteunende powerliftqear! Sommige records van die heren zijn nog altijd niet verbroken (zelfs niet m.b.v. powerliftequipment!)

Zeker respect voor die heren, maar ook toen hadden ze al gear hoor. Probleem was dat er toen geen duidelijke regels waren, zodat er een wildgroei van materiaal kwam.

Zelfs verhalen van proefshirts of materiaal zo strak dat ze tijdens de negatieve fase kats uit hun shirt scheurden en tot heel vervelende blessures leidde.

Overigens een deadliftsuit is vooral voor conv.deadlift veel minder effectief dan een benchsuit of een squatsuit.

Trouwens jij blijft ook maar sterker worden hè? :eek:
Ga zo door man! ;) :D

Naja, vind het altijd leuk om iemand te volgen die weloverwogen traint..

Ik ben zelf nog altijd aan het zoeken wat ik nou precies wil, en hoe..

Wil in ieder geval sterk worden, met bizarre stats, en daarbij wil ik een goed gespierd lichaam.. Dus soort ijdele powerlifter zeg maar:D

Zoiemand noemen ze in krachtsportjargon een "powerbuilder"!

Gelukkig heb ik daar geen last van...pff...ik zie me al crunches of whatever doen om mijn respectabele pens in bedwang te krijgen ;)

Een goed gespierd lichaam...dan kun je toch gewoon de grote 5 blijven doen (DL, KB, BD, OP en BOR) voor het kweken van massa bestaan er geen betere en daarnaast nog wat beachstuff als barbell curl en klaar is kees, eh Markoss ;)

Belangrijk is dat je wel concreet weet wat je wilt..vage aanduidingen zoals: "ik wil sterker worden" of "ik wil afslanken" zetten niet echt zoden aan de dijk...weet wat je wilt, en kijk wat er nodig is om dat te bereiken, en ga er dan vervolgens voor...stel het niet uit...begin er mee de eerst volgende keer dat je naar de gym gaat!

Zoiemand noemen ze in krachtsportjargon een "powerbuilder"!

Gelukkig heb ik daar geen last van...pff...ik zie me al crunches of whatever doen om mijn respectabele pens in bedwang te krijgen ;)

Een goed gespierd lichaam...dan kun je toch gewoon de grote 5 blijven doen (DL, KB, BD, OP en BOR) voor het kweken van massa bestaan er geen betere en daarnaast nog wat beachstuff als barbell curl en klaar is kees, eh Markoss ;)

Belangrijk is dat je wel concreet weet wat je wilt..vage aanduidingen zoals: "ik wil sterker worden" of "ik wil afslanken" zetten niet echt zoden aan de dijk...weet wat je wilt, en kijk wat er nodig is om dat te bereiken, en ga er dan vervolgens voor...stel het niet uit...begin er mee de eerst volgende keer dat je naar de gym gaat!

Zoals gewoonlijk weer een post vol waarheid!

De grote 5 blijf ik sowieso doen.. daar zal ik nooit van afwijken!

Hanteer nu al paar maanden een fullbody schema, met de grote 5, aangevuld met wat BB werk voor armen, en chins, dips en clean&Press..

Ik plan nu wel al mijn trainingen.. elke keer doelen die ik wil halen, en meestal ook wel behaal.

Ik vind het moeilijk om lange termijn doelen te stellen.. Sky is the limit natuurlijk.. maar ik wil ook niet teleurgesteld worden...

Mijn doel voor nu: Elke training progressie boeken, ook al is het maar 1 rep, of 1kg.. elke keer progressie..

Pens heb ik al btw.. :D

Zeker respect voor die heren, maar ook toen hadden ze al gear hoor. Probleem was dat er toen geen duidelijke regels waren, zodat er een wildgroei van materiaal kwam.

Zelfs verhalen van proefshirts of materiaal zo strak dat ze tijdens de negatieve fase kats uit hun shirt scheurden en tot heel vervelende blessures leidde.

Overigens een deadliftsuit is vooral voor conv.deadlift veel minder effectief dan een benchsuit of een squatsuit.

Trouwens jij blijft ook maar sterker worden hè? :eek:
Ga zo door man! ;) :D

Je hebt gelijk...Inzer experimenteerde alreeds in de jaren '80 met bench shirts...maar ik kan me nog foto's herinneren (op de site van wimwam staan er verschillende) waar die heren gewoon buigen met een riem om en dat was het dan zo'n beetje.

Klopt dat een deadliftsuit voor conventioneel DL minder effectief is, waarom denk je dat tegenwoordig bijna iedereen in de powerlifwereld in sumosT doet DL? In de strongmancompetitie is sumosT niet toegestaan (zoals jij beslist zult weten) en heb je er inderdaad minder aan.

Dat "sterker" worden van mij, valt wel mee...eigenlijk eerder tegen...het gaat maar mondjesmaat...maar ja het probleem waar mensen als jij en ik (en vele anderen die al wat "jaartjes" trainen) mee te maken krijgen is de "wet van de verminderde spiergroei", d.w.z. naarmate je getrainder raakt, wordt het steeds moeilijk om progressie te boeken. Ik heb helaas ook niet een kantklare oplossing hiervoor...ik weet wel dat training, voeding, herstel en motivatie optimaal op elkaar afgesteld moeten zijn...maar ja...in de praktijk valt e.e.a. soms tegen. Gewoon doorblijven gaan...opgeven staat niet in ons woordenboek, toch?!

Ik heb overigens gelezen èn gehoord dat je het zelf ook niet bepaald slecht doet...je hebt alleen wat problemen om je zenuwen onder controle te krijgen, toch?
Wellicht moet je niet meteen als eerste wedstrijd een belangrijke qualificatie doen, maar om wat ervaring op te doen en wat aan zelfvertrouwen te winnen wat B-wedstrijdjes meedoen?
Bij mijn 1e NK bankdrukken deed ik het ook zowat in mijn broek van de zenuwen (en dat is gewoon zonde, want je presteerd dan onder je kunnen)...door echter vaker aan wedstrijden mee te doen is dat al een behoorlijk stuk minder geworden.

Zoals gewoonlijk weer een post vol waarheid!

De grote 5 blijf ik sowieso doen.. daar zal ik nooit van afwijken!

Ik vind het moeilijk om lange termijn doelen te stellen.. Sky is the limit natuurlijk.. maar ik wil ook niet teleurgesteld worden...

Je bent toch goed bezig!

En niet te ver vooruit willen denken...de meeste schema's worden ingedeeld in perioden van 2-3 maanden (8-12 weken), waarna vaak voor een andere manier gekozen wordt om voor progressieve belasting te zorgen. Het probleem is namelijk dat je lichaam op een bepaald ogenblik niet meer of onvoldoende reageerd op bepaalde trainingsprikkels.

Daarom kies ik zelf vaak voor trainingen met straight weights en dan met ramped weights, dan een tijdje 5x5 en dan een tijdje 3x3 of een mix daarvan. Je komt er wel, zeker weten! Gewoon blijven doorzetten.

Je bent toch goed bezig!

En niet te ver vooruit willen denken...de meeste schema's worden ingedeeld in perioden van 2-3 maanden (8-12 weken), waarna vaak voor een andere manier gekozen wordt om voor progressieve belasting te zorgen. Het probleem is namelijk dat je lichaam op een bepaald ogenblik niet meer of onvoldoende reageerd op bepaalde trainingsprikkels.

Daarom kies ik zelf vaak voor trainingen met straight weights en dan met ramped weights, dan een tijdje 5x5 en dan een tijdje 3x3 of een mix daarvan. Je komt er wel, zeker weten! Gewoon blijven doorzetten.

Dank je;)

Wou dat ik hetzelfde kon zeggen hahaha.. maarja.. jij bent al een heel eind op weg:D

Terug
Naar boven