XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

Nou Rene, als hij in de 125+ klasse meedoet, zou ik jouw borst maar vast nat maken!

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.223
In een persoonlijke mailwisseling met Lucas1981 hebben we de (on)zin van assist besproken voor een powerlifter...

Een powerlifter is geen bodybuilder, desondanks zie je veel "powerlifters" bodybuildingoefeningen doen of zijn het eigenlijk toch "bodybuilders" die ook powerliftoefeningen doen? ;)

Hoe dan ook...de training zoals ik ze nu doe lijken me prima...één zware dag waarbij ik werk met tripples (5-3x3)...je ziet dat als een rode draad in vrijwel ieder schema (Kennely, Mendellsson, Gillingham). Daarnaast een lichte dag met 6x5x70%...(wellicht dat ik in de vakantie ook eens ga proberen om een speedday (DE) in te voeren...met gewichten van maximaal 50% dan 9 sets van 3 reps met verschillende grip (wide, normal, close) doen met uiteraard de nadruk op snelheid, kijken hoe me dat bevalt ;)). Velen zweren bij een DE dag en de vakantie lijkt me ideaal om daar eens mee te experimenteren.:) Alhoewel anderen weer zeggen dat DE overrated is...maar niet geschoten is altijd mis.

Assist blijf ik beperkt houden...dat zal vooral variaties in het bankdrukken zelf zijn...boards of verschillende grip en op de lichte dag een shoulderpress en een tricepsoefening. Uiteraard ook aandacht voor de tegengestelde spieren (rug, biceps, achterkant schouders) die ik hoofdzakelijk met rows en pulldowns wil aanspreken.

Laatst bewerkt:
In een persoonlijke mailwisseling met Lucas1981 hebben we de (on)zin van assist besproken voor een powerlifter...

Een powerlifter is geen bodybuilder, desondanks zie je veel "powerlifters" bodybuildingoefeningen doen of zijn het eigenlijk toch "bodybuilders" die ook powerliftoefeningen doen? ;)

Hoe dan ook...de training zoals ik ze nu doe lijken me prima...één zware dag waarbij ik werk met tripples (5-3x3)...je ziet dat als een rode draad in vrijwel ieder schema (Kennely, Mendellsson, Gillingham). Daarnaast een lichte dag met 6x5x70%...(wellicht dat ik in de vakantie ook eens ga proberen om een speedday (DE) in te voeren...met gewichten van maximaal 50% dan 9 sets van 3 reps met verschillende grip (wide, normal, close) doen met uiteraard de nadruk op snelheid, kijken hoe me dat bevalt ;)). Velen zweren bij een DE dag en de vakantie lijkt me ideaal om daar eens mee te experimenteren.:) Alhoewel anderen weer zeggen dat DE overrated is...maar niet geschoten is altijd mis.

Assist blijf ik beperkt houden...dat zal vooral variaties in het bankdrukken zelf zijn...boards of verschillende grip en op de lichte dag een shoulderpress en een tricepsoefening. Uiteraard ook aandacht voor de tegengestelde spieren (rug, biceps, achterkant schouders) die ik hoofdzakelijk met rows en pulldowns wil aanspreken.

Variatie is de sleutel tot groei, of je nu voor massa of kracht traint. Ik verbaas me er soms over als ik zie met wat voor beperkt schema jij progressie boekt. Lijkt mij meer iets te zeggen over jouw potentie als lifter dan de kwaliteit van het schema in kwestie ;)

Voor DE doe ik zelf altijd alleen maar CG.

• #5.226
Variatie is de sleutel tot groei, of je nu voor massa of kracht traint. Ik verbaas me er soms over als ik zie met wat voor beperkt schema jij progressie boekt. Lijkt mij meer iets te zeggen over jouw potentie als lifter dan de kwaliteit van het schema in kwestie ;)

"Variatie is de sleutel tot groei" is een reclameslogan van Louie Simmons de man achter Westside Barbell ;). Zo zijn er nog wel legio "pakkende" slogans verzonnen door slimme marketingmensen die in ons hoofd blijven hangen en die wij dan kopiëren...en daar maken we ons allemaal in meer of mindere mate schuldig aan :o

Naar mijn mening is niet variatie maar eenvoud de sleutel tot suc6...anders gezegd je beperken tot de essentie ofwel het wezenlijke, back to the roots!
Op een wedstrijd moet ik een FULL ROM FLAT BENCH PRESS laten zien...dat is voor mij dan ook de coreexercise...partials zoals trainen met boards, of oefeningen met chains en bands zijn bijzaak, maar niet hoofdzaak...hoe verklaar je anders dat mannen zoals Kazmaier en Williams al decennia geleden al 300+ raw konden drukken?

Er is geen zaligmakende methode en er zijn ook geen zaligmakende schema's....ook westside barbell niet.

Wat je ziet is dat sterke bankdrukkers bepaalde elementen uit het westside schema hanteren. Of bepaalde elementen uit de sT van Metal Militia van Bill Crawford aanhangen.

Maar wat mij opvalt is dat mannen zoals Gene Rychlak, Scott Mendellsson en Ryan Kennely (de Big 3 die meer dan 1000 lbs hebben gedrukt) vooral hun eigen sT hebben ontwikkeld, een soort van effectieve mix van diverse sTen.
Mannen die overigens voor zover ik weet iedere week bankdrukken (Flat Bench Press) en daarin blijkbaar weinig variëren.

Gene Rychlak zegt in een intervieuw het antwoord op de volgende vraag:

What kind of training system do you use?

I utilize my own system that i've put together using what i like from different systems. i like westside and metal militia styles but i modify it to fit my needs.
[Link niet meer beschikbaar]

Het werken met 3-jes en vooral ook 5-jes werkt prima voor mij...in 2008 begonnen met 5x5x120kg en 2 jaar later op 5x5x160 uit gekomen...40kg op twee jaar voor een 40 plusser die natural traind!
En de rek is er nog niet uit.
Ik moet echt niet een heleboel assist gaan doen...het werkt voor mij alleen maar averechts ben ik achter gekomen.
Het werken met 5-jes zie je overigens terug in de methoden van Rippetoe en Bill Starr...dus om nu te stellen dat het geen goed schema is? Het werken met 3-jes hoeft geen nader betoog, toch? Ik ben eigenlijk van mening dat ieder schema wel werkt...als je maar lang genoeg volhoudt;). Ik heb gewoon hetzelfde gedaan als wat Rychlak heeft gedaan...I modify it to fit my needs ;)

Wellicht dat dit de sleutel tot persoonlijk suc6 is? :)

oke, het werkt voor jou, daar kan ik niet aan onderuit. Zolang we elkaar maar begrijpen/respecteren en samen door één deur kunnen ben ik tevreden:)

• #5.228
oke, het werkt voor jou, daar kan ik niet aan onderuit. Zolang we elkaar maar begrijpen/respecteren en samen door één deur kunnen ben ik tevreden:)

Maar natuurlijk staat begrip & respect voorop beste Wauter :)
Ik vrees wel dat samen door één deur gaan niet zal lukken (letterlijk gezien dan hé) ;)

Je hebt dan wel suc6 met reps van 5,maar moest je een schema samenstellen met 5reps,dynamic en max effort op blokken tegen bands kettingen enz....Zou je nog meer benchen.......Dat is wat ik ervan denkt!
Maar er is maar 1 iemand die jou lichaam kent en daar moet je naar luisteren.
Al die varieatie van westside is ervoor overtraining te voorkomen,het maakt het trainen ook een stuk aangenamer.

Dat je wat zwaarder wordt is vrij normaal...je doet aan krachtsport en zit nog in de groei...maar ik neem niet aan dat je op de rawwedstrijd ook meedoet in de 125+ klasse ;)
:roflol:

Welja! :roflol:

---------- Toegevoegd om 15:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:19 ----------

Je hebt dan wel suc6 met reps van 5,maar moest je een schema samenstellen met 5reps,dynamic en max effort op blokken tegen bands kettingen enz....Zou je nog meer benchen.......Dat is wat ik ervan denkt!
Al die varieatie van westside is ervoor overtraining te voorkomen,het maakt het trainen ook een stuk aangenamer.
Huggy is lui, en heeft op de manaier zoals hij nu traint veel plezier er van. ;)
Op jouw manier zou het misschien te veel op werk gaan lijken. :D

:jk: Hugz! :D

Ik denk wel dat Huggy met een goed uitgedacht en gebalanceerd schema en goed voedings systeem hoge ogen kan gooien/nog meer presteren.
Misschien moet ik zeggen "had kunnen gooien" want het is natuurlijk ook al een beetje een ouwe vent :D maar de potentie is er nog steeds wel denk ik.

• #5.232

Vandaag heb ik - in Westsidetermen - de ME dag...opwerken tot een heavy single, daarna tripples...ik zal om jou een plezier te doen ;)als 2e oefening vandaag eens werken met chains (ik heb 2 paar van samen 20kg)...
Daarnaast ben ik van plan om me minibands te bestellen...en eens speedreps te gaan proberen. Het wordt nog wat hier! ;)

P.S. van bankdrukken zelf heb ik overigens nog nooit een blessure of kwaaltjes gekregen...wel van allerlei andere hoofdoefeningen...incline, floopress, dumbbellpress enz. :)

Er kan maar 1 iets gebeuren doordat je met bands&chains gaat trainen,je zult er sterker van worden.Je shirt pressen zal er flink op vooruitgaan!!
Alvast suc6!!

• #5.234
Ik denk wel dat Huggy met een goed uitgedacht en gebalanceerd schema en goed voedings systeem hoge ogen kan gooien/nog meer presteren.
Misschien moet ik zeggen "had kunnen gooien" want het is natuurlijk ook al een beetje een ouwe vent :D maar de potentie is er nog steeds wel denk ik.

Wacht even met me alvast af te schrijven ;)...het hoogtepunt moet nog komen!
Doel blijft om shirted 250 en raw 200 te drukken...alleen binnen welke termijn weet ik nog niet ;)...on the road to 250kg shirted / 200 kg raw
is het vooral heel blijven en plezier in het trainen hebben...oefeningen of methoden die "onnatuurlijk" aanvoelen zal ik dan ook links laten liggen :p

---------- Toegevoegd om 17:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:29 ----------

Er kan maar 1 iets gebeuren doordat je met bands&chains gaat trainen,je zult er sterker van worden.Je shirt pressen zal er flink op vooruitgaan!!
Alvast suc6!!

Thnx...ook voor alle verdere info :)

zal je iets grappigs vertellen toen ik voor de npb nog tilde zag ik andere rene 200 kg raw benchen in een full meet als master :p hoop dat dit je beetje motiveerd haha

• #5.236
zal je iets grappigs vertellen toen ik voor de npb nog tilde zag ik andere rene 200 kg raw benchen in een full meet als master :p hoop dat dit je beetje motiveerd haha

Zou het aan de naam liggen? ;)
Ik denk overigens niet dat hij dat kunstje nu nog eens laat zien, met alle respect, maar op het NK drukte hij 170 en RAW word je paar maanden tijd niet zomaar 30kg sterker lijkt me, toch? ;)

Vandaag nog getraind bij Leon Smeets in Spaubeek.

Heavy Bench Day ("ME dag" ;))

Flat Bench Press met ringvinger op de merklijn
20x20, 2x10x70, 10x100, 5x130 vervolgens heavy singles, allemaal met stilleggen, dus wedstrijdbeurten met hoofd en billen op de bank!1x165, 1x177,5 en 1x185kg :banana: vervolgens nog 3x160, 3x165 & 3x170kg.

Flat Bench Press met 20kg chains en pink op de merklijnen.
5x5x120 (op de borst dus 120kg, lockout 140kg)

Chest Supported Row: 6x10x50? (weet niet exact het gewicht).

Halbert raises: 1x5kg :o

Comment:

Ik ben ontzettend blij met die 185kg wedstrijdbeurt...ik ben 4 weken geleden begonnen met 175, vervolgens 180, vorige week 182,5 en nu dan 185kg (wie zei ook alweer dat je na 3 weken trainen met zware gewichten achteruit gaat? ;))...maar ik wil niet te vroeg juichen...ik heb het vaker gezegd...training en wedstrijd is toch dag en nacht verschil...maar ik ga er wel vanuit dat op de wedstrijd 180+ mogelijk moet zijn (hoop ik tenminste)
Het schema van Brad Gillingham waar je je opwerkt tot een heavy single en vervolgens dan verder gaat met werksets van tripples op de zware dag ligt me wel!

Oefening met chains en een smallere grip...niets mis mee...voel deze goed in de triceps...

Chest supported row...kweenie precies hoe zwaar de gewichten zijn...er staan op de gewichten die bij die apparaat horen geen getallen...het is dus naar schatting.

Halbert raises...tja wat moet ik zeggen...ik krijg mijn armen niet omhoog...als ik dat probeer, dan blokkeerd er iets achter in mijn schouders...dus bij die ene rep gelaten :o...ik merk gewoon dat ik alleen maar geschikt ben voor een druk of een trek beweging ;)

Laatst bewerkt:
Heel sterk Huggy. :bow:

Zeer sterk!
Mooie training Rene!

• #5.239
Thnx jongens...maar zoals ik alreeds zei...het "teld" pas echt als ik zulke gewichten ook kan "verzilveren" op een wedstrijd ;)

Ik merk wel dat het "schema" wat ik volg van Brad Gillingham ( I modify it to fit my needs ;) ): opwerken tot een heavy single en vervolgens werksetjes met tripples op de de zware bankdrukdag aanslaat.
De lichte dag dan 6x5x70% en de assist beperkt tot variaties op de benchpress (afwisselend met een "close" grip, boardpress enz), een shoulderpress en nog wat rows/pulldowns werkt verder prima voor mij :).

Ik wil wel eens een speed bench press gaan doen met 8-10 sets van 3 reps (want na 3 reps begin je blijkbaar te vertragen) met verschillende grips op zo'n 40-50%...kijken hoe me dat bevalt;)

Wat realpower zegt, het kan geen kwaad bands of chains er een poosje bij te gooien toch ;) Misschien zelfs nog wat meer board werk dat je jouw lichaam alvast kunt doen wennen aan zwaardere gewichten.

Terug
Naar boven