MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.261
maar vergeet niet er kunnen meer dingen in het spel zijn dan kracht en techniek. Dat neemt niet iets weg van de prestatie,

Dat klopt...er zijn wat die "meer dingen betreft" mogelijkheden genoeg tegenwoordig...en ik zal ook niet zo naïef zijn om te beweren dat niemand daarvan gebruik maakt binnen de IPF/EPF.
Maar het maakt me verder ook niets uit...ik ga om het maximale uit mezelf te halen en zo'n EK is altijd ook ontzettend leerzaam. Meedoen is belangrijker dan winnen zullen we het maar op houden ;)

• #5.263
Zeker weten, meedoen is al een overwinning opzich ;)

Dat meedoen belangrijker is dan winnen is een uitspraak die wordt toegeschreven aan Pierre de Frédy, baron van Coubertin (beter bekend als Pierre (Baron) de Coubertin, 1863-1937) een Frans historicus en pedagoog die bekend is geworden als de oprichter van de moderne Olympische Spelen.
De oorspronkelijke uitspraak van hem waarvan "deelnemen is belangrijk dan winnen" een populaire samenvatting van is vind ik zelfs nog aansprekender:
Deze luidt:
Het belangrijke in het leven is niet de triomf, maar de strijd, het essentiële is niet om te hebben gewonnen maar om goed te hebben gestreden.

En daar waar winnaars zijn, zijn er vanzelfsprekend ook verliezers...where winners are also losers...:)

In die zin wens ik jou alvast, beste Ace 1990 heel veel suc6 toe op het NK Bodybuilding Junioren 2011...ik wens je een faire "strijd" toe :)

• #5.264
Smith-machine: safety first?

Bron:
[Link niet meer beschikbaar]

De vrije bank versus de Smith-machine(17-08-2010)
Is bankdrukken met een vrije halter niet beter dan bankdrukken met een Smith-machine, was de vraag van bewegingswetenschappers van California State University. Het antwoord is ja, en dat was het voor vrij door de knieën gaan met een halter ook al. Wordt het nu een uitruil tussen meer spieren activeren versus veiligheid, of is er nog meer aan de hand? ‘Dokter Jacobo, ken u effe komme?’

Het is al vaker gehoord: vrije gewichten hebben zo hun voordelen boven machines of Smith-machines. Ook het vrije bankdrukken met een halter activeert veel meer spieren dan ‘dezelfde’ oefening op een Smith-machine. Bewegingswetenschappers van California State University concludeerden dat na een proef waaraan 26 studenten meewerkten. Van hen trainden er 14 al langer met gewichten (minimaal zes maanden) en hadden de overige 12 geen krachtsportverleden.

Vrij versus gefixeerd bankdrukken
De onderzoekers lieten hun proefpersonen 2 herhalingen bankdrukken, de ene keer met 70, de andere keer met 90 procent van hun 1 RM (het maximale gewicht waarmee je voor een oefening één enkele herhaling kan maken). De proefpersonen deden de verschillende RM’s zowel op een gewone bankdrukbank als op een Smith-machine, waarbij de stang horizontaal gefixeerd is tussen twee geleiders en het uitdrukken en laten zakken volgens een strakke rechte baan verloopt.

De proefpersonen hadden op hun schouder- en borstspieren elektrodes bevestigd gekregen waarmee de onderzoekers konden meten hoe hard de spieren zich moesten inspannen. Zo merkten de wetenschappers dat het bankdrukken met vrije gewichten praktisch alle spiergroepen meer stimuleerde dan het trainen op de Smith-machine.
Bankdrukken op de Smith-machine blijkt vooral de zijkant van je schouders te pakken, daarnaast de voorkant en dan pas de borstspier zelf. Voor meer ‘upper body development’ adviseren de onderzoekers daarom de voorkeur te geven aan bankdrukken met een halter boven bankdrukken met een Smith-machine.

Smith-machine: safety first?
Smith-machines worden toch vaak ingezet en geroemd om hun veilige gebruik. En het hierboven genoemde onderzoek lijkt een uitruil te zijn tussen veiligheid en optimaal acitiveren van spiergroepen. Maar er zijn stemmen – en niet de minsten – die het gebruik van de Smith-machine sowieso bekritiseren. De beroemde krachttrainingdeskundige Tudor Bompa leverde al vaker kritiek op het feit dat de Smith-machine je dwingt de stang in een rechte lijn te bewegen, terwijl je lichaam op één plaats wordt vastgepind. De natuurlijke curve en opbouw van de wervelkolom worden daardoor volgens hem ondermijnd. De onderrug en knieën raken al snel overbelast. Andere critici wijzen op het punt dat de belasting bij de gefixeerde beweging van de Smith-machine altijd op dezelfde plaatsen van het lichaam plaatsvindt, hetgeen blessures in de hand werkt. Bij het werken met vrije gewichten daarentegen is de beweging toch telkens weer anders.

Moet de Smith-machine nu gemeden worden als de builenpest? Die conclusie is misschien iets te haastig getrokken, maar een louter trainen met de Smith-machine of zware basisoefeningen doen met behulp van ervan, is bepaald niet zonder risico. Tijd dus om het veiligheidsaura dat om de Smith-machine hangt een beetje bij te stellen.

Bovenstaand artikel spreekt voor zich...er is nooit echt twijfel geweest over het feit dat het trainen met "vrije gewichten" meer spiervezels aanspreekt dan trainen m.b.v. een smithmachine. De smithmachine werd blijkbaar ten onrechte geprezen als een "veilig" alternatief.
Let wel...verwar de smithmachine a.u.b. niet met een powerrack...dat is heel wat anders!
Onderstaande is een smithmachine waar duidelijk te zien is dat het een rek is waar de halter gestabiliseerd wordt via een soort stalen rails. Het lichaam wordt gedwongen om een bepaalde weg te volgen, hetgeen als onnatuurlijk kan worden beschouwd.

[Link niet meer beschikbaar]

Een powerrack is net als de smithmachine een soort rek of kooi waarin je een bepaalde oefening doet...alleen met dit groot verschil dat de halter niet via rails wordt gestabiliseerd en dus niet een bepaalde verticale beweging volgt.
Bij een powerrack stel je meestal de pins in op een bepaalde hoogte als je b.v. aan het kniebuigen bent, opdat als je het niet zou redden alsnog het gewicht veilig kunt neerleggen op de pins. Onderstaand is een mooi voorbeeld van een powerrack. Bij voorkeur dus trainen met vrije gewichten en dan eventueel in een powerrack...de smithmachine kun je dus maar beter links laten liggen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

welkom back

• #5.268
Ik mag niet klagen, lang geslapen, veel gegeten en goede voornemens wat bewegen betreft, maar gelukkig heb ik me wat dat laatste betreft kunnen inhouden, precies zoals een vakantie voor mij te zijn hoort ;)

leuk toch. Ik heb het ook heel fijn gehad in het verre griekeland veel eten rusten en plezier is iets wat ik nodig had. Valt echter wel weer tegen het trainen 100 kg is opeens toch wel zwaar hoor.;)

• #5.270
Effies nog terugkomen op het Open EK Benchpress.

In de 125+ klasse wist de Fin KORKIA-AHO Tuomas (over wie ik het alreeds eerder heb gehad in mijn log) maar liefst 342,5kg te bankdrukken :eek:
Dat is een nieuw wereldrecord singlelift bij de junioren...bij de z.g. three-lift (SQ-BP-DL) had hij alreeds het wereldrecord met 330kg op zijn naam staan.
Tevens was hij met 187,225 Wilkspunten de sterkste bankdrukker van het toernooi...niet verkeerd voor een man van ruim 160kg!
Als je ziet met welk een gemak deze man die 342,5 wegdrukt, dan heb ik er het volste vertrouwen in dat hij in de toekomst het record bij de senioren wat op 360kg staat van Midote (Japan) zal gaan verbeteren!

http://www.youtube.com/watch?v=nKjVv6TV_b0&feature=related

• #5.271
KORKIA-AHO Tuomas doe het ook als powerlifter niet onverdienstelijk, alhoewel zijn DL niet in verhouding staat met zijn SQ & BP (dat zie je ook bij een andere zwaargewicht, de Zweed Johnny Wahlqvist).

SQ 355kg
BP 342kg
DL 290kg
Totaal: 950kg

• #5.272
Raw kan hij er overigens ook wel wat van...280 drukt hij vrij makkelijk weg in training (weliswaar geen wedstrijdbeurt, maar toch!)
Volgens mij een van de meest getalenteerde bankdrukkers die er momenteel zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=Cfsi0wiEVGE&feature=related

Deze man heeft overigens inmiddels al 12x een negatieve uitslag op een dopingcontrole gehad...ik ken gasten die bij de 1e dopingtest al positief reageren! ;)
P.S. "negatief" wil zeggen dat men geen verboden middelen heeft weten aan te treffen in je lichaam..."positief" betekend dan uiteraard dat men wel verboden middelen heeft aangetroffen.

Laatst bewerkt:
  • #5.274
Komt door een dikke pens, vette handjes en door het feit dat je simpelweg minder kg kunt pakken uit een DL pak dan uit een Squatsuit of bench shirt...

:roflol: je weet het subtiel te brengen, beste TGA ;)
Maar het klopt inderdaad wat je zegt!
Ieder voordeel heeft zo ook zijn nadeel.

je weet wat jou te doen staat hup 50 kilo erbij vreten :p

• #5.278
je weet wat jou te doen staat hup 50 kilo erbij vreten :p
:roflol: nog eens 50kg erbij?
Ik zou dan ruim 200kg wegen...kweenie...ik pas nu al niet in een kajak...ik vrees dat ik dan beduidend meer nadeel dan voordeel van mijn BDW zal ondervinden ;)
Alhoewel ik denk dat 50kg erbij vreten (voor mij) makkelijker is dan een progressie van 50kg op de bank! Tis gewoon een kwestie van zorgen dat je calorie-inname groter is dan je calorie-verbruik...zo simpel is dat ;)

Het zet me wel aan het denken ...

wil ik ook na de wedstrijd 4 sep gaan doen 50 kilo erbij hoor ik eindelijk bij de grote mensen :p

Terug
Naar boven