Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
Na de training van maandag en een gesprek met Leon Smeets heb ik effies een evaluatie van mijn schema ondernomen...

Dat houdt het volgende concreet in:
Ik stap nu nog niet over op een intensiteitsfase...het is veel te vroeg (buiten het wedstrijdseizoen)...ik moet namelijk eind oktober pieken, tijdens het EK in België. Het afgelopen seizoen heb ik gemerkt dat de "jaren" toch wel gaan tellen, langer herstel nodig heb en ook wat last kreeg van schouder en elleboogproblemen. Ik kreeg last van overtrainingsverschijnselen. Dit wil ik natuurlijk voorkomen, en probeer daarom mijn krachten te sparen, lees: ondanks dat ik het liefst het hele jaar zwaar zou willen drukken, ga ik periodiseren.

Ik blijf voorlopig setjes met 5 reps maken...op 5 reps heb ik de afgelopen twee wedstrijdseizoenen (voor mijn doen) behoorlijk wat basiskracht kunnen opbouwen.
Het schema zal er voor de komende tijd als volgt uitzien:
Na een warming up met de lege halter, en vervolgens 1 à 2 reps met 70kg, beginnen de werksets bij 100kg (5 reps), vervolgens 130kg (5 reps) en dan met gewichten van minimaal 140kg tot maximaal 160kg 3 setjes van 5 reps maken. Ik zit momenteel op 3x5x150kg...op het moment dat er geen progressie meer inzit, ga ik terug richting 140kg en bouw vanaf daar weer op (het z.g. "waven").
Ik hoop met dit schema voldoende basiskracht op te bouwen (afgelopen seizoen heeft dit voor mij gewerkt). Op het moment dat dan de intensiteitsfase begint stap ik over op 3x3.

Het probleem waar je als "gevorderde" nu eenmaal mee te maken krijgt is de wet van de verminderde spiergroei...d.w.z. dat naarmate je getrainder raakt, het moeilijker wordt om progressie te boeken.
Volume, intensiteit, frequentie èn periodiseren worden steeds belangrijker.
Uiteraard dienen ook training, herstel, voeding & motivatie op elkaar te zijn afgesteld. M.a.w. no brain, no gain ;)

Laatst bewerkt:

:thumbs: :bow: ik weet het...maar ik luister wel...ik hoor het alleen niet altijd ;)
Ik zal plechtig beloven om in de toekomst beter te LUISTEREN, O.K :engel:?
Ik ben heus niet een betweter of alleswetend, integendeel, maar ik wil soms te graag progressie maken ( en word dan vaak door schade & schande wijzer :o ) en ondanks dat ik "lazy" ben probeer ik dan toch wel eens iets te forceren...maar ik zal me inhouden, zou eigenlijk niet moeilijk moeten zijn voor een lazy bear als ik, toch? ;)

Hehehe, je bent gewoon te gretig, net zoals vele anderen...ikke zelf.....Humpie, Impy en ga zo maar door.
Het is geen luiheid of een gebrek aan motivatie, maar eerder te snel hard willen lopen waardoor je jezelf steeds tackled.

Aallemaal een kwestie van slimme langetermijnsdosering (dus inderdaad periodisering.)
Huggy, Harpie, Humpy en Impy.
Doen jullie ook kinderfeestjes?

Dit log heeft een wat vreemde wending genomen... ;)

Naast het feit dat wij Broeders van het Bronstige Bokken-Bondgenootschap zijn,
maken we ook deel uit van het Koterige Kleuter-Keutel Kollectief hier in de DBB speeltuin, alwaar wij ons 24/7 prima weten te verpozen!

Kom je ook mee spelen, Foxy?

Aaaahhh toe nou... :banana::hedbang:;)

:roflol: dat is nu het mooie van dit forum...dat "sterke" jongens ook eens lekker "slap" doen ouwehoeren ;)

Vandaag was ik weer gaan trainen...zucht ik had geloof ik beter thuis kunnen blijven :(
Ik wilde schouders doen, en begon met MP...20x20, 10x50, 5x70, 5x80 en 3x90kg (bij de 3e rep) kreeg ik een flinke pijnscheut in mijn onderrug waardoor ik accuut ben gestopt met de MP.
Zucht...vandaag was weer zo'n dag dat ik ermee geconfronteerd word dat ik een "oudje" ben (maar verder gelukkig zo gezond als een vis)...en 3 keer de week trainen is gewoon teveel van het goede voor mij.
Ik heb na de MP nog aan een machine zittende shoulderpress gedaan, 4x10x70kg en die voelde ik lekker in mijn schouders en gelukkig niet in mijn rug. Denk dat ik deze maar een tijdje ga doen...mijn onderrug is namelijk niet mijn sterkste lichaamsdeel, en door zittende shoulderpress te doen, ontlast ik mijn rug...want bij MP komt er toch wel behoorlijk wat druk op de rug staan.

Daarna nog vertical machinerow gedaan...8x60, 8x70, 8x80, 8x90 en 8x100kg
Die voelden ook lekker aan.

Vanaf volgende week ga ik gewoon weer 2x per week trainen...de trainingen vergen toch wel veel van me...en ik heb gewoon 2 à 3 dagen nodig om te herstellen...het is niet anders :o. Ik heb eigenlijk altijd maar 2 dagen getraind...maar dacht dat ik door 3 dagen de wet van de verminderde spiergroei kon omzeilen...het heeft slechts averechtse gevolgen. Ik leer steeds beter mijn lichaam kennen ;).

Oja...bijna vergeten...het jongere en kleinere "broertje" van Alex Moonen, Dominique was aan het boomstamtillen...hij tilde liefst 132,5kg :eek:...onvoorstelbaar...hij werd overigens ook al 2e bij de Sterkste Man van St. Job in België in de - 100kg klasse!!!

Doen wat je het beste lijkt, en het beste voelt.
Voor die rug zou je overugens beter wat gaan deadliften, werkte bij mij ook, en nog natuurlijk! :thumb:

machine vs human

Doen wat je het beste lijkt, en het beste voelt.
Voor die rug zou je overugens beter wat gaan deadliften, werkte bij mij ook, en nog natuurlijk! :thumb:

"Doen wat je het beste lijkt en het beste voelt"...dat klinkt goed hummy...de rest ben ik alweer vergeten ;)

Vandaag overigens een "krachtmeting" gehad (in de trend van machine versus human) met een heftruck op mijn werk - ik werk als magazijncoördinator en had een opdracht voor een heftruckchauffeur - de chauffeur zwenkte de truck en raakte daarmee met het contragewicht (totaal gewicht truck zo'n 3.5 Ton) de zijkant van mijn lichaam :(...pff...ik ben niet kleinzielig, maar dat deed effies behoorlijk auwa...gelukkig kan ik tegen een "stootje" en is er niets gekneusd en gebroken en ben ik met de schrik vrij gekomen...heb alleen nog wat last van een stijf en pijnlijk knie- en heupgewricht. Ik weet zeker dat de heftruck minder last van de botsing heeft dan ik...tja...er is altijd baas boven baas...zucht...mijn trots is toch wel ietsiepietsie gekrenkt ;)

Tsja, zelfs een (echte) Grizzly Beer heeft nog last van een aanvaring met een heftruck (n'n Clark voor de Belgische lezers! :D )
Beterschap Beer.
Oh ja, het was "DEADLIFT" dat ik je aanraadde! ;)

Ik denk 3x presses per week voor jou nog wel 's overkill kan zijn.

:roflol:

Vanaf volgende week ga ik gewoon weer 2x per week trainen...de trainingen vergen toch wel veel van me...en ik heb gewoon 2 à 3 dagen nodig om te herstellen...het is niet anders :o. Ik heb eigenlijk altijd maar 2 dagen getraind...maar dacht dat ik door 3 dagen de wet van de verminderde spiergroei kon omzeilen...het heeft slechts averechtse gevolgen. Ik leer steeds beter mijn lichaam kennen ;).

Je zou ook twee keer per zes dagen kunnen trainen. Bij twee keer per week trainen train je 29% van de dagen, bij twee keer per zes dagen train je 33% van de dagen en bij drie keer per week train je maar liefst 43% van de dagen!

Tsja, zelfs een (echte) Grizzly Beer heeft nog last van een aanvaring met een heftruck (n'n Clark voor de Belgische lezers! :D )
Beterschap Beer.
Oh ja, het was "DEADLIFT" dat ik je aanraadde! ;)

Thnx Hummy!
Het valt allemaal (gelukkig) reuze mee...ik ga strax gewoon lekker trainen!
Je weet...een gewonde beer, is een gevaarlijke èn sterke beer ;)

Je zou ook twee keer per zes dagen kunnen trainen. Bij twee keer per week trainen train je 29% van de dagen, bij twee keer per zes dagen train je 33% van de dagen en bij drie keer per week train je maar liefst 43% van de dagen!

Zo...jij kunt rekenen...en dat allemaal uit je blote bol, of toch stiekem een calculator gebruikt ;)

Vandaag getraind bij Jules Bremers (Haeflandsport).

Bench press: 20x20, 10x70, 5x100, 5x130, 4x155 (5e net mis:mad:), vervolgens 3x5x147,5kg en 5x142,5kg.

Vertical row: 10x50, 10x70, 5x5x90kg

Shoulder press: 10x50, 10x70, 10x80, 10x90 en 10x100kg.

Van die dreun met de heftruck heb ik gelukkig verder weinig last van gehad.

Ik blijf bij het benchen dus gewoon 5-jes drukken...doel is om uiteindelijk op 5x160kg uit te komen...5x150 gaat vrij easy, 5x155 net niet...er is dus werk genoeg aan de winkel.

10x100 shoulder presses!!!!! :eek:
Dat gaat niet slecht Huggy! :thumb:
Flink gebenched ook man!

10x100 shoulder presses!!!!! :eek:
Dat gaat niet slecht Huggy! :thumb:
Flink gebenched ook man!

Thnx Hummy,

Die shoulder presses moeten we effies relativeren...tis aan een machine...en dat is niet zo zwaar als staande MP...maar het was uiteraard toch pittig, meer reps zaten er niet in. Maar staande presses had ik niet hoeven te proberen...zittend vind ik het sowieso prettiger, er ontstaat dan geen druk op mijn rug en isoleer meer mijn schouders, hetgeen als assistance voor het benchen wellicht zelfs beter is. Want daar gaat het bij mij uiteindelijk om...meer kunnen benchen.

Dat flink benchen valt overigens ook wel mee...ik ben niet tevreden...5x155 bleek net te zwaar en 5x160 zit er dus voorlopig niet in...Impo hier op dit forum drukt 6x160 :eek:...als ik daarop zit, dan mag je me feliciteren, O.K? ;) Alhoewel ik het waarschijnlijk bij de ouwe (krasse) knarren club van dit forum (de 40 plussers) nog niet zo heel slecht zal doen :p, wat benchen betreft.

Huggy...
Toen ik 20-25 jaar oud was, trainde ik nooit langer dan een periode van een maand of zes achter elkaar voor ik weer stopte.
Op dat half jaar drukte ik dan 180kg op de bank, en weet ik wat voor gekke dingen ik allemaal deed om m'n kracht te testen, en te bewijzen.
Dat kun je niet meer vergelijken met nu.
Sommigen zeggen dat het niet waar is, en misschien is het voor sommigen gelukkigen ook niet waar, maar ik herstel niet goed en snel genoeg meer om nog langer zulke dingen voor elkaar te krijgen.
Het gaat nu maar hééél langzaam aan steeds een beetje beter/sterker...
En als je eens wist hoeveel pijn ik soms heb na één of meerdere flinke trainingen... :o
Nee, ik ben over m'n top heen denk ik.
Maar ik denk ook dat als ik vol blijf houden, en geen erge blessure(s) oploop, ik nog wel hoger kan komen dan die 180kg bankdrukken enzo.
Maar het gaat wel hééél lang duren, en veel moeite en karakter kosten/vergen! ;)
Jij doet het zeker niet slecht voor iemand in de krasse knarren club!
Luiwammes! ;)

Oh ja, Dressed moet je niet meerekenen...
Die loopt op heavy heavy fuel! :thumb:

Huggy...
Toen ik 20-25 jaar oud was, trainde ik nooit langer dan een periode van een maand of zes achter elkaar voor ik weer stopte.
Op dat half jaar drukte ik dan 180kg op de bank, en weet ik wat voor gekke dingen ik allemaal deed om m'n kracht te testen, en te bewijzen.
Dat kun je niet meer vergelijken met nu.
Sommigen zeggen dat het niet waar is, en misschien is het voor sommigen gelukkigen ook niet waar, maar ik herstel niet goed en snel genoeg meer om nog langer zulke dingen voor elkaar te krijgen.
Het gaat nu maar hééél langzaam aan steeds een beetje beter/sterker...
En als je eens wist hoeveel pijn ik soms heb na één of meerdere flinke trainingen... :o
Nee, ik ben over m'n top heen denk ik.
Maar ik denk ook dat als ik vol blijf houden, en geen erge blessure(s) oploop, ik nog wel hoger kan komen dan die 180kg bankdrukken enzo.
Maar het gaat wel hééél lang duren, en veel moeite en karakter kosten/vergen! ;)
Jij doet het zeker niet slecht voor iemand in de krasse knarren club!
Luiwammes! ;)

Oh ja, Dressed moet je niet meerekenen...
Die loopt op heavy heavy fuel! :thumb:

Hummy, als ik jouw verhaal zo lees, dan is dat heel erg herkenbaar...als ik vroeger zo serieus trainde als nu èn de kennis ter beschikking had gehad die er nu over krachttraining is...dan...ja, dan...maar goed...ik ben geen 20 meer. En iedereen die beweerd dat je met 40 nog net zo snel en goed vooruit gaat als met 20, die leeft volgens mij in een fantasiewereld, of doet heel gekke en gevaarlijke dingen. Ik word er niet zwakker op, maar het duurt gewoon allemaal langer, en ik heb veel meer tijd nodig om te herstellen, en ik heb vaker last van pijntjes en kwaaltes na een zware training.

M.a.w. het kost bloed, zweet en tranen kost om progressie te boeken als oudje...maar we laten ons niet kapot krijgen...we gaan gewoon door...en ook al vallen we eens een keer...we staan altijd weer op! Samen met hummy's bijdrage was dit weer de peptalk van de week voor de oudjes onder ons...;)

Vandaag een mega shopping workout gehad!

Ik was (met flinke tegenzin) met mijn vriendin naar MakadoBeek gegaan vandaag. MakadoBeek (in Beek, logisch toch?) is het grootste overdekte winkelcentrum van Zuid-Limburg.

Voor vrouwen het walhalla op aarde, voor mannen een ware lijdensweg (tis bijna te vergelijken met de kruiswegstaties van Onze Lieve Heer ;))...behalve de noodzakelijke bekende supermarktketens natuurlijk de minder noodzakelijke kleding- en schoenenzaken.

Ik wil jullie weekend niet bederven en verdere details besparen...maar het eindresultaat was dat ik in iedere hand minstens 2 zakken droeg.
Timberwalk enz. is voor watjes...ga shoppen met je vrouwtje, dat is pas afzien!
Mijn rug en knieën zijn helemaal stuk van het slenteren...tjonge ben ik de enige kerel die shoppen zowel fysiek als mentaal als slopend ervaard?

Ik beloof plechtig dat ik hier niet meer zal klagen als ik een pittige workout gehad heb tijdens het trainen...want dat valt in het niet bij shopping ;)

Terug
Naar boven