AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

Wat is er toch aan de hand? Veel jongens die ik ken zijn door hun rug gegaan naar hun vakantie. Zou het daar aan liggen? (ik zelf ook trouwens)

geen idee wat het is. Zat vandaag te zappen kwam een programma tegen over stress en ongelukkig zijn tot rug klachten kan leiden. Weet niet of dat bij mij van toepassing is, maar de symptoom omschrijvingen kwamen wel overeen.

!Huggy.
Ik ga niet over het feit heen dat er mensen niet flexibel genoeg zijn. Dat staat zelfs in me post vermeld. :O

Nice thread!

Er bestaat ook nog zoiets als de brigde floor press waarbij je de heupen van de grond houdt door je hakken naar beneden te duwen. Hierdoor komt je lichaam in een decline positie. Decline kun je behoorlijk zwaar tillen en daarmee geeft deze variant een goede overload. Het helpt ook met de positie op de reguliere bank. Ik zie top bankdrukkers liggen op hun traps en steunen op hun hakken. Ze raken de bank met hun billen, maar liggen er niet op. Door je benen naar achteren te brengen zover als je kunt en toch nog met je hak op de grond te blijven, zoals reglementair vereist, kom je vanzelf in een arch. Een rol eronder kan ook helpen om het te leren.
De aanzet komt dan vanuit de benen, een liggende pushpress.
Zelf gebruik ik gewichthef schoenen met een kleine hak om de benen goed onder mijn lijf te kunnen brengen bij het banken. Ik heb een mooie verhandeling over bankdruk techniek gelezen van enkele russische coaches. Ook het snel laten zakken van de halter en het min of meer ontspannen van de armen tijdens de pauze op de borst geven zijn van die kleine technische aspecten die een rol spelen in het genereren van meer snelheid. Een simpele oefening ontleden en in detail perfectioneren. Daarom zijn er die 350 plus drukken. En nee dat komt niet door de AAS, die gebruiken heel veel andere mannetjes ook en die drukken niet zoveel.

Bij kramp en dergelijke op de bank zou ik overwegen alles wat beter op te warmen en uit te rekken voor het banken. Dus 10 minuten fietsen zodat je even flink zweet, ja na 10 minuten...., en dan alles een beetje rekken en strekken met name op die plekken waar je kramp hebt. Laat je bovenlijf maar lekker stijf, die kun je rekken na het trainen.

Laatst bewerkt:
geen idee wat het is. Zat vandaag te zappen kwam een programma tegen over stress en ongelukkig zijn tot rug klachten kan leiden. Weet niet of dat bij mij van toepassing is, maar de symptoom omschrijvingen kwamen wel overeen.

!Huggy.
Ik ga niet over het feit heen dat er mensen niet flexibel genoeg zijn. Dat staat zelfs in me post vermeld. :O

Kan. Stress genoeg iid in deze tijd.

---------- Toegevoegd om 18:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:38 ----------

Nice thread!

Er bestaat ook nog zoiets als de brigde floor press waarbij je de heupen van de grond houdt door je hakken naar beneden te duwen. Hierdoor komt je lichaam in een decline positie.

Deze ga ik proberen. Thanks;)

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.444
Wat is er toch aan de hand? Veel jongens die ik ken zijn door hun rug gegaan naar hun vakantie. Zou het daar aan liggen? (ik zelf ook trouwens)

@ Frans, de beste remedie is dus niet meer op vakantie gaan, zo simpel is dat ;)
Ik vrees dat het komt doordat we te snel weer op ons huidige niveau willen zijn, terwijl je daar eigenlijk dan wat meer tijd voor zou moeten uittrekken lijkt me en dus een tijdje gedoseerd gas zou moeten geven bij het beginnen van training na de vakantie :). Hetgeen overigens vrij lastig is als je kort na je vakantie een wedstrijd hebt zoals ik :o.

@ Falstyr, het viel me alleen maar op dat je over het "flexibiliteitsaspect" heel snel wegstapte en daar verder geen aandacht aan schonk ;)

---------- Toegevoegd om 18:49 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:45 ----------

Nice thread!

Er bestaat ook nog zoiets als de brigde floor press waarbij je de heupen van de grond houdt door je hakken naar beneden te duwen. Hierdoor komt je lichaam in een decline positie. Decline kun je behoorlijk zwaar tillen en daarmee geeft deze variant een goede overload. Het helpt ook met de positie op de reguliere bank. Ik zie top bankdrukkers liggen op hun traps en steunen op hun hakken. Ze raken de bank met hun billen, maar liggen er niet op. Door je benen naar achteren te brengen zover als je kunt en toch nog met je hak op de grond te blijven, zoals reglementair vereist, kom je vanzelf in een arch. Een rol eronder kan ook helpen om het te leren.
Zelf gebruik ik gewichthef schoenen met een kleine hak om de benen goed onder mijn lijf te kunnen brengen bij het banken. Ik heb een mooie vehandeling over bankdruk techniek gelezen van enkele russische coaches. Ook het snel laten zakken van de halter en het min of meer ontspannen van de armen tijdens de pauze op de borst geven zijn van die kleine technische aspecten die een rol spelen in het genereren van meer snelheid. Een simpele oefening ontleden en in detail perfectioneren. Daarom zijn er die 350 plus drukken. En nee dat komt niet door de AAS, die gebruiken heel veel andere mannetjes ook en die drukken niet zoveel.

Bij kramp en dergelijke op de bank zou ik overwegen alles wat beter op te warmen en uit te rekken voor het banken. Dus 10 minuten fietsen zodat je even flink zweet, ja na 10 minuten...., en dan alles een beetje rekken en strekken met name op die plekken waar je kramp hebt. Laat je bovenlijf maar lekker stijf, die kun je rekken na het trainen.

Mooie bijdrage in mijn log, thnx! :thumbs:

Het is duidelijk dat bankdrukken veel ingewikkelder is dan het lijkt.
De eenvoudige versie: je buigt je armen en laat een halter op je borst zakken en strekt vervolgens weer je armen...klaar!
De ietsiepietsie ingewikkeldere versie: o.a. het verhaal van de liggende pushpress ;)

---------- Toegevoegd om 18:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:49 ----------

. Ik heb een mooie vehandeling over bankdruk techniek gelezen van enkele russische coaches.

Iets wat op internet terug te vinden is? :)

Laatst bewerkt:
Nope, het is een echt boek! Je weet wel zo'n papieren van vroeger. Heb er nog voor betaald ook! Just kidding. Je hebt ze soms...

@ Falstyr, het viel me alleen maar op dat je over het "flexibiliteitsaspect" heel snel wegstapte en daar verder geen aandacht aan schonk ;)

tja er valt weinig over te zeggen. Je hebt er last van af niet. Zo ja dan met weerstandsbanden mobiliteit en flexibiliteitsoefeningen doen. Scheelt een hoop.

• #5.447
Om terug te komen op de nuttige bijdrage van Myo..
Ik heb e.e.a. effies opgezocht...het heeft ook te maken met de sT van bankdrukken die je hanteerd.
In de "Westerse wereld" zie je dat twee sTen domineren...die van westside barbell en die van metal militia...beiden hebben topbankers in hun gelederen.

http://powerliftingacademy.com/the-bench-press-exercise-guide/

Feet Back: Metal Militia Technique (First lie down high on the bench so that your head is hanging off the bench. Unlike in bodybuilding bench, place your feet as far back underneath as you can. Don’t get on your toes; keep the entire sole flat on the floor. This will provide a solid leverage point for arching your back and pressing the bar from).

Feet Front: Westside Barbell Technique (First lie down high on the bench so that your head is hanging off the bench. Place your feet somewhat wide and in front of you. Don’t get on your toes; keep the entire sole flat on the floor).

Bridged Back (Grab the bar with an underhand grip and pull yourself up towards the bar and down towards your feet, so that your forehead touches the bar. Do NOT move your feet of the ground; just arch your back into a bridge. After touching the bar with forehead, first rest your head on the bench, then traps and upper back while maintaining an extremely strong bridge. NOTE: With Westside Barbell technique you won’t be able to achieve such a huge bridge like with Metal Militia technique because the feet will be in front of you. Nevertheless, create as high bridge as you possibly can).

Touch and Push: Metal Militia Technique (Once the bar is touching the chest wait for the referee’s bench signal. Press the bar up and towards your face by bringing (rotating) the elbows out. Make sure to press the weight up along the same backslash path that you lowered it down. Again, push from the heels and maintain the bridge, this is very important)!
Touch and Push: Westside Barbell Technique (Once the bar is touching the chest wait for the referee’s bench signal. Press the bar up in a straight line by bringing (rotating) the elbows out. Again, push from the heels and maintain the bridge, this is very important)!

Het verschil?

The Metal Militia and Westside Barbell styles of benching have come to symbolize polar opposite styles. Whereas the Westside/straight line benching style effectively minimizes the range of motion, the Metal Militia/tuck and flare style drives the bar more efficiently into the support of a bench shirt by taking the bar down very low while arguably providing better leverage towards the lockout.

Laatst bewerkt:
@huggy, je moet je bar uit de staanders trekken ipv te duwen dan behoud je de spanning van de schouderbladen die zijn samengetrokken.

En zoals Mylo zegt:je hielen in de grond duwen bij het aanzetten van de borst!
Set-up is alles bij de benchpress!!

• #5.449
@huggy, je moet je bar uit de staanders trekken ipv te duwen dan behoud je de spanning van de schouderbladen die zijn samengetrokken.

En zoals Mylo zegt:je hielen in de grond duwen bij het aanzetten van de borst!
Set-up is alles bij de benchpress!!

I know ;)
Helaas valt het nogal tegen om e.e.a. in de praktijk toe te passen...maar ben ermee bezig :)

wist je trouwens ook dat Vasily 445 kilo raw kon squatten met alleen riem?

Nice thread!

Zelf gebruik ik gewichthef schoenen met een kleine hak om de benen goed onder mijn lijf te kunnen brengen bij het banken. Ik heb een mooie verhandeling over bankdruk techniek gelezen van enkele russische coaches. Ook het snel laten zakken van de halter en het min of meer ontspannen van de armen tijdens de pauze op de borst geven zijn van die kleine technische aspecten die een rol spelen in het genereren van meer snelheid. Een simpele oefening ontleden en in detail perfectioneren. Daarom zijn er die 350 plus drukken. En nee dat komt niet door de AAS, die gebruiken heel veel andere mannetjes ook en die drukken niet zoveel.

Kan je eens wat uitleggen myo? Ik dacht dat het de bedoeling was van continu spanning te houden?

edit: sorry van je log huggy, ik ben gewoon benieuwd naar het antwoord op mijn vraag :)

Laatst bewerkt:
  • #5.452
Kan je eens wat uitleggen myo? Ik dacht dat het de bedoeling was van continu spanning te houden?

edit: sorry van je log huggy, ik ben gewoon benieuwd naar het antwoord op mijn vraag :)

No problemo, het interesseerd mij ook wel! :)

---------- Toegevoegd om 21:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:58 ----------

wist je trouwens ook dat Vasily 445 kilo raw kon squatten met alleen riem?

Nee, dat wist ik niet...uiteraard zijn de meeste gewichtheffers sterke buigers (vooral in de frontsquat).

---------- Toegevoegd om 22:05 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:59 ----------

Nice thread!

Er bestaat ook nog zoiets als de brigde floor press waarbij je de heupen van de grond houdt door je hakken naar beneden te duwen. Hierdoor komt je lichaam in een decline positie. .

Is deze positie eigenlijk wel aan te bevelen?
Het lijkt erg veel op hetgeen je wel eens ziet bij gewoon banken...dat men met de kont los komt van de bank en het lichaam in een decline positie brengt.
Onderrugblessures hangen nauw samen met zo'n "brugpositie"

godv....... weer een zeer interessante discussie hier René.

• #5.454
godv....... weer een zeer interessante discussie hier René.

Zeker weten dat het interessant is en ik vind het vooral ook leerzaam :).
Wat tips & tricks, maar ook persoonlijke ervaringen over bankdrukken betreft is dit log langzamerhand een soort database geworden ;)

Weet je Frans, de meeste winst valt voor ons (die al paar jaartjes trainen) niet meer in kracht te boeken...als we nog 10% in kracht zouden toenemen zou dit gepaard gaan met bloed, zweet en tranen.
Maar des te meer winst zit hem te halen door de juiste techniek!
Het probleem is dat met het aanleren van de juiste techniek ook veel tijd gepaard gaat, want "verkeerde" dingen die je in de loop der jaren hebt aangeleerd, leer je moeilijk af :(.

• #5.455
Ik heb het volgende topic geopend...:)

Holland's got (powerlifting) talent!

Velen zullen beslist wel eens dit t.v. programma gezien hebben waar gezocht wordt naar talent.
Iedereen die denkt dat hij een bepaald talent heeft kan zijn "kunstje" laten zien voor een jury tijdens een auditieronde. Vervolgens vind er een selectie plaats waarbij mensen met serieus talent doorstromen naar de halve finale en uiteindelijk de besten doorstromen naar de finale.

De NPB (Nederlandse Powerlifting Bond) is ook op zoek naar talent!
Naar powerlifting talent wel te verstaan ;)

De Jury: niemand minder dan Pjotr van de Hoek (bekend als Weak01 op dit forum) die de nieuwe bondscoach powerlifting junioren/talenten is.
Pjotr behoord in zijn klasse tot de wereldtop powerlifting (SQ 330 - BP 235 - DL 305 = Totaal 870kg bij een BDW van zo'n 90kg).

Profiel:
Ben jij tussen de 14 & 22 jaar?
Is krachtsport jouw passie?
Heb jij serieuze wedstrijdambities? En staat Fair Play bij jou hoog in het vaandel?

Dan ben JIJ degene die we zoeken :)!

Wat verwachten we van jou?
Je hoeft heus geen topper te zijn, wat wij van jou verwachten is: 100 % inzet, motivatie, discipline, doorzettingsvermogen, en ambitie.

Wat kun jij van de NPB verwachten?
Minimaal 6x per jaar een training in het walhalla van de Nederlandse sportwereld – Papendal – waar je dan onder toeziend oog van de bondscoach en andere bekende trainers wordt opgeleid.
Bij eventuele geschiktheid stroom je dan door naar de Nederlandse Selectie, wat betekend dat je zult meedoen aan zowel nationale als internationale kampioenschappen (EK/WK) en jij Nederland in de (krachtsport)wereld mag vertegenwoordigen :eek:!

Is je belangstelling gewekt en wil je meer informatie?
Stuur dan een mailtje naar Pjotr van de Hoek:

psvdhoek@hotmail.com

Laatst bewerkt:
Ik vind dat Mayo ons wat meer moet vertellen over snel zakken en ontspannen onderin, want ik krig het idee dat ik nogal wat fout doe... ;)

• #5.458
Ik vind dat Mayo ons wat meer moet vertellen over snel zakken en ontspannen onderin, want ik krig het idee dat ik nogal wat fout doe... ;)

Dan ben je blijkbaar niet de enige...snel zakken kan ik me helemaal invinden...ontspannen onderin zou ik graag een nadere verklaring over hebben, want daar zie ik de logica (nog) niet van in ;)

Zo, effies snel wat eten en dan trainen :)

• #5.459
Hij bedoelde waarschijnlijk soortgelijk het fenomeen static-overcoming-by dynamic, zoals kenmerkend bij de box squat en de floorpress.

Er is daar sprake van een gedeeltelijke onstpanning van de spieren die de prime movers in de beweging zijn.
Dit is mogelijk doordat de baar "even" rust op de borst en andere synergisten ervoor zorgen dat de boel op z'n plaats blijft.

Door deze "ontspanning" kunnen de prime movers (pecs/delts) meer explosiviteit = starting strength, ontwikkelen. Tel uit je winst....

Hoi Harpep...ik stel jouw bijdragen altijd zeer op prijs (te weinig horen we naar mijn mening tegenwoordig van je!).

Het is mooi dat zovelen hun kennis willen delen maar ik vrees dat de theorie al vaak heel moeilijk te vatten valt en daardoor e.e.a. in de praktijk al helemaal niet word uitgeprobeerd :o
Als de uitvoering zo simpel was zouden we allemaal 250+ drukken ;)

Ik heb overigens e.e.a. vandaag zelf uitgeprobeerd, ga er zo meteen dieper op in.

Training Haeflandsport 3/8

Medium Bench Press Day (ofwel volume dag).
Flat Bench Press: 20x20, 2x10x70, 10x100, 5x130 & 5x5x140kg.

T-Bar row:4x10x60kg & Latt Pull Down: 4x10x70kg.

Comment
Ik heb besloten om de naam "light bench press day" te veranderen in "medium bench press day"...want echt light is het niet als je met gewichten van 130-140kg werksetjes doet. En het zou wellicht opschepperig kunnen overkomen en dat wil ik ook weer niet. Ik ben wel van plan om naar aanloop van het EK 3x per week te gaan bankdrukken, en dan komt er wel een light benchpress day. Op de zware dag werk ik dan met gewichten tot 90% of zelfs daarboven, op de medium dag tot 75% en op de lichte dag tot 60%. Steeds 15% lichter.

Wat heb ik uitgeprobeerd?
Het verhaal van het gaan liggen op je traps en niet op je billen.
Toepassing: ik ga op de drukbank liggen, waarbij ik mijn schouders flink samenknijp en plaats eerst het hoofd en dan mijn schouders op de bank. De billen houd ik (voorlopig) van de bank...je kunt in die fase ook eventueel de voeten daarbij op de bank plaatsen of gewoon op de grond. In elk geval druk je met de benen jezelf (heel stevig in de bank)...ik pak de halter uit en dan pas laat ik mijn billen rusten op de bank (ik knijp ze heel hard samen maar ga er niet op liggen) en houd veel spanning in mijn benen. Voordat ik de halter laat zakken adem ik nog eens extra diep in (mijn borst zwelt helemaal op) en laat dan de halter vrij snel zakken, (maar wel gecontroleerd) waarna (al dan niet na een stilstand) een explosieve press volgt.
Ik heb wel het idee dat je zo beduidend meer spanning vast houdt en meer druk kunt uitoefenen...we zullen zien waartoe het zal leiden...tis ook effies wennen :)

Laatst bewerkt:
Je moet eens proberen om enkel voor het uithalen van de halter diep in te ademen!
Door dit 2x te doen zoals jij dat verlies je veel spanning en zal je ietwat wegglijden van de traps!
Ik hou mijn adem in tot+- 5 reps.

Terug
Naar boven