AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

Knuffelen doe ik je wel een keer Frans, na een training als ik helemaal nat van het zweet ben en onder de magnesium zit...ben je meteen genezen ;)

Moest je dit nu zeggen René. Nu krijg ik dat beeld niet meer uit mijn kop. Zal ik vannacht wel nachtmerrie's krijgen:o.

De laatste twee trainingen helaas niet...en dat ligt me niet lekker, vooral omdat ik voor de vakantie nog 185 had gedrukt! Mja...anderen hebben ook vakantie gehad, sommigen zijn zelfs herstellende van een blessure of ziekte.
Maaaaaaaar ik ga toch voor de 180kg zondag...met minder neem ik geen genoegen! ;)
Weet je toevallig ook in welke vorm Badal verkeert? Wellicht heb je hem bezig gezien...nou ja, het doet er verder ook niet toe...ik verwacht dat hij zondag op de rawwedstrijd meer dan mij zal drukken...heb ik des te meer motivatie om hem een volgende keer in benchshirt te "pakken"! :)

aah oke, vertrouwen houden. je hebt nu ook veel setjes gedraaid voordat je die 180 probeerde he, dat vergt ook wel wat van je.
ik heb geen idee in wat voorn staat badal verkeert ik heb hem nog niet bezig gezien. enigste dat ik wel weet is dat ie grieperig was. dat zij die donderdag. maar denk dat dat wel mee valt. altijd van uit gaan dat de andere meer drukken dan weet je dat je extra hard moet werken :P en kan het niet tegen vallen. ik ga daar ook van uit, ik ken geen van mijn tegenstanders duss..

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.505
aah oke, vertrouwen houden. je hebt nu ook veel setjes gedraaid voordat je die 180 probeerde he, dat vergt ook wel wat van je.
ik heb geen idee in wat voorn staat badal verkeert ik heb hem nog niet bezig gezien. enigste dat ik wel weet is dat ie grieperig was. dat zij die donderdag. maar denk dat dat wel mee valt. altijd van uit gaan dat de andere meer drukken dan weet je dat je extra hard moet werken :P en kan het niet tegen vallen. ik ga daar ook van uit, ik ken geen van mijn tegenstanders duss..

Je moet inderdaad vertrouwen in je eigen kunnen hebben!
Een wedstrijd is in tegenstelling tot een training vooral ook een mentale strijd. Je moet leren omgaan met het feit dat je "kunstje" wordt beoordeeld door 3 scheidsrechters, dat je het voor publiek doet en dat je "strijd" moet leveren tegen anderen.
Dit leidt tot een bepaalde spanning...de kunst is dat deze spanning je leidt (in positieve zin) en niet dat je er onder lijdt (in negatieve zin).

Misschien een domme vraag Huggy, maar wat raadt jij aan qua wedstrijdbeurten (voor een beginner)?

Beginnen met een 3RM/2RM (trainingsbeurt met stop), als tweede je PR en als derde beurt eventueel een nieuw PR.

Of zijn je tweede en derde beurten geheel afhankelijk van de 'vorm' van de dag?

• #5.507
Misschien een domme vraag Huggy, maar wat raadt jij aan qua wedstrijdbeurten (voor een beginner)?

Beginnen met een 3RM/2RM (trainingsbeurt met stop), als tweede je PR en als derde beurt eventueel een nieuw PR.

Je begin beurt moet 100% safe zijn (niets vervelender dan als je uitbomt!) Daarom wordt er geadviseerd om te beginnen met een gewicht waarmee je 3 reps mee kunt maken. Als alles naar wens verloopt zou je inderdaad in je 2e beurt je pr en voor je 3e beurt voor een nieuw pr kunnen gaan. MAAR dat is inderdaad heel sterk afhankelijk van de omstandigheden...je zult namelijk niet altijd in staat zijn om je pr te verbeteren of zelfs maar te evenaren.

Als je tegenstanders hebt die gelijkwaardig presteren kijk dan ook naar wat genoeg is om zeker te zijn van een goede klassering.
Voorbeeld...je pr is 100kg...je concurrent drukt 97,5kg in zijn laatste beurt...jij hebt in je 2e beurt 95kg gedrukt. Ga je dan in je laatste beurt voor 102,5kg wat een nieuw wedstrijdpr zou zijn (met het risico dat je het wellicht niet drukt) of ga je voor de winst en druk je die 100kg?
Zou je in je 2e beurt ook 97,5 gedrukt hebben en dus gelijk staan met je tegenstander (en lichter zijn! want BDW is dan bepalend op een wedstrijd) kun je alsnog lekker voor die 102,5kg gaan.
Het is dus van belang om tijdens de wedstrijd je ervan te vergewissen wat het BDW van je tegenstanders is en hoe zij hun beurten indelen.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Sigi

Wat Huggy zegt is een veel gebruikte aanpak. Zelf doe ik het iets anders:

1. iets dat ik altijd kan. Zelfs al heb ik een gebroken arm.
2. Wat ik nodig heb om mezelf goed te voelen over de wedstrijd. Dat is dus afhankelijk van hoe ik me die dag voel. Dus het gewicht waarvan ik denk dat ik 90% kans heb het op die dag te halen.
3. Lucky shot, dus datgene wat ik onder perfecte omstandigheden, in theorie, die dag had moeten kunnen.

Voorbeeld:
Zoals ik me nu voel (hoofdpijn, gele zandstraling in de WC pot, blessure wel hersteld, maar te weinig getraind de laatste 4 weken) zou ik vermoedelijk dit doen:

1. 150 (kan ik letterlijk elke dag van de week, ook als ik ziek ben)
2. 165 (niet ideaal, maar genoeg om me, in combinatie met een misgelopen voorbereiding, toch nog tevreden te voelen)
3. 175 (dit was 3 maanden geleden mijn streefgewicht voor deze wedstrijd)

Maar mocht ik op de wedstrijd beginnen met opwarmen en het voelt veel zwaarder aan, dan pas ik dat zonder problemen naar beneden bij. Jezelf kapot tillen is nergens voor nodig, er volgen altijd andere wedstrijden.

Hoe goed je presteert onder druk is een ander punt. Sommige mensen storten helemaal in, anderen presteren dan juist veel beter. In beide gevallen geldt: rustig blijven. Vind een manier om te ontspannen. Het gaat nooit helemaal lukken, maar toegeven aan de spanning put je uit voordat je zelfs begint te tillen.

Mijn methode is kwebbelziek zijn. Zo loop ik rustig te praten met de laders terwijl ik het podium op loop. Doe ik dat niet, dan laat ik de energie te vroeg de vrije loop, en gaat alles verkeerd. Bij mij is afleiding dus belangrijk. Anderen moeten zich juist heel erg focussen op wat ze gaan doen. Ook goed. Doe wat voor jou werkt, en vooral: wat je gewend bent. Laad je jezelf agressief op tijdens de training, doe dat dan ook op een wedstrijd. Wedstrijden zijn niet het moment om nieuwe dingen te proberen.

En heeft de gewichten waar je mee opwarmt er niks mee te maken? En de voeding de dag ervoor en de dag vd wedstrijd?
Wel heel goed dat je weet wat voor jou werkt.

• #5.510
En heeft de gewichten waar je mee opwarmt er niks mee te maken? En de voeding de dag ervoor en de dag vd wedstrijd?
Wel heel goed dat je weet wat voor jou werkt.

Het zijn allemaal factoren die een rol meespelen.
Zo moet je tijdens de warming up niet te veel energie verspillen...just warming up. En tijdens de warming up ook geen topbeurt willen drukken. Dat moet je allemaal "bewaren" voor op het moment dat je op de wedstrijdbank ligt.

Eten is ook heel erg belangrijk, daar ben ik overigens vrij goed in ;)
De dag ervoor alleen maar rood vlees (boordevol creatine)...en op de dag zelf zorg ik dat ik vooral genoeg koolhydraten binnen krijg.

Het is inderdaad belangrijk dat je weet wat voor je werkt (zo weet ik uit ervaring inmiddels dat coïtus de avond voor de wedstrijd mijn prestatie niet ten goede komt ;))...maar daar kom je alleen maar achter door e.e.a. uit te proberen.

Ervaring is in deze dus belangrijk en die bouw je alleen maar op door regelmatig wedstrijden te doen.

Coïtus is zoiets als zuurstof, als je het kunt krijgen moet je het nemen, anders ga je dood. :D

Het zijn allemaal factoren die een rol meespelen.
Zo moet je tijdens de warming up niet te veel energie verspillen...just warming up. En tijdens de warming up ook geen topbeurt willen drukken. Dat moet je allemaal "bewaren" voor op het moment dat je op de wedstrijdbank ligt.

Eten is ook heel erg belangrijk, daar ben ik overigens vrij goed in ;)
De dag ervoor alleen maar rood vlees (boordevol creatine)...en op de dag zelf zorg ik dat ik vooral genoeg koolhydraten binnen krijg.

Het is inderdaad belangrijk dat je weet wat voor je werkt (zo weet ik uit ervaring inmiddels dat coïtus de avond voor de wedstrijd mijn prestatie niet ten goede komt ;))...maar daar kom je alleen maar achter door e.e.a. uit te proberen.

Ervaring is in deze dus belangrijk en die bouw je alleen maar op door regelmatig wedstrijden te doen.

Geen energie verspillen?
Ik lees dat jij voor een zware beurt 20 her doet daarna een setje van 10 enz. Goede raad geef je een ander en zelf?

En bezwaren? Met? En dan uitbommen?goed advies !

Geen energie verspillen?
Ik lees dat jij voor een zware beurt 20 her doet daarna een setje van 10 enz. Goede raad geef je een ander en zelf?

Doe jij dit nou expres..?

---------- Toegevoegd om 20:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:33 ----------

Ofwa..?

He rene

Hoe is het? mischien heb je het al geschreven maar wat is je eerste beurt? Met hoe veel begin je en wat is je doel?

ylke

• #5.515
Geen energie verspillen?

Het krijgen niet velen voor elkaar...maar jij hebt de primeur...je begint me mateloos te irriteren :mad:.
Een set van 20 reps doe ik met een lege halter, en uitgebomd ben ik slechts 1x (1x is overigens 1x te veel). Maar ik ga me niet langer jegens jou rechtvaardigen. Je hebt veel noten op je zang, maar tot op heden heb je nog niets laten "zien"!

Ik vraag het nu heel erg beleefd...wil je a.u.b. niet langer mijn log vervuilen?
Bij voorbaat dank!

---------- Toegevoegd om 23:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:04 ----------

He rene

Hoe is het? mischien heb je het al geschreven maar wat is je eerste beurt? Met hoe veel begin je en wat is je doel?

ylke

Hoi Ylke, leuk dat je informeert! :)

Ik had me voorgenomen om te openen met 175kg en 180+ te drukken...dat was echter gericht op het niveau waar ik voor mijn vakantie op zat toen ik nog een wedstrijdbeurt van 185 drukte in training. Na mijn vakantie heb ik dit echter niet meer gered en strand ik op 180 :(...Ik denk dat ik met 170kg ga beginnen en dan kijken hoe dat aanvoelt en aan de hand daarvan de volgende stappen nemen en in de tussentijd in de gaten houden wat ik moet doen voor een top 3-klassering.
Kortom mijn doel a.s. zondag is 180kg drukken en daarmee een top 3 klassering halen.
Ik heb niet de illusie om zondag te winnen, daarvoor is mijn vorm op dit moment helaas niet goed genoeg :o

---------- Toegevoegd om 23:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:10 ----------

Coïtus is zoiets als zuurstof, als je het kunt krijgen moet je het nemen, anders ga je dood. :D

Ik heb me voorgenomen, dat zelfs als mijn vriendin er morgen om smeekt ik niet zal toegeven...eens één dagje zonder moet ook kunnen, toch? ;)

Succes morgen!

Oke, wat dacht je van openen op 165 dan 177,5 en dan 85+ zomaar een idee
succes zondag ik lees het wel.

Terug
Naar boven