Misschien een domme vraag Huggy, maar wat raadt jij aan qua wedstrijdbeurten (voor een beginner)?
Beginnen met een 3RM/2RM (trainingsbeurt met stop), als tweede je PR en als derde beurt eventueel een nieuw PR.
Of zijn je tweede en derde beurten geheel afhankelijk van de 'vorm' van de dag?
Wat Huggy zegt is een veel gebruikte aanpak. Zelf doe ik het iets anders:
1. iets dat ik altijd kan. Zelfs al heb ik een gebroken arm.
2. Wat ik nodig heb om mezelf goed te voelen over de wedstrijd. Dat is dus afhankelijk van hoe ik me die dag voel. Dus het gewicht waarvan ik denk dat ik 90% kans heb het op die dag te halen.
3. Lucky shot, dus datgene wat ik onder perfecte omstandigheden, in theorie, die dag had moeten kunnen.
Voorbeeld:
Zoals ik me nu voel (hoofdpijn, gele zandstraling in de WC pot, blessure wel hersteld, maar te weinig getraind de laatste 4 weken) zou ik vermoedelijk dit doen:
1. 150 (kan ik letterlijk elke dag van de week, ook als ik ziek ben)
2. 165 (niet ideaal, maar genoeg om me, in combinatie met een misgelopen voorbereiding, toch nog tevreden te voelen)
3. 175 (dit was 3 maanden geleden mijn streefgewicht voor deze wedstrijd)
Maar mocht ik op de wedstrijd beginnen met opwarmen en het voelt veel zwaarder aan, dan pas ik dat zonder problemen naar beneden bij. Jezelf kapot tillen is nergens voor nodig, er volgen altijd andere wedstrijden.
Hoe goed je presteert onder druk is een ander punt. Sommige mensen storten helemaal in, anderen presteren dan juist veel beter. In beide gevallen geldt: rustig blijven. Vind een manier om te ontspannen. Het gaat nooit helemaal lukken, maar toegeven aan de spanning put je uit voordat je zelfs begint te tillen.
Mijn methode is kwebbelziek zijn. Zo loop ik rustig te praten met de laders terwijl ik het podium op loop. Doe ik dat niet, dan laat ik de energie te vroeg de vrije loop, en gaat alles verkeerd. Bij mij is afleiding dus belangrijk. Anderen moeten zich juist heel erg focussen op wat ze gaan doen. Ook goed. Doe wat voor jou werkt, en vooral: wat je gewend bent. Laad je jezelf agressief op tijdens de training, doe dat dan ook op een wedstrijd. Wedstrijden zijn niet het moment om nieuwe dingen te proberen.