MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.621
Wat ik overigens alleen maar toejuich, want a) Het is spectaculairder dan een paar dikke mannen op hun rug te zien liggen, en b) Het is veel zwaarder dan bankdrukken. ;)

Nu is het wel zo dat bepaalde ex-powerlifters uit Oost-Europa het goed doen in deze sport ... :D

Huggy, nog gefeliciteerd met je 1e plaats: dit geeft echt vertrouwen voorde toekomst (het EK Masters)!

Dus jij ziet niet graag dikke mannen op hun rug liggen? Je bent wel subtiel zeg! ;)

Dat die expowerlifters het goed doen op dit onderdeel zegt genoeg lijkt me, toch? :)

Ik ga het EK met vertrouwen tegenmoet, maar ben ook realistisch genoeg om te beseffen dat de kans op een podiumplek wel heel erg klein is, maar het EK is een wedstrijd waarbij meedoen belangrijker is dan winnen ;).

• #5.622

Ik heb op de site van PLH gelezen dat het WK PL van de WPF in november 2012 in Nederland (Kampen plaatsvind). Ik neem aan dat je al het komende WK wilt meedoen...waneer en waar vind dat plaats?

---------- Toegevoegd om 20:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:02 ----------

Mijn ervaring met de push press en OH press zijn op het gebied van krachtontwikkeling heel goed. Deze hebben mijn bench echt vooruit geholpen!
Ik veronderstel dat je deze oefening al wel geprobeerd hebt in je carriere, maar zoniet dan lijkt het me zeker een poging waard!

Ik in de jaren '90 op een SM wedstrijd ooit eens 130kg loglift gedaan...en dat was voor die tijd vrij redelijk. Ook nu kan ik nog met 100kg overheadpress strict paar reps maken, maar het is niet mijn doel om daar echt sterker op te worden. Ik beschouw shoulderpress als een goede assist, waarbij je er wel voor moet waken dat je je schouders niet gaat overbelasten als je zoals ik ook nog zwaar doet banken. Het punt is dus waar je prioriteit ligt.

• #5.623
Voor de liefhebbers:

Schema Eurosport Uitzendingen WK Gewichtheffen! :)

Friday, September 17, 2010 WEIGHTLIFT WCH ANTALYA ._48 Kg_Women 19:10 21:00
Saturday, September 18, 2010 WEIGHTLIFT WCH ANTALYA ._56 Kg_Men 17:45 19:00
Sunday, September 19, 2010 WEIGHTLIFT WCH ANTALYA ._62 Kg_Men 17:45 19:00
Monday, September 20, 2010 WEIGHTLIFT WCH ANTALYA ._63 Kg_Women 20:15 21:00
Tuesday, September 21, 2010 WEIGHTLIFT WCH ANTALYA ._69 Kg_Men 19:10 21:00
Wednesday, September 22, 2010 WEIGHTLIFT WCH ANTALYA ._69 Kg_Women 19:50 21:00
Thursday, September 23, 2010 WEIGHTLIFT WCH ANTALYA ._75 Kg_Women 18:00 18:55
Thursday, September 23, 2010 WEIGHTLIFT WCH ANTALYA ._77 Kg_Men 19:10 21:00
Friday, September 24, 2010 WEIGHTLIFT WCH ANTALYA ._85 Kg_Men 19:10 21:00
Saturday, September 25, 2010 WEIGHTLIFT WCH ANTALYA ._94 Kg_Men 17:00 19:00
Saturday, September 25, 2010 WEIGHTLIFT WCH ANTALYA ._+75 g_Women 19:00 20:00
Sunday, September 26, 2010 WEIGHTLIFT WCH ANTALYA ._105 Kg_Men 14:15 15:30
Sunday, September 26, 2010 WEIGHTLIFT WCH ANTALYA ._+105 Kg_Men 18:00

oh thanks! altijd leuk om te zien :D

• #5.625
Ja, dat is inderdaad altijd wel leuk! :)

Gewichtheffen is het ooit allemaal mee begonnen...bodybuilding, powerlifting en strongman hebben allemaal hun oorsprong in deze krachtsport. Ik heb het ooit zelf (heel) korte tijd beoefend in mijn tienerjaren, maar was helaas niet technisch genoeg, maar meer die jongen met domme kracht ;)

Bij gewichtheffen komt alles samen...techniek, kracht, explosiviteit enz. Tevens is het een pure raw sport zonder hulpmiddelen (geen gear zoals bij powerlifting). Daarom kun je prestaties van vroeger ook goed met die van tegenwoordig vergelijken. Tevens is er maar één officiële gewichthefbond in NL vertegenwoordigd door de NOGB, de Nederlandse Olympische Gewichthef Bond. Helaas zijn er nog maar een handjevol verenigingen in NL :(.

ik vind het een hele mooie sport maar ik vind strongman ook mooi en powerlifting ook :D powerlifting leek mij de beste om mee te beginnen niet heel moeilijk in techniek (als gewichtheffen) is ook goed licht te beoefenen en bijv strongman niet zo

• #5.627
Flexibiliteitstest

Ik kwam dit artikel tegen op de site van de NOGB. http://www.nogb.org/news.php

Helaas ben ik voor iedere (flexibiliteits)test grandioos gezakt :o

Voor gewichtheffen is een bepaalde mate van schouderlenigheid nodig. Meer dan bij de meeste andere sporten. Je zult misschien wel gemerkt hebben dat als je iemand laat overhead squatten, de armen niet naast de oren gehouden kunnen worden. Of misschien krijg je wel last van je schouders bij jerks of clean grip snatches. Hieronder staan een aantal testjes voor de schouder. Zo kun je voor jezelf een idee krijgen hoe lenig je bent, maar ook mensen die onder jou trainen kunt testen.

Flexibiliteits test voor de Pectoralis major:
Ga op je rug liggen op een bankje of behandelbank. Haak de vingers in elkaar en leg de in elkaar gehaakte handen achter het hoofd. Probeer je ellebogen plat op de grond te duwen zoals te zien in fig 1.
Als er sprake van is van een verkorting zal dat blijken doordat je één of beide ellebogen niet op de bank of schouderlijn krijgt. Dit is te zien in fig. 2. Deze persoon heeft links een verkorte pectoralis Major.

[Afbeelding niet meer beschikbaar][Afbeelding niet meer beschikbaar]fig 1fig 2

Flexibiliteits test voor de Pectoralis minor:
Startpositie bij deze test is gelijk aan die bij de major, alleen liggen de armen nu ontspannen alangs je lichaam. De geteste moet de schouders tegen de bank te drukken zoals te zien in figuur 3. Als er sprake is van een verkorting, blijkt dat uit een houding zoals bij fig 4.
[Afbeelding niet meer beschikbaar][Afbeelding niet meer beschikbaar]fig 3fig 4

Flexibiliteits test voor de lats, pecs, teres major.
Startpostie wederom in ruglig, armen gestrekt voor je houdend (iets smaller dan je jerk positie). Breng ze nu langzaam tot boven je hoofd, tot ze gestrekt op de bank liggen met de ellebogen relatief dicht bij de oren. Let op dat de onderrug op de bank blijft bij deze test. Je zult merken adt je geneigd bent de armen naar buiten de bewegen als je hier niet lenig genoeg voor bent. Let hierbij dus ook op links/rechts verschil. (fig 5 toont een verkorting links aan)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]fig 5

Externe rotatie test.
In ruglig, arm 90 graden ge abduceerd, onderarm wijst naar het planfond. De elleboog is dus 90 graden gebogen. Stabiliseer je schouder en laat passief de arm extern roteren(handen omhoog beweging, zie fig 6,7)). Een goede score is als de onderarm parallel met de grond komt zonder compensatie uit de rug. Verkorting in deze test zijn meestal afkomstig vanuit de subscapularis.

[Afbeelding niet meer beschikbaar][Afbeelding niet meer beschikbaar]fig 6fig 7Interne rotatie
Vergelijkbaar met de vorige test alleen nu laat de de klant passief interne rotatie maken. Een goede score is wederom als de onderarm parallel aan de grond komt. Bij deze test scoren (veel) meer mensen positief op verkorting dan bij de externe rotatie. (fig 8/9)

[Afbeelding niet meer beschikbaar][Afbeelding niet meer beschikbaar]fig 8fig 9

krab test
Een controle test. De bovenste hand test de lengte in de interne rotatoren van de arm, lats, pecs, teres major(triceps kan ook een rol spelen). De bovenste hand moet voor een goede score tot de bovenrang van het schouderblad aan de andere kant komen. (fig 10)
De onderste hand test de lenigheid in de externe rotatoren (infraspin, teres major). Voldoende bewegingsuitlslag is het aanraken van de angules inferior(onderkant schouderblad) van scapula aan de niet getest kant. (fig 11)

[Afbeelding niet meer beschikbaar][Afbeelding niet meer beschikbaar]fig 10fig 11

• #5.628
ik vind het een hele mooie sport maar ik vind strongman ook mooi en powerlifting ook :D powerlifting leek mij de beste om mee te beginnen niet heel moeilijk in techniek (als gewichtheffen) is ook goed licht te beoefenen en bijv strongman niet zo

Powerlifting is een uitstekende basis om mee te beginnen...SQ, BP & DL worden niet voor niets "The Big 3" genoemd.
Vandaar uit kun je nog altijd eens "proeven" aan Strong Man of eventueel gewichtheffen (alhoewel je voor het leren van de juiste techniek wat gewichtheffen betreft niet jong genoeg kunt zijn).
Vergeet ook niet dat StrongMan zoals de legendarische Gerard Du Prie, Siem Wulfse, Cees de Vreugd, Ab Wolders, Berend Veneberg en Peter Baltus allemaal ook zeer succesvol als powerlifters waren! :)

Mijn persoonlijke mening is dan ook...eerst paar jaar powerliften en een goed fundament opbouwen...en dan verder kijken. Tegenwoordig heb je jongens die gaan meteen SM onderdelen trainen terwijl ze nauwelijks basisoefeningen hebben gedaan en dat is een tendens die ik toch wel betreur.

Powerlifting is een uitstekende basis om mee te beginnen...SQ, BP & DL worden niet voor niets "The Big 3" genoemd.
Vandaar uit kun je nog altijd eens "proeven" aan Strong Man of eventueel gewichtheffen (alhoewel je voor het leren van de juiste techniek wat gewichtheffen betreft niet jong genoeg kunt zijn).
Vergeet ook niet dat StrongMan zoals de legendarische Gerard Du Prie, Siem Wulfse, Cees de Vreugd, Ab Wolders, Berend Veneberg en Peter Baltus allemaal ook zeer succesvol als powerlifters waren! :)

Mijn persoonlijke mening is dan ook...eerst paar jaar powerliften en een goed fundament opbouwen...en dan verder kijken. Tegenwoordig heb je jongens die gaan meteen SM onderdelen trainen terwijl ze nauwelijks basisoefeningen hebben gedaan en dat is een tendens die ik toch wel betreur.

ja idd gewichthef techniek was vanaf 12 al geleerd las ik? maar ik vind powerlifting (vooral bankdrukken :p) nu gewoon heel leuk en dat blijf ik doen :D

• #5.630
ja idd gewichthef techniek was vanaf 12 al geleerd las ik? maar ik vind powerlifting (vooral bankdrukken :p) nu gewoon heel leuk en dat blijf ik doen :D

:thumbs: Die instelling volhouden!

Wat het artikel over flexibiliteit betreft...het verklaard meteen waarom zoveel mensen last van hun schouders krijgen bij het doen van front/neckpresses...ze zijn gewoonweg niet flexibel genoeg om deze oefening uit te voeren zoals die hoord en plaatsen hun armen eigenlijk verkeerd. (Armen horen immers langs de oren bij de overheadpress!).
Leon Smeets viel het al op dat als ik een overheadpress doe, dat dat eigenlijk meer een soort staand schuin bankdrukken is door een gebrek aan flexibiliteit...het lukt mij niet (meer) om mijn armen recht omhoog te laten wijzen...wat nog lukt is een soort veredelde hitlergroet (sorry voor de uitdrukking), maar het laat zien hoe stijf ik ben :o

:thumbs: Die instelling volhouden!

Wat het artikel over flexibiliteit betreft...het verklaard meteen waarom zoveel mensen last van hun schouders krijgen bij het doen van front/neckpresses...ze zijn gewoonweg niet flexibel genoeg om deze oefening uit te voeren zoals die hoord en plaatsen hun armen eigenlijk verkeerd. (Armen horen immers langs de oren bij de overheadpress!).
Leon Smeets viel het al op dat als ik een overheadpress doe, dat dat eigenlijk meer een soort staand schuin bankdrukken is door een gebrek aan flexibiliteit...het lukt mij niet (meer) om mijn armen recht omhoog te laten wijzen...wat nog lukt is een soort veredelde hitlergroet (sorry voor de uitdrukking), maar het laat zien hoe stijf ik ben :o

ik ga eens kijken naar mijn overheadpress maar volgens mij doe ik hem wel recht naar boven eens filmen vrijdag :D

Wat een onzin kraamt Sigi daar uit... :rolleyes:
Iedereen die ook maar een voet in een fitnessruimte zet doet bankdrukken, zou het dan niet juist leuker zijn om op tv de sterke mannen dat te zien doen ipv allerlei oefeningen waar ze veel minder "gevoel" bij hebben.
En ik vind de sterkste mannen trouwens steeds minder dik.
Velen hebben een fysiek waar de dames wel "iets mee kunnen" denk ik.
Zeker als ze zien hoeveel die gasten kunnen bankdrukken! :D
Iets wat veel van die dames zelf ook doen tijdens de fitness. ;)
Nee nee Sigi, je was zo goed op weg, en nu dit..? :jk:

Na die flexibiliteits testen te hebben gezien, weet ik waar ik eigenlijk ook nog wat "werk" heb... :o
Tijdens mijn diensttijd bij de Marechaussee was ik nog enorm soepel en lenig, maar er is door de jaren iets gigantisch fout gegaan geloof ik...
Ik ben nu zo lenig als Ötzi

Iedereen die ook maar een voet in een fitnessruimte zet doet bankdrukken, zou het dan niet juist leuker zijn om op tv de sterke mannen dat te zien doen ipv allerlei oefeningen waar ze veel minder "gevoel" bij hebben.

Goede punten, Hummer ... want het klopt inderdaad dat bijna niemand in de fitnessruimte meer de OHP doet; alleen 'insiders' weten hoe zwaar dat is. :D

Alleen weet ik niet hoe dat geimplementeerd moet worden in SM-wedstrijden: voor reps of voor max, met een strenge 3-koppige jury net als met powerliften bijvoorbeeld, etc.

Dat van die dikke mannen was natuurlijk maar een grapje! ;)

Over "dikke" mannen maak je geen grapjes! :mad:
:jk:

Nee joh, ik heb het er al eens eerder over gehad.
Bankdrukken met beperkte regels.
Hoe noemde ik het ook alweer Huggy..?
"No Rulez RAW Bench Pressing" ofzo..? :D

De regels:
1 Voeten op de vloer.
2 Schouders op de bank.
3 Borst raken.
4 Armen gestrekt.
5 Niet zeuren.

En of dat spectakel zou opleveren! ;)

Na die flexibiliteits testen te hebben gezien, weet ik waar ik eigenlijk ook nog wat "werk" heb... :o
Tijdens mijn diensttijd bij de Marechaussee was ik nog enorm soepel en lenig, maar er is door de jaren iets gigantisch fout gegaan geloof ik...
Ik ben nu zo lenig als Ötzi

Bedoel je ongeveer zo:p
derek-poundstone-010.jpg

Bijvoorbeeld. ;)

dus conclusie, je hoeft niet veel vet op je lijf te hebben zoals er vaker wordt beweerd om mega sterk te zijn toch?

hier nog een;
MariuszPudzianowski.jpg

Het hoeft niet, maar het is maar voor een paar weggelegt. Ik hoor niet bij die mensen jammer genoeg

Terug
Naar boven