AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.702
Die dikke bank, en dan die hammer curls met 12 kilo! :roflol:
Prachtig Hugz. :thumb:

Tja, moest het effies proberen, en ik schrijf gewoon eerlijk hoe het was :o...ik ondervond er alleen maar last van...ik heb dat vaker, probeer ik eens iets uit met 5 of 10kg dumbbell of lege halter, en als het niet goed aanvoelt, gooi ik het meteen overboord.
Jules lacht dan altijd...vaak heb ik het al na één set gezien, soms al na één rep :eek:...bepaalde bewegingen ervaar ik gewoon niet als prettig, en trainen moet vooral leuk blijven...daarom doe ik alleen wat ik leuk vindt, basta :p ;)

---------- Toegevoegd om 21:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:56 ----------

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Niet overdrijven hé Frans, volgens mij was ik al gesloopt door die 10 reps met 200kg op de legpress van jou ;)

• #5.704
"Klontjes"

"Klontjes"

Zonder te willen overdrijven mag ik stellen dat ik inmiddels al menig krachtsport gerelateerd artikel gelezen. En dan heb je van die momenten dat je – omdat je vaak raakt bedolven onder de informatie – “door de bomen het bos niet meer ziet”. Op andere momenten is echter alles zo “klaar als een klontje”…en over die “klontjes” wil ik effies uitweiden… Ik analyseer en evalueer nu eenmaal graag en in mijn eigen log mag en kan dat ;). Daarnaast heeft krachtsport sinds mijn tienerjaren de belangstelling en heb ik inmiddels ook (met kwakkelperioden ertussen) ruim 20 jaar trainingservaring.

We hebben het altijd over training.
Maar wat betekend nu eigenlijk training? “Training is het regelmatig en systematisch toedienen van, in omvang en intensiteit toenemende, belastingprikkels met de bedoeling het prestatievermogen te laten stijgen”

“Onvoldoende kennis van training(sleer) leidt helaas tot een trainingspraktijk waarbij doelstellingen en trainingsmethoden niet op elkaar aansluiten. Met als resultaat dat de beoogde doelstelling meestal niet wordt bereikt omdat er geen effectieve en efficiënte trainingsmethoden worden gehanteerd”.

Trainingsdoel & Behoeftenanalyse :thumbs:
Het doel van de meeste mensen die in dit deel van het forum loggen is meer spierkracht.
Meer spierkracht is echter een heel ruim begrip, daarom beperk ik het wat.
Als je een krachttrainingsschema gaat opstellen begint dat altijd met het vaststellen van een duidelijk trainingsdoel en een daaraan gekoppelde behoefteanalyse.
Op basis van deze behoeftenanalyse gaan we de volgende trainingsvariabelen bepalen:
1) Keuze (welke oefeningen en het aantal) en de volgorde van de oefeningen.
2) Het volume (aantal sets en reps en natuurlijk niet te vergeten de pauzes tussen de sets).
3) Intensiteit (gewicht) & Frequentie (het aantal keren dat je traind).

Globaal gezien is er sprake van vier basis bewegingspatronen in het lichaam, gebaseerd op de beweging van de volgende gewrichten: schouder, heup en knie.
1) Push – duwbeweging vanuit het schoudergewricht (Bench Press en Overhead Press).
2) Pull – trekbeweging vanuit het schoudergewricht (Rows en Pull Downs).
3) Hip – beweging gedomineerd vanuit het heupgewricht (Deadlift).
4) Knee - beweging gedomineerd vanuit het kniegewricht (Squat).

Aan de hand van deze indeling volgt de verdeling van oefeningen in een krachtsportschema.
Je hebt z.g. “Multi joint exercises” & “single joint exercises” (joint heeft hier niets met drugs te maken :joint:). De Multi’s zijn de bewegingen waarbij meerdere gewrichten zijn betrokken ofwel de compound-, basis-, samengestelde- en kernoefeningen genoemd.
De Single’s zijn de bewegingen waar we een individuele spiergroep isoleren, zonder daarbij andere spieren beduidend te belasten. Ook wel bekend als de isolatieoefeningen.
Aan de hand van wederom deze indeling krijg je dan een verdeling van Basic & Assistance.
De Basic oefeningen vormen zoals het woord al zegt, de basis van een krachtsportschema en zijn de oefeningen waarbij meerdere gewrichten èn spiergroepen moeten samenwerken.
De Assistance oefeningen worden meestal aan een schema toegevoegd om het volume van een training te vergroten en wanneer er specifieke aandacht voor bepaalde bewegingen of spiergroepen noodzakelijk is.

Tot zover de theorie…nu de praktijk!

Doel van Huggybear:
Sterker worden in het bankdrukken! :orly:

Behoeftenanalyse:
Spiergroepen sterker maken die nauw betrokken zijn bij het bankdrukken.
Pectoralis, Deltoideus, Triceps Brachii & Latissimus Dorsi.

Uitstekende oefeningen voor de borstspieren zijn uiteraard het bankdrukken in al zijn varianten: Full Rom Flat Bench Press, Incline, Decline, Partials zoals b.v. Board Press & Lock Outs, Floor Press en Dumbbell Bench Press).

Wat triceps betreft doen de volgende oefeningen het meestal wel goed: Close Grip Bench Press, Triceps Extensions (French Presses / Skull Crushers), JM Presses, Dips en eventueel Push Downs.

Wat betreft de schouders dien je te denken aan Shoulder Presses in al zijn varianten (overhead-, military-, neck- en dumbbellpress) en Front Raises (met een barbell, dumbbell of een plate).

Dan Last but not least: De rug…in het kader van het behouden van gezonde spieren en gewrichten is het trainen van tegengestelde spiergroepen (bekend als agonisten en en antagonisten) heel belangrijk. Dé tegengestelde oefening van Bench Press is zonder twijfel Row, Row en nog eens Row (in al zijn varianten). Denk hierbij aan: Barbell Row, Pendlay Row, T-Bar Row, Chest of Head Supported Row, Bench Pull, Cable Row en Dumbbell Row. Daarnaast zijn zeker ook Pull Ups / Chin Ups en Pull Downs nuttig.

Huggy’s keuze van de oefeningen: :wl:
Push: (Full ROM) Flat Bench Press, Close Grip Bench Press, Board Press & Shoulder Press.
Pull: (Supported) Rows & Pull Downs.
Stuk voor stuk allen Basic oefeningen, waarbij meerdere spiergroepen moeten samenwerken. De rest beschouw ik als pure energie- en tijdverspilling,
(Alhoewel er altijd uitzonderingen zijn die de regel bij mij bevestigen ;)).

Voordat ik verder ga, eerst nog dit:
De krachtsport coach Charles Poliquin geeft hierover in zijn boek “The Poliquin Principles” de volgende richtlijnen:
1-3 oefeningen per spiergroep.
1-5 reps per set.
5-12 sets per spiergroep.
3-5 minuten pauze tussen de sets.

Volgorde van de oefeningen:
Altijd eerst borst, vervolgens triceps/schouders en tenslotte rug.

Aantal sets en reps & duur pauze:
(Werk) Sets: 3-5 per oefening, Reps: 3-5 voor de push- en 8-12 voor de pulloefeningen.
Pauze tussen de sets: 3-5 minuten, pauze tussen de trainingsdagen: 48-72 uur.

Intensiteit & Frequentie:
Een Heavy Bench Press Day (low volume, high intensity) en een “Light” Bench Press Day (moderate volume, moderate intensity). Zware met lichtere trainingen worden dus afgewisseld. Als het gewicht “zwaar” is, gaat het aantal sets en reps omlaag, is het gewicht “licht” gaat het aantal sets en reps omhoog. De rust die tussen de trainingsdagen wordt aangehouden is minimaal 48 en maximaal 72 uur om optimaal te herstellen, ik train dus mijn “upperbody” tweemaal per week. Hierbij probeer ik een voor mij optimale Balans tussen Belasting en Belastbaarheid (de 3 B's)aan te houden.

Dit voorbeeld van een doel en behoeftenanalyse is op MIJN persoonlijke voorkeuren afgestemd (gebasseerd op het individualiteitsprincipe) en in de loop der tijd heb ik zo een trainingsmethode ontwikkeld die voor MIJ efficiënt en effectief is, gebasseerd op het “KISS” principe: "Keep it Short & Simpel” met het zg. “Principle of Specifity” in gedachten.

Bronnen: “Aanwijzingen voor het opstellen van een krachttrainingsschema” van Robbert Wolters(op dit forum bekend onder de nickname “Myo”).

Laatst bewerkt:
So be it. ;)

• #5.706
"Knijpen"

Vandaag weer begonnen met eens specifiek wat te doen aan mijn gripkracht.
Heb al een hele tijd 3 Captains of Crush Handgrippers in huis (1-1,5-2), maar doe er eigenlijk nooit wat mee :o

Mja...in het kader van schaadt het niet, baadt het niet en hard knijpen in een halter bij het bankdrukken helpt maar aan de slag gegaan.

3x10 x COC nr1. L+R
3x5 x COC nr1.5 L+R
1x1 x COC nr2. L+R...de 2 gaat met moeite dicht...ongeloofelijk dat er gasten zijn die de nr 4 dicht kunnen knijpen :eek:
Als zo'n gast je de hand schudt, breekt hij je zowat ieder botje wat je in je hand hebt, als hij niet "gedoseerd" schudt.

Behalve hard knijpen met je handen, alsof je de halter wilt overbreken, helpt het ook om hard met je billen te knijpen...èn je schouderbladen samen te knijpen, helpt allemaal om op spanning te liggen en verkort weer de ROM, en iedere cm is er één, toch? Benchpress is a game of inches ;)

3x10xnr1 :eek: das wel sterk vind ik en de rest natuurlijk ook :D

• #5.708
3x10xnr1 :eek: das wel sterk vind ik en de rest natuurlijk ook :D

Thnx, maar eigenlijk valt dat wel mee hoor...voor iemand die de nr. 4 kan dichtknijpen stelt het niets voor ;)...de 1 gaat wel goed, de 1.5 is ook geen probleem, maar vind de overgang van 1.5 naar 2.0 wel vrij pittig.

Voor de nr. 1 heb je overigens zo'n 65kg knijpkracht nodig, voor de 1.5 zo'n 75kg en de 2.0 zo'n 90kg. Er is dus een grotere sprong tussen 1.5-2.0 dan van 1.0 naar 1.5.
De numero 2.5 is goed voor zo'n 107.5 kg, de 3 (elite territorium) vervolgens voor 127.5kg, de 3.5 dan 147.5 kgen de nr 4 liefst 165 kg (vergelijkbaar met knijpen in een baksteen ;)), er zijn wereldwijd slechts enkelingen in geslaagd deze dicht te krijgen en vanaf de nr 3 mag je je laten certificeren.

Voor "beginners" heb je ook nog de Sport (27,5kg) en de Trainer (45kg).

Meer info?

http://www.ironmind.com/ironmind/opencms/Main/captainsofcrush.html

Er is ook een topic over gripkracht op het forum voor de geïnteresseerden.

ik kan net 1 keer de nr1 dicht knijpen :p ja de nummer 4 zijn maar 5 mensen geloof ik die die dichtknijpen

Laatst bewerkt:
  • #5.710
ik kan net 1 keer de nr1 dicht knijpen :p ja de nummer 4 zijn maar 5 mensen geloof ik die die dichtknijpen

Met de nr 1 dichtknijpen is niets mis hoor :thumbs:, ik ken genoeg mensen die dat niet lukt (ik heb toen ik de grippers kreeg, ze eens meegenomen naar het werk, en er waren slechts weinigen die dus die nr. 1 dicht kregen!) Ik zou het wel leuk vinden als ooit de nr. 3 zou lukken, maar ik train daar niet regelmatig en serieus genoeg voor, en daar ligt ook niet mijn doelstelling ;) De nr.4 lijkt me onbereikbaar...dat is inderdaad maar een handjevol mensen tot nu toe gelukt.

Je deed te veel sets denk ik Hug.
Ik lees steeds vaker dat mensen maar enkele setjes van 10 herh maken.
Ik krijg daar wel eens e-mails over. ;)
Maar de Nr.2 is al een flink zware gripper vind ik... :o
Met die betonnen klauwen van jou, zal het na wat training geen probleem zijn die Nr.2 een keer of tien dicht te knijpen.
Succes! :thumb:

• #5.712
Nog wat info over grippers (www.sportfood.nl)

Aantal reps en setjes en hoe vaak moet je trainen?
De basis filosofie is om 1 -2 opwarmsetjes te doen. Daarna 2-3 setjes van 5 reps of minder, maximaal 3x per week. Wat je niet moet doen zijn oneindig veel setjes en reps maken met een gripper die veel te licht voor je is. Zo word je NIET sterker!

Wanneer ga je een niveau omhoog?
Over het algemeen raden we aan om een niveau omhoog te gaan als je 10-12 volledige reps achterelkaar kunt maken, maar uiteraard zit hier rek in.

Wat doe je als je vast komt te zitten op een bepaald niveau?
Verandering van trainingsmethodiek is dan het antwoord. Varieer in sets, reps en het aantal trainingsdagen per week. Je kunt ook je trainingsvorm veranderen, bijv. door de gripper ondersteboven proberen dicht te knijpen. (dus met de veer naar onderen gericht i.p.v. naar boven)
Sommige mensen hebben ook de neiging om te overtrainen met de grippers. Soms kan een weekje rust wonderen doen!

Wanneer kun je het beste trainen?
We raden aan om de grip training te doen na je gewone krachttraining of op rustdagen Ook al hoef je niet naar de sportschool om deze training te doen, raden we je wel aan om deze trainingen echt serieus te nemen. Dus met een goede warming-up en geconcentreerd en niet terwijl je aan het autorijden of tv aan het kijken bent.

---------- Toegevoegd om 22:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:45 ----------

Je deed te veel sets denk ik Hug.
Ik lees steeds vaker dat mensen maar enkele setjes van 10 herh maken.
Ik krijg daar wel eens e-mails over. ;)
Maar de Nr.2 is al een flink zware gripper vind ik... :o
Met die betonnen klauwen van jou, zal het na wat training geen probleem zijn die Nr.2 een keer of tien dicht te knijpen.
Succes! :thumb:

Dat is toevallig, ik had net mijn bericht geplaatst over trainingsmethoden, ik had het eens opgezocht...inderdaad moet niet volume, maar intensiteit voorop staan...want van veel reps maken wordt je niet echt sterker...low volume/high intensity, bekend verhaal, toch? ;)

Mocht je interesse hebben Rene, heb ik hier de 3 en 4 ook nog liggen voor als je die aandurft;)
Ik dacht eerst dat de nr 4 stuk was aangezien er niet al teveel beweging in zat haha.

• #5.714
Mocht je interesse hebben Rene, heb ik hier de 3 en 4 ook nog liggen voor als je die aandurft;)
Ik dacht eerst dat de nr 4 stuk was aangezien er niet al teveel beweging in zat haha.

Hahaha, die nummer 4 lijkt me echt niet te doen...wellicht als ik er eens op ga staan dat ik er dan beweging in zou krijgen :D
Ik vrees dat de nr. 3 nu ook nog beduidend te zwaar zal zijn...eerst maar eens 10 reps met de 2, dan pas weer een stapje zwaarder lijkt me, toch? ;)

• #5.715
Ik kreeg net een nieuwsbrief van Powersupplements.

Uit een onderzoek is gebleken dat enkele eiwitpoeders van bekende Amerikaanse merken verontreinigd zijn met te hoge concentraties zware metalen! Het gaat om arseen, kwik, lood en cadmium.

Power Supplements laat al jarenlang tests doen op supplementen waarvan bekend is dat ze mogelijk verontreinigingen bevatten, zoals visolie. Nu gebleken is dat ook eiwitpoeders mogelijk een risico vormen, hebben ze direct twee potten eiwit naar een onafhankelijk Nederlands laboratorium gestuurd. Deze week kregen ze de uitslagen binnen en deze zijn heel goed.

In de vanille-eiwit kon het laboratorium geen enkel zwaar metaal vinden. Alle waarden liggen onder de grens die de laboratoriumapparatuur kan detecteren. Dit is de zogenaamde detectielimiet. Bij het resultaat wordt dan het '<' teken gebruikt.

Ik gebruik dagelijk wheiproteïne en was onaangenaam verrast door het bericht dat er mogelijk hoge concentraties zware metalen in zouden kunnen zitten. Prima initiatief van Powersupplements om meteen het zekere voor het onzekere te nemen! :thumbs:
Kosten wheiproteïne? €46,90 voor 2,5kg (kwantumkorting vanaf 2 stuks).

Ook stond er in de nieuwsbrief dat de inhoud van een pot Creatine (van Creapure) voortaan 20% extra creatine bevat (van 500 gram naar 600 gram) en dat voor dezelfde prijs! (1 pot 17,50 en 2 potten vanaf 15,50).

Nee, ik word niet gesponsord door Powersupplements ;), maar vind dat ze een uistekende kwaliteit/prijsverhouding hebben :)

www.powersupplements.nl

Rene, hoe heb jou nou het "breaking News" van die firma kunnen missen met diezelfde info op dit forum?:(

• #5.717
Rene, hoe heb jou nou het "breaking News" van die firma kunnen missen met diezelfde info op dit forum?:(

Heb ik overzien, sorry :o
Maar het is vrijwel onmogelijk om alles op het forum te lezen, er staat zoveel informatie...ik red het nauwelijks om alle abbo's waarop ik geabonneerd ben te volgen...een dag heeft maar 24 uur, hé ;)

want van veel reps maken wordt je niet echt sterker...low volume/high intensity, bekend verhaal, toch? ;)
Ik lees wel eens van mensen die 3x/week 2x10 reps doen als werksetjes, en daar goed resultaat mee hebben.
Als ik het al eens doe, doe ik meestal ook setjes van 5, maar niet met de Nr.2 ... dat gaat meestal niet meer zo makkelijk... :o
Ik heb alle COC's t/m de Nr.2 dus "opwarmen" is geen probleem. ;)

• #5.719
NL doet het goed op het WEC 2010!!! (1e plek Nations Wilks points bij de Dames!)

150px-Gouden_medaille.svg.png
Ielja Strik 1e in de -90 met SQ 260 - BP 175 - DL 217,5 = Tot: 652,5kg

150px-Gouden_medaille.svg.png
Pardeep Kailey 1e in de -82,5kg met SQ 250 - BP 175 - DL 255 = Tot: 680kg

150px-Zilveren_medaille.svg.png
Judith Meerding 2e in de -67,5 met SQ 147,5 - BP 90 - DL 162,5 = Tot: 400kg.

150px-Bronzen_medaille.svg.png
Sandra Wildeman 3e in de -60kg met SQ 130 - BP 80 - DL 145 = Tot: 355kg

Floris van Melis 4e in de -100kg met SQ 300 - BP 222,5 - DL 270 = Tot: 792,5kg

Pieter van de Vijfeijke 6e in de -90kg met SQ 225 - BP 167,5 - DL 240 = Tot: 632,5kg

Sven Den Houting 6e in de -100 met SQ 250 - BP 172,5 - DL 240 = Tot: 662,5kg

Laatst bewerkt:
Fantastisch resultaat!

Terug
Naar boven