XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

Whahah die Huggy.

Nu weet heel Dbb je pincode :hahaha:

• Topic Starter Topic Starter
Naar aanleiding van het filmpje "How to bench by Dave Tate" op dit forum geplaatst door "Jesaja", heb ik een reactie geplaatst, die ik ook naar mijn eigen log heb gekopieerd.

Een mooi filmpje...zelf heb ik nogal problemen met "archen", (krijg dan toch wel last van kramp) daarbij moeten op wedstrijden die onder auspiciën van de IPF staan, gedurende het benchen, hoofd en billen in contact met de bank blijven èn de voetzolen plat op de grond.

Archen verkort inderdaad aanzienlijk de afstand bij het benchen, onderstaande foto laat dit duidelijk zien, waarbij ik overigens van mening ben dat deze manier van archen helemaal van de pot gerukt is ;)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Op de onderstaande foto is een duidelijk voorbeeld van archen te zien hoe het wel moet/kan:
bench-arch2.jpg

De meeste mensen zijn van nature echter niet zo flexibel en dan krijg je al snel dit:

badbench.jpg

Het is duidelijk te zien dat de billen los komen van de bank, wat niet alleen afkeur is op een wedstrijd, maar ook ook de kans op rugblessure's aanzienlijk vergroot...toch zie je veel mensen (bij zwaardere gewichten) zo bankdrukken.

Als je van nature niet echt flexibel bent, zijn daar wel bepaalde oefeningen voor...door b.v. een rol PVC onder je rug te leggen, en geleidelijk aan een steeds grotere rol te nemen.

bench-arch1.jpg

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om de afstand te verkleinen (en die ook minder belastend zijn voor je rug, hetgeen archen toch wel is!).
O.a. 1) de halter op de hoogste punt van je lichaam neer laten komen (als je ligt, de onderkant borst) 2) zo breed mogelijk (als toegestaan) vastpakken (wijsvingers op de merklijnen te plaatsen) en 3) je schouderbladen goed samen te knijpen waardoor je als het ware op een soort airbag komt te liggen.

Een ideale oefening voor het opbouwen van een sterkere en dikkere rug voor bench pressers is de barbell row...en daarbij bedoel ik niet die waarbij je vrij recht op staat...ik bedoel de pendlay row. Hierbij sta je vrijwel paralel aan de grond, vervolgens pak je de halter vast met dezelfde breedte waarbij je de halter vastpakt met bankdrukken en trekt hem van de grond naar de plek waar de halter ook komt bij het bankdrukken. De (onderkant) borst word aangetikt, de halter gaat terug naar de begin positie waarbij je hem op de grond legt voordat je hem weer naar je toe trekt.

Kijk.. Duidelijk stuk!

Dank voor de info hugs!:D

Ik zet altid een gematigde arch voor het bankdrukken.
En als ik dan m'n laatste rep doe komt meestal m'n kont net even los van de bank voor wat extra drive zodat ik de rep net mooi "positief falend" kan afmaken.
Gewoon een manier van een "alleentrainer" :thumb:
Eigenlijk nooit last van m'n rug gehad hierdoor, voor zo ver ik weet...
Tegenwoordig druk ik ook de schouderbladen behoorlijk tegen elkaar aan als ik lig, maar heb niet erg het idee/gevoel dat dit iets uitmaakt voor het gewicht dat je kan drukken.

Ik arch sinds kort ook.. ben veel met m'n techniek bezig geweest laatste weken!

Schouderbladen naar elkaar toe trekken, kleine arch maken, goed schrap zetten met de benen, en dan met m'n benen m'n schouderbladen echt in de bench te boren.. Keihard knijpen in de stang, net onder m'n tepels laten komen, ellebogen een beetje naar binnen..

Heeft me veel opgeleverd!:D

Ik zet altid een gematigde arch voor het bankdrukken.
En als ik dan m'n laatste rep doe komt meestal m'n kont net even los van de bank voor wat extra drive zodat ik de rep net mooi "positief falend" kan afmaken.
Gewoon een manier van een "alleentrainer" :thumb:
Eigenlijk nooit last van m'n rug gehad hierdoor, voor zo ver ik weet...
Tegenwoordig druk ik ook de schouderbladen behoorlijk tegen elkaar aan als ik lig, maar heb niet erg het idee/gevoel dat dit iets uitmaakt voor het gewicht dat je kan drukken.

Ik let er op dat ik tijdens een training niet met mijn kont los komt, om de simpele reden, dat zoiets op een wedstrijd afkeur is, en bij 3 scheidsrechters die je in de gaten houden, is er geheid altijd wel eentje bij die dat ziet. Dat je hierbij nog nooit last van je rug hebt gehad, wil niet zeggen dat het geen kwaad kan.
Drs. Tom Bruinen beschrijft dit o.a. in: "Effecten van variaties in het bankdrukken" Er wordt in dit artikel beschreven dat schouder- rug- en nekblessure's de meest voorkomende blessure's bij bankdrukkers zijn. Rugblessure's ontstaan doordat de heupen los komen van de bank, aldus Drs. Bruinen. Het hele artikel is te lezen in het vakblad Krachttraining (Vakblad voor krachtsportes, krachttrainers en fitnessprofessionals) Nummer 5 maart 2004 (te downloaden via www.knkf.nl)

Het samenknijpen van je schouderbladen heeft twee duidelijke redenen...je komt ten eerste hoger te liggen wat de afstand aanzienlijk verkort.
De tweede reden is wellicht nog belangrijker...als je zwaar wilt drukken heb je een stevige basis nodig, waartegen je je als het ware kunt afzetten. Doordat je met de schouders naast / buiten de bank ligt, kun je dit niet optimaal doen. Je kunt de bank niet breder maken, maar je kunt je zelf wel compacter maken, door dus je schouderbladen stevig samen te knijpen en met je schouders dus volledig op de bank te liggen, waardoor je een veel stevigere en stabielere basis creeërd.
Helaas beheers ik deze techniek ook niet optimaal :o en kan ik er dus ook niet 100% voordeel uithalen.

Ik let er op dat ik tijdens een training niet met mijn kont los komt, om de simpele reden, dat zoiets op een wedstrijd afkeur is, en bij 3 scheidsrechters die je in de gaten houden, is er geheid altijd wel eentje bij die dat ziet. Dat je hierbij nog nooit last van je rug hebt gehad, wil niet zeggen dat het geen kwaad kan.
Drs. Tom Bruinen beschrijft dit o.a. in: "Effecten van variaties in het bankdrukken" Er wordt in dit artikel beschreven dat schouder- rug- en nekblessure's de meest voorkomende blessure's bij bankdrukkers zijn. Rugblessure's ontstaan doordat de heupen los komen van de bank, aldus Drs. Bruinen. Het hele artikel is te lezen in het vakblad Krachttraining (Vakblad voor krachtsportes, krachttrainers en fitnessprofessionals) Nummer 5 maart 2004 (te downloaden via www.knkf.nl)

Het samenknijpen van je schouderbladen heeft twee duidelijke redenen...je komt ten eerste hoger te liggen wat de afstand aanzienlijk verkort.
De tweede reden is wellicht nog belangrijker...als je zwaar wilt drukken heb je een stevige basis nodig, waartegen je je als het ware kunt afzetten. Doordat je met de schouders naast / buiten de bank ligt, kun je dit niet optimaal doen. Je kunt de bank niet breder maken, maar je kunt je zelf wel compacter maken, door dus je schouderbladen stevig samen te knijpen en met je schouders dus volledig op de bank te liggen, waardoor je een veel stevigere en stabielere basis creeërd.
Helaas beheers ik deze techniek ook niet optimaal :o en kan ik er dus ook niet 100% voordeel uithalen.
Een derde, nog belangrijkere reden! Het plaatst de schouders in een minder blessuregevoelige positie.

Een derde, nog belangrijkere reden! Het plaatst de schouders in een minder blessuregevoelige positie.

Uiteraard dient het voorkomen van blessure's de hoogste prioriteit te hebben! Alhoewel ik op een NK al eens iemand het volgende heb horen zeggen: "Het maakt me niet uit of ik mijn schouders helemaal stuk druk, als ik maar win, vandaag!" :rolleyes:

Uiteraard dient het voorkomen van blessure's de hoogste prioriteit te hebben! Alhoewel ik op een NK al eens iemand het volgende heb horen zeggen: "Het maakt me niet uit of ik mijn schouders helemaal stuk druk, als ik maar win, vandaag!" :rolleyes:
Was Dave Tate of zo die zei: "better able to benchtoday and tomorrow, than just bench today" of zo.

Ik arch sinds kort ook.. ben veel met m'n techniek bezig geweest laatste weken!

Schouderbladen naar elkaar toe trekken, kleine arch maken, goed schrap zetten met de benen, en dan met m'n benen m'n schouderbladen echt in de bench te boren.. Keihard knijpen in de stang, net onder m'n tepels laten komen, ellebogen een beetje naar binnen..

Heeft me veel opgeleverd!:D

Dat is fijn om te horen Marrkos!:thumbs:
Als je begint met trainen, maak je meestal ook vorderingen zonder echt aandacht aan techniek te besteden.
Als op een bepaald ogenblik echter de "wet van de verminderde spiergroei" zijn intrede doet (naarmate je getrainder raakt, maak je minder progressie)...kun je door het perfectioneren van je techniek alsnog progressie boeken. Meestal is het echter moelijk om bepaalde dingen af te leren / aan te leren, en verval je vaker in oude gewoontes (zoals ondertekende :o)

Het vervelende bij BD is dat je niet zelf ziet wat je doet...ik heb nog geen sportschool gezien waar spiegels in de plafonds hangen ;) zodat je kunt zien wat je doet, als je op je rug ligt.
Ik denk wel dat als je met serieuze gewichten doet trainen het belangrijk is dat je een spotter bij je hebt met wie je duidelijke afspraken maakt.
Ik wil absoluut niet dat iemand meetrekt als ik duw...wat heb ik eraan als ik een nieuw PR duw, als de spotter harder heeft moeten werken als ik?
Een spotter tilt eventueel het gewicht mee uit de haltersteunen en grijpt in op het moment dat het mis gaat! Tevens dient hij kritisch op je techniek te letten!

Training vrijdag 22 mei 2009 (Haeflandsport)

Bench press: 20x20, 2x10x70, 5x100, 5x130 en 5x5x150kg (!), wat weer een nieuw volume pr is, waar ik uiteraard erg blij mee ben.:banana:
Bij vorige trainingen had ik altijd nog wel iets over, maar vandaag heb ik alles moeten geven. Ik verwacht niet dat ik nu nog flink vooruit zal gaan, want eens hoort de pret natuurlijk op. Het streven is uiteindelijk om op 5x5x160kg uit te komen...mja...binnen welke termijn daar kan ik geen zinnig antwoord op geven...mja...we hebben een doel voor ogen, toch?

Shoulder press (machine & zittend): 10x50, 10x70 en 4x8x100kg

Pendlay row (wide grip): 6x10x60kg (dat is niet veel, maar wel 10kg meer dan de vorige training :p)

Ik merk overigens dat des te minder oefeningen ik doe, des te meer de progressie is...me echt beperken tot het wezenlijke...less is more...
Als ik een heel arsenaal aan borst, triceps, schouders en rugoefeningen afwerk ga ik er echt niet op vooruit. Ik doe nu dus alleen maar de drie boven vermeldde oefeningen...niets extra...geen close grip -, geen floor- geen boardpressen...nothing at all...en train slechts 2 x per week...3 x per week trainen werkt bij mij alleen maar symptomen van overtraining in de hand, en totaal geen progressie. Ik heb het idee dat ik wel op de goede weg zit! Ideaal voor een lazy bear, toch? ;)

Dat is fijn om te horen Marrkos!:thumbs:
Als je begint met trainen, maak je meestal ook vorderingen zonder echt aandacht aan techniek te besteden.
Als op een bepaald ogenblik echter de "wet van de verminderde spiergroei" zijn intrede doet (naarmate je getrainder raakt, maak je minder progressie)...kun je door het perfectioneren van je techniek alsnog progressie boeken. Meestal is het echter moelijk om bepaalde dingen af te leren / aan te leren, en verval je vaker in oude gewoontes (zoals ondertekende :o)

Het vervelende bij BD is dat je niet zelf ziet wat je doet...ik heb nog geen sportschool gezien waar spiegels in de plafonds hangen ;) zodat je kunt zien wat je doet, als je op je rug ligt.
Ik denk wel dat als je met serieuze gewichten doet trainen het belangrijk is dat je een spotter bij je hebt met wie je duidelijke afspraken maakt.
Ik wil absoluut niet dat iemand meetrekt als ik duw...wat heb ik eraan als ik een nieuw PR duw, als de spotter harder heeft moeten werken als ik?
Een spotter tilt eventueel het gewicht mee uit de haltersteunen en grijpt in op het moment dat het mis gaat! Tevens dient hij kritisch op je techniek te letten!

Ik train geheel alleen, liefst ook in een geheel lege sportschool, geen gezeik aan me kop, geen rekening met iemand hoeven houden, heerlijk! Nu wordt dit overal afgeraden, maar goed.. ik vind dit heerlijk trainen:)

Ik train toch altijd submaximaal, dus ik heb bijna nooit een spotter nodig.. Als ik er echt eentje nodig heb, dan vraag ik de eigenaar van de sportschool, die weet heel goed hoe hij moet spotten, en hij weet ook hoe hij mij moet spotten..

K heb het liefst dat hij twee meter achter me gaat staan zodat ik hem niet zie.. en pas zodra de stang weer terug begint te zakken tijdens de press mag hij 'm racken voor me..

Als ik de spotter kan zien, of diegene z'n handen d'r al onder heeft, dan mis ik een bepaalde soort drive.. als ik alleen ben, dan weet ik dat die stang op m'n borst komt te liggen als ik 'm niet druk.. en dat motiveert mij enorm om 'm naar boven te grinden!

Training vrijdag 22 mei 2009 (Haeflandsport)

Bench press: 20x20, 2x10x70, 5x100, 5x130 en 5x5x150kg (!),

...less is more...

Heel netjes Hugs!:D

Die PR kan je weer in je broekzak steken!;)

Less=so much more! dat ben ik helemaal met je eens.. Ik wou dat ik dat eerder ontdekt had!

Terug
Naar boven