Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

Ik vraag me af hoe je tot zo een hoge bench kan trainen zonder schouderblessures ? Of heb jij die ook?

• Topic Starter Topic Starter
Je maakt in ieder geval progressie Huggy op de Bench, prima toch? Ik vind het netjes hoor!
Denk wel dat die Row hoger kan, je laat je toch niet stiekum verleiden door het heerlijke zitje he!

En over dat winkelen, ach voor wat hoort wat en als je er eenmaal bent kan je er maar beter het beste van maken! Je zal vast wel wat lekkers naar binnen gestopt hebben voor die puike workout van vandaag:)

Mijn doel is om net zo sterk in het benchen als jou te worden...5x of was het zelfs 6x160kg heb je laatst gedrukt, toch? Respect hoor!

En wat dat winkelen betreft...we zullen het maar houden op "voor wat, hoort wat" ;)

Ik vraag me af hoe je tot zo een hoge bench kan trainen zonder schouderblessures ? Of heb jij die ook?

Met blessure's zal iedereen die langer traind, vroeger of later wel te maken krijgen. En natuurlijk hebben vooral de schouders het zwaar te verduren bij bankdrukken. Aan het einde van het wedstrijdseizoen heb ik meestal niet alleen last van mijn schouders maar ook ellebogen. Een weekje rust doet dan wonderen.

Ik probeer blessure's uiteraard te voorkomen...ik warm b.v. altijd op met een lege halter, zodat de spier kan wennen aan de beweging en belasting die er komen gaat. Ik zie genoeg jongens die beduidend minder dan mij drukken, veel zwaarder beginnen.

Tevens piek ik zelden of nooit...ik train met submaximale gewichten (tot 80 %) en doe veel setjes van 5 reps.
Iedere training tot 1 RM van je max gaan is vragen om blessure's.

Dan last but not least...ik doe altijd rows na het benchen...ik train dus altijd ook de tegengestelde spier, in het kader van agonisten-antagonisten om mijn spieren en gewrichten gezond te houden...als blessure preventie zou je het beste iedere keer dat je doet pressen dus ook kunnen rowen!

Begin het nu ook te merken Huggy, ook al train ik al 24 jaar.
ben de laatste tijd meer blessure gevoelig, helemaal na mijn glijpartijen in de winter en mijn ongeval met tegen Scoooter.

Jij hebt een veel hogere top, jij bankte met die wedstrijd een nieuw pr!
Ik deed afgelopen weken 158x7 en 160x6 inderdaad, mijn laatst gemeten 1rm ligt op 178.5 (raw), deze is van begin dit jaar dus wie weet wat er inmiddels van te maken valt als ik goede dag zou hebben en ook de rest voelt goed.

Maar jezelf vergelijken heeft weinig zin, ik denk en neem aan dat het op een wedstrijd drukken heel anders is qua beleving e.d.

De top die ik heb drukte ik in een bench shirt...raw druk ik ook niet meer dan 180kg...ik merk wel dat je veel beter dan mij bent in het maken van herhalingen...ik verzuur echt snel...ik ben beter in het maken van één max rep...maar om blessure's te voorkomen doe ik dat niet te vaak, en beperk ik me tot het maken van 5-jes.

Je hebt verder volkomen gelijk als je zegt dat je je niet met anderen moet vergelijken...krachtsport is puur individueel...maar het kan wel goed werken als je een gymmaatje hebt die je bij wilt blijven...mag ik je zo beschouwen? ;)

En een wedstrijd is inderdaad dag èn nacht verschil met een gewone training...je hebt te maken met publiek, met tegenstanders, met 3 scheidsrechters en zenuwen die je de baas moet blijven...
Ik zou haast willen zeggen...doe eens mee aan een wedstrijd!

Begin het nu ook te merken Huggy, ook al train ik al 24 jaar.
ben de laatste tijd meer blessure gevoelig, helemaal na mijn glijpartijen in de winter en mijn ongeval met tegen Scoooter.

Tja...nog effies en je mag ook lid worden van de ouwe krasse knarren club van dit forum :p.
Ik heb helaas nog niet de bron der eeuwige jeugd gevonden...als ik hem heb, laat ik het weten ;)
Je moet als je ouder word één ding leren...en dat is prioriteiten stellen...weten wat echt belangrijk voor je is, en daarvoor dan gaan...de rest is energieverspilling! Als je jong bent, wil je en doe je van alles en nog wat...dat gaat nu gewoon niet meer...als je jong bent geldt: no pain, no gain, als je ouder wordt geldt: no brain, no gain!

Glij- en val partijen met tweewielers zijn altijd funest...je bent erg kwetsbaar (er zijn geen airbags, geen gordels, geen ton staal om je heen wat je beschermt) en dus hou je in 99 van de 100 gevallen er wel iets aan over.

Ja doe je goed, ook dat rowen voor onder andere blessure preventie is prima:) Mijn 1rm van 178.5 is eind vorig jaar gemaakt (2008) bedenk ik me nu. Tijd gaat hard! Heb in April ook al 5x155/5x160/2x170 gedrukt.

Ik ben nog niet gewend om echt zware singles te drukken dat is en blijft toch iets heel anders dan reppen.
Jij mag alles:D
Ja ik heb gisteren gezellig gekletst met iemand en ben er wel voor uitgenodigd, voor specifieke bankdruk wedstrijden.
Als ik de 800RAW kan, kom ik een wedstrijd doen.;)

Je zit nu beslist over de 180kg...ik denk dat je minstens wel zo'n 185 raw kunt drukken...ik maak met 80% zo'n 5 à 6 reps... ik weet niet of dat voor jou ook geldt, maar als je met 160kg 6 reps kunt maken en dat circa 80% is dan zit je richting de 190kg met 1 rep!!!

11 oktober 2009 organiseerd de NPB een RAW bankdrukwedstrijd...ik zou zeggen...probeer het gewoon een keer, wie niet waagt, wie niet wint, toch? Niet geschoten is altijd mis!

Training 18 mei 2009 (Haeflandsport).

Bench press: 20x20, 2x8x70, 5x100, 5x130 èn 5x5x147,5kg!!! Wat weer een nieuw pr betekend. Het is slechts 2,5kg maar zoals ik alreeds eerder heb laten weten, ben ik blij met elke kilogram :)

Vervolgens (machine) shoulder press: 10x50, 10x70 en 4x8x100kg.
Overigens een fijne machine waarbij ik de schouders goed kan isoleren, en mijn rug niet belast.
De machine lijkt sterk op de machine die hieronder is afgebeeld.

shoulder_press_machine.jpg

Pendlay row (wide grip): effies verklaren wat ik hiermee precies bedoel...ik buig ver voorover (probeer vrijwel paralel met mijn bovenlichaam aan de vloer te staan) pak de halter vrij breed vast met de wijsvingers op de merklijnen en trek vervolgens de halter naar de onderkant borst (de plek waar ik ook de halter met bench press laat komen). Tik dus mijn borst aan en laat de halter vervolgens tot op de grond zakken en herhaal. 6x10x50kg :o. Jep, ik weet dat dit een laag gewicht is, maar ik wil effies weer wennen aan deze bewegingsvorm, waarbij ik de spieren boven in mijn rug het beste voel.

Ik geef ruiterlijk toe, dat mijn pull exercises totaal niet in verhouding staan met mijn push exercises staan.
De oorzaak hiervoor is vrij simpel...de enige oefening die ik altijd consequent heb gedaan is bench press...en van nature ben ik nu eenmaal niet zo'n trekker, ik duw liever ;).

Sex grapjes in zo'n serieus log... :p

Maar met onderkant borst bedoel je net onder de tepels of onderkant sternum of zelfs onderkant borstkas? Met gewoon bankdrukken kom ik net onder of boven m'n tepels uit. Met smal drukken onderkant sternum/ bovenkant buik, met rows ook daar.

Als je daar ook laat zakken met gewoon banken is dat toch best vrij laag of niet? Is dat met een bepaald doel?

Sex grapjes in zo'n serieus log... :p

Maar met onderkant borst bedoel je net onder de tepels of onderkant sternum of zelfs onderkant borstkas? Met gewoon bankdrukken kom ik net onder of boven m'n tepels uit. Met smal drukken onderkant sternum/ bovenkant buik, met rows ook daar.

Als je daar ook laat zakken met gewoon banken is dat toch best vrij laag of niet? Is dat met een bepaald doel?

Hoi Neonak,

Sorry, ik zal proberen geen woordspelingen meer te gebruiken die voor meerdere interpretaties vatbaar zijn ;)

Met onderkant borst bedoel ik onder mijn tepels (mag ik dat woord wel gebruiken in mijn log? :p) net boven het processus xyphoideius (ofwel zwaardvormig uitsteeksel) kijk maar effies op wikipedia (daar vind je een mooie tekening daarvan). (De halter moet overigens ten alle tijde het borstbeen raken...anders is het afkeur op een wedstrijd). De meeste (wedstrijd) bankdrukkers doen dit omdat je dan meer kracht vanuit je borstspieren kunt gebruiken. Vergelijk maar eens een incline bench (waar je boven je tepels zult drukken) met een decline bench (waar je onder je tepels zult drukken)...de meesten zullen bij decline meer kunnen drukken dan bij incline. Boven je tepels drukken zou ik niet adviseren bij flat bench press (als je echt zwaar wilt gaan drukken).
Dan moet je eens letten op de gripbreedte bij hen die wedstrijd bankdrukken...vrijwel allen pakken vrij breed vast (ook hier kun je weer meer kracht vanuit je schouders en borst gebruiken en het verkort de afstand die je moet overbruggen). Conclusie:...als je meer wilt gaan drukken, probeer dan eens een wijdere greep en laat de halter eens lager zakken (onder je tepels). Ik zou zeggen probeer het eens uit bij je gewone flat bench press, wellicht dat het ook voor jou werkt?

Ik kom meestal al onder mijn tepels uit met flat bench, alleen soms maak ik een uitschieter naar boven maar dat is niet de bedoeling. Bovenin de beweging zit ik wel iets hoger. Ook met lockouts merkte ik dat ik meer kracht kon ontwikkelen als ik een stukje onder m'n nek probeerde uit te drukken en dus niet al te laag. Je maakt dus echt die soort J beweging waar je het al eens eerder over had in je log.

Met grip breedte experimenteer ik nog wel eens. Ik merk wel dat er een bepaalde grens is tot waar ik m'n 'normale' kracht heb waarna het ineens wegzakt als ik te breed ga. Dat is bij mij al vrij snel buiten de lijntjes eigenlijk. Weer wat geleerd, maar volgens mij zit ik nu redelijk in de goede richting met m'n beweging. :D

Hoe breed pak jij de stang bij Benchpress dan Huggy?

Ik las net ergens wijsvinger op de lijntjes.. Das vrij breed toch?

Ik pak 'm met ringvinger op de lijntjes.. deed altijd middelvinger op de lijnen.. maar vind dit het lekkerst drukken!

Heb op wedstrijden ook de meest uit één lopende grepen gezien, vandaar dat ik 't jou maar even vraag.. onze bench expert:D

Ik kom meestal al onder mijn tepels uit met flat bench, alleen soms maak ik een uitschieter naar boven maar dat is niet de bedoeling. Bovenin de beweging zit ik wel iets hoger. Ook met lockouts merkte ik dat ik meer kracht kon ontwikkelen als ik een stukje onder m'n nek probeerde uit te drukken en dus niet al te laag. Je maakt dus echt die soort J beweging waar je het al eens eerder over had in je log.

Met grip breedte experimenteer ik nog wel eens. Ik merk wel dat er een bepaalde grens is tot waar ik m'n 'normale' kracht heb waarna het ineens wegzakt als ik te breed ga. Dat is bij mij al vrij snel buiten de lijntjes eigenlijk. Weer wat geleerd, maar volgens mij zit ik nu redelijk in de goede richting met m'n beweging. :D

Dat heb ik ook dat ik wel eens een uitschieter naar boven maak...de halter "kruipt" ongewild wel eens hoger. De J-curve word inderdaad door veel wedstrijdbankdrukkers gedaan...maar overdrijf het niet...als ooit een halter in je gezicht is "geland" dan weet je waarom :p

Ik pak dus altijd met de wijsvinger op de merklijnen ( de breedste grip die is toegestaan bij wedstrijden) met je wijsvinger buiten de merklijnen is niet toegestaan...het is allemaal een kwestie van wennen. Gooi niet naar een training proberen en niet lukken meteen alles overboord...je moet gewoon een tijdje experimenteren met grip en met de plek waar je de halter op je borst laat komen, om te kijken waar jij het meeste profijt van hebt.
Ik vind alleen dat sommigen veel te smal pakken bij gewone flat bench press...ik vind het nog acceptabel als iemand de pink op de merklijnen heeft, daarna wordt het naar mijn mening schouderbreed drukken of zelfs close grip benchpress waarbij je dus meer het accent op andere spieren (triceps) gaat leggen.

Hoe breed pak jij de stang bij Benchpress dan Huggy?

Ik las net ergens wijsvinger op de lijntjes.. Das vrij breed toch?

Ik pak 'm met ringvinger op de lijntjes.. deed altijd middelvinger op de lijnen.. maar vind dit het lekkerst drukken!

Heb op wedstrijden ook de meest uit één lopende grepen gezien, vandaar dat ik 't jou maar even vraag.. onze bench expert:D

Hoi Marrkos, hoop dat jouw vraag met de toelichting aan Neonak ook beantwoord is?

Als jij met de middelvinger op de lijnen het prettigst vind is dit wellicht voor jou de meest natuurlijke grip.
Het is b.v. vrij onnatuurlijk als je niet al te breed bent om dan heel breed vast te pakken...en andersom is het ook onnatuurlijk als je zo breed bent als een kleerkast en dan als het ware een close grip greep erop na houdt tijdens gewoon bank drukken.

Hoi Marrkos, hoop dat jouw vraag met de toelichting aan Neonak ook beantwoord is?

Als jij met de middelvinger op de lijnen het prettigst vind is dit wellicht voor jou de meest natuurlijke grip.
Het is b.v. vrij onnatuurlijk als je niet al te breed bent om dan heel breed vast te pakken...en andersom is het ook onnatuurlijk als je zo breed bent als een kleerkast en dan als het ware een close grip greep erop na houdt tijdens gewoon bank drukken.

Ja dank je.. m'n vraag werd er wel mee beantwoordt ja:)

Ja ik heb bij flat bench ringvinger op de lijn, en bij incline middelvinger..

Tis dus gewoon een kwestie van wat lekker aanvoelt begrijp ik?

Zolang je maar niet te smal, en niet breder dan toegestaan pakt..

Ja dank je.. m'n vraag werd er wel mee beantwoordt ja:)

Ja ik heb bij flat bench ringvinger op de lijn, en bij incline middelvinger..

Tis dus gewoon een kwestie van wat lekker aanvoelt begrijp ik?

Zolang je maar niet te smal, en niet breder dan toegestaan pakt..

Het is eerder een kwestie van wennen...toen ik de eerste keer met mijn wijsvingers op de merklijnen ging bankdrukken heb ik enorm veel last van spierpijn aan mijn borstspieren gehad...het heeft effies geduurd voordat ik daaraan gewend was. Van te voren deed ik ook met de pinken op de merklijnen drukken...verander daarom geleidelijk aan je grip...als je met de pinken gewend bent, doe dan eens met ringvingers, en als je daaraan gewend bent met de middelvinger tot aan de wijsvinger toe.

P.S. let op!!! Ik heb het hier overigens over een olympische halter waarbij de merklijnen 81 cm uit elkaar staan!!!...je hebt diverse halters waarin dit afwijkt...wil je het zeker weten, meet het dan effies na...want meten = weten ;)

Veel succes;)

Huggy, gefeliciteerd met je nieuwe PR! :thumb:
Vooruitgang is vooruitgang éh?! ;)

En als er ooit genomineerd moet worden voor meest sympathieke en hulpvaardige DBB'er, dan draag ik je voor! :thumb:
Altijd netjes je kennis delen is top! :cool:

Huggy, gefeliciteerd met je nieuwe PR! :thumb:
Vooruitgang is vooruitgang éh?! ;)

En als er ooit genomineerd moet worden voor meest sympathieke en hulpvaardige DBB'er, dan draag ik je voor! :thumb:
Altijd netjes je kennis delen is top! :cool:

Thnx Hummy, ik word er helemaal verlegen van ;)

Ik vind het vanzelfsprekend dat we elkaar helpen...niemand is alwetend, en door onze kennis te bundelen hebben we er allemaal wat aan, toch?
En mijn training is heus niet top-secret...ik heb niets te verbergen...iedereen mag alles van me weten, behalve mijn pincode...(pssst...4x7, ik zeg alleen de juiste volgorde niet) ;)

Weet je, het is zonde als iemand wel de inzet heeft en deze ook toond, maar niet voldoende ervaring heeft (denk b.v. aan duidelijke trainingsschema's wat oefeningen, volume, intensiteit en frequentie betreft) om echt progressie te boeken. Ik heb zelf jaren maar wat liggen klooien...als ik destijds de hulp en kennis had gehad die ik nu heb...tja dan...wie weet ;)...maar we zijn niet kapot te krijgen en er is nog altijd sprake van voortuitgang...en wat dat betreft heb je gelijk: vooruitgang = vooruitgang!

Terug
Naar boven