Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.801
dat is ook weer zo je assistance is dan weer ander verhaal

Assist is just assist ;)
Het doel van assist is naar mijn mening het sterker maken van de spiergroepen die samen moeten werken om optimaal te kunnen presteren.
Door je assist met singles te doen, streef je je doel voorbij lijkt me, toch?

Laatst bewerkt:
doe je weleens raw boardpresses?

• #5.803
doe je weleens raw boardpresses?

Jazeker en ik vind het een uitstekende oefening! :)
Ideaal voor het trainen van de eindfase, uitstekende oefening voor je triceps en je wend aan zwaardere gewichten.
Alleen in de huidige fase doe ik het niet, omdat ik immers met boards in shirt train, dat zou dubbel op zijn.

Ik heb een goed artikel over powerlifting gelezen in het log van mijn maatje Hummer :thumbs:.

http://www.wannabebig.com/training/the-best-assistance-exercises-for-the-three-big-powerlifts/

Het artikel ging over assist, MAAR the First Rule of Getting Strong at the Powerlfits is to simply PERFORM them!
M.a.w. je wordt sterker in het powerliften door te powerliften!
Ik "vertaal" het dan in: "The First Rule of Getting Strong at the Benchpress is to simply perform the Benchpress" ;)

Er komen diverse krachtsporters aan het woord, met hun eigen voorkeur aan assist...eigenlijk niets schokkends...close grip bench press, overhead press, dumbbell press, floor press, incline press en high volume tricep work.
Daarnaast ook aandacht voor Partials:
"Something that trains the top range of the movement" zoals Board Press & Rack Lock Outs en "Something that trains the bottom range of the movement" zoals Paused Bench Press.

Aanbevelenswaardig artikel ook voor hen die SQ & DL!

Mijn persoonlijke voorkeur (voor hen die het nog niet weten ;))

Full ROM Flat Bench Press
Close Grip Bench Press
Paused Bench Press
Board Press
Seated Shoulder Press
Triceps Push Down
Rows
Latt Pulldowns.

Ik kom tot 8 (!) oefeningen die ik toch iedere week wel doe :eek:...zeggen ze dan dat ik alleen maar doe banken ;)

Die gasten zijn stuk voor stuk geen krachtsporters, maar krachttrainers. Zoek maar eens op internet naar Tony Gentilcore, Chad Waterbury, Eric Cressey of Mike Robertson. Allemaal hele goede trainers! Maar geen toppers daar waar het krachtsport aangaat. Leuk om te lezen niettemin.

• #5.805
Die gasten zijn stuk voor stuk geen krachtsporters, maar krachttrainers. Zoek maar eens op internet naar Tony Gentilcore, Chad Waterbury, Eric Cressey of Mike Robertson. Allemaal hele goede trainers! Maar geen toppers daar waar het krachtsport aangaat. Leuk om te lezen niettemin.

O.K....mij zeggen de namen ook eerlijk gezegd niets, maar ik denk niet dat je persé een topper hoeft te zijn (geweest) om een goede trainer te zijn of om te weten wat wel en niet effectief en efficiënt is, toch? :)

Daarnaast vind ik het ook een goed artikel, en kan ik wat het bankdrukgedeelte betreft alleen maar beamen dat de oefeningen die worden aangehaald effectief zijn (althans ervaar ik dat zo, maar in krachtsport hebben we altijd te maken met het "individualiteitsprincipe", wat voor mij werkt, hoeft niet voor een ander te werken en vice versa).

Laatst bewerkt:
en wist je dat je pas een boardpress correct doet als het niet veel meer is dan je van je borst kan?

• #5.808
Een discussie die ik interessant genoeg vond om ook in mijn eigen log te plaatsen.

Origineel gepost door luc1981 [Afbeelding niet meer beschikbaar]
wist je dat westside metal millitia uitnodigt om seminars te houden? metal millitia is meer sportspecifiek bezig dan westside als je de basis leest over westside is de assistance belangrijker dan de main oefening

Ik ben nooit een fan van Westside geweest, juist om die reden die jij aanhaalt!
Ik ben blij dat er nu ook eens een kritische noot over Westside te horen is, want St. Louie heeft zowat een heiligenstatus in de krachtsportwereld. Alsof alleen de Westside methode zaligmakend is :rolleyes:.

Origineel gepost door Myo [Afbeelding niet meer beschikbaar] Ik zie dit bij toeval maar Rene, het is echt grappig dat jij dit zegt. Je doet al drie weken board presses op je zware dag in shirt met daarna close benches, en rows. En vervolgens op je lichte dag, lichte benches en daarna vier assistance oefeningen waar je ook Pr's op probeert te halen.

Van de acht oefeningen die je in een week doet, is er maar één de reguliere bench en die doe je licht met ongeveer 70% van je raw max.

Ik ken metal militia niet (ga ik wel lezen) maar jouw training heeft veel meer weg van de Westside manier van trainen, dan van de russisische manier van trainen met alleen banken, vijf keer per week.
En zelf de russen zijn in hun denken door westside beinvloed. Het gaat niet om de persoon Loui, het gaat erom sterker te worden en als er wat te halen valt dan moet je daar gebruik van maken. En dat is precies wat jij ook doet.

Dat er bepaalde overeenkomsten zullen zijn met mijn training en Westside zou best wel kunnen, niet alles wat ze bij Westside doen is verkeerd ;)

Maar je zult mij niet iedere week een andere hoofdoefening zien doen op de MEday zoals bij Westside het geval is. Bij mij is Full Rom Flat Bench Press iedere training de coreoefening. Assist is er uiteraard op gericht om de spiergroepen die moeten samenwerken bij het banken sterker te maken.

Dat is heus niet uniek voor Westside.

Dat ik nu PR's maak op assist is toeval en niet de doelstelling, maar het gebeurd gewoon...daarnaast ga ik bij assist niet onder de 5 reps zitten en werk ik dus hooguit met 70-80% van mijn 1RM.
Daarnaast heb ik ook bands & chains ter beschikking, maar heb ik er verder niets mee, en doe ik er zelden of nooit gebruik van maken.

En ik heb nog veel en veel minder met een DE dag waar je dan met 50% van je 1 RM wat speedreps maakt (tripples).

Russische schema's spreken me wel meer aan, maar helaas werken ze ook niet voor mij, omdat ik niet snel genoeg herstel om 4-5 x per week te banken.

Ik ben geen aanhanger van Westside, Metal Militia, Smolov of whatever...ik kijk gewoon wat voor mij werkt...en welke naam het "beesie" dan verder heeft, vind ik niet zo interessant. Het gaat er wat jij zegt inderdaad om om sterker te worden en er uit te halen wat erin zit! :)

---------- Toegevoegd om 21:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:29 ----------

Om het met de woorden van Sint Paulus te zeggen:
"Onder zoek alles en behoudt het goede" ;)
Bron: De Bijbel, Nieuwe Testament, 1 Tessalonicenzen hoofdstuk 5, vers 21.

Je log neemt een religieuze wending René... :eek:
Metal Militia is wel meer "in ons straatje" denk ik.
Opwerken tot een max van 3 of 5 en afhankelijk van hoe het gaat ontwikkeld de training zich.
Die vastgestelde gewichten en reps van sommige schema's werken bij mij vaak niet zo goed...
Dat hoge volume op de triceps wil ik wel eens proberen (op te bouwen)
Kijken wat dat doet ( behalve dikke armpjes kweken!) :D

• #5.810
Mijn trainingsmethode is eerder gebaseerd op elementen uit de methode van Mark Rippetoe en Bill Star (ook wel bekend door Stronglifts van Mehdi).
Dat is voor mij toch wel de basis geweest, het 5x5 gebeuren met straight weights en in piekfasen met 3x3. (En dat er ook elementen van andere methoden inzitten, zal best wel ;)).
Het beoefenen van compounds heeft eveneens altijd mijn voorkeur gehad.
Tevens ben ik ook een voorstander van het trainen met vrije gewichten (alhoewel ik ruiterlijk toegeef dat ik tegenwoordig ook machines heb opgenomen in mijn training).

Main ofwel coreoefening is voor mij bankdrukken, bankdrukken en nog eens bankdrukken. Iedereen die wat anders beweerd zou eens goed mijn log moeten lezen ;). Daarnaast is de assist op twee dingen gericht: het sterker maken van de spieren die moeten samenwerken bij het bankdrukken (borst, triceps en schouders) èn niet minder belangrijk het behoudt van gezonde spieren en gewrichten door ook iedere training er een antogisten en antagonisten methode (het trainen van tegengestelde spieren) erop na te houden. Vandaar ook het trainen van de rugspieren zonder daar het heupgewricht bij te betrekken zoals bij deadliften. En dan kom je terecht bij rows (wat naar mijn mening de belangrijkste rugoefening voor een bankdrukker is) en pulldowns.

Ik ervaar vaker kritiek...en daar heb ik geen problemen mee, want anders moet je niet gaan loggen. En daarbij moet je nooit verwaand worden en denken dat als je respectabele kilo's kunt drukken dat je dan onfeilbaar en alleswetend bent.
Mijn trainingsmethode is absoluut niet zaligmakend, maar het werkt voor mij!
Ik hoop in november 42 jaar te worden, ben (nog) blessurevrij en boek (nog) gestaag progressie èn heb vooral plezier in het trainen.
Dat hoop ik zo te houden! :)

• #5.811
Je log neemt een religieuze wending René... :eek:
Metal Militia is wel meer "in ons straatje" denk ik.
Opwerken tot een max van 3 of 5 en afhankelijk van hoe het gaat ontwikkeld de training zich.
Die vastgestelde gewichten en reps van sommige schema's werken bij mij vaak niet zo goed...
Dat hoge volume op de triceps wil ik wel eens proberen (op te bouwen)
Kijken wat dat doet ( behalve dikke armpjes kweken!) :D

Vergeet niet dat ik een "achtergrond" heb van iemand die ooit op het punt stond om toe te treden tot een seminarie (priesteropleiding), soms komt de predikant dan in me boven ;) En daarnaast zijn er een heleboel uitspraken, spreuken en gezegdes in ons taalgebruik die hun oorsprong hebben in de Bijbel.

Metal Militia lijkt me inderdaad meer in ons straatje te passen dan Westside...alhoewel ik heus niet van plan ben om iedere week in shirt te gaan trainen. En het is jammer dat Westside blijkbaar bekender is dan Metal Militia.
Zo heeft overigens iedere methode wel elementen die aanspreken en voor je kunnen werken. Een voorbeeld:
Ik zet mijn voeten bij het bankdrukken zoals in de Westsidemethode wordt aanbevolen.

Feet Back: Metal Militia Technique (First lie down high on the bench so that your head is hanging off the bench. Unlike in bodybuilding bench, place your feet as far back underneath as you can. Don’t get on your toes; keep the entire sole flat on the floor. This will provide a solid leverage point for arching your back and pressing the bar from).
Feet Front: Westside Barbell Technique (First lie down high on the bench so that your head is hanging off the bench. Place your feet somewhat wide and in front of you. Don’t get on your toes; keep the entire sole flat on the floor).

Maar heb wat het pressen betreft meer met de methode van Militia, waar de bar dezelfde lijn omhoog gaat, zoals deze ook omlaag is gegaan (een soort "J"curve en geen rechte lijn).

Touch and Push: Metal Militia Technique (Once the bar is touching the chest wait for the referee’s bench signal. Press the bar up and towards your face by bringing (rotating) the elbows out. Make sure to press the weight up along the same backslash path that you lowered it down. Again, push from the heels and maintain the bridge, this is very important)!
Touch and Push: Westside Barbell Technique (Once the bar is touching the chest wait for the referee’s bench signal. Press the bar up in a straight line by bringing (rotating) the elbows out. Again, push from the heels and maintain the bridge, this is very important)!

Laatst bewerkt:
  • #5.812
Uit een artikel over Westside (ja, ik lees ook artikels over Westside, ik beschouw me NIET als een volgeling, maar wel als sympathisant van Louie ;))

Now it's up for you to find the bench press systems that will work for you. So right now do yourself a favor and say your last name, now say power systems! Did you do that? Good now let this system take you as far as you can go!

http://www.criticalbench.com/westside-barbell.htm

Ik moet nog effies nadenken over hoe ik "mijn" systeem noem...huggies power systems? Alhoewel velen dan wellicht eerder aan luiers moeten denken ;)

Ik heb wat artikelen gelezen over metal militia. Eerst banken, dan decline en dan board press 15 tot 30 sets totaal, om drie dagen later in shirt te banken, weer board presses te doen en daarna rack lockouts. En alles 5 reps of lager. Tja, wat moet ik daar nou van zeggen.... Ik kan er geen chocola van maken eerlijk gezegd. Lijkt gebaseerd op meer is beter.

Volgens mij bestaan er veel misverstanden over de visie van Louie Simmons. Ik heb zijn dvd's vaak bekeken en zo'n beetje alle artikelen gelezen op zijn site. Westside combineert elementen van het bulgaarse systeem van gewichtheffen met oude sovjet methoden. De bulgaren deden maar een paar oefeningen; squat, front squat, clean and jerk, snatch. En meerdere keren per dag naar hun 1RM.
De sovjets daarintegen trainden met veel lagere percentages en deden veel verschillende oefeningen. Tot wel 40 verschillende. Vasil Alexeyev bijvoorbeeld was een groot voorstander van het trainen van zijn lichaam, zijn spieren, in plaats van heel zwaar de gewichthef onderdelen trainen. Dat hield hij voor de wedstrijden.

Westside combineert die twee elementen, frequent maxen en veel verschillende oefeningen voor het powerliften. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van de inzichten van Vladimir Zatsiorksy, een russiche sportwetenschapper die zijn kennis heeft vastgelegd in het standaardwerk Science and Practice of Strengthtraining. Dat boek is overigens makkelijk verkrijgbaar. Hij beschrijft onder meer de drie methoden om sterker te worden, maximal effort, dynamic effort en repetitive effort: maximale gewichten, maximale snelheid en maximale reps. Westside is dus vooral een vergaarbak van diverse systemen en evolueert door de jaren heen.

Het gaat niet alleen maar om het trainen met banden of kettingen, ook dat komt uit het voormalige sovjet gewichtheffen. En de toepassing daarvan binnen westside vind vooral plaats op de dynamische dagen om met hogere percentages te kunnen trainen. Geen 50% dus maar 70% oplopend naar 100+% in een circa max fase. Het biedt je de mogelijkheid meer volume, meer werk te doen, in minder tijd en sneller te herstellen dan met straight weight alleen. Juist doordat het spanning of gewicht geeft in de sterkste fase.

Volgens mij is het belangrijkste element van westside de breuk met het progressief opbouwen gedurende meerdere weken in percentages door iedere week met 90%+ gewichten te trainen en de oefeningen te varieren. Dat kenmerkt de westside methode en is het voornaamste onderscheid met de traditionele manier van trainen.

Je kunt pas zeggen dat je op de westside manier traint als je in Columbus Ohio traint. Al het andere is een slap aftreksel. Louie heeft het op zijn website staan: often replicated, never duplicated. Vaak nagedaan, nooit geevenaard.
Er is genoeg af te dingen op bepaalde elementen en daarnaast is de combi zwaar en licht trainen ook niet nieuw. Maar als westside één ding heeft gedaan dan is het powerliften uit zijn schaduw gehaald en de sport in de 21e eeuw in geschopt. Er zijn meer mensen dan ooit bij de sport betrokken, al dan niet formeel, en westside met zijn aantrekkelijk manier van trainen heeft daar een grote bijdrage aan geleverd. Het is met kop en schouders de meest besproken manier van krachttraining in deze tijd.
Maar volgens mij is de populariteit al weer kerende en zie je de opkomst van de russische manier van trainen ook in het powerliften doorkomen, niet in de minste plaats door het succes van de russen en de groeiende populariteit van raw liften.

Enig commentaar trouwens van mijn zijde is geen kritiek. Er is geen enkele aanleiding iets af te dingen op de manier waarop je traint. Alleen heb je nogal veel tekst af en toe en daar kan een reactie op komen. That's all.

Ik moet nog effies nadenken over hoe ik "mijn" systeem noem...huggies power systems? Alhoewel velen dan wellicht eerder aan luiers moeten denken ;)
:D

Maar volgens mij is de populariteit al weer kerende en zie je de opkomst van de russische manier van trainen ook in het powerliften doorkomen, niet in de minste plaats door het succes van de russen en de groeiende populariteit van raw liften.
:thumb:
Enig commentaar trouwens van mijn zijde is geen kritiek. Er is geen enkele aanleiding iets af te dingen op de manier waarop je traint.
:thumb:
Alleen heb je nogal veel tekst af en toe en daar kan een reactie op komen. That's all.
:roflol:

Er is in ieder geval altijd wel iets leuks te lezen op deze manier.

• #5.815
Ik heb wat artikelen gelezen over metal militia. Eerst banken, dan decline en dan board press 15 tot 30 sets totaal, om drie dagen later in shirt te banken, weer board presses te doen en daarna rack lockouts. En alles 5 reps of lager. Tja, wat moet ik daar nou van zeggen.... Ik kan er geen chocola van maken eerlijk gezegd. Lijkt gebaseerd op meer is beter.

Hmm...een heel verhaal over Westside en paar regeltjes over Metal Militia?
Dat klinkt niet erg objectief hoor :p
Het is inderdaad een feit dat de methode van Metal Militia gebaseerd is op
"high-as-shit volume & heavy weight" en wordt door velen in de V.S. inmiddels beschouwd als "the top of the food chain".
De grote man achter Metal Militia - Bill Crawford - is minder bekend dan Louie Simmons, maar zijn trainingsmethode lijkt effectiever.
Want het is een feit dat Metal Militia sterkere bankdrukkers in zijn gelederen heeft dan Westside.
Bij Metal Militia hebben ze het anders aangepakt dan bij Westside...daar waar Louie er een vergaarbak van diverse goede systemen maakte, hebben ze bij Metal Militia er een kunst van gemaakt om iedere detail en aspect van de beweging bij bijvoorbeeld het bankdrukken te analyseren en uit te werken.
Ze zijn daarbij overigens niet over één nacht ijs gegaan.
Iedere training staat het bankdrukken als mainexercise centraal!
Eén maal per week doen ze hun kunstje raw en de tweede training dan shirted.
Hun stijl is er helemaal op gericht om op wedstrijden een zo optimaal resultaat te boeken, en vooralsnog slagen ze daar succesvol in! :)

Critical Bench: What makes Metal Militia Training different than many conventional bench press systems?
Well I would have to say the technical aspects of the training and the focus on Volume and finding ways to get better at the movement. We Video and record every workout and analyze every singe thing about the lift and we have done so for years. This has been instrumental in the development of our system. I do not think that a lot of people are doing this and it is too bad because you can't see yourself while you are benching. You can learn a great deal from observation. I think some of the other Training methods out there are very good but they lack the focus on Technique. Our whole training system is based on this and every single exercise is directly related to a Specific aspect of the lift itself. Somewhere along the line people have forgotten about the actual lift that is done in competition. I often see people go through a whole training cycle and not do one legit lift and they wonder why they bomb at the meet. We practice the lift that we do on meet day every workout with a pause and a rack command and holding the weight locked out when it is handed off. We try to build consistency in our lifters so they are performing the lift the same way every time. We really don't do any special exercises that are not directly related to the lift.
- aldus Sebastian Burns.
http://www.criticalbench.com/Sebastian-Burns.htm

---------- Toegevoegd om 11:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:27 ----------

Volgens mij bestaan er veel misverstanden over de visie van Louie Simmons. Ik heb zijn dvd's vaak bekeken en zo'n beetje alle artikelen gelezen op zijn site. Westside combineert elementen van het bulgaarse systeem van gewichtheffen met oude sovjet methoden. De bulgaren deden maar een paar oefeningen; squat, front squat, clean and jerk, snatch. En meerdere keren per dag naar hun 1RM.
De sovjets daarintegen trainden met veel lagere percentages en deden veel verschillende oefeningen. Tot wel 40 verschillende. Vasil Alexeyev bijvoorbeeld was een groot voorstander van het trainen van zijn lichaam, zijn spieren, in plaats van heel zwaar de gewichthef onderdelen trainen. Dat hield hij voor de wedstrijden.

Dat zou best kunnen dat er veel misverstanden bestaan, want het systeem is vele malen gekopieerd, en dan zal men hier en daar ook wel een steek laten vallen lijkt me.

Laatst bewerkt:
  • #5.816
I
Het gaat niet alleen maar om het trainen met banden of kettingen, ook dat komt uit het voormalige sovjet gewichtheffen. En de toepassing daarvan binnen westside vind vooral plaats op de dynamische dagen om met hogere percentages te kunnen trainen. Geen 50% dus maar 70% oplopend naar 100+% in een circa max fase. Het biedt je de mogelijkheid meer volume, meer werk te doen, in minder tijd en sneller te herstellen dan met straight weight alleen. Juist doordat het spanning of gewicht geeft in de sterkste fase.

Volgens mij is het belangrijkste element van westside de breuk met het progressief opbouwen gedurende meerdere weken in percentages door iedere week met 90%+ gewichten te trainen en de oefeningen te varieren. Dat kenmerkt de westside methode en is het voornaamste onderscheid met de traditionele manier van trainen.

.

Uit een artikel van Louie zelf blijkt dat je dus op de DE dag wel degelijk traind met gewichten tussen 50-60%...Jij hebt het over 70% oplopend tot 100%...erg verwarrend voor me, want ik was in de veronderstelling dat je op een DE dag tripples met speedreps doet.

How to Bench Press 500 Easy

By: Louie Simmons

On Sunday we use the dynamic method. The weight is 55% of a contest max with a shirt. If for some reason you compete without a shirt, 60% is used. We do 8-10 sets of 3 reps.

Hetgeen ook blijkt uit een artikel van Dave Tate:

Dynamic work for the bench press — This is key to the development of barbell speed. I’ve explained this method in great deal in many of my other articles so I won’t go into great depth here.
In a nutshell, spend one day per week training your bench for speed. This is best done using weights in the 45 to 55% range (based on bench shirt max) or 55 to 65% range (with non-bench shirt max). Once you reach your percent, eight to ten sets of three reps is all that’s needed. Make sure to push the bar as fast as you can. It should take you no longer than 3.5 seconds to complete the set.

http://www.t-nation.com/free_online...nid=742C5F63E75292807C5314C1814603AF-hf.hydra

How to Bench Press 500 Easy

By: Louie Simmons
On Sunday we use the dynamic method. The weight is 55% of a contest max with a shirt. If for some reason you compete without a shirt, 60% is used.

---------- Toegevoegd om 11:52 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:45 ----------

Met het vetgedrukte heb ik persoonlijk juist een probleem...dan ben ik toch liever conventioneel bezig. Perfectie krijg je immers door specialisatie, toch? ;)
En train ik door het jaar liever met submaximale gewichten dan iedere week maximaal te willen gaan. Naar een wedstrijd toe is dat weer een ander verhaal, omdat we dan immers met piekkracht te maken hebben. Maar voor basiskracht vind ik persoonlijk het trainen met submaximale gewichten nog altijd de beste optie. Net als onze "vriend" Vasily Alexejev, alleen hou ik er niet zoveel op assist op na ;)

---------- Toegevoegd om 11:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:52 ----------

Maar als westside één ding heeft gedaan dan is het powerliften uit zijn schaduw gehaald en de sport in de 21e eeuw in geschopt. Er zijn meer mensen dan ooit bij de sport betrokken, al dan niet formeel, en westside met zijn aantrekkelijk manier van trainen heeft daar een grote bijdrage aan geleverd. Het is met kop en schouders de meest besproken manier van krachttraining in deze tijd.

QUOTE]

Prima dat Westside het powerliften uit de schaduw heeft gehaald.
Voor mij is dat echter niet van toepassing...ik was al jaren bezig met powerliften en had nog nooit gehoord van Westside of Louie Simmons...eigenlijk kunnen we stellen dat door de komst van internet powerliften uit de schaduw is gekomen. Want zonder internet zou de Westsidemethode buiten de V.S. waarschijnlijk niet zo populair zijn geworden.

• #5.817
Enig commentaar trouwens van mijn zijde is geen kritiek. Er is geen enkele aanleiding iets af te dingen op de manier waarop je traint. Alleen heb je nogal veel tekst af en toe en daar kan een reactie op komen. That's all.

Oh, maar ik heb geen enkel probleem met kritiek hoor!
Ik log namelijk niet om veren in me reet gestopt te krijgen.
Ik sta open voor anderen, maar neem niet klakkeloos aan wat anderen beweren.

Want ik ben inmiddels ook al ruim 20 jaar bezig met krachtsport (met een kwakkelperiode ertussen door) en ben door schade en schande ietsiepietsie wijzer geworden. Ik heb ook ontzettend veel gelezen (zelfs de artikelen van ene Robbert Wolters ;)) maar heb helaas geen fotografisch geheugen en ben dus ook weer veel vergeten. Maar de dingen die me aanspraken zijn blijven hangen!
En die ben ik gaan implementeren in mijn training. In de beginjaren deed ik maar "wat"...en was er nauwelijks sprake van enige aansturing of serieuze begeleiding hoe het beter of anders kon. Later heb ik me een serieuze doelstelling gesteld en aan de hand daarvan een behoeftenanalyse gemaakt. Deze behoeftenanalyse is puur individueel en gebaseerd op de "principle of specifity" waarbij de Full Rom Flat Bench Press de mainexercise is en beperk ik mijn assist om dezelfde reden waarom ze dat doen bij Metal Militia: "We really don't do any special exercises that are not directly related to the lift".

Dat ik veel tekst heb, klopt helemaal, als kind was ik al de beste van de klas met het schrijven van opstellen ;)
Tot het schrijven van diverse boekwerken is het nog niet gekomen (zoals jij dat hebt gedaan, jij schrijft zelf ook best wel graag, toch?) maar wat niet is, kan nog komen ;)

Laatst bewerkt:
  • #5.818
Maar als westside één ding heeft gedaan dan is het powerliften uit zijn schaduw gehaald en de sport in de 21e eeuw in geschopt. Er zijn meer mensen dan ooit bij de sport betrokken, al dan niet formeel, en westside met zijn aantrekkelijk manier van trainen heeft daar een grote bijdrage aan geleverd. Het is met kop en schouders de meest besproken manier van krachttraining in deze tijd.

.

Ik lees en hoor vaker dat Westside inmiddels overrated en passé is.
Ze hebben hun hoogtepunt gehad en hebben zeker een grote bijdrage gehad in de populariteit van powerliften, maar dat hebben mensen als Mark Rippetoe en Bill Starr ook gehad, toch?
Ik hoop dat de populariteit van rawlifting beduidend zal toenemen...back to the roots! Ik doe aan zowel raw als gearedmeets mee, en zou het toejuichen als er ook net als in de V.S en in Rusland naast een geared devision ook een raw devision in NL zou komen. Daar waar echter benchshirts zijn toegestaan zal ik er altijd de voorkeur aan geven om in een shirt te drukken, omdat ik immers zoveel als mogelijk kilo's wil drukken binnen de regels van mijn bond :)

Ik neem meteen van je aan dat metal militia beter is dan westside! Hahaha, maar daar gaat het me toch helemaal niet om. Alsof ik aandelen westside heb.... Ik reageerde in eerste instantie alleen op jouw opmerkingen ten aanzien van het westside systeem in de wetenschap dat jouw training niet uitsluitend banken is. Het is duidelijk hoe je traint, iedere dag post je dat opnieuw. En nogmaals, daar valt niets aan af te dingen! Mooi dat je tegen kritiek kunt, alleen ik heb geen kritiek. Ik constateer alleen maar dat je training ook uit board presses, small drukken en assistance voor je schouders, rug en triceps bestaat en niet alleen maar uit bankdrukken. Er zijn boeken te koop waar je russische programma's in terug kunt vinden en het is gewoon twaalf weken lang vijf dagen bankdrukken. Verder helemaal niets. Dan heeft jouw training meer gelijkenis met westside. Het is niet alleen maar bankdrukken wat je doet. Wel altijd als eerste oefening, behalve de laatste drie weken dan, want dat waren board presses. Allemaal goed toch? Ik krijg een beetje het idee alsof je onzeker bent over je aanpak. Lijkt me nergens voor nodig.

De percentages op DE dagen blijken rekbaar, het advies is immers hogere percentages aan te houden als je uitgaat van je raw max. Doe daar de spanning bij die van banden of kettingen afkomen en het gewicht loopt (ook in percentages) op.

De quotes van metal militia zijn mooi alleen ze kunnen op ieder programma van toepassing zijn: aandacht voor ieder technisch aspect en alleen die oefeningen doen die bijdragen aan de competitieve lifts. Ik denk dat iedereen dat probeert, maar wellicht hebben zij dat kunstje geperfectioneerd. Ik neem het meteen aan. Persoonlijk denk ik dat zij een punt hebben in de analyse dat sommige schema's helemaal geen reguliere bench of squat laten zien. Chuck Voghenpohl die 'groot' is geworden bij Westside heeft zijn eigen gym Lexen Extreme en zij squatten iedere week zwaar en doen regelmatig een reguliere free squat, in plaats van alleen box squat. Wat ik zeg, het evolueert.

En wellicht ter verduidelijking, ik volg geen programma wat lijkt op westside. Ik vind alleen de manier van denken over trainen en stap voorwaarts ten opzichte van bestaande programma's welke uitsluitend progressief laden. Het heeft mijn horizon verbreed en bracht iets nieuws in de afgelopen jaren.
Bill Starr was overigens meer een goede krachttrainer dan een goede krachtsporter en heeft vooral bekendheid doordat hij krachttraining introduceerde in het American Football. Als je een fan van hem bent dan heb je vast ook zijn book Only the Strongest shall survive. Dat boek heb ik ook verslonden en lange tijd 5x5 en de grote drie aangehouden. Prima basis. Rippetoe ken ik niet zo goed, al heb ik wat filmpjes van hem gezien. Maar volgens mij is hij een leerling van Bill Starr geweest toch?

Enfin, happy training vandaag Rene, je zwaarste dag vandaag!

Laatst bewerkt:
  • #5.820
Ik neem meteen van je aan dat metal militia beter is dan westside! Hahaha, maar daar gaat het me toch helemaal niet om. Alsof ik aandelen westside heb.... Ik reageerde in eerste instantie alleen op jouw opmerkingen ten aanzien van het westside systeem in de wetenschap dat jouw training niet uitsluitend banken is. Het is duidelijk hoe je traint, iedere dag post je dat opnieuw. En nogmaals, daar valt niets aan af te dingen! Mooi dat je tegen kritiek kunt, alleen ik heb geen kritiek. Ik constateer alleen maar dat je training ook uit board presses, small drukken en assistance voor je schouders, rug en triceps bestaat en niet alleen maar uit bankdrukken. Er zijn boeken te koop waar je russische programma's in terug kunt vinden en het is gewoon twaalf weken lang vijf dagen bankdrukken. Verder helemaal niets. Dan heeft jouw training meer gelijkenis met westside. Het is niet alleen maar bankdrukken wat je doet. Wel altijd als eerste oefening, behalve de laatste drie weken dan, want dat waren board presses. Allemaal goed toch? Ik krijg een beetje het idee alsof je onzeker bent over je aanpak. Lijkt me nergens voor nodig.

De percentages op DE dagen blijken rekbaar, het advies is immers hogere percentages aan te houden als je uitgaat van je raw max. Doe daar de spanning bij die van banden of kettingen afkomen en het gewicht loopt (ook in percentages) op.

De quotes van metal militia zijn mooi alleen ze kunnen op ieder programma van toepassing zijn: aandacht voor ieder technisch aspect en alleen die oefeningen doen die bijdragen aan de competitieve lifts. Ik denk dat iedereen dat probeert, maar wellicht hebben zij dat kunstje geperfectioneerd. Ik neem het meteen aan. Persoonlijk denk ik dat zij een punt hebben in de analyse dat sommige schema's helemaal geen reguliere bench of squat laten zien. Chuck Voghenpohl die 'groot' is geworden bij Westside heeft zijn eigen gym Lexen Extreme en zij squatten iedere week zwaar en doen regelmatig een reguliere free squat, in plaats van alleen box squat. Wat ik zeg, het evolueert.

En wellicht ter verduidelijking, ik volg geen programma wat lijkt op westside. Ik vind alleen de manier van denken over trainen en stap voorwaarts ten opzichte van bestaande programma's welke uitsluitend progressief laden. Het heeft mijn horizon verbreed en bracht iets nieuws in de afgelopen jaren.
Bill Starr was overigens meer een goede krachttrainer dan een goede krachtsporter en heeft vooral bekendheid doordat hij krachttraining introduceerde in het American Football. Als je een fan van hem bent dan heb je vast ook zijn book Only the Strongest shall survive. Dat boek heb ik ook verslonden en lange tijd 5x5 en de grote drie aangehouden. Prima basis. Rippetoe ken ik niet zo goed, al heb ik wat filmpjes van hem gezien. Maar volgens mij is hij een leerling van Bill Starr geweest toch?

Enfin, happy training vandaag Rene, je zwaarste dag vandaag!

Ik weet niet of Metal Militia beter is dan Westside...ze "produceren" sterkere bankdrukkers, maar verder zou ik het niet weten, en interesseerd het me eigenlijk ook niet echt. Ieder systeem zal wel iets goeds hebben en dingen die persoonlijk minder aanspreken. Ik ben tot de volgende conclusie gekomen...per toeval vandaag gelezen, maar helaas de website niet opgeslagen:

If you have a method that works, don’t change a thing. Changing the program is definitely not the answer. The program is fine just the way it is! Just do it and give it everything you've got. And you will reach your goals. Because goals are achieved by action, not by the search for answers!

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarop je het basseerd dat ik onzeker zou zijn :dunno:...ik heb me nog nooit fysiek en mentaal zo sterk gevoeld als nu!

Wat de boardpresses betreft het volgende:
Ik begin altijd raw en eindig dan met een gewicht wat richting de 90% (of zelfs meer daarvan van mijn 1 RM druk)...vervolgens stap ik over naar shirted press, en het board is dan pure noodzaak omdat ik niet met de gewichten waar ik mee bezig was op mijn borst kwam en het prettig vind om een afzetpunt te hebben.

Fijn dat je het me eens bent dat 5x5 een prima basis is, ik heb er zelf veel profijt van gehad! :) Wellicht dat het boek van Rippetoe "Starting Strenght" ook interessante lectuur voor je is? Hoe dan ook, Bill Starr, Mark Rippetoe en Glen Pendlay hebben toch wel veel betekend voor de krachtsportwereld.
Het is overigens de tweede keer dat je benadrukt dat bronnen die ik aanhaal niet echt toppers uit de krachtsportwereld zijn, maar eerder goede krachtsporttrainers. Ben je van mening dat je alleen maar recht van spreken hebt als je een topper bent (geweest)? Uiteraard spreekt het wel meer tot de verbeelding en zul je dan wellicht mede door je prestaties eerder serieus genomen worden. Maar ook zonder dat je een topper bent (geweest) kun je veel kennis van zaken hebben lijkt me, toch?
Jij schrijft ook goede boeken over krachtsport, maar bent ook niet echt een topper, toch? Je bent best wel behoorlijk sterk, maar geen internationale topper in de SM/PL wereld bedoel ik :).

Terug
Naar boven