XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.881
Sling Shot Size Lower Bicep (3" above elbow) "= inch (2,5cm).
Petite 11"
Medium 12"
Large 13"
XL 14"
2XL 15"
3XL 17+"

Je moet dus zo'n 7.5cm boven je elleboog meten.
Een inch is officieel 2.54 cm...hieronder de exacte maten afgerond op halve centimeters.

Petite = 28 cm
Medium = 30.5cm
Large = 33 cm
XL = 35.5 cm
XXL = 38 cm
XXXL= 43 cm

Er is dus steeds een verschil van 2.5-3.0 cm per maat...behalve dan de XXXL die is 5cm groter dan de XXL.
Wees dus zorgvuldig in het meten!

Volgend weekend (uiterlijk zondag 24 oktober) zou ik graag van iedereen die zo'n sling shot wil hebben, dat graag willen weten.
Dan mailen jullie me alle gegevens nogmaals door (maat + adres) en ik mail jullie dan mijn banknummer door. Van te voren zal ik jullie ook de exacte prijzen doorgeven (inclusief verzendkosten). Mochten er dan later alsnog douanekosten bijkomen, zijn die voor mijn rekening.
Deal or no deal? ...Tjonge lijkt wel een aflevering van de sopranos (mafia) hier ;)

Ik ben opzich wel benieuwd naar die "katapult"...na één setje weet ik dat al :eek: voor mij is er eigenlijk geen middenweg...het is positief of negatief, zwart of wit...of ik vind het geweldig of ik gooi het bij de vuilnis ;).

Een waarschuwing overigens vooraf...train er niet alleen mee, maar altijd met een spotter, voor het geval het mocht misgaan!

Ik beschouw het verder niet als raw drukken, maar ook niet als geareddrukken...we hebben nu dus een tussenstap in de evolutie van het bankdrukken...het "semi-raw sling shot" pressen ;)

Laatst bewerkt:
Succes volgende week.

daargaan we gewoon van uit

• #5.886

Daar ging ik tijdens het NK BD ook gewoon vanuit...helaas bomde ik uit :o

Natuurlijk ga je met een bepaalde doelstelling naar een wedstrijd, anders kun je net zo goed thuis blijven. Het zal je overigens heus niet altijd lukken om je eigen pr's te verbeteren, als je maar naar omstandigheden het maximale uit jezelf weet te halen, en zelfs dat wil niet altijd lukken :(.
Hoe dan ook, een wedstrijdverloop is van te voren vrij moeilijk te voorspellen.
En je moet het vel van de beer niet verkopen, voordat je hem geschoten hebt, toch? ;) Ik loop dan ook liever niet vooruit op de zaken.
In elk geval heb ik wel het gevoel dat ik zowel mentaal als fysiek lekker in mijn vel zit :). We zullen zien wat het gaat worden :rolleyes:.

af en toe klink je mentaal veel sterker dan ik van je gewend ben, maar nu begin je weer af te zwakken Hugz.
zelfvertrouwen man!
je bent beresterk!

• #5.888
af en toe klink je mentaal veel sterker dan ik van je gewend ben, maar nu begin je weer af te zwakken Hugz.
zelfvertrouwen man!
je bent beresterk!

Hahaha...ik ben ook wel vol van zelfvertrouwen, maar dan nog hou ik graag een slag om de arm en wil ik liever niet op zaken vooruitlopen ;)

• #5.889
4 Mental Tricks To Increase Your Bench Press!

99% van alle artikelen over bankdrukken gaan over tips & tricks die de fysieke aspecten betreffen...bijvoorbeeld over hoe je moet ademen, wat de beste positie op de bank is, welke spiergroepen van belang zijn bij het banken en dus je aandacht verdienen enz.

Slechts weinig artikelen gaan over de psychische ofwel mentale aspecten die vaak onderschat worden. Vooral voor mensen die te maken krijgen met een sticking point en niet meer verder komen, ondanks dat ze keihard trainen, maar ook voor wedstrijdsporters die met wedstrijddruk te maken krijgen.
Bij vrijwel alle schema's en trainingsprogramma's wordt er helaas vrij weinig aandacht aan het mentale aspect besteedt...wellicht wil men niet te "zweverig" bezig zijn, maar waarschijnlijk komt het ook omdat men te weinig ervaring en kennis over het mentale aspect heeft.

"Lekker in je vel zitten" klinkt alsof het alleen maar om een fysieke toestand gaat, maar eigenlijk geeft het iets weer over hoe je je "voelt".
En "gevoelens" zijn wederom van wezenlijk belang, vooral voor een wedstrijdsporter. Neem de spanning van een wedstrijd...hoe ga je hiermee om? Er zijn mensen die van spanning niet de verbale commando's van de scheidsrechter horen! Ze raken door de stress zelfs als het ware verlamd en presteren beduidend slechter dan tijdens een training...anderen weten juist op een wedstrijd boven zich zelf uit te stijgen en weten het maximale uit zich zelf te halen...je kunt er onder lijden of je laat je erdoor leiden...klinkt hetzelfde, is echter een wereld van verschil ;).

Wellicht dat we zelf ondervonden hebben wat ons heeft geholpen en wat ook voor anderen wellicht van betekenis zou kunnen zijn?

Zelf vind ik het prettig om bijvoorbeeld op een wedstrijd met een safebeurt te beginnen...als de 1e beurt namelijk goed gaat, geeft me dat een sterk gevoel en groei ik in de wedstrijd. De eerste beurt al een nieuw pr willen neerzetten, geeft voor mij een te grote druk. Dan ga ik onder het halter liggen met de gedachte van: "Pff...is wel een zwaar gewicht, dit heb ik nog nooit eerder gedrukt, zal het me nu wel lukken"? Dan liever: "Dit gewicht heb ik al vaker op een wedstrijd gedrukt, op een training zelfs beduidend meer, dit is een makkie voor me, dit gaat lukken, dit kan ik aan!" :)

Ik kwam ook een artikel tegen over mentale tricks...het zal wel al eens op het forum zijn geplaatst maar ik vond het toch wel de moeite waard...schaadt het niet, baadt het niet, toch? ;)

4 Mental Tricks To Increase Your Bench Press!

BENCH PRESS POWER TIP #1: Focus on your BODY...not the BAR!
When you're benching, try to actually push your BODY away from the bar...NOT the bar away from your body.
This trick works for the same reason when doing pullups, you focus on pulling your elbows down.
Your brain sees the bar as an inanimate object OUTSIDE of your control and it understands that the bar may "win".
But your brain sees your BODY as an "ally" and "WITHIN your control"...
...and is much more CONFIDENT in your strength when focusing on moving your BODY.

BENCH PRESS POWER TIP #2: "Pull" The Bar Apart!
As you're lifting the bar, try "pulling" it apart as if your hands were moving away from each other.
Your hands don't actually move...you just want to grip hard and imagine "stretching" the bar longer.
This calls into play more "stabilizer muscles" to give you extra power in your upward movement.

BENCH PRESS POWER TIP #3: Visualize The Bar Going UP!
Do you know this "spotter" trick?
Whenever you're spotting someone on the bench press and they've hit a sticking point, most of the time all you have to do is place 2 FINGERS under the bar and it MAGICALLY seems to raise again.
No...you DON'T have the world's strongest fingers!
It's simply a total mental "mind f'er" where the lifter "thinks" he's getting help with the rep...but is actually doing it all on his own.
You can do this by yourself (or with a partner) just by VISUALIZING the bar constantly moving upwards.
When you reach that sticking point, play a mental movie in your mind and vividly SEE the bar raising.
Your body will "believe" what you see and respond by making your "movie" a REALITY!

BENCH PRESS POWER TIP #4: Look To Your Dominant Hand!
Another "sticking point" destroyer...
Once you reach the point where the bar stops its ascent and you think you've been defeated, look (WITHOUT turning your head) toward your dominant hand (the one you write with).
This is yet another mental "trigger" for your brain to associate strength and power with what it perceives as your strongest assetts in your "bench press battle".
Well, there you go!
Bring your brain to your next chest workout and load up a few extra plates because you're guaranteed t leave your wimpy old record in the dust once you try these easy tips!

Laatst bewerkt:
  • #5.890
Stress

Flight or Fight! (Vlucht of Vecht!)

Een belangrijk kenmerk van het beoefenen van sport is het omgaan met stress. Voor zowel de coach als voor de sporter is omgaan met stress onontbeerlijk om tot goede prestaties te komen. Wat is het, hoe kun je het herkennen en hoe kun je ermee omgaan?

Wat is stress?
Stress is het waargenomen verschil tussen eisen en capaciteiten. In verschillende situaties schatten sporters in wat ze kunnen en wat er van hen verwacht wordt. Als er een verschil ervaren wordt, is er sprake van stress. Dit treedt vooral op bij zaken die als moeilijk worden ervaren of zaken die voor de sporter belangrijk zijn.
Belangrijk om te weten is dat stress niet altijd negatief is, je hebt stress nodig om te presteren. Echter indien je teveel stress hebt, heeft dit een negatieve invloed op je presteren. Als je te weinig stress hebt, kun je ook niet optimaal presteren, omdat je dan te sloom bent. Het omgaan met stress is niet alleen van belang voor sporters, maar ook voor de trainer en coach.
Stress is één van de belangrijkste mentale prestatiebeïnvloedende factoren. Stress is van oorsprong een aanpassingsreactie van de mens op een bedreiging van zijn omgeving. Na de eerste schrik van de situatie (‘fright’) resteerde de mens in de oudheid bij een aanval door een leeuw (of een andere bedreiging) de keuze uit twee reacties: vluchten (‘flight’) of vechten (‘fight’).
In feite gebeurt hetzelfde bij een sporter in een situatie waarin ‘het er werkelijk op aankomt’. Dit levert zoveel spanning op, dat er nog steeds slechts twee keuzes resteren: vluchten of vechten.
‘Vluchten’ is: geen risico’s nemen, zich verstoppen, zich onttrekken e.d. ‘Vechten’ is aanpakken, risico nemen e.d. De topsporters hebben de vechthouding. Als dat het er echt op aankomt presteren zij juist beter. Zij presteren beter onder druk, maar als niets op het spel staat presteren zij iets minder.

Herkennen van stress
Stress kun je herkennen aan vier soorten kenmerken: fysiologische (lichamelijke), psychologische, gedragsmatige en wedstrijdgedrag.
Fysiologische kenmerken
Voorbeelden hiervan zijn een verhoging van: de hartslag, de bloeddruk, de bloedsuikerspiegel, de spierspanning en het adrenalineniveau. Verder kunnen voorkomen: zweten, veranderde EEG-activiteit (hersenactiviteit), pupilverwij-ding in de ogen en een droge mond.

Psychologische kenmerken
Voorbeelden van psychologische kenmerken zijn een vermindering van: de concentratie, de aandacht en het controlegevoel. Verder kunnen voorkomen: het zich zorgen maken, besluiteloosheid, verward zijn, onzekerheid, angst, zwartgalligheid, en overweldigd voelen.

Gedrag in het algemeen
Voorbeelden van gedragsmatige kenmerken zijn: sneller praten, nagelbijten, knipperen, trillen, ijsberen, roken, drinken, eten en prikkelbaarder zijn.

Wedstrijdgedrag
Voorbeelden van wedstrijdgedrag zijn: verkeerde tactische beslissingen nemen, geen goede teamsporter meer zijn (egoïstisch of juist te onzelfzuchtig), het roepen van zinnen als ‘niet naar mij spelen’.

• Lichamelijke aanwijzingen:
– Stijging hartfrequentie
– Versnelling en verdieping ademhaling
– Maag- en darmklachten
– Slaapstoornissen

• Motorische aanwijzingen:
– trillen
– bewegingsonrust
– bewegingsritme
– ademhalingsritme
– afwijkende passes
– afwijkende techniek

• Psychische aanwijzingen:
– Gevoel van onrust/ gejaagdheid
– Gevoel het niet meer aan te kunnen
– Niet lekker in je vel zitten
– Ongeconcentreerd/ overgeconcentreerd/afwezig
– Prikkelbaar
– In jezelf gekeerd raken

• Wedstrijdresultaten:
– structureel slechter spelen dan op trainingen
– falen op cruciale momenten
Stress doorloopt een aantal stadia: de alarmfase, de defensieve fase en de pathologische eindtoestand.

De alarmfase
Dit is een fase van levensbelang. Deze zorgt ervoor dat we in het dagelijks leven kunnen functioneren, bijvoorbeeld het reageren op de remlichten van een voertuig. Kenmerken van deze fase zijn: hartkloppingen, zweten, vaak urineren, angst, misselijkheid, versnelde ademhaling en eventueel hyperventilatie.

De defensieve fase
Deze wordt gekenmerkt door: geen concentratie, fysiek slap, lusteloos, agressief gedrag, schelden, onredelijkheid, trillen en slaapproblemen.

De pathologische eindtoestand
Kenmerken hiervan zijn: gevaarlijk en bedreigend gedrag, ernstig geheugenverlies, niet reageren op de omgeving en verlies van fysieke functies.

De laatste, de pathologische eindtoestand, komt niet zo vaak voor in de sport. Als de alarmfase lang duurt en er is geen oplossing voor de sporter dan kan deze in de defensieve fase komen. Het is moeilijker om uit de defensieve fase te komen dan uit de alarmfase.

Stress en blessures
Stress tast de weerstand van het lichaam aan. Door langdurige stress wordt het lichaam zwakker. Uiteindelijk zal de zwakste schakel binnen het geheel van lichaam en geest op een bepaald moment aangeven dat het genoeg is, en er volgt een blessure. Vanwege het kenmerk van stress dat de spierspanning verhoogd, is het goed denkbaar dat redelijk veel spierblessures wellicht hun oorsprong vinden in het stressniveau van die sporter in de wedstrijd dat hij de blessure opliep.
Daarnaast (en wellicht vaker dan trainers zouden willen geloven) worden blessures gebruikt van ‘vlucht’ uit de stresssituatie. Als een sporter het even niet meer aan kan, is de meest logische manier om niet te hoeven sporten om een blessure te krijgen. Dit gebeurt allemaal niet erg bewust, maar het speelt zeker mee. Om duidelijkheid te scheppen in deze, moet de communicatie met de sporters goed zijn. Een trainer die niet met zijn sporters praat, weet niet wat er in ze omgaat, en komt dan soms voor vervelende verrassingen te staan.

Omgaan met stress
Er zijn drie verschillende manieren om met stress om te gaan. Ten eerste door stress te voorkomen. Ten tweede, door de lichamelijke uitingen van stress te beïnvloeden. En ten derde, door gedachten en meningen te veranderen.
1. Stress kan worden voorkomen door:
a. het aanpassen van de eisen (reëel of vermeend)
b. het aanpassen van de capaciteiten
c. het waarnemen van de eisen en capaciteiten veranderen
ad a. Het aanpassen van de eisen:
- Taken / werkzaamheden kiezen die niet te zwaar zijn. Voor-beeld: minder
gewicht pakken.
- aantal eisen terugbrengen / prioriteiten stellen. Voorbeeld: goede planningen
maken.
- leren om de juiste doelen te stellen. Voorbeeld: maak naast lange
termijndoelen (over drie jaar op niveau x) ook middellange termijndoelen (dit
jaar niveau y) en korte termijn-doelen (aankomende wedstrijd), resulterend
in een doel van de volgende dag (bijvoorbeeld, balans oefeningen).
ad b. Het aanpassen van de capaciteiten:
- oefenen op onderdelen die als zwaar of moeilijk worden ervaren. Je
capaciteiten kun je alleen veranderen door meer te trainen op onderdelen
waar je niet zo goed in bent. Dit geldt zowel voor sporters als coaches en wordt ‘gericht trainen’ genoemd.
- ervaring opdoen in situaties die als succesvol worden ervaren. Voorbeeld:
leer van momenten in de sport die goed zijn verlopen om hiermee je
zelfvertrouwen te vergroten.
ad c. Waarnemen van de eisen en capaciteiten veranderen:
- vraag duidelijkheid ten aanzien van de eisen;
- laat mensen uitspreken zodat je helder krijgt wat er precies speelt;
- verander de manier waarop je tegen of in jezelf praat.
2. Lichamelijke uitingen beïnvloeden
Allereerst geldt dat een gezond lichaam meer stress aankan dan een minder gezond lichaam. Dus meer bewegen, gezond eten, minder of niet roken, goed slapen, kortom goed voor jezelf zorgen heeft een positieve invloed op het omgaan met stress. De lichamelijke uitingen van stress kunnen gedeeltelijk beïnvloed worden door het gebruik van ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Deze oefeningen hebben een gunstige invloed op bijvoorbeeld de hartslag en de bloeddruk.
3. Gedachten veranderen
'Het zijn niet de dingen zelf die ons uit ons evenwicht brengen maar de manier waarop we ze zien' is een uitspraak van A. Ellis die de grondlegger is van een succesvolle denktraining. Een gebeurtenis op zich kan nooit voor bepaalde gevoelens zorgen. Het zijn de gedachten die we tijdens of voor deze gebeurtenis hebben die zorgen voor de bijbehorende gevoelens. Voor coaches is anders denken in veel gevallen uiterst effectief om met stress om te gaan.

Tips
1. Door stress onder controle te brengen en te houden verstoren ze de getrainde bewegingen niet. Door alleen te trainen op het veel en lang herhalen van de techniek en tactiek, treedt er geen verbetering op in de beheersing van de stress. Sterker nog, door overcompensatie leidt dit tot nog meer stress. Een manier om stress te gaan leren beheersen, is om ervoor te zorgen dat je sporters goed van ervaringen kunnen leren. Er staat expres bij ‘kunnen’, omdat alleen ervaring hebben niet genoeg is om beter te worden. Je zult na een wedstrijd met veel stress moeten nabespreken hoe het gegaan is, waar het fout gegaan is, hoe de sporter gedacht heeft en wat hij in een volgende wedstrijd anders (beter) kan doen. Zo is het mogelijk om van wedstrijden met stress te leren. Dat vraagt echter evaluatietechnieken van de trainer. Daardoor zal de inhoud van de nabespreking (voor zover die er al is) behoorlijk gewijzigd moeten worden.
2. Bij sport kan het gebeuren dat er te weinig stress is. Voor het tillen van zware gewichten heb je extra spanning nodig. Het verhogen van de spanning kan worden geleerd door zogenaamde ‘oppep’ opdrachten. Bijvoorbeeld, extra prikkelende doelen stellen, of beelden van ‘energie’ gebruiken.
3. Werk als trainer aan je eigen stresshantering, want zoals al in de inleiding beschreven is het een risicovol beroep. Als je als trainer gestresst bij een wedstrijd staat, is dat niet alleen nadelig voor jezelf, maar ook voor de uitstraling die je hebt naar je sporters.
4. Neem een blessure altijd serieus en gebruik dat moment om na te gaan of stress een rol speelt bij het ontstaan van de blessure.

Bron: [Link niet meer beschikbaar]

poeh éh...

Interessante artikelen!

• #5.893

Zoals ik alreeds zei...dit is een thema wat erg wordt onderschat in de sportwereld door veel mensen!

Een voorbeeld...het nemen van penalties bij een voetbalwedstrijd als bij een belangrijke wedstrijd de reguliere speeltijd is afgelopen en er via penalties de beslissing zal moeten vallen.
Dit brengt stress met zich mee voor keepers en voetballers...en dan is het de vraag...wie blijft er "cool"...en kan gewoon zijn kunstje laten zien zoals hij dat ook tijdens een training of minder belangrijke wedstrijden alreeds heeft laten zien!

Bij krachtsport is het vaak zo dat men overbluft is door het "geweld" van de tegenstander(s)...en acht men zichzelf al kansloos waardoor men niet meer het maximale uit zich zelf weet te halen.
Wanneer zou jij meer uit jezelf weten te halen? Als je op een Strongmanwedstrijd op het onderdeel loglift moet aantreden tegen Jarno Hams die bijna 180kg op naam heeft staan...terwijl je zelf met pijn en moeite 120 aankunt...of als je tegen iemand moet aantreden die in een beurt voor jou de 120 net gemist heeft? Bij de 1e situatie zou je niet bezig moeten zijn met je te laten afleiden door Jarno, maar je puur focussen op je eigen prestatie en eerder alsnog proberen indruk op Jarno te maken ;) en bij de 2e situatie zou je er beslist alles aan doen om die 120 te drukken om zodoende je concurrent voor te blijven, toch?

---------- Toegevoegd om 22:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:11 ----------

Thnx :)
Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee!

Het is een bepaalde taktiek van me die ik voor het EK wil gaan toepassen...fysiek ben ik sterker dan ooit...dus kan het fysiek ook niet misgaan...waar kan het dan wel misgaan...alleen maar mentaal.
Waardoor ik dan wellicht technische fouten zou kunnen maken.
Dat wil ik voorkomen...ik ga dan artikelen lezen over hoe om te gaan met wedstrijdspanning en er je voordeel mee te doen...want stress heb je blijkbaar nodig om te kunnen presteren...alleen hoe ga je daarmee om (fight of flight)?

De artikelen die ik tegenkom en de moeite waard vind, plaats ik vervolgens in mijn log, in de hoop dat anderen er ook wat aan zullen hebben! :)

Laatst bewerkt:
Volgend weekend (uiterlijk zondag 24 oktober) zou ik graag van iedereen die zo'n sling shot wil hebben, dat graag willen weten.
Dan mailen jullie me alle gegevens nogmaals door (maat + adres) en ik mail jullie dan mijn banknummer door. Van te voren zal ik jullie ook de exacte prijzen doorgeven (inclusief verzendkosten). Mochten er dan later alsnog douanekosten bijkomen, zijn die voor mijn rekening.
Deal or no deal? ...Tjonge lijkt wel een aflevering van de sopranos (mafia) hier ;)

had ik dat geweten:o dan had ik ze met jou bestelling laten meekomen. Mijn gulle edele huggy prins;);););););)

• #5.895
had ik dat geweten:o dan had ik ze met jou bestelling laten meekomen. Mijn gulle edele huggy prins;);););););)

:roflol:

Effies nog wat anders...Joanne Schaeffer uit Nederland is uitgenodigd om deel te nemen aan de Arnold Classic Bench Press mee te doen (4-6 maart 2011), en ze heeft toegezegd! :)
Deze toch wel zeer prestigieuze wedstrijd wordt ook wel "The Battle to be the Bench King/Queen" genoemd en hiervoor wordt je alleen maar uitgenodigd als je tot de crème de la crème behoort.
Joanne heeft overigens 202,5kg op haar naam staan en was de eerste vrouw die meer dan 200kg drukte! :bow:

Laatst bewerkt:
  • #5.896
Leuk artikel over Ryan Kennely: An interview with 2003 Arnold Classic Benchpress Champion and official 800 pound benchpresser Ryan "Bench Monster" Kennelly

http://www.criticalbench.com/powerlifting-bench-press.htm

Delen uit het intervieuw die me wel aanspraken:

Seanzilla - What, in your opinion, are the most common training mistakes that you see lifters make?
Kennelly - I think that the most common mistakes are over training, under training, and maxing out on big lifts too often. Training the benchpress more than twice a week is definitely over training. Training the benchpress less than once per week is most likely under training. And, a lifter should only work up to a max bench 3-4 times per year at the most. The rest of the training year should be working with sub-maximal poundage in preparation for the next max attempt.

Seanzilla - What other gear do you recommend a lifter use when heavy training?
ryankennelly.jpg
Kennelly - A recommend an Inzer heavy duty powerlifting lever belt and a pair of 36" Inzer Z Style wrist wraps. I recommend Inzer because, when you're training to be the best, you should be using the best products available.

Tegenwoordig zie je op wedstrijden ook heel vaak de Super Katana van Titan.
Sommigen zijn zelfs van mening dat deze beter is dan b.v. de Rage X of de Phenom van Inzer. Feit blijft echter dat de enige drie heren die meer dan 1000lbs hebben gedrukt (Rychlak, Mendelsson, Kennely) dat alle drie in een Inzershirt hebben gedaan!

Verder kun je in het artikel nog lezen welke assist hij de voorkeur aan geeft en welk schema hij volgt.

nice find beertje! kenelly is echt een beest!

beertje..? :D

• #5.899
Doet me denken aan mijn grootmoeder zaliger die toen ik ruim 150kg woog en richting de 40 jaar ging me nog altijd "Renéke" noemde...als er mensen bij haar op bezoek kwamen die mij niet kenden en me dan te zien kregen was het eerste wat ze meestal zeiden: "Dus jij bent Renéke?" :roflol:

Laatst bewerkt:
  • #5.900
7 Bench Press Tips for a Bigger Bench!

Niets nieuws onder de zon, maar gewoon een samenvatting van artikelen met tips over het bankdrukken die ik in de loop der tijd heb gelezen en de tand des tijds hebben doorstaan ;)

Tips for a Bigger Bench!

1) Position your body properly on the bench & and lower and press the bar through the optimal path!
Check de Body Contact Position!
Je hoofd, schouders en billen moeten gedurende de lift altijd contact houden met de bank!
Voeten staan plat op de grond. Sommigen geven de voorkeur aan de “Feet Back” positie, anderen aan de “Feet Front” positie (respectievelijk onder en voor de drukbank).
Waar jouw voorkeur ook ligt, zorg dat de gehele voetzool plat op de grond staat om optimaal van je “legdrive” gebruik te kunnen maken! Knijp ook je billen stevig samen en knijp hard in de halter (activeerd je spieren!) Zorg ook voor een zogenaamde Chest Up / Shoulders Back positie. Dit maatregelenpakket komt je stabiliteit ten goede!
Lukt het je vervolgens ook nog om te archen? Prima…”Bench Press is a game of inches” probeer de Range Of Motion zo kort als mogelijk te houden.

Wat het laten zakken en omhoog drukken van de halter betreft het volgende…laat de halter niet te langzaam zakken (kost je alleen maar extra kracht) volg hierin dus niet het “oude” bodybuilding principe waarin bij de excentrische fase (buigen van een gewricht) 2 seconden werd aanbevolen en bij de concentrische fase (strekken van een gewricht) 1 seconde werd geadviseerd. Vergeet allerlei bodybuildingregeltjes…je bent immers powerlift gericht bezig! Voorkom echter ook smijt en gooiwerk en laat de halter niet op je borst bouncen en heb de halter te allen tijde onder controle! Laat de halter verder op het hoogste punt van je borst zakken (net onder je tepels). Tenslotte…de korste afstand tussen punt A en B is een rechte lijn, toch? Inderdaad…Westside Barbell adviseer dan ook om de halter in een rechte lijn van je borst te drukken (Press the bar up in a straight line). Maar de benchpressers van Metal Militia houden er wat dat betreft een heel andere techniek op na, die ook blijkt te werken!
Zij adviseren om de halter in een soort “J-curve” omhoog te drukken (Press the bar up and towards your face). De achterliggende gedachte is dat deze lijn meer de “natuurlijke” beweging volgt en de samenwerkende spiergroepen zo optimaal hun werk kunnen doen.
Experimenteer hierin en zoek uit wat voor jou het beste werkt!

2) Maximize your strengths and minimize your weakness with the proper grip width and arm position!
Omdat ieder mens uniek is en er verschil is in de afmetingen van onze ledematen en sterke punten kan de ideale gripwijdte en stand van de ellebogen nogal verschillen om een optimaal resultaat te krijgen. In de “The Complete Guide to Powerlifting” wordt hieromtrent het volgende geadviseerd:

Long arms – elbows out, wider grip.
Short arms – elbows in, closer grip.
Weak pecs – elbows in, narrower grip.
Strong pecs – wider grip, elbows out
Weak front delts – elbows out, wide grip
Strong front delts – narrower grip, elbows close to torso.
Weak triceps – elbows out, wider grip.
Strong triceps – elbows in, closer grip.

3) Check your moment of breathing!
Lucht is kracht! Adem diep in voordat je de halter laat zakken…het zorgt voor meer stabiliteit en spanning in je lichaam. Over het uitademen is enige discussie…feit is dat je zeker niet te snel moet uitademen en je adem zult moeten inhouden op kritische momenten. Sommigen houden de adem zelfs in gedurende een maximale beurt. Anderen geven er de voorkeur aan om op het zwaarste moment van de beweging uit te ademen (sticking point).

4) Priorityze the Bench Press & Use the right assistance exercises!
The First Rule of Getting Strong at the Benchpress is to simply perform the Benchpress.
The Second Rule is to eliminate any special exercise that are not directly related to the Benchpress.

Bankdrukken is de mainexercise en bij deze oefening ligt je prioriteit en wel bij de uitvoering die ook op een wedstrijd vereist is! “Train like you're competing, compete like you're training”. Alleen specialisatie leidt tot perfectie! Assist is van wezenlijk belang, maar dan wel de juiste!
Assist dient er op gericht te zijn om de spieren die moeten samenwerken (agonisten, antagonisten en synergisten) zoals de borst, triceps, schouders en rug bij het bankdrukken sterker te maken!

Borst: Full Rom Flat Bench Press, Incline Bench Press, Decline Bench Press, Dumbbell Flat Bench Press, Floor presses. Maar ook “partials”, waarbij je een bepaald deel van de beweging traind. Denk hierbij aan: Something that trains the top range of the movement zoals Board Press & Rack Lock Outs en Something that trains the bottom range of the movement zoals Paused Bench Press.

Triceps: Close Grip Benchpress, Dips en Triceps Extensions (met alle varianten: French Press, JM Press, Dumbbell Extensions) en ook Cable Triceps Pushdown.

Schouders: Presses (Seated/Standing Overhead of Military Press, Neck Press, Push Press, Dumbbell Press) en Raises (Front Raises with barbell, dumbbell of plate, Side/Lateral raises en Bent over Dumbbell Raises).

Rug: De belangrijkste rugoefening voor een bankdrukker is zonder twijfel: rows, Wonna grow? Gonna row! (Chest Supported Row, Bench Pull, Bent Over Row, Pendlay Row, T-Bar Row, Dumbbell Row en Cable Row) roeibewegingen zijn namelijk de tegengestelde bewegingen van het bankdrukken. En natuurlijk chinups/pullups en alle soorten Latt Pulldowns.

Voor degenen die ook nog persé de biceps willen doen (die je overigens al met rows en pulldowns traind), doe dan een Hammer Curl (traind de brachialis die als een soort stabilisator werkt bij het bankdrukken).

5) Use the right Volume, Intensity and Frequency.
Wissel zware met lichte trainingen af! Een bekend principe is dat van Westside Barbell waarin een zogenaamde ME (Maximum Effort) met een DE (Dynamic Effort) training wordt afgewisseld. Populair is ook het afwisselen met trainingen waarbij de ene training de nadruk op intensiteit en bij de andere training meer op volume ligt (high intensity/low volume – low intensity/high volume). Feit is dat je niet constant kunt pieken! Hoed je voor overtraining! Vind de voor jou optimale balans tussen belasting en belastbaarheid! Herstel is hierbij van wezenlijk belang…en dat begint al tijdens het trainen! Als je met (sub)maximale gewichten bezig bent is het raadzaam om langere pauzes te nemen. Daarnaast heeft het weinig zin om vaker dan tweemaal per week te bankdrukken (het is immers een compound exercise waarmee je meerdere spiergroepen belast die tussen de 48-72 uur nodig hebben om te herstellen!).

“I think that the most common mistakes are over training, under training, and maxing out on big lifts too often. Training the benchpress more than twice a week is definitely over training. Training the benchpress less than once per week is most likely under training. And, a lifter should only work up to a max bench 3-4 times per year at the most. The rest of the training year should be working with sub-maximal poundage in preparation for the next max attempt” – Ryan Kennely.

Krachtsport coach Charles Poliquin adviseerde in zijn boek “The Poliquin Principles” het volgende:
1 – 3 exercises per body part
1 – 5 repetitions per set
5 – 12 sets per body part
3 – 5 minutes rest between each set

6) Eat Big!
Naast training & herstel is uiteraard ook voeding van wezenlijk belang.
Daarbij is het niet alleen belangrijk wat je eet, maar vooral ook wanneer je eet!
Neem dan ook op de juiste tijden de juiste voeding in!
Sla bijvoorbeeld nooit (!) het ontbijt over en eet liever 6 kleine maaltijden verdeeld over de dag dan 3 grote! En vergeet de regel dat je na het avondeten niets meer tot je moet nemen. Gedurende de nacht zal er ook een langzame afgifte van eiwitten moeten plaatsvinden, en dat zal moeilijk gaan als je 18.00 de laatste keer wat eet.
Het is tevens een fabel dat je helemaal van vetten moet afzien, je lichaam heeft ook vet nodig! Het is wel verstandiger om de voorkeur te geven aan Onverzadigde vetten (O van O.K.) i.p.v. Verzadigde Vetten (V van Verboden). De meest schadelijke vetten zijn overigens toch wel de Transvetzuren ( dit zijn kunstmatig geharde plantaardige vetten die je vooral aantreft in kant-en-klare etenswaren in de supermarkt).
Verder is het een vuistregel om per kilogram (vetvrije) lichaamsgewicht als krachtsporter zo’n 2 gram eiwit verspreid over de dag in te nemen (om precies te zijn 1.1. gram per pond BDW).
Goede bronnen van eiwitten zijn: Kippen/kalkoen borst (zonder vel!), mager rundvlees, eieren, magere zuivelproducten zoals magere melk, magere kwark, magere yoghurt en magere kaas, vis en schaaldieren en natuurlijk eiwitpoeders. Tenslotte heeft je lichaam ook koolhydraten nodig, hierin word onderscheid gemaakt tussen snelle en langzame koolhydraten. Goede bronnen van langzame koolhydraten zijn: zilvervlies rijst, volkoren pasta, volkoren brood, aardappelen. Een snelle bron van koolhydraten is fruit (ook boordevol vitamines en mineralen). Vermijdt zoveel mogelijk door mensenhanden bewerkt voedsel, dat bevat namelijk “verborgen” suikers, zout en vet!

7) Last but not least! “Harness the powers of your mind”.
Soms hoef je niets te veranderen in “the laws of physics” (techniek, fysieke kracht), maar is het gewoon je “mindset” waaraan je moet werken! Be a “No Limit Person”…Never “try” anything – DO IT! Bouw zelf geen mentale barrieres door te denken: “Dit is zwaar” ...maar zeg tegen jezelf: “Dit gewicht is kinderspel”! Voordat iets in de praktijk tot stand wordt gebracht, zit het namelijk eerst tussen de oren, toch? Als je er zelf niet in gelooft, zal het ook niet lukken.

"The mind is the limit. As long as the mind can envision the fact that you can do something, you can do it, as long as you really believe 100 percent." - Arnold Schwarzenegger

Vooral wedstrijdsporters krijgen vaak met stress te maken (de spanning van een wedstrijd)…een bepaalde mate van stress heb je overigens nodig om te kunnen presteren!
Hoe ga je met deze spanning om? Er zijn slechts twee manieren om met zo’n situatie om te gaan…Fligt or Fight (vlucht of vecht)…het moge duidelijk zijn waar de voorkeur dient te liggen…laat je dan ook door spanning leiden, en kom er niet onder te lijden!

P.S. Voor de liefhebbers...ik heb vrij recent ook een artikeltje geschreven over benchshirts: Hoe & Wat Benchshirt :)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven