XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
Ik train geheel alleen, liefst ook in een geheel lege sportschool, geen gezeik aan me kop, geen rekening met iemand hoeven houden, heerlijk! Nu wordt dit overal afgeraden, maar goed.. ik vind dit heerlijk trainen:)
QUOTE]

Ik train tegenwoordig ook zonder gymbuddy...(sowieso is het moeilijk omdat ik wisseldiensten heb) en ik vind het heerlijk...geen verplichtingen, ik kan komen en gaan wanneer het me uitkomt, zonder me te hoeven richten naar een ander. Stel je voor ik zou b.v. crunches moeten doen omdat mijn gymbuddy dat zo nodig vindt :eek: ;)
Of je zou b.v. moeten afspreken dat je wel samen powerlift- of strongmanonderdelen traind, maar daarna ieder zijn eigen weg gaat.

Een gymbuddy heeft voordeel voor mensen die moeite hebben om naar een sportschool te gaan...een afspraak met iemand werkt dan wel motiverend...ik heb dat niet nodig...ik ben zelf gemotiveerd en gedisciplineerd genoeg :D

Dan kan het werken als een gymbuddie ongeveer even sterk is, waardoor je er als het ware er een soort competitie van kunt maken, van wie de meeste progressie in een bepaald tijdsbestek maakt.
Maar ook dat heb ik niet nodig...ik heb een duidelijke doelstelling en een schema...en weet precies wat ik ga doen als ik naar de sportschool ga.
Eigenlijk laat ik niets aan het toeval over...ik begrijp eigenlijk niet de mensen die naar de sportschool gaan en dan daar wat staan rond te kijken met zo'n blik van: wat zal ik nu eens gaan doen ???

In het verleden had ik een gymbuddie (overigens een heel sympathieke vent) maar zijn top lag bij 100kg bankdrukken...je bent dan constant gewichten aan het laden...en dat werkt dus ook niet. Tevens loop je het risico dat het te zeer een sociaal gebeuren word...koffiekransjes hou je thuis (of voor mij part na het trainen aan de bar) maar niet tijdens het trainen!

2 x banken per week lijkt me al zwaar genoeg idd, nooit last van die schouders?
keep it up man :)

2 x banken per week lijkt me al zwaar genoeg idd, nooit last van die schouders?
keep it up man :)

Doordat ik aandacht besteed aan een goede warming up (20x20 en 2x10x70kg) en met submaximale gewichten train (tot 80% van 1 RM) en dus zelden of nooit piek probeer ik (schouderklachten) te voorkomen.
Aan het einde van het wedstrijdseizoen na zware trainingen èn wedstrijden met maximale gewichten heb ik inderdaad wel eens wat last van irritatie aan schouders en ellebogen. Rust verricht dan wonderen!

1 x per week benchen is voor mij te weinig om progressie te maken, met 3x per week is te veel van het goede, dus 2 x per week is precies goed! Waarbij ik dan meestal bench op de maandag en de vrijdag, en mijn spieren dus genoeg herstel krijgen.:)

Training 25 mei 2009 (Spaubeek, Leon Smeets).

Ik had me veel voorgenomen, maar pfff...wat was het gisteren warm, warm, en nog eens warm...en als ik ergens slecht tegen kan dan is het warmte...ik ben namelijk niet alleen een lazy bear, maar ook een echte ice bear...hoe kouder het is, des te lekkerder ik me in mijn vel voel ;)
Aan het gezelschap heeft het overigens niet gelegen...we waren met een hele kluit bij Leon aan het trainen. (waaronder Denkemenke en zijn trainingsmaat Willy en nog 4 jonge gasten met jawel, een vader erbij, die eens wilde weten waar zijn zoon "mee bezig was" en gewoon meedeed)...als dat zo doorgaat moeten we binnenkort reserveren ;)

Bench press: 20x20, 2x10x70, 5x100, 5x130, 4x155 shit, alweer geen 5 reps...2e poging 3x155...ben daarna maar wat closegrip bench press gaan doen...4x8x100kg met opgetrokken benen.

Daarna nog wat wide grip pendlay row 6x8x70kg.

Vervolgens blij dat ik onder een ijskoude douche stond :)

ik wou dat ik 4x155 duwde op een ''slechte'' dag :P dat is zo slecht nog niet beest !

^+1 :thumb:

^^+2

+3 dan doe ik ook mee :)

:roflol:...jullie zijn echt :cool:...ik had gisteren inderdaad een slechte dag...en al lijkt voor menigeen 4x155kg redelijk veel...ik kijk altijd naar mijn eigen prestatie en doe niet snel aan vergelijkingen met anderen.
En als ik vergelijken doe, dan kijk ik naar krachtsporters in mijn gewichtsklasse en dan is hetgeen ik druk heel erg betrekkelijk :o
Voor iemand die bijvoorbeeld een top van 100kg heeft is 4x155 natuurlijk veel...maar voor mij weet ik dat het beter kan!
Desondanks thnx voor jullie bemoedigende woorden :)

Eigenlijk "schaam" ik me een beetje om dit te vermelden, maar er word wel eens vaker gevraagd wat ik zo allemaal doe om blessure's te vermijden.

Ik heb hier al vermeld, dat ik aandacht besteed aan een goede warming up, en zelden piek en de voorkeur geef aan trainen met submaximale gewichten i.p.v. maximale gewichten. Tevens probeer ik alle oefeningen zo strikt mogelijk uit te voeren en ben ik absoluut geen voorstander van "cheaten".

Ik wil nog een tipje van de "sluier" lichten, en wellicht dat ik me ermee onsterfelijk belachelijk maak, maar dat zij dan maar zo ;)
Maandag en vrijdag zijn trainingsdagen waar ik naar de gym ga en vrij intensief train.

Op woensdag en soms ook wel eens op zaterdag of zondag doe ik thuis een hersteltraining(kje) van hooguit 5 minuten...niet met een halter maar met een...bezemsteel :o.
Ik doe dan b.v. met die bezemsteel meestal barbell row (50 reps) en overhead press (50 reps)...ik doe de reps vrij beheerst en pak daarbij zo wijd als mogelijk vast en heb het idee dat het me goed doet.
Tevens doe ik nog wat schouderroutaties als afsluiting.

De spieren worden tijdens die "hersteltraining" doorbloed zonder ze te belasten, hetgeen naar mijn mening positief voor het herstelproces is.

Als anderen eventueel hun "ei" kwijt willen over "hersteltrainingen" en blessurepreventie hoor ik het graag!:)

Goed opwarmen,rekken en strekken.
Dat is wat ik doe om blessureleed tegen te gaan Huggy.

Goed opwarmen,rekken en strekken.
Dat is wat ik doe om blessureleed tegen te gaan Huggy.

Thnx voor je reactie!

Rekken en strekken doe ik eigenlijk nooit...heb daar nooit voordeel van ondervonden, behalve ongemak...ik heb diverse artikelen daarover gelezen...en er is tegenwoordig veel twijfel over het nut van rekken / strekken.

"Sporters rekken en strekken vooral in de veronderstelling dat ze daarmee blessures voorkomen. Dat blijkt volgens diverse wetenschappelijke onderzoeken flauwekul. Het zogenaamde statische rekken, waarbij spieren worden opgerekt door een bepaalde positie tien tot twintig seconden vast te houden, voorkomt spier- en peesklachten niet.
Ook andere voordelen zijn er niet. De lenigheid neemt niet toe door het rekken en strekken. En ook het prestatievermogen gaat niet omhoog.
Sterker nog; uit diverse onderzoeken blijkt dat sporters minder goed presteren als ze de klassieke oefeningen hebben gedaan. Spieren reageren trager". - aldus een artikel in de volkskrant van 10-11-2008 "De mythe van rekken en strekken".

Ik heb niet de kennis in huis om te kunnen oordelen of rekken en strekken goed of minder goed is...ik denk dat het ook te maken heeft met je er lekker bij voelen...en als jij je daar lekker bij voelt, moet je dat niet laten!

Een warming up in de zin van b.v. 10 minuutjes rustig lopen, fietsen of steppen wordt overigens ook wel weer vaker aanbevolen. Ik geef ruiterlijk toe dat ik dat niet doe.
Wat ik wel doe is dus altijd met een lege halter de oefening doen om de spieren als het ware te laten wennen aan de beweging en de belasting die gaat volgen.

overrekken is het probleem wat vaak ontstaat.

Uit mijn ervaring die ik ook over breng op andere sporters, blijkt het te werken.
een onderzoekt zegt mij niks.

overrekken is het probleem wat vaak ontstaat.

Uit mijn ervaring die ik ook over breng op andere sporters, blijkt het te werken.
een onderzoekt zegt mij niks.

Dat is wat ik bedoel...je moet zelf aan den lijve ondervinden wat werkt...en als je ergens voordeel van ervaart moet je het toepassen en op het moment dat dat niet zo is kun je het beter laten, toch?

Allerlei onderzoeken van zg. "pseudo" artsen, dokters en professoren laat ik me verder ook niet door van de wijs brengen.

Ik vond dit wel een goed artikel over blessurepreventie:
Overgenomen uit www.Acti-vitA.nl

Om je lichaam te dwingen spiermassa op te bouwen en sterker te worden moet je je spieren, pezen en gewrichten regelmatig zwaar belasten. Je moet hier ver in gaan, maar ook weer niet té ver, en hier zit ook meteen het probleem. Als je te ver gaat kun je geblesseerd raken en dat kan je vooruitgang behoorlijk hinderen. Bovendien neemt het je motivatie weg om weer te gaan sporten. Blessures kun je helaas niet volledig vermijden, maar je kunt wel verstandig trainen en de meest voorkomende oorzaken van blessures vermijden.

Slechte trainingstechniek
Dit is de meest voorkomende oorzaak van een blessure. Als je geen correcte techniek aanhoud kun je spieren en gewrichten snel verrekken of zelfs scheuren. Zowel om effectieve en optimale resultaten te boeken als het voorkomen van blessures moet een goede techniek prioriteit nummer 1 zijn.
Houd het gewicht altijd onder controle, zorg voor een volledige bewegingsbaan en train je spieren vanuit een goede trainingshoek. Slingeren of schokken met het gewicht vergoot de kans op blessures en zal bovendien nooit tot een optimaal trainingsresultaat leiden.

Teveel gewicht
Trainen met te zware gewichten vergroot de kans op blessures ook aanzienlijk. Effectieve gewichttraining bestaat niet alleen uit zware weerstand maar uit een combinatie van weerstand en uithoudingsvermogen. Sommige krachtsporters vergeten dat ze met gewichttraining bezig zijn, en niet met gewichtheffen.
Kies voor een gewicht waarmee je minstens 6 tot 12 correcte herhalingen kan uitvoeren. Als je niet genoeg herhalingen kan doen of geen perfecte techniek kunt handhaven, train je te zwaar.

Te vaak trainen
Effectieve krachttraining bestaat uit korte, intensieve trainingen gevolgd door voldoende rusttijd. Door tussen de trainingen voldoende te rusten geef je je spieren de kans zich te kunnen herstellen en massa op te bouwen. Bovendien verklein je het risico op blessures. Onthoud dat je alleen groeit als je rust, als je traint stimuleer je alleen maar de prikkel die later (kan) leid(en) tot spiergroei. Train ook nooit een spiergroep als je er nog spierpijn aan voelt. Na een goede intensieve krachttraining zijn je spieren uitgeput en duurt het minimaal 48 tot 72 uur voordat er volledig herstel heeft plaatsgevonden.

Te lang trainen
Er wordt vaak ten onrechte gedacht ‘hoe meer sets en oefeningen ik doe, hoe beter’.
Beperk het aantal trainingen tot maximaal 4 a 5 keer per week en de duur tot ongeveer een uur. Als je krachttraining langer duurt train je waarschijnlijk niet intensief genoeg.

Slechte voeding
Tekorten in je voeding zul je zonder te sporten minder snel opmerken dan wanneer je intensief met gewichten traint. Als je met gewichten traint is het daarom voor een goede gezondheid noodzakelijk dat je voedingspatroon in orde is.
Als je te weinig calorieën eet, kun je gemakkelijk bepaalde voedingstekorten oplopen, verzwakt je lichaam, duurt het herstel van een training langer en wordt de kans op blessures groter.

Onvoldoende opwarmen
Met een algemene warming-up voor de training en een warming-up voor de specifieke spiergroep(en) verklein je het risico op vervelende blessures. Tijdens een warming-up wordt er veel bloed in je spieren gepompt, de temperatuur van je spieren stijgt en de flexibiliteit en mobiliteit vergroot. Een goed opgewarmde spier is veel beter in staat om te gaan met de plotselinge belasting van krachttraining. Om je spieren nog beter op te warmen kun je voorafgaande aan de fitness oefening voor de specifieke spiergroep(en), nog een lichte set met veel herhalingen doen.

Slecht spotten
Een spotter is iemand die je helpt het gewicht omhoog te brengen en onder controle te houden als je het zelf niet meer redt. Vooral bij fitness oefeningen als bankdrukken, barbell curls en squats kan een spotter je net dat kleine beetje helpen zodat je de oefening onder controle houdt en veilig af kunt maken. Een spotter moet echter maar een klein beetje hulp geven bij de oefening die wordt uitgevoerd. Vaak wordt er te veel gewicht gebruikt of let de spotter niet goed op, wat de kans op blessures vergroot.

Afwijken van de basis
Door veel krachtsporters worden er allerlei geavanceerde trainingstechnieken bedacht voor een nog betere vooruitgang. Enkele veel gebruikte technieken zijn het smokkelprincipe, geforceerde herhalingen en negatieve herhalingen.
Hoewel deze trainingstechnieken zeer effectief zijn om de spiergroei van de gevorderde krachtsporter te stimuleren, zijn ze ook meteen het moeilijkste, gevaarlijkste en het meest blessure gevoelig. Bij al deze trainingstechnieken zijn de gewichten waarmee getraind wordt te zwaar om de oefening normaal uit te voeren en is een goede oplettende spotter noodzakelijk. De belasting van het lichaam is veelal te groot en de vereiste hersteltijd te lang. Hiermee vergoot je het risico op blessures.

Gebrek aan concentratie
Veilig en geconcentreerd trainen is verstandig trainen. Dit zorgt niet alleen voor minder blessures, maar ook voor de beste vooruitgang, zeker op langere termijn. Een goede concentratie tijdens een krachttraining is niet alleen een vereiste voor jezelf, maar ook voor diegenen die naast je staan te trainen.
Als je een goede warming up doet, een correcte techniek hanteert en binnen de grenzen van je kunnen blijft, kun je met veel plezier jaren lang trainen zonder blessure!

Dus: no brain, no gain!:)

Waarom zou je je hiermee onsterfelijk belachelijk maken?

Als het voor jou werkt is het goed ;)
Moet ik misschien ook eens proberen.

Waarom zou je je hiermee onsterfelijk belachelijk maken?

Als het voor jou werkt is het goed ;)
Moet ik misschien ook eens proberen.

Nou ja...het komt niet echt indrukwekkend over als je prijs geeft dat je met een bezemsteel reps doet :o

Maar "je moet gewoon jezelf zijn, want er zijn al zoveel anderen".
Je moet inderdaad doen wat goed voor je is...en niet alleen maar iets doen, omdat zoveel anderen dat ook doen...want als je steeds maar achter de grote kudde aanloopt heb je een groot risico dat je in de strond van anderen trapt! Soms moet je ook eens tegen de stroom inzwemmen om bij de bron uit te komen, toch?

Pff...ik begin weer eens te filosoferen...komt zeker door het artikel wat ik vandaag in de Veronicagids over de Dalai Lama heb gelezen ;).

Zou best eens een hele goede manier kunnen zijn wat jij daar doet Huggy.
Weer een hoop nuttige info man. :thumb:

waar blijven de trainingen beer ?:P wel een goed artikel trouwens !

Terug
Naar boven