XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

Ik gebruik al jaren banden van thera en die werken perfect en bestel ik in ned voor een prikkie en gaan tot zo'n 40 kg voor de goldie's.
5,5 meter en 15cm br voor 40euro voor de max zwaar,op maat maken knoop erin en klaar.
Heb nu ook theraloop gekocht uit 1stuk 45,5cm 7,5cm br om het zelfde mee te doen als de slingshots,moet het nog even uitproberen maar werkt perfect denk ik en kost 5,95 zo'n bandje...

Robbert wat is het verschil tussen Jumpstreche en woodybands?

Ik mag gecorrigeerd worden als ik het fout heb maar volgens mij niet veel. Jumpstretch is een bedrijfje dat in ieder geval aanzet heeft gegegeven tot het gebruik van de bands. Westside heeft het gebruik in de krachtsport populair gemaakt maar de toepassing van jumpstretch bands is veel breder. De eigenaar van jumpstretch komt ook voor in één van de tapes van westside waarbij allerlei tractie oefeningen worden gedaan met de banden, veel meer gericht op fysiotherapeutische toepassingen.
Iron Woody is een krachtsport site en verkoopt de banden volgens mij vooral daarop. Daarnaast zijn er bij Woody ook korte banden te koop van 21 inch. Ik heb light bands en average bands (brede groene) van beide merken en heb het idee dat die van Woody stugger zijn, dus meer weerstand bieden. En de meeste van mijn jumpstretch banden zijn inmiddels kapot, maar dat komt ook door het misbruik ervan denk ik.

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.043
De bench oefening op het filmpje train ik het liefst met bands (green 55kg) Je kunt het eens proberen ik heb zowel de kleine groene (voor op de normale bank) als de lange groene bands (voor in het powerrack). Witte bands (95kg) heb ik ook als je eens "echt" beestachtig wil squatten.

Ik zou al blij zijn als ik eens echt "beestachtig" kon benchen ;)

---------- Toegevoegd om 01:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 01:06 ----------

Volgens mij heb ik dat eerste nog opgemerkt een tijdje geleden, maar dat was niet het geval melde je. Blijkbaar toch meer mensenkennis dan ik dacht.... Iedereen heeft onzekerheden, de een weet het alleen beter te verbergen. Daarnaast speelt een goede voorbereiding een grote rol. Belangrijk is die gedachten in je hoofd te prenten die je bevestigen. Daarin kun je jezelf trainen. Visualiseren van succes, verbale ondersteuning met woorden die je positief bevestigen, mantra's voor jezelf. Het is op een wedstrijd nog steeds een bank en halter, meer niet. Wellicht helpt het de rest weg te denken en je in je eigen wereld terug te trekken. Je zou je voordeel kunnen doen andere atleten erop te bevragen, en dan niet per mail of op een forum..... Ik weet dat Joann bijvoorbeeld begeleid is door een sportpsycholoog. Vooral om meer agressie te hebben tijdens een wedstrijd meen ik mij te herinneren.

Toen je mij die vraag stelde was er geen reden tot onzekerheid en heb ik die vraag ook naar eerlijkheid beantwoord ;)
Meer agressie heb ik inderdaad wel behoorlijk moeite mee...ik heb dan wellicht het uiterlijk van een gevaarlijke grizzlybear, maar meer het karakter van een zachtaardig, onschuldig koalabeertje :o

Een reden dat ik nogal vaak afwijzend sta tegen "vernieuwingen of veranderingen" komt door het feit dat ik me het pretigste voel bij dingen die "vertrouwd" aanvoelen, dingen die routine voor me zijn.
Ik hou niet van veranderingen en verrassingen, ik voel me het beste bij platgetreden paden. Ik ben een echt gewoontemens en uiterst voorspelbaar, tot het saaie toe in alle facetten van mijn leventje :o Wellicht een soort autistische tic van me? :dunno:

---------- Toegevoegd om 01:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 01:14 ----------

Bands geven (variabele) weerstand. Dat is alles eigenlijk. Dus je kunt er mee trainen zoals je wilt. Wij gebruiken bands voor zware beurten in de bench, squat en deadlift, speed reps in de grote drie, hoge herhalingen bijvoorbeeld in de dumbbell press of extensions en ultra hoge herhalingen met alleen bands bijvoorbeeld 2-3 sets van 25+ band pushdown. Maar ik doe ook wel side raises, curls of extensions met alleen bands en sommige jongens maken de bands ook vast aan de rowing machines. Het is een beetje spelen. Gewoon om het leuk te houden.
/QUOTE]

Ik heb gelezen dat je trainen met bands/chains in een cyclus moet doen (3-4 weken) en dan weer een tijdje ermee stoppen om eventueel overbelasting te voorkomen. Klopt dit?
En kun je gelijktijdig met zowel bands als chains trainen of heeft dit geen zin en is dit wellicht te veel van het goede?

---------- Toegevoegd om 01:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 01:18 ----------

Voor de geïnteresseerden, ik heb het volgende topic geopend! :)

Wegens suc6 geprolongeerd: Beginnerswedstrijd NPB!

Laatst bewerkt:
  • #6.044
Training bij Haeflandsport 29/10

Flat Bench Press (indexfinger grip & paused reps).
20x20, 2x10x70, 5x100 & 5x5x130kg.

Close Grip Floor Press with straight legs & (mini)BANDS!
3x10x70, 6x90 & 5x100kg.

Triceps Push Down:
2x15x70kg & 1x10x70kg

Front Plate Raises:
10x15, 10x20 & 10x25kg.

Latt Pull Down:
4x10x70kg.

Comment:
Ik zou haast willen zeggen dat ik alles terug neem wat ik voorheen over bands gezegd heb ;)...heb het als een prettige en pittige oefening ervaren. Kreeg behoorlijk last van verzuring in mijn triceps omdat vooral de eindfase heavy was (wat ook de bedoeling is)...met een gewone close grip heb ik dat toch beduidend minder. Dit is voor mij een nieuw vorm van belasting...laten we hopen dat het goed uitpakt én dat ik er heel bij blijf ;) Wellicht dat Myo nog het ideale aantal sets/reps weet voor bands?

Omdat mijn triceps toch behoorlijk verzuurd waren kreeg ik bij de laatste pushdown nog maar 10 reps i.p.v. de beoogde 15...kreeg er gewoon niks meer uitgeperst.
Ik heb toen besloten om maar geen shoulderpress te doen (omdat bij deze oefening de triceps immers ook moeten werken) en gekozen voor een front raise.

Verandering was pittig dan. ;)
Goed bezig Huggy.
Ik wil ook van die banden. :D

• #6.046
Verandering was pittig dan. ;)
Goed bezig Huggy.
Ik wil ook van die banden. :D

Het was voor mij inderdaad pittig, omdat ik die vorm van belasting (nog) niet gewend ben :o

$18,- is geen geld...ik bestel meteen 2 paar (heb ik één paar als reserve).
Ik bestel ze bij ironwoodyfitness...maar moet dalijk werken en redt het vandaag niet meer...maar dit weekend gaat de bestelling nog de deur uit! :)

Laatst bewerkt:
Het was voor mij inderdaad pittig, omdat ik die vorm van belasting (nog) niet gewend ben :o

$18,- is geen geld...ik bestel meteen 2 paar (heb ik één paar als reserve).
Ik bestel ze bij ironwoodyfitness...maar moet dalijk werken en redt het vandaag niet meer...maar dit weekend gaat de bestelling nog de deur uit! :)

Waarom niet die van Bongo proberen..?
Werk ze!

Training bij Haeflandsport 29/10

Flat Bench Press (indexfinger grip & paused reps).
20x20, 2x10x70, 5x100 & 5x5x130kg.

Close Grip Floor Press with straight legs & (mini)BANDS!
3x10x70, 6x90 & 5x100kg.

Triceps Push Down:
2x15x70kg & 1x10x70kg

Front Plate Raises:
10x15, 10x20 & 10x25kg.

Latt Pull Down:
4x10x70kg.

Comment:
Ik zou haast willen zeggen dat ik alles terug neem wat ik voorheen over bands gezegd heb ;)...heb het als een prettige en pittige oefening ervaren. Kreeg behoorlijk last van verzuring in mijn triceps omdat vooral de eindfase heavy was (wat ook de bedoeling is)...met een gewone close grip heb ik dat toch beduidend minder. Dit is voor mij een nieuw vorm van belasting...laten we hopen dat het goed uitpakt én dat ik er heel bij blijf ;) Wellicht dat Myo nog het ideale aantal sets/reps weet voor bands?

Omdat mijn triceps toch behoorlijk verzuurd waren kreeg ik bij de laatste pushdown nog maar 10 reps i.p.v. de beoogde 15...kreeg er gewoon niks meer uitgeperst.
Ik heb toen besloten om maar geen shoulderpress te doen (omdat bij deze oefening de triceps immers ook moeten werken) en gekozen voor een front raise.

Met welke bands heb jij getraind dan???????

wil het trainen met bands ook wel eens serieus gaan toepassen. Waar ik moeite mee heb is om de bands bijvoorbeeld te gebruiken op een de dag (met hele lichte gewichten speedreps maken, hiervan krijg ik behoorlijk last van mijn ellebogen). Maar bands kun je ook gebruiken bij zwaardere gewichten, toch?
jules en ook leon hebben blauwe bands die volgens mij de lichte bands zijn (ik weet het echter niet zeker,

met welke bands heb jij getraind dan???????

:d

Ja, wee' k'nie..? :dunno:
Dan moeten we wachten op d'n Hugsterz. ;)

Heb je die van jou "laten liggen"..? :dunno:

In mijn log kun je lezen over de slingshot :P We hebben hem getest vandaag

Ik heb gelezen dat je trainen met bands/chains in een cyclus moet doen (3-4 weken) en dan weer een tijdje ermee stoppen om eventueel overbelasting te voorkomen. Klopt dit?
En kun je gelijktijdig met zowel bands als chains trainen of heeft dit geen zin en is dit wellicht te veel van het goede?

Er zijn geen wetenschappelijke valide regels voor. Wat je inderdaad vaak ziet is cycli van drie weken chains en drie weken bands afwisselend, maar dat is niet om overbelasting te voorkomen, maar om aanpassing te voorkomen, accommodation in het engels. Gewenning is wellicht een betere vertaling. Ik denk dat je het wel kunt combineren, maar niet in 1 oefening. Ik ben er zelf wel een voorstander van een variatie te kiezen en dat een week of drie te doen. De eerste keer is gewenning, de tweede keer kun je wat meer reps maken en de derde keer ben je echt sterker. Dan is de rek er wel een beetje uit als je voluit gaat.

Ideale sets en reps zijn er niet. Je kunt maxen met bands, speed benches doen voor drietjes en reps maken. Volg je schema en voeg de bands toe voor meer spanning bovenin de oefening. Je merkt zelf al hoe je triceps opblazen door die 'elastiekjes'. Variatie is groei. Over het algemeen vind ik bands fijner trainen dan kettingen, dus kies ik meer daarvoor.

• #6.056
Met welke bands heb jij getraind dan???????

De "blauwe bands" waarvan Jules twee maten heeft (hele korte en langere)...me lijkt dat dit de minibands zijn? Die hele korte lijken me meer bedoeld voor dumbbellwerk.
Alle andere zijn van veel dikkere, bredere afmentingen.

---------- Toegevoegd om 17:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:41 ----------

Er zijn geen wetenschappelijke valide regels voor. Wat je inderdaad vaak ziet is cycli van drie weken chains en drie weken bands afwisselend, maar dat is niet om overbelasting te voorkomen, maar om aanpassing te voorkomen, accommodation in het engels. Gewenning is wellicht een betere vertaling. Ik denk dat je het wel kunt combineren, maar niet in 1 oefening. Ik ben er zelf wel een voorstander van een variatie te kiezen en dat een week of drie te doen. De eerste keer is gewenning, de tweede keer kun je wat meer reps maken en de derde keer ben je echt sterker. Dan is de rek er wel een beetje uit als je voluit gaat.

Ideale sets en reps zijn er niet. Je kunt maxen met bands, speed benches doen voor drietjes en reps maken. Volg je schema en voeg de bands toe voor meer spanning bovenin de oefening. Je merkt zelf al hoe je triceps opblazen door die 'elastiekjes'. Variatie is groei. Over het algemeen vind ik bands fijner trainen dan kettingen, dus kies ik meer daarvoor.

Ik weet nog niet of ik bands fijner vindt dan chains, ik heb wel vaker met chains getraind. Trainen met bands is wel beter voor mijn oren, want met chains is nogal lawaaierig ;).
Ik denk dat ik wellicht voor de variatie ga...de volgende training wellicht met chains een close grip boardpress of zoiets dergelijks uitproberen.
Ik zie wel.
Hoe dan ook het gaat om partials van de close grip bench press versie...hierdoor verwacht ik dat mijn triceps sterker zullen worden.
Zijn die "elastiekjes & dat oud ijzer" wellicht toch nog ergens goed voor ;)

---------- Toegevoegd om 17:49 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:45 ----------

In mijn log kun je lezen over de slingshot :P We hebben hem getest vandaag

Ik ben zo vrij jouw comment hierover te plaatsen in mijn log, hoop dat je er geen probleem mee hebt ;)

Eerste keer met de slingshot gebenched was een grappig gevoel en je belast je schouders veel meer dan met de reguliere bench naar mijn mening. Het gaat zeer rap onderin tot je triceps het overnemen dan doe je alles inprincipe zelf.

• #6.057
Interessant artikel gelezen: Chains, Bands & Boards, Oh My! van Curtis Shulz...deze man heeft best wel leuke artikelen geschreven :)

http://www.bodybuilding.com/fun/schultz52.htm

In elk geval lijken close grip bench press, floor press, board press en werken met chains & bands (onderlinge combinaties hiervan) dé oefeningen om je triceps te trainen op een manier waar je als bankdrukker baat bij hebt.
Ik zal het gewoon paar weken doen...floor presses with bands en boardpresses with chains. We zullen zien welke effecten het zal hebben ;)

Ook een leuk artikel:

http://www.bodybuilding.com/fun/dennis61.htm

Boards, Bands & Bench shirts are they THAT important?

Laatst bewerkt:
  • #6.058
Net bij: http://www.ironwoodyfitness.com/fitness-bands.php 2 paar bands besteld en
betaald met Visa...ging allemaal razendsnel...ben benieuwd wanneer ik ze in huis zal hebben.

Ik was echter te "snel"...Frans attendeerde er me op dat als ik ze via onderstaande link had besteld in Engeland, ik ze sneller en goedkoper in huis had gehad..:o
http://www.strengthshop.co.uk/index....ing/bands.html

Nog effies en ik ben veranderd in een echte Westside Die Hard Fan ;)
Ik wil alleen maar laten zien dat ik niet zo eigenwijs ben als sommigen wel eens beweren. Schaadt het niet, baat het niet, toch?
Het enige waar ik wel aan zal blijven vasthouden is dat ik iedere training de Full Rom Flat Bench Press als mainexercise centraal zal stellen...werken met boards, chains en bands beschouw ik als een assist. Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat als je iedere week van mainexercise veranderd (zoals, mits ik het goed heb, bij Westside op de ME dag het geval is) serieus progressie boekt. Nu spreken echter de resultaten van de jongens die onder het toeziend oog van Louie trainen echter het tegendeel van mijn "voorstelling".
Tevens heb ik zelf minder met een DE dag omdat ik dan echt het idee heb dat ik niets gedaan heb en voel ik meer voor het conventionele gebeuren zoals één dag 3x3 met circa 90% en de andere dag dan 5x5 met zo'n 70%.

Maar goed, iedereen moet dat doen waar hij of zij baat bij heeft.
En je moet je zelf inderdaad niet onnodig beperken of je krampachtig vasthouden wat een of andere krachtsportgoeroe beweerd.
Ik mix elementen uit Westside, Metal Militia, Stronglifts (gebaseerd op Rippetoe en Bill Star) en fix het samen tot iets waarvan ik het idee heb dat het voor mij werkt ;).

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven