Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.061
Ik wacht nog effies op de bevindingen van Frans...bands & chains heb ik zelf aan den lijve ondervonden èn creeëren aan het einde van de beweging meer weerstand. Daar heb je dus vooral wat aan als je wedstrijden in een shirt doet, want een shirt helpt in het begin van de beweging en op het einde zul je het toch zelf moeten doen. Ik vraag me af of die keren dat ik eventueel met een slingshot zou trainen, niet beter een benchshirt kan aantrekken om mijn techniek daarin te optimaliseren?

Ik denk overigens dat chains betrouwbaarder zijn wat weerstand betreft dan bands en een slingshot, want na verloop van tijd wordt de trekkracht van bijvoorbeeld bands minder lijkt me, en ook slingshots zijn beperkt "houdbaar". Chains zijn onbeperkt houdbaar en zorgen altijd voor dezelfde weerstand. Daarom heb ik maar meteen 2 paar bands gekocht, kan ik voorlopig vooruit lijkt me ;) Het nadeel van chains is echter dat ik daarmee niet overal kan trainen (vrees voor beschadigingen van materieel en vloer bij sportschooleigenaars) en met bands wel.

En kettingen zijn van ijzer natuurlijk!
Da's gewoon cooler!

Dan leg je er toch een matje onder als je gaat drukken.

• #6.063
En kettingen zijn van ijzer natuurlijk!
Da's gewoon cooler!

Dan leg je er toch een matje onder als je gaat drukken.

Die argumenten heb ik ook alreeds gebruikt, maar zonder resultaat helaas.
Ik kan dus met chains alleen bij Leon trainen, waardoor ik (door mijn wisselende diensten) niet iedere week met chains kan trainen en daarom dus meer op bands aangewezen zal zijn.
Daarnaast hebben bands natuurlijk het grote voordeel dat ze eenvoudiger te transporteren zijn en minder opbergruimte in beslag nemen...sleep iedere training maar eens een berg oud ijzer met je mee...dan is het meenemen van een paar elastiekjes gebruiksvriendelijker ;)

Dan moet je je garage maar inrichten net als wij. ;)

Ik zag bij die jongens van "West side" dat ze ook graag verschillende bands mixen dus bv de groene en de blauwe bij elkaar. Misschien om de trekkracht die verloren is gegaan door het gebruik te compenseren. Ik bedoel als die elastieken nieuw zijn hebben ze bij een rek van 180 cm een trekkracht van 55kg (green bands) en ik dacht die blauwe 40kg(weet ik niet zeker) dat zou dan een totaal zijn van 95kg trekkracht ongeveer de trekkracht van "wite bands" maar die zijn bijna onhandelbaar omdat ze 10/15cm breed zijn. Ik heb deze witte ook (maar hellaas nog nooit gebruikt) en ik zou ook niet weten (achteraf gezien) waarmee je deze goed kunt toepassen.

• #6.066
Dan moet je je garage maar inrichten net als wij. ;)

We hebben zelfs 2 garage's, een kelder en een zolder, en nog géén plaats ;)

---------- Toegevoegd om 11:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:01 ----------

Ik zag bij die jongens van "West side" dat ze ook graag verschillende bands mixen dus bv de groene en de blauwe bij elkaar. Misschien om de trekkracht die verloren is gegaan door het gebruik te compenseren. Ik bedoel als die elastieken nieuw zijn hebben ze bij een rek van 180 cm een trekkracht van 55kg (green bands) en ik dacht die blauwe 40kg(weet ik niet zeker) dat zou dan een totaal zijn van 95kg trekkracht ongeveer de trekkracht van "wite bands" maar die zijn bijna onhandelbaar omdat ze 10/15cm breed zijn. Ik heb deze witte ook (maar hellaas nog nooit gebruikt) en ik zou ook niet weten (achteraf gezien) waarmee je deze goed kunt toepassen.

Tja, Frans ik ben ook absoluut geen bandexpert en eerlijk gezegd verdiep ik me alleen maar in bands die voor bankdrukken geschikt zijn. Nu weet ik wel dat er niet echt een bepaalde universiteit is in bands...er zijn diverse leveranciers en er worden verschillende kleuren,maten en sterktes op na gehouden, hetgeen het allemaal niet makkelijker er op maakt. Het is dus altijd zaak dat als je een bestelling plaats je goed ervan te vergewissen waarvoor de bands bestemd zijn, kleur is namelijk niet alleszeggend :rolleyes:.

Tja, Frans ik ben ook absoluut geen bandexpert en eerlijk gezegd verdiep ik me alleen maar in bands die voor bankdrukken geschikt zijn. Nu weet ik wel dat er niet echt een bepaalde universiteit is in bands...er zijn diverse leveranciers en er worden verschillende kleuren,maten en sterktes op na gehouden, hetgeen het allemaal niet makkelijker er op maakt. Het is dus altijd zaak dat als je een bestelling plaats je goed ervan te vergewissen waarvoor de bands bestemd zijn, kleur is namelijk niet alleszeggend :rolleyes:.

Ik denk overigens dat chains betrouwbaarder zijn wat weerstand betreft dan bands en een slingshot, want na verloop van tijd wordt de trekkracht van bijvoorbeeld bands minder lijkt me, en ook slingshots zijn beperkt "houdbaar". Chains zijn onbeperkt houdbaar en zorgen altijd voor dezelfde weerstand. Daarom heb ik maar meteen 2 paar bands gekocht, kan ik voorlopig vooruit lijkt me Het nadeel van chains is echter dat ik daarmee niet overal kan trainen (vrees voor beschadigingen van materieel en vloer bij sportschooleigenaars) en met bands wel.

Dat was niet mijn insteek. Het lijkt me trouwens niet dat er veel fabrikanten zijn die deze bands produceren. Ik geloof ook niet dat er afspraken onder fabrikanten zijn gemaakt over kleur/trekkracht maar het zou best goed kunnen, who gives a ****:spaz:?

Jij beweerde dat bands uiteindelijk hun trekkracht zouden verliezen toch?
Nou ik heb mijn bands al een tijdje (dacht bijna 1 jaar)train er erg vaak mee geloof niet dat ze vlug hun trekkracht verliezen. Zeker niet zo snel versleten als de slingshot.

Je hebt gelijk 2 paar bestelt (2 verschillende hoop ik toch) in de veronderstelling dat ze na verloop van tijd versleten zijn. Ik kan je verzekeren dat jij ze niet versleten krijgt met 2x per week trainen . Je zult er jaren plezier van hebben;) Als je de goede besteld hebt heet dat.

Trouwens heb je de mini of en/de maxi besteld. Ik vind de mini erg onstabiel aanvoelen bovenin bij het benchen.

• #6.068
Om je triceps meer aan te spreken en specifiek het punt van balans bovenin te trainen, zijn kettingen en banden ook goede hulpmiddelen. Wij trainen er veel mee en wij hebben ook 190kg presser, raw op 99 kg.
Je hebt al eerder aangegeven dat af te zweren echter daarin beperk je jezelf onnodig. Ik weet niet welke ervaring je er mee hebt maar voor banken zijn mini bands (de allerlichtste) het enige wat je nodig hebt. Alle het andere geeft teveel spanning

Ik heb me gericht naar hetgeen Myo me heeft geadviseerd...ik ga er maar eens gemakshalve vanuit dat het wel in orde zal zijn.
Wat zijn dat dan voor blauwe band wat Jules heeft (Leon heeft ook dezelfde blauwe bands)?

Volgens mij lijkt het me dat de kleinere bands de mini zijn toch (ik zal het wel weer fout hebben)? Ik prefereer om te benchen met de langere versie bands zoals ik op het filmpje hier op jou log gepost heb. Het is precies hetzelfde gevoel maar zonder het onstabiele gevoel bovenin. Of jij vind het geen probleem dat onstabiele gevoel dan iis alllles goe toch?;)

• #6.070
Volgens mij lijkt het me dat de kleinere bands de mini zijn toch (ik zal het wel weer fout hebben)? Ik prefereer om te benchen met de langere versie bands zoals ik op het filmpje hier op jou log gepost heb. Het is precies hetzelfde gevoel maar zonder het onstabiele gevoel bovenin. Of jij vind het geen probleem dat onstabiele gevoel dan iis alllles goe toch?;)

Ik kan het ook mis hebben, maar MINI heeft volgens mij niets te maken met de afmetingen, maar met de weerstand die de bands leveren.
De lengte waarvoor ik gekozen heb is 41 inch (ongeveer een meter)...vervolgens heb je in diezelfde maat ook de super mini, medium, large, x-large & monsterbands.
Die korte bands (20 inch) zijn niet geschikt om mee te bankdrukken (althans zijn ze er niet voor bedoeld).
The 12 inch and 20 inch bands are not suitable to use for assisted pull-ups, benching, or squats . They won't work because they are too short, and the bands are not thick enough and therefore do not have the necessary resistance. Do not attempt to use them for these purposes.

De kleuren van de bands zeggen overigens ook niet altijd wat over de weerstand!
Band colors: Band colors change from time to time, and the bands shipped are not necessarily the same color as the colors pictured

En om de boel nog meer te verwarren blijkt er dus geen universiteit tussen de verschillende leveranciers te zijn...aldus volgens het volgende commentaar:
I've noticed the 2 1/2" wide 41" length bands from different manufacturers have different resistance ratings(maximum lbs of resistance) Iron Woody's rate 150 lbs, Elite EFS's rate at 175 lbs and Jump Stretch's rate at 100 lbs. How can bands the exact same size, vary so much in ratings?

Ik vind dat bands wel de nodige verwarring veroorzaken, pff, geef me dan maar chains, een hoopje betrouwbaar oud ijzer, dan weet je wat je hebt ;)
Misschien dat iemand met verstand ervan maar eens een topic moet openen (wellicht is dat ooit in het verleden gebeurd), wat specifiek over bands gaat?

Laatst bewerkt:
Ik wil ze graag hebben om te dippen en te chinnen.
Ik heb gemerkt dat ik mijn ellebogen een beetje te veel belast als ik nu ga dippen.
Met die bands kan ik een beetje "opbouwen" naar mijn monstergewicht.
Ik ga nog eens kijken bij die NL leverancier die Bongo noemde.

Ik kan het ook mis hebben, maar MINI heeft volgens mij niets te maken met de afmetingen, maar met de weerstand die de bands leveren.
De lengte waarvoor ik gekozen heb is 41 inch (ongeveer een meter)...vervolgens heb je in diezelfde maat ook de super mini, medium, large, x-large & monsterbands.
Die korte bands (20 inch) zijn niet geschikt om mee te bankdrukken (althans zijn ze er niet voor bedoeld).
The 12 inch and 20 inch bands are not suitable to use for assisted pull-ups, benching, or squats . They won't work because they are too short, and the bands are not thick enough and therefore do not have the necessary resistance. Do not attempt to use them for these purposes.

De kleuren van de bands zeggen overigens ook niet altijd wat over de weerstand!
Band colors: Band colors change from time to time, and the bands shipped are not necessarily the same color as the colors pictured

En om de boel nog meer te verwarren blijkt er dus geen universiteit tussen de verschillende leveranciers te zijn...aldus volgens het volgende commentaar:
I've noticed the 2 1/2" wide 41" length bands from different manufacturers have different resistance ratings(maximum lbs of resistance) Iron Woody's rate 150 lbs, Elite EFS's rate at 175 lbs and Jump Stretch's rate at 100 lbs. How can bands the exact same size, vary so much in ratings?

Ik vind dat bands wel de nodige verwarring veroorzaken, pff, geef me dan maar chains, een hoopje betrouwbaar oud ijzer, dan weet je wat je hebt ;)
Misschien dat iemand met verstand ervan maar eens een topic moet openen (wellicht is dat ooit in het verleden gebeurd), wat specifiek over bands gaat?

dit staat weer op deze site; http://www.strengthshop.co.uk/index.php/powerlifting/bands/woodys-training-bands.html

Quick Overview
Woody Training Bands 20 inch length. These bands are great for bench press and deadlift training. They can also be used for dip and chin up assistance. Sold in pairs only. All bands are solid colors. The tension on these bands is 1/2 of the 41 inch bands.

• #6.073
dit staat weer op deze site; http://www.strengthshop.co.uk/index.php/powerlifting/bands/woodys-training-bands.html

Quick Overview
Woody Training Bands 20 inch length. These bands are great for bench press and deadlift training. They can also be used for dip and chin up assistance. Sold in pairs only. All bands are solid colors. The tension on these bands is 1/2 of the 41 inch bands.

Dat is ook verder correct (ze hebben dat van de site van de leverancier).
De mini's zouden goed zijn voor een weerstand tot 16kg
De supermini's tot 23kg
De small tot 36kg
De medium tot 54kg
De large tot 68kg

In de V.S. krijg je vervolgens dan nog de X-Large en de Monsterbands.

Ik neem aan dat de weerstand overigens per band en niet per paar bedoeld is? Of juist andersom? :dunno:
Ook weer een onduidelijkheid vind ik.

• #6.074
Net effies een nieuwe bestelling geplaatst, ik had een foutje gemaakt :o
Ik kreeg netjes mijn centjes terug gestort.

Ik had ze besteld bij: [Link niet meer beschikbaar] maar was vergeten om te klikken op de volgende link:

International Euro Payments
If your bands are being shipped outside the US, and you are paying in Euros, [Link niet meer beschikbaar]

Maar ik heb vervolgens gekozen om de bands te bestellen bij: strengthshop.co.uk http://www.strengthshop.co.uk/index.php/powerlifting/bands.html?mode=list (kosten 27 euro per paar inclusief verscheping).
Het zijn exact dezelfde bands, maar zal ze naar verwachting sneller in huis hebben. Ben benieuwd wanneer ik ze zal krijgen :).

Volgens mij maken jullie iets moeilijk wat makkelijk hoort te zijn. Het gaat ook voorbij aan de bedoeling van het trainen met elastiek. Je kunt de banden voor verschillende doeleinden en op verschillende manieren gebruiken. Daarom heeft een standaard geen enkele waarde. Als je een band doorhaalt om een dumbbell handvat heb je meer band dan wanneer je deze doorhaalt om een dikke balk bijvoorbeeld. En met doorhalen bedoel ik choken, dus de band eromheen en de andere kant van de band door de lus halen. Lekker duidelijk...ik weet ook niet hoe je dat anders moet uitleggen.
Daarnaast heeft iemand die langer is meer spanning bovenin. Die standaarden zijn niets waard en wat the **** maakt het uit of je bovenin 10, 12 of 15 kilo spanning hebt? Het is je training. Bij benadering zijn de gewichten zoals ze in de tabel van woody's staan. Ik ben gestopt het allemaal na te meten. Ik heb een trek weegschaal tot 200kg en kan het tot op de cm nauwkeurig uitzoeken. Maar waarvoor? Bij benadering weet ik het. Ik log gewoon het gewicht en set up van de banden. Het gaat niet om het vergelijk met een andere oefening of een andere band. Je weet dus niet precies hoeveel kilo je tilt en dat maakt volgens mij niets uit als je maar weet hoeveel je drukt op de vlakke bank met alleen een halter. Dat is de oefening die je op een wedstrijd doet. Het schiet zijn doel voorbij zo.

De banden hebben in de regel allemaal dezelfde dikte en verschillen alleen in breedte. Hoe breder hoe meer weerstand dus. En nogmaals voor banken heb je niet hele brede banden nodig, mini's of monster mini's. Voor squatten zijn die overigens weer te licht, dat begint bij average of dikker. En inderdaad bij westside doen ze tijdens een circa max fase vaak 50% ijzer en 50% elastiek, wat kan oplopen tot 250+ kilo aan banden spanning.

Maar dit logje gaat over bankdrukken en daarvoor is de set up die ik beschreef prima. En ja je kunt ook 21 inch banden gebruiken voor banken. Maar who cares? Je kiest ergens voor en daarmee ga je aan de slag. Als je altijd je setup hetzelfde houdt weet je dat je sterker wordt als je meer reps kunt maken of meer ijzer op de halter kunt gooien. Het is dus niet zo moeilijk.

Ik meet 1x dan weet ik wat de banden leveren en dat doe ik voor de bench pr zo,
01112010001.jpg

01112010002.jpg

01112010003.jpg

01112010004.jpg

2x blauwe van 45,5cm die ik net heb gekocht en 2x blauwe die 2meter zijn knoop erin en klaar en die zijn al 10jaar oud, hang de halter erin en laat het zakken tot op borst hoogte en dan is het met elkaar stang-gew 32,5kg en dat is het enigste wat ik wil weten en dan kan je boven op je top ong die 32,5kg laden,en bovenin de beweging wat myo zegt heeft geen belang teminste niet voor mij...
EN een heel mooi boek wat al in 1941 is geschreven 2e druk en gaat over de psyche in de sport,dus 69jaar geleden bestudeerden ze dat al en gaat over verschillende sporten in dit boek.
Heb dit boek al meer dan 25j en is ook schitterend geschreven wat iedereen begrijpt...

huggy jij hebt een slingshot besteld tot bij atp?
Hoelang duurt het voordat je het krijgt en wat kost het om te verzenden.
Wil namelijk ook een slingshot en een stonemold van slater hierheen laten komen.

Terug
Naar boven