XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

En van zijn gemak houd! :D

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.142
Logisch toch René. ;)
Je zegt het al zo lang, en je bent niet alleen!
En zeker als je een beetje lui aangelegd bent :o is het een heel aantrekkelijk principe. :D
Ik ben wel benieuwd wie je nu die PM heeft gestuurd... :dunno:

Ik denk dat hij er geen problemen mee zal hebben als ik zijn naam bekend zal maken...het was Walter Janssen van wie ik overigens regelmatig constructieve kritiek/feedback krijg :)

Juist, die naam heb ik inderdaad al eens eerder voorbij zien komen. ;)
Als je meeleest Walter, waarom reageer je hier nooit?

Laatst bewerkt:
  • #6.144

Dat klopt overigens maar gedeeltelijk ;)
Menige assist oefening zal beduidend minder inspannend zijn dan bankdrukken zelf. Ik wil namelijk doordat ik de assist achterwege wil laten wel meer setjes gaan banken! Voor de rest vind ik het geweldig...gewoon het KISS principe volgen...Keep It Short & Simple!

je vergeet de belangrijkste spier en dat zijn de triceps ;)

• #6.147
Juist, die naam heb ik inderdaadal eens eerder voorbij zien komen. ;)
Als je meeleest Walter, waarom reageer je hier nooit?

Walter draaid nooit ergens omheen en is nogal recht voor zijn raap ofwel straight to the point!
Je weet bij hem precies waar je aan toe bent...op dit forum zou hij zich daarmee waarschijnlijk de toorn van menigeen op de hals halen.

Walter is verder een sportman in hart en nieren (krachtsport/vechtsport) die staat voor sporten op een faire manier (op eigen kracht).

Hij heeft er overigens meer moeite mee dan ik zelf als ik wel eens wordt bekritiseerd door mensen die minder drukken dan mijzelf en daarvoor ook nog eens AAS voor nodig hebben. Hij zou daar niet zo "diplomatisch" mee omgaan :D

---------- Toegevoegd om 14:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:03 ----------

Die pak je dan door steeds verschillende grepen te pakken.

Exact, welke oefening is er nu beter (geschikter voor een bankdrukker om sterker in de triceps te worden) dan de Close Grip Bench Press?

Ik herinner me ineens weer iets inderdaad.
Dan heeft Walter groot gelijk dat hij "de eer aan zichzelf houd" ;)
Ik denk dat het systeem van Stephan Korte een goed systeem is, en zeker de moeite waard om te proberen.
Zeker voor de wat oudere jongeren die wat meer herstel nodig hebben. :D

• #6.149
Ik denk dat het systeem van Stephan Korte een goed systeem is, en zeker de moeite waard om te proberen.
Zeker voor de wat oudere jongeren die wat meer herstel nodig hebben. :D

Je doet volgens het schema van Stephan wel 3x per week banken en dat vind ik weer net iets te veel van het goede.
Voor mij persoonlijk heb ik ervaren dat twee trainingen in de week - een zwaardere en een lichtere training - het beste werkt.
Myo zou zeggen een ME day en een DE day ;)

Je doet volgens het schema van Stephan wel 3x per week banken en dat vind ik weer net iets te veel van het goede.
Voor mij persoonlijk heb ik ervaren dat twee trainingen in de week - een zwaardere en een lichtere training - het beste werkt.
Myo zou zeggen een ME day en een DE day ;)

Alleen als je op je zware dag +90% van je 1RM gewichten zou gebruiken en op je lichte dag de focus legt op een maximale uitvoeringssnelheid en daarom het gewicht en de reps laag zou houden om die snelheid maximaal te houden. In essentie is ME en DE dus iets anders dan zwaar en licht.

• #6.151
Alleen als je op je zware dag +90% van je 1RM gewichten zou gebruiken en op je lichte dag de focus legt op een maximale uitvoeringssnelheid en daarom het gewicht en de reps laag zou houden om die snelheid maximaal te houden. In essentie is ME en DE dus iets anders dan zwaar en licht.

O.K. thnx voor de toelichting! :)
Maar omdat we het tegenwoordig cool :cool: vinden om aan alles een Engelse term te geven moet ik maar wat anders bedenken...wil namelijk niemand op zijn tenen trappen. Eh...als je werkt met setjes van 3 reps in de 90+ zouden we dat toch high intensity & low volume day kunnen noemen, toch?
En een dag waarop je met 70% werkt en 5 reps maakt zou je dat een low intensity & high volume kunnen noemen, toch?---------- Toegevoegd om 23:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:25 ----------

Ik heb in het verleden e.e.a. van Mark Rippetoe gelezen en in zijn boek Starting Strenght (blz. 95) staat de volgende tabel (heb ik al eens geplaatst in mijn log)

It shows %-1RM and how it corresponds with repetitions and difficulty. When you might only use 70% of your 1-RM, but if you do 4x10 with it, that is going to be HARD, even if it is "low intensity". If you only do 3x8 with that same 70%, that would be a "medium" type workout, and 2-3x5 would be a "light" workout. This is VERY VERY important.
SubjectiveDifficulty.jpg

Deze tabel en het commentaar spreekt voor zich.
Als je met 70 % van je 1 RM 10 reps maakt is er sprake van een heavy workout (ondanks dat de intensiteit z.g. laag is).
Doe je met die 70 % dus 8 reps is er sprake van een medium workout en doe je zo'n 5 reps met 70 % is er sprake van een light workout.

Wat ook goed is om te weten dat als je 90% voor 3 reps doet, dat "hard" is, maar 15 reps met 60 % ook "hard" is, ondanks dat de belasting slechts 60% is.
Dus om nu naar een heavy bench workout 3x3 met 90% een veronderstelde light bench workout op 60% met 15 reps te laten volgen lijkt me niet zo verstandig.
Het werken met percentages is dus vrij belangrijk in je trainingen, zo draaid alles uiteindelijk om volume, intensiteit en frequentie :).

Laatst bewerkt:
Daarom zijn begrippen als Max Effort, Dynamic Effort en Repetition Effort veel preciezer dan zwaar en licht. Ze verwijzen naar specifieke percentages en totaal volume. Maar feitelijk zijn ze allemaal zwaar als je de tabel van Rippetoe volgt. Het onderscheid zit hem ook veel meer in hoog intensiteit, laag volume en lage intensiteit, hoog volume. Het heeft ook niet met de terminologie te maken, engels of niet, maar om de betekenis van de begrippen. Maar goed, blijkens de schema's en uitspraken hierover op DBB zijn er weinig die dit begrijpen volgens mij.
Feitelijk is alleen lage intensiteit, laag volume als licht aan te duiden. Die tabel is leuk!

In het schema van Stephan doe je het hoge volume maar met 58-62% voor 36-48 reps, dus dat valt best mee zo te zien.
Tijdens de comp. fase is het volume deel nog minder met 60% en 20 reps, maar dan doe je wel 1x/week 1-2 reps met 80-95% natuurlijk.
Al met al lijkt het me niet zo verkeerd.
Het voordeel van die % schema's vind ik dat je niet zo snel "te veel" doet en zo lang herstel nodig hebt dat je die week niet meer kan trainen eigenlijk. ;)

• #6.154
Vandaag Heavy Bench Press Workout (RAW) bij Haeflandsport 8/11

Getraind met een ouwe taaie, Lambert Oosting (51 jaar en nog altijd bere sterk) die me goed weet te motiveren :thumbs:.

Full Rom Flat Bench Press:
20x20, 2x10x70, 5x110, 5x140, 1x4x170 en 4x3x170kg.
5 sets met minimaal 3 reps van 170kg is voor mij een "volume" PR :)...met de kracht zit het dus goed. De 1e set is ook door Jules Bremers gefilmd, hij zal het filmpje vanavond nog wel posten neem ik aan (Jules bij voorbaat dank!). Het filmpje is NIET bedoeld om veren in mijn reet gestopt te krijgen! Het wil laten zien dat de RAWpower er is, maar dat de techniek nog niet optimaal is...ik probeer snel te laten zakken en fel uit te drukken, maar maak de fout dat ik de halter steeds hoger op de borst laat komen waardoor ik onbewust de ROM vergroot en zelfs acheruit ga drukken.
Ik had ook het idee dat bij de 1e rep een ongelijke strekking was.
Ik weet niet of dit duidelijk op het filmpje te zien is, we zullen zien.
Wellicht dat er nog meer punten opvallen waar verbetering gewenst is.
Graag constructieve feedback in deze!
Het probleem bij bankdrukken is dat jezelf niet ziet wat er verkeerd gaat (bij buigen en liften kun je dat eventueel wel zien in een spiegel). Daarom is regelmatig filmen geen verkeerd idee lijkt me.

Lambert Oosting deed overigens goed mee en drukte 3 mooie setjes met 150kg!

Slingshot van Frans Heuts uitgeprobeerd :thumbs:
2xXL was de maat, en die maat was goed had ik de indruk, ik denk dat Frans en ik ongeveer dezelfde armomvang zullen hebben, waarbij bij Frans de spier/vetverhouding gunstiger zal zijn dan bij mij ;)

120kg op het halter en daarmee 20 reps gedrukt :eek:
Normaal druk ik met moeite 20 reps met 100kg...maar dit voelde echt licht aan. Bovenin weinig spanning, maar op het moment dat je je armen gaat buigen en de halter laat zakken voel je dat het slingshot wordt opgerekt en de spanning toeneemt. Onderin is de spanning optimaal en werkt het dus eigenlijk als een benchshirt. Doordat het slingshot ook nog om je ellebogen zit voelt het - bij mij althans aan - alsof iemand zijn handen onder mijn ellebogen houdt en meedrukt.
Ik weet er dus met reps zo'n 20% uit te halen, ik weet niet of dit ook zo werkt met pieken, maar dat wil ik na de wedstrijd wel eens uitproberen.
Ik ben aangenaam verrast en bestel me dus ook een...een leuk speeltje uitermate geschikt voor als je wil wennen aan zwaardere gewichten en voor hen die ook aan shirted benchpress doen.

Lambert Oosting wist er 10 reps met 120kg mee te drukken, normaal kan hij 5-6 reps met dat gewicht.

Close Grip Floor Press with straight legs & bands.

Bands na het 2e set weggedaan...ze schoten vaker los :eek: :dunno:
Daarnaast veroorzaken zowel chains als bands een onaangenaam gevoel in mijn ellebogen als ik het gewicht uitpak (doordat de halter als het ware omlaag getrokken wordt). Weet niet of dit normaal is, en ik zal dit in de gaten blijven houden. Als ik zonder chains en bands train heb ik van dit fenomeen géén last!

10x70, 5x100, 5x120 & 5x140kg.

Daarna was de tijd al bijna om en hadden we nog een kwartier om wat rows en pulldowns te doen (4 setjes per oefening met 10 reps gewichten tussen 60-70kg en 1 minuut pauze pfffffffff).

Pittige training, heerlijk! :)

Laatst bewerkt:
Lekker gedrukt René, flink sterk man. :thumb:
De slingshot klinkt me echt typisch als iets "niet voor mij"... ;)
Goed bezig, ben benieuwd naar het filmpje.

• #6.156
Lekker gedrukt René, flink sterk man. :thumb:
De slingshot klinkt me echt typisch als iets "niet voor mij"... ;)
Goed bezig, ben benieuwd naar het filmpje.

Nou ik was ZEER sceptisch jegens het slingshot...maar als je de kans krijgt moet je zoiets gewoon eens uitproberen...ikzelf heb het als positief ervaren. Wat overigens niet wil zeggen dat anderen het net zo ervaren.
Als ik het heb mag je het een keer proberen, we zullen elkaar toch nog wel tegenkomen bij wedstrijden of trainingen in Papendal. :)

Nou ik was ZEER sceptisch jegens het slingshot...maar als je de kans krijgt moet je zoiets gewoon eens uitproberen...ikzelf heb het als positief ervaren. Wat overigens niet wil zeggen dat anderen het net zo ervaren.
Als ik het heb mag je het een keer proberen, we zullen elkaar toch nog wel tegenkomen bij wedstrijden of trainingen in Papendal. :)

Of bij Leon nog een keer als ik (eindelijk) weer eens fit ben. ;)

Bij trainingen met chains heb ik dat nog nooit ervaren en ik train wekelijks met chains en/of bands.
Met bands/chains trainen moet je wat aan wennen. Vooral bands kunnen bij "overuse" blessures geven.
Hoe was je set-up met die bands doubled?
Mss dat je al redelijk vermoeid was door de vorige oefeningen. chains/bands gebruiken de meesten bij de eerste oef.

• #6.160
Bij trainingen met chains heb ik dat nog nooit ervaren en ik train wekelijks met chains en/of bands.
Met bands/chains trainen moet je wat aan wennen. Vooral bands kunnen bij "overuse" blessures geven.
Hoe was je set-up met die bands doubled?
Mss dat je al redelijk vermoeid was door de vorige oefeningen. chains/bands gebruiken de meesten bij de eerste oef.

Thnx voor je comment! :)

Mijn 1e oefening is altijd de Full ROM Flat Bench Press...bands/chains beschouw ik als assist en niet als mainexercise.
Dat ik vermoeid was zou kunnen zijn, maar waarom dan geen last op het moment dat ik de bands weg liet? :dunno:
Ik merk overigens dat mijn triceps door de floorpress (ook zonder bands) behoorlijk worden aangepakt.
Als ik train met boards hetzelfde (ook zonder chains voel ik dat wel in mijn triceps).

Het trainen met bands/chains is voor mij nu een "testfase"...ik wil me geen onnodige beperkingen opleggen maar op het moment dat ik merk dat ik meer nadeel dan voordeel er van heb, dan heb ik er ook absoluut geen moeite mee om het aan de kant te schuiven.
Ik weet dat er mensen zijn die er blijkbaar voordeel van hebben, maar ik ken ook diverse wereldkampioenen (persoonlijk) die er absoluut niets van moeten hebben. De meningen zijn dus verdeeld hierover...ik wil het een kans geven om zelf te ervaren of het voor mij al dan niet werkt.

Terug
Naar boven