XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

Ik heb het al vaker geschreven...niemand is alwetend, en als we kennis delen heeft iedereen er wat aan!

Ik weet overigens dat Mike gelijk heeft als hij zegt dat als je meer BDW hebt bij (bench) pressen voordelen hebt...ik heb dat immers aan den eigen lijve ondervonden...maar ik heb er geen redelijke verklaring voor.
Wedstrijden laten overigens zien dat je geen zware jongen hoeft te zijn om zwaar te kunnen benchen...maar ik weet dat als ik b.v. 10kg zou afvallen ook beduidend minder kan benchen...maar waarom is dat zo?
Als je alleen maar vetmassa verliest en geen spiermassa zou het toch geen probleem moeten zijn?[/QUOTE]
Dat is het ook niet imo.
Kijk, als jij ineens gaat afvallen heb je kans dat je (tijdelijk) verzwakt, maar als je spiermassa hetzelfde blijft, blijf je net zo sterk.
Meestal vallen mensen te snel/te veel af, en verliezen daardoor ook spiermassa, en at zal de oorzaak zijn imo.
Maar misschien kan Mike ons verder onderwijzen, en er voor zorgen dat ik mijn mening herzie. ;)

Klopt Hum,

Als je goed blijft eten en wat cardio gaat doen, en op een lege maag 2x pd een stevige wandeling,dan zal je vetpercentage rustig afnemen en zul je weinig in kracht achter uit gaan.

+ het verbeterd je conditie en het is goed voor je rikketik :)

• Topic Starter Topic Starter
Vandaag healthcheck gehad op het werk...een krachtest hoefde ik niet meer te doen ;).
Alle "waarden" waren perfect, ik blijk volgens de arts kerngezond, behalve dan dat ik met 145kg (in kleding) wat aan de zware kant was :o.

Vandaag (29-5) ook getraind bij Haeflandsport.

Bench press: 20x20, 2x10x70, 5x100, 5x130 en (eindelijk) 5x155kg wat wederom een nieuw volumerecord is!:banana: Daarna nog eens 5x155kg gedrukt en dat betekend dat er geen twijfel mogelijk is...5x155kg druk ik als ik een goede dag heb (het was lekker koel in de gym, onder het genot van een airco)...een 3e setje lukte overigens net niet met 5 reps...maar ik ben blij dat ik nu toch de 155kg 5x heb gedrukt.
Het streven is 5x160...en dan zit ik nog ver onder Ylke Vaasen (de man van 915kg totaal!) van dit forum die van de week nog 5x170kg heeft gedrukt :eek:. Tja...er is altijd baas boven baas, toch?

Daarna shoulder press: 10x50, 10x70 en 3x10x100kg

Tenslotte nog pendlay row (wide grip, bijna snatch grip): 6x8x70kg
Hoe breder ik de halter bij deze oefening neem, hoe beter de oefening voor mij aanvoelt.

Morgen ga ik met denkemenke van dit forum naar Hamm in Luxemburg naar het WK bankdrukken:)...namens NL doen er Joanne Schaefer, Ielja Strik, Brenda v/d Meulen en Huub Hetterschijt mee!

Ik ken een goede banker die als basis nog steeds 5*170 drukt :o Hoe gaat het er verder mee Huggy, met de trainingen prima zo te zien ;)

Vandaag healthcheck gehad op het werk...een krachtest hoefde ik niet meer te doen ;).
Alle "waarden" waren perfect, ik blijk volgens de arts kerngezond, behalve dan dat ik met 145kg (in kleding) wat aan de zware kant was :o.
Morgen ga ik met denkemenke van dit forum naar Hamm in Luxemburg naar het WK bankdrukken:)...namens NL doen er Joanne Schaefer, Ielja Strik, Brenda v/d Meulen en Huub Hetterschijt mee!
Mooi dat je gezond bent! :thumb:
Altid goed om te weten éh?!
Flinke training geweest weer!
Op naar de 160, en die 170 zit er aan te komen man.
Kwestie van tijd, en je bent nog jong éh?! :D
Veel plezier in Hamm, beetje inspiratie opdoen, en misschien nog wat tips..?

En ja, what's in a neme éh?! :roflol:
Alstie maar goed drukt! :thumb:

Ik heb het al vaker geschreven...niemand is alwetend, en als we kennis delen heeft iedereen er wat aan!

Ik weet overigens dat Mike gelijk heeft als hij zegt dat als je meer BDW hebt bij (bench) pressen voordelen hebt...ik heb dat immers aan den eigen lijve ondervonden...maar ik heb er geen redelijke verklaring voor.
Wedstrijden laten overigens zien dat je geen zware jongen hoeft te zijn om zwaar te kunnen benchen...maar ik weet dat als ik b.v. 10kg zou afvallen ook beduidend minder kan benchen...maar waarom is dat zo?
Als je alleen maar vetmassa verliest en geen spiermassa zou het toch geen probleem moeten zijn?[/QUOTE]
Dat is het ook niet imo.
Kijk, als jij ineens gaat afvallen heb je kans dat je (tijdelijk) verzwakt, maar als je spiermassa hetzelfde blijft, blijf je net zo sterk.
Meestal vallen mensen te snel/te veel af, en verliezen daardoor ook spiermassa, en at zal de oorzaak zijn imo.
Maar misschien kan Mike ons verder onderwijzen, en er voor zorgen dat ik mijn mening herzie. ;)

Haha, onderwijzen...ok...:rolleyes:

Als eerste is het een constatering. Wat Alex jou vertelde klopt als een bus. Bij een afname in BW gaat je duwkracht of het nu overhead of op de bank is achteruit. Omgekeerde is ook waar. Wat wel van invloed is, is hoe snel dit gebeurd. Om vetmassa te verliezen, zul je moeten dieeten en uiteraard gericht trainen. Dit gaat nagenoeg altijd ten koste van je kracht. Ik denk wel dat je in staat bent om deze kracht weer terug te krijgen.

Zo ken ik een test waarin benchers met gelijk BW en even sterk. De een kreeg een vest aan van 20kg zwaar en wat denk je? Hij drukt gelijk meer op de bank. Het zal geen 5-10kg geweest zijn, meer iets van 1,5 of 2,5kg, maar kon dankzij het vest meer gewicht wegduwen.
Omdat ik zelf volgend jaar lichter wil staan op de wedstrijden, zal ik harder aan mn overhead moeten gaan werken. Dat weet ik nu al.

Jarno Hams woog voor een tijdje terug 140kg en ik kon hem overhead bijhouden (ech waar, nie geloge ;)). Nu zit hij op zijn oude BW van bijna 150kg en drukte laatst in de training al vrolijk en heel easy 170kg op de boom :eek:
Dus er is toch echt een relatie met overhead en duwkracht in het algemeen en het hebben van meer BW. Op zich klinkt het ook wel enigzins logisch, maar welk mechanisme daar precies achter zit, dat moet ik je wel even schuldig blijven. :(

Ik stop gelijk met Sonja Bakkeren!!!! :eek:

Haha, onderwijzen...ok...:rolleyes:

Als eerste is het een constatering. Wat Alex jou vertelde klopt als een bus. Bij een afname in BW gaat je duwkracht of het nu overhead of op de bank is achteruit. Omgekeerde is ook waar. Wat wel van invloed is, is hoe snel dit gebeurd. Om vetmassa te verliezen, zul je moeten dieeten en uiteraard gericht trainen. Dit gaat nagenoeg altijd ten koste van je kracht. Ik denk wel dat je in staat bent om deze kracht weer terug te krijgen.

Zo ken ik een test waarin benchers met gelijk BW en even sterk. De een kreeg een vest aan van 20kg zwaar en wat denk je? Hij drukt gelijk meer op de bank. Het zal geen 5-10kg geweest zijn, meer iets van 1,5 of 2,5kg, maar kon dankzij het vest meer gewicht wegduwen.
Omdat ik zelf volgend jaar lichter wil staan op de wedstrijden, zal ik harder aan mn overhead moeten gaan werken. Dat weet ik nu al.

Jarno Hams woog voor een tijdje terug 140kg en ik kon hem overhead bijhouden (ech waar, nie geloge ;)). Nu zit hij op zijn oude BW van bijna 150kg en drukte laatst in de training al vrolijk en heel easy 170kg op de boom :eek:
Dus er is toch echt een relatie met overhead en duwkracht in het algemeen en het hebben van meer BW. Op zich klinkt het ook wel enigzins logisch, maar welk mechanisme daar precies achter zit, dat moet ik je wel even schuldig blijven. :(

Thnx voor het "onderwijzen"!:)

Ik ken een goede banker die als basis nog steeds 5*170 drukt :o Hoe gaat het er verder mee Huggy, met de trainingen prima zo te zien ;)

Zolang iemand op "eigen" kracht zo sterk geworden - en geen chemische fabriek is - heb ik daar diep respect voor!
De trainingen gaan wel vrij goed...het gaat niet snel, maar er is nog altijd sprake van progressie, en daar gaat het om, toch?
Leuk overigens om nog eens wat van je te horen! :)

No problemo, ik zal eens wat vaker iets van me laten horen ;) Ik heb het druk met school maar ik train nog steeds veel :p dus het gaat ook met mij prima :)

Zou dit misschien iets te maken hebben dat er bij een zwaarder lijf sprake is van een andere zwaartepuntsligging, dat je daardoor gemakkelijker blijft staan, minder energie verliest bij de stabilisatie en daardoor dus meer drukt?

WK bankdrukken in Hamm, Luxemburg

06.00 wekker gaat...shit is het al tijd om op te staan?
Effies onder een koude douche om goed wakker te worden en vervolgens een stevig ontbijt.
07.30 samen met Denkemenke op weg naar Luxemburg
10.00 Aankomst bij een redelijk goed bezette sporthal in Hamm.

Gelukkig net op tijd om nog "onze" dames in actie te zien.
En alle drie de dames hebben het uitmuntend gedaan!
Ielja Strik prolongeerde alweer haar titel bankdrukken in de -90kg klasse met 170kg!
Joanne Schaeffer werd wereldkampioen (ondanks dat ze inmiddels al 41 lentes jong is) in de 90+ klasse met maar liefst 187,5kg :eek:
Brenda v/d Meulen werd in dezelfde klasse tweede met 165kg...de dames hebben heel overtuigend gedrukt en lieten de concurrentie ver achter zich!
Dit is een mooie generale voor de komende World Games (de "olympische spelen voor niet-olympische sporten) in China, waar deze 3 dames Nederland vertegenwoordigen bij het powerliften.

We hebben dus 2x het Wilhelmus gehoord en uiteraard uit volle borst de eerste regel (de rest weet ik niet :o) meegezongen.

Huub Hetterschijt zou eigenlijk gisteren gedrukt hebben, maar bleek net iets te zwaar (normaal doet Huub mee in de -110, maar hij woog 110.65)en kreeg het niet geregeld om dat gewicht nog kwijt te raken, vandaar dat hij vandaag meedeed in de -125kg.
Hij maakte een heel mooie openingsbeurt met 225kg...zijn tweede beurt met 232,5 werd helaas wegens het verplaatsen van een voet afgekeurd en toen hij dit gewicht bij de derde beurt wilde overdoen kreeg Huub helaas last van een schouderblessure.
Hij werd 10e van de 19 man in deze klasse, en eindigde daarmee in het "linkerrijtje" wat heel respectabel is!
In zijn klasse werd Roy Holte uit Noorwegen eerste met 312,5kg!
In deze klasse bomden overigens 9 man uit! d.w.z dat ze geen één goede beurt hadden!

Dan de 125+ klasse...het zou spannend worden...grote namen zoals Daisuke Midote uit Japan en Johnny Wahlqvist uit Zweden waren van de partij. Beide heren bomden echter uit...Daisuke was tot 2x toe niet in staat om een gewicht van 305 op zijn borst te krijgen en bij zijn 3e beurt verloor hij bij het uitdrukken volledig de controle over de halter..Johnny had hetzelfde probleem met 325 en 332,5 hij kreeg de halter niet op de borst en bij zijn laatste beurt bleek hij niet in staat om 340 uit te drukken!
1e werd Smulter Fredrik uit Finland met 337,5kg, 2e werd Sandvik Kenneth eveneens uit Finland met 305kg en 3e werd Wdowinski Dariusz met 300kg.
De scandinaviërs waren heel sterk dit jaar! Leuk was de slogan die het Noorse team op hun shirts hadden staan: play fair, play clean, play true :)

Van de 12 man die in de 125+ kg klasse meededen bomden ook maar liefst 6 uit!!! Deze sporters zetten veel te hoog in, met een soort alles of niets principe...ze trekken pakken/shirts aan die veel te eng zijn of beginnen met een te hoog gewicht met als resultaat dat ze uiteindelijk geen enkele goede beurt hebben en met lege handen naar huis gaan. Voor henzelf maar ook voor het publiek minder prettig om te zien :(

Al met al een heel leerzame dag...je ziet heel indrukwekkende beurten, prachtige technieken, maar helaas ook gemiste kansen, waarvan je weer leert hoe het niet moet!

No problemo, ik zal eens wat vaker iets van me laten horen ;) Ik heb het druk met school maar ik train nog steeds veel :p dus het gaat ook met mij prima :)

Ook al geef ik geen commentaar meer in je log, wil dat nog niet zeggen dat ik het niet meer volg :p Fijn om te horen dat het goed met je gaat, houden zo!

Ook al geef ik geen commentaar meer in je log, wil dat nog niet zeggen dat ik het niet meer volg :p Fijn om te horen dat het goed met je gaat, houden zo!

Dat ik niet meer post wil niet zeggen dat ik niet meer train :p Bench gaat steeds beter, maar is als ik die vrouwen zie nog lang niet goed genoeg :( Ik hou je wel een beetje op de hoogte!

Bench shirt

Diverse krachtsporters op dit forum zullen waarschijnlijk ervaringen hebben met het bankdrukken in een z.g. benchshirt.
Het is overigens niet mijn bedoeling om een discussie te starten over raw versus equipment benchpressing/powerlifting.
Maar wellicht dat atleten die ervaring hebben met benchshirts hun bevindingen willen delen?

Momenteel druk ik op wedstrijden in een Rage X van Inzer (maat 54) waarover ik zeer content ben...ervaring met andere shirts heb ik daarentegen niet!
Ik zou dus niet weten of b.v. een Rage (zonder X ;)) of een Phenom van Inzer wellicht voor een beter resultaat zou zorgen.

Daarnaast heb je ook nog de concurrent, Titan, die vooral bekend is met de Fury, de F6 en natuurlijk de Katana waar een onderscheid wordt gemaakt tussen (AS) Arched Sleeve voor mensen die arched banken en (SS) Straight Sleeve voor mensen die niet arched banken.
Inzer ligt met de prijzen overigens iets hoger dan Titan...maar ik vind dat persoonlijk geen doorslaggevende factor.

P.S. De shirts die ik mag gebruiken moeten overigens IPF-approved zijn (d.w.z. toegestaan bij wedstrijden die onder auspiciën staan van de International Powerlifting Federation). Het moeten dus shirts zijn van maximaal één laag polyesther (1ply).

Bedankt alvast voor jullie reacties :) !

Ik heb dit ook in het forum Powerlifting, Strongman en Gewichtheffen geplaatst omdat dan waarschijnlijk meer mensen het topic zullen zien en hun ervaringen hopelijk willen delen.

Laatst bewerkt:
Ik ben er niet zeker van dat ze hun slogan waar kunnen maken... ;)

Hummy...zeker weten we dat inderdaad niet...ik zou nooit voor iemand anders mijn handen in het vuur willen steken, want ik ben er niet bij als iemand een prik in zijn bil zet ;)

Maar - en dat is wellicht naïef - ik geloof wel dat het mogelijk is dat er mensen zijn die 300kg natural kunnen drukken.
Als ik met 40 jaar, geen al te beste techniek en met een wellicht iets meer dan gemiddelde power 215 kan drukken, waarom zou dan een jonge god, met een uitstekende techniek, die beresterk is geen 300 kunnen drukken?
Zo een geweldenaar ben ik niet hoor! En die zijn er wel ;)

Hummy...zeker weten we dat inderdaad niet...ik zou nooit voor iemand anders mijn handen in het vuur willen steken, want ik ben er niet bij als iemand een prik in zijn bil zet ;)

Maar - en dat is wellicht naïef - ik geloof wel dat het mogelijk is dat er mensen zijn die 300kg natural kunnen drukken.
Als ik met 40 jaar, geen al te beste techniek en met een wellicht iets meer dan gemiddelde power 215 kan drukken, waarom zou dan een jonge god, met een uitstekende techniek, die beresterk is geen 300 kunnen drukken?
Zo een geweldenaar ben ik niet hoor! En die zijn er wel ;)
Op het gevaar af hierop aangevallen te worden, wil ik toch even kwijt dat ik er niet in geloof.
Ik vind "rond" de 200kg banken, RAW, al iets ongelofelijk sterks.
Ik weet niet wat sommige mensen meer pakken met die shirts, maar RAW is 200kg al verdomd sterk hoor.
Misschien zijn de technieken verbeterd, de voeding, enweetikwatallemaal nog, maar ruim boven de 300kg naturel, ik geloof er niet zo in.
Ik hoop echter wel dat ik van het tegenovergestelde overtuigd kan worden hoor, want dat zou pas een prestatie zijn!
Trouwens, ook met de heavy fuel is het natuurlijk een grote prestatie éh?! :rolleyes:
Ik heb ouwe powerlifters gekend in de tijd toen ik 15-16-17 jaar jong was, en die gasten drukten hooguit tegen de 200kg.
En van die jongens wilde ik toen, en nu nog geloven dat ze echt naturel waren.
Het waren ook allemaal grote dikke mannen met grote handen en dikke polsen enzo.
Tegenwoordig is dat allemaal niet meer nodig schijnbaar...
Die gasten vertelden ook over de plotselinge omslag in de powerlifting waarin mannen die eerst "gewoon" 180kg drukten, een jaar later opeens over de 200kg konden drukken...
En dat terwijl ze allemaal aan elkaar gewaagd waren éh?!
Voor de heavy fuel zeg maar...
Misschien worden de mensen wel ieder jaar sterker, en als je dan zo'n enorm krachtig mens bent, en je traind lang, geduldig, en serieus, en je eet goed enzo, ja, misschien kun je dan inderdaad wel over de 300kg gaan drukken op den duur...
Maar ik verdenk mensen al snel van "gebruik"...
Verdenk éh?!
Niet veroordelen!
Ik vind het ieders eigen keus, en respecteer dat ook.
De eerste keer dat Ed Coan over de 300kg had gedrukt in een training was heel de wereld in rep en roer!
Hij woog toen 90kg geloof ik...
Ja ja, ik ben oud genoeg om me dat nog te herinneren...

Op het gevaar af hierop aangevallen te worden, wil ik toch even kwijt dat ik er niet in geloof.
Ik vind "rond" de 200kg banken, RAW, al iets ongelofelijk sterks.
Ik weet niet wat sommige mensen meer pakken met die shirts, maar RAW is 200kg al verdomd sterk hoor.
Misschien zijn de technieken verbeterd, de voeding, enweetikwatallemaal nog, maar ruim boven de 300kg naturel, ik geloof er niet zo in.
Ik hoop echter wel dat ik van het tegenovergestelde overtuigd kan worden hoor, want dat zou pas een prestatie zijn!
Trouwens, ook met de heavy fuel is het natuurlijk een grote prestatie éh?! :rolleyes:
Ik heb ouwe powerlifters gekend in de tijd toen ik 15-16-17 jaar jong was, en die gasten drukten hooguit tegen de 200kg.
En van die jongens wilde ik toen, en nu nog geloven dat ze echt naturel waren.
Het waren ook allemaal grote dikke mannen met grote handen en dikke polsen enzo.
Tegenwoordig is dat allemaal niet meer nodig schijnbaar...
Die gasten vertelden ook over de plotselinge omslag in de powerlifting waarin mannen die eerst "gewoon" 180kg drukten, een jaar later opeens over de 200kg konden drukken...
En dat terwijl ze allemaal aan elkaar gewaagd waren éh?!
Voor de heavy fuel zeg maar...
Misschien worden de mensen wel ieder jaar sterker, en als je dan zo'n enorm krachtig mens bent, en je traind lang, geduldig, en serieus, en je eet goed enzo, ja, misschien kun je dan inderdaad wel over de 300kg gaan drukken op den duur...
Maar ik verdenk mensen al snel van "gebruik"...
Verdenk éh?!
Niet veroordelen!
Ik vind het ieders eigen keus, en respecteer dat ook.
De eerste keer dat Ed Coan over de 300kg had gedrukt in een training was heel de wereld in rep en roer!
Hij woog toen 90kg geloof ik...
Ja ja, ik ben oud genoeg om me dat nog te herinneren...

De gewichten die ik vermeld zijn gedrukt in een benchshirt...en die gasten weten daar 50kg of nog meer uit te halen!
Bonden waar geen dopingcontrole is en er multiplyshirts worden toegestaan drukken ze tegen de 500kg (shirted) denk daarbij aan namen zoals Kennely, Rychlak en Mendelsson.
Dus waarom zou een sterke natural zwaargewicht, met een goede techniek niet shirted 300kg kunnen drukken? Florent Veldman uit België heeft al eens 265 raw gedrukt (hij weegt wel ruim 200kg en is ruim 2m groot) en ik verdenk hem niet van doping, alhoewel ik het natuurlijk niet zeker weet. Maar ik begrijp je punt maar al te goed...maar we moeten niet te snel iemand in een verdachte hoek willen plaatsen...ik drukte afgelopen seizoen 195kg, dit seizoen 215 en hoop het nieuwe seizoen op 225kg uit te komen...stel dat dat zou lukken betekend dat een progressie van 30kg over drie seizoenen... maakt mij dat ook verdacht? ;)

Terug
Naar boven