AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.481
Huggybear, the man with a plan ;)

Ik heb het al vaker in mijn log vermeld…een doel stellen helpt je om progressie te boeken. Zonder doelstelling trainen is net als bouwen op los zand…het zet geen zoden aan de dijk! Een doel moet haalbaar en tevens uitdagend zijn. Wat je bij een doelstelling nodig hebt is een schema wat je helpt om je doelstellingen te verwezenlijken. Nu is een schema overigens een middel en géén doel. Je hoeft jezelf niet dwangmatig te verliezen in details, maar hou wel de grote lijnen vast :)!

Hoe dan ook:
De volgende bankdrukwedstrijd is op zondag 30 januari 2011…d.w.z. over 9 weken, waarbij maandag 24 januari de laatste training is. Doelstelling? 230+
Dit zou zonder mezelf onnodig onder druk te willen zetten en zonder al te hoge verwachtingen te scheppen een haalbaar en tevens uitdagend doel moeten zijn.
Uiteraard is het moment suprême op 30 januari zelf, dat is namelijk het moment waarop mijn doelstelling "meetbaar" is.

6 weken raw training en 3 weken shirted training.

Keuze van de oefeningen (in grote lijnen).
In overeenstemming met het specifiteitsprincipe zal ik me in hoofdzaak gaan beperken tot het bankdrukken met enkele varianten hierop. Er is immers geen effectievere oefening dan bankdrukken om sterker te worden in bankdrukken!

Main exercise: Full Rom Flat Bench Press.
Assist: Close Grip Bench Press, Board Press & Floor Press.

Wat de antagonisten betreft zal ik ook Latt Pull Downs & Rows blijven doen.

Frequentie, volume & intensiteit (in grote lijnen)
Een zware training (3x3) afgewisseld met een lichtere training (5x5) in de week.

Huggybear, the man with a plan ;)

Ik heb het al vaker in mijn log vermeld…een doel stellen helpt je om progressie te boeken. Zonder doelstelling trainen is net als bouwen op los zand…het zet geen zoden aan de dijk! Een doel moet haalbaar en tevens uitdagend zijn. Wat je bij een doelstelling nodig hebt is een schema wat je helpt om je doelstellingen te verwezenlijken. Nu is een schema overigens een middel en géén doel. Je hoeft jezelf niet dwangmatig te verliezen in details, maar hou wel de grote lijnen vast :)!

Hoe dan ook:
De volgende bankdrukwedstrijd is op zondag 30 januari 2011…d.w.z. over 9 weken, waarbij maandag 24 januari de laatste training is. Doelstelling? 230+
Dit zou zonder mezelf onnodig onder druk te willen zetten en zonder al te hoge verwachtingen te scheppen een haalbaar en tevens uitdagend doel moeten zijn.
Uiteraard is het moment suprême op 30 januari zelf, dat is namelijk het moment waarop mijn doelstelling "meetbaar" is.

6 weken raw training en 3 weken shirted training.

Keuze van de oefeningen (in grote lijnen).
In overeenstemming met het specifiteitsprincipe zal ik me in hoofdzaak gaan beperken tot het bankdrukken met enkele varianten hierop. Er is immers geen effectievere oefening dan bankdrukken om sterker te worden in bankdrukken!

Main exercise: Full Rom Flat Bench Press.
Assist: Close Grip Bench Press, Board Press & Floor Press.

Wat de antagonisten betreft zal ik ook Latt Pull Downs & Rows blijven doen.

Frequentie, volume & intensiteit (in grote lijnen)
Een zware training (3x3) afgewisseld met een lichtere training (5x5) in de week.

Je vertelt hier niks nieuws Rene, je doet het al jaren zo...
Waarom niet 9 weken shirted benchen? Het enige wat je wilt meten op de wedstrijddag zelf is je max shirted bench. Waarom er dan maar 3 weken op richten...???

Inderdaad niet veel wijziging in wat je altijd al doet en verkondigd René. ;)

Maar lijkt het je niet beter om bijv. 1x/ 2 weken in shirt te trainen om zo de belasting wat te spreiden.
En dan e.v.t. de laatste 4 weken 3x in shirt trainen (met weinig volume)

En eigenlijk denk ik dat je met de principes zoals "westside" "Kennelly" "Mendelson" en verder bijna iedereen die flink drukt gebruiken, nog wel meer zou kunnen bereiken man.
Ik heb je weer bezig gezien, en ben er van overtuigd dat er nog (veel) meer in zit.

Hahaha, zullen we nog eens zo'n discussie opstarten..? ;)
Doe maar wat je het beste lijkt Hugster.

• #6.484
Je vertelt hier niks nieuws Rene, je doet het al jaren zo...
Waarom niet 9 weken shirted benchen? Het enige wat je wilt meten op de wedstrijddag zelf is je max shirted bench. Waarom er dan maar 3 weken op richten...???

Ik weet dat ze b.v. bij Metal Melitia iedere week inderdaad het shirt aantrekken. Waar ik eerlijk gezegd een beetje huiverig voor ben is voor overbelasting en blessures :o. Een shirt biedt bepaalde bescherming maar je gewrichten moeten toch maar iedere keer die zware gewichten van 200+ aan kunnen. Tevens vind ik het leuk als ik shirted progressie boek, maar wil ik ook raw sterker worden (200kg zou ik ooit ook eens IPF-aprove willen drukken). Ik zal met mijn raadsheren overleggen ;)

Proficiat overigens met je PR op de MP...die conventionele powerliftschema's met 3x3 en 5x5 doen het goed, hé ;)

Als ik zo'n schema volg (wat ik inderdaad al sinds 2008 doe) krijg ik wel eens vaker van bepaalde personen verweten dat ik als een beginner train, maar als zulke schema's door bekende atleten uit de krachtsportwereld worden aanbevolen vindt men het geweldig :dunno:.
Dit is overigens niet bedoeld jegens jou persoonlijk Jules, ik vind het geweldig dat je zulke progressie boek...we hebben ook gezien dat Alex Moonen met het bankdrukken met een soort gelijke schema's behoorlijk progressie heeft geboekt, en dan hoor je niemand wat zeggen.
Maar als René Hamers het doet is hij eigenwijs en traind ie als een beginneling ;)

---------- Toegevoegd om 12:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:27 ----------

Inderdaad niet veel wijziging in wat je altijd al doet en verkondigd René. ;)

Maar lijkt het je niet beter om bijv. 1x/ 2 weken in shirt te trainen om zo de belasting wat te spreiden.

En eigenlijk denk ik dat je met de principes zoals "westside" "Kennelly" "Mendelson" en verder bijna iedereen die flink drukt gebruiken, nog wel meer zou kunnen bereiken man.
Ik heb je weer bezig gezien, en ben er van overtuigd dat er nog (veel) meer in zit.

Hahaha, zullen we nog eens zo'n discussie opstarten..? ;)
Doe maar wat je het beste lijkt Hugster.

Niet veel nieuws onder de zon inderdaad, en waarom ook?
Het gaat toch nog altijd vooruit...weliswaar niet spectaculair, maar vele kleine stapjes samen maken uiteindelijk toch een grote sprong.
Als ik kijk naar december 2007 drukte ik 195kg in shirt, 3 jaar later 35kg meer. Ik vind dit niet verkeerd voor een 40 plusser die op een appel en een ei traind. Maar ik sta niet afwijzend jegens ideeën en wil me ook niet beperken. Daar waar ik me goed bij voel en het idee van heb dat ik erop vooruit zal gaan zal ik zeker niet negeren :).

Laatst bewerkt:

Niet veel nieuws onder de zon inderdaad, en waarom ook?
Het gaat toch nog altijd vooruit...weliswaar niet spectaculair, maar vele kleine stapjes samen maken uiteindelijk toch een grote sprong.
Als ik kijk naar december 2007 drukte ik 195kg in shirt, 3 jaar later 35kg meer. Ik vind dit niet verkeer voor een 40 plusser die op een appel en een ei traind. Maar ik sta niet afwijzend jegens ideeën en wil me ook niet beperken. Daar waar ik me goed bij voel en het idee van heb dat ik erop vooruit zal gaan zal ik zeker niet negeren :).
Je moet doen wat je het beste lijkt en waar je je het beste bij voelt natuurlijk.
Maar ik kan me slecht voorstellen dat wat alle systemen gemeen hebben, niet "de beste" manier zou zijn.
Alle systemen werken met een opbouw qua % van je 1RM en verlagen na een peak weer.
Ook de 5x5 en 3x3 trouwens.
Ik zie jou altijd zo ongeveer hetzelfde doen qua gewichten en sets en reps tot je opeens een nieuwe PR zet.
Tot nu toe lijk je onverwoestbaar wat bankdrukken betreft, en blijf je heel.
Ik denk dat zo'n ander systeem hier geen negatieve invloed op zou hebben, en misschien zelfs wel wat beter voor je zou kunnen werken.
Ik hoop dat je me inmiddels goed genoeg kent om te weten dat ik dit niet neerzet om betweterig te zijn, maar omdat ik het juist prachtig zou vinden als ik je een keer 250 zie drukken. :thumb:

Er zie laatst een powerlifter tegen mij als je altijd hetzelfde doet zul je altijd hetzelfde behalen ;)

Laatst bewerkt:
  • #6.487
Je moet doen wat je het beste lijkt en waar je je het beste bij voelt natuurlijk.
Maar ik kan me slecht voorstellen dat wat alle systemen gemeen hebben, niet "de beste" manier zou zijn.
Alle systemen werken met een opbouw qua % van je 1RM en verlagen na een peak weer.
Ook de 5x5 en 3x3 trouwens.
Ik zie jou altijd zo ongeveer hetzelfde doen qua gewichten en sets en reps tot je opeens een nieuwe PR zet.
Ik denk dat zo'n ander systeem hier geen negatieve invloed op zou hebben, en misschien zelfs wel wat beter voor je zou kunnen werken.
Ik hoop dat je me inmiddels goed genoeg kent om te weten dat ik dit niet neerzet om betweterig te zijn, maar omdat ik het juist prachtig zou vinden als ik je een keer 250 zie drukken. :thumb:

Ik ken je goed genoeg hoor en beschouw je "kritiek" dan ook als constructief. Uiteraard zit er een bepaalde opbouw in het schema...ik probeer iedere week ietsiepietsie te verhogen en als ik eraan toe ben voeg ik effies een deloadweekje in. Ook wil ik op de vrijdag het gewicht gestaag verhogen en kijken hoe dat uitwerkt op de zware maandagtraining.
Als je overigens concrete voorstellen hebt, hoor ik het graag van je :)

Ik ken je goed genoeg hoor en beschouw je "kritiek" dan ook als constructief. Uiteraard zit er een bepaalde opbouw in het schema...ik probeer iedere week ietsiepietsie te verhogen en als ik eraan toe ben voeg ik effies een deloadweekje in. Ook wil ik op de vrijdag het gewicht gestaag verhogen en kijken hoe dat uitwerkt op de zware maandagtraining.
Als je overigens concrete voorstellen hebt, hoor ik het graag van je :)

Don't start me up Hugster! :D

• #6.489
Er laatst een powerlifter tegen mij als je altijd hetzelfde doet zul je altijd hetzelfde behalen ;)

"If you always do what you always did, you always get what you always got and you'll always feel what you always felt"

Een bekend gezegde uit de sportwereld...en juist daarom zie ik weinig reden om mijn doen en laten te veranderen...het gaat vooralsnog gestaag vooruit (soms met vallen en opstaan, maar dat heeft dan niets met mijn trainingsschema te maken, maar eerder met het mentale aspect) :).

---------- Toegevoegd om 13:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:10 ----------

Dat heel blijven heeft overigens de grootste prioriteit, daarnaast plezier in het trainen en tenslotte dan de progressie.
En ik denk dat ik heel blijf omdat ik me juist beperk.
Ik kan me herinneren uit mijn "strongmanverleden" waarop je op heel veel onderdelen goed moet kunnen scoren vervelende blessures heb opgelopen. Sinds ik me volledig richt op het banken heb ik (tot op heden) geen last meer van serieuze blessures en ik hoop dat ook zo te houden :).

Ten eerste: Ik zeg helemaal niet te dat je traint als een beginner... Maar nu werkt een soortgelijk schema voor mij, en ik zal nog wel een cyclus van 6 weken ermee kunnen groeien en dan is de rek er ver uit! Dan heb ik dit een 12 - 14 weken kunnen doen. Jij zegt net dat je al 2 jaar zo traint!

Ten tweede: Het ging alleen over het wedstrijd gerichte trainen.
1 Je bent beresterk. + 2 Je bomt nu een paar keer op wedstrijden uit.= 3 Je hebt gewoon te weinig shirted gebencht. Doe je dat vaker gaan die fouten ervanzelf uit. En of je nu 170kg raw voor sets doet benchen of 200 + met shirt, de belasting is bij beide groot op de gewrichten.

Jules slaat volgens mij de nagel op de kop

• #6.493
Ten eerste: Ik zeg helemaal niet te dat je traint als een beginner... Maar nu werkt een soortgelijk schema voor mij, en ik zal nog wel een cyclus van 6 weken ermee kunnen groeien en dan is de rek er ver uit! Dan heb ik dit een 12 - 14 weken kunnen doen. Jij zegt net dat je al 2 jaar zo traint!

Ten tweede: Het ging alleen over het wedstrijd gerichte trainen.
1 Je bent beresterk. + 2 Je bomt nu een paar keer op wedstrijden uit.= 3 Je hebt gewoon te weinig shirted gebencht. Doe je dat vaker gaan die fouten ervanzelf uit. En of je nu 170kg raw voor sets doet benchen of 200 + met shirt, de belasting is bij beide groot op de gewrichten.

Ik bedoelde jouw ook niet met die opmerking over trainen als een beginner ;) en ik beschouw je comment ook als contructieve kritiek en heb daar ook verder geen moeite mee :)

Wat het 3x3 en 5x5 schema betreft, het volgende...normaal gesproken begin ik een bepaalde cyclus en probeer ik iedere week met 2.5-5 kg te verhogen.
Op een bepaald moment is de rek eruit...dan neem ik een deload, doe paar stappen terug en begin met een nieuwe cyclus. Daar mag je uiteraard vraagtekens bij stellen. Maar tot op heden gaat het nog altijd gestaag vooruit, en daar gaat het toch om, toch? :)

Wat heb uitbommen betreft,
Ik ben tot op heden 2x uitgebomd van de 14 wedstrijden...de reden?
Op het NK had ik een nieuw en te strak shirt (maat 54) waar ik de hoop op had gevestigd. Die fout heb ik hersteld door na het NK meteen 2 nieuwe shirts te kopen een maat 56 en een maat 58. In die 58 druk ik momenteel en dat voelt goed, alhoewel die maat volgens sommigen me te groot zou zijn :rolleyes:.
Vervolgens uitgebomd op het EK...door technische fouten...een voetverplaatsing en een ongelijke strekking, geen van beiden had te maken met het shirt.

Ik zal met enkele "raadsheren" die ook niet onverdienstelijk shirted benchen eens kortsluiten over wat de beste frequentie is over het banken in een shirt.
Iedere week is overigens vrij moeilijk te verwezenlijken.
Ik zit met wisseldiensten en bank alleen bij Leon Smeets in shirt, hij is mijn coach die met me naar wedstrijden gaat en me daar ook in het shirt "hijst".
Daarnaast heb ik drie (ervaren) man hulp nodig tijdens een shirted training...één die achter je staat en dan nog links en rechts een vanger voor als het mis gaat, en dan zijn safetyracks ook niet verkeerd bij gewichten van 200+. Allemaal factoren die ook een rol meespelen.
Het is niet zo easy als het wellicht allemaal lijkt :)

• #6.494
Bestelling Bands:
Pff...3 november kreeg ik dit berichtje...tis inmiddels al 25 november en dus al 3 weken geleden dat de bestelling de deur is gegaan...tot op heden nog niets ontvangen...denk dat ik maar eens contact opneem.:rolleyes:

Hello René Hamers,
Thank you for your order from strengthshop.co.uk. Your order has now been sent and should be with you shortly. Generally allow at least one week for UK deliveries, and two weeks for European deliveries, though delivery times are almost always faster than this. If you have any questions about your order or any other matter, please feel free to contact us via the contact form.
Thank you again for your business.

• #6.495
Ik had gisteren een mailtje gestuurd naar strengthshop.co.uk met de mededeling dat ik tot op heden nog niets ontvangen had...ik kreeg vandaag onderstaande antwoord...

Hello Rene,

Sorry about that. Your order was posted to you on the 2nd Novermber by
airmail and should really have arrived with you by now. However, the
Royal Mail advise that 25 working days should be allowed for European
packages, so I would ask that you be patient, and wait for one more
week if that's ok? After that, if it's still not reached you I will
send a replacement straight away and begin a claim with Royal Mail.

Mja...nog maar effies afwachten dan...ik weet sowieso nog niet of ik met die bands serieus aan de slag ga. Ik ken maar weinig mensen bij de NPB (eigenlijk niemand) die trainen met bands. Maar ik wil me geen beperkingen opleggen en als ik ze heb, zal ik ze zeker nog eens in training aanwenden en kijken hoe het bevalt. Na twee trainingen kun je daar toch weinig over zeggen.

Ik begrijp je geheel René,

Je weet zelf hoe je ergens op reageert, en als er een stijgende lijn in zit en je zo tot je doel komt zonder noemenswaardige blessures dan is het toch goed ?

Als ik het goed heb onthouden, heb je ook een beperking van o.a. je Rug toch ?

Succes :thumb:

( pakjes uit the U.K. zijn meestal binnen 10 werkdagen binnen)

• #6.497
Ik begrijp je geheel René,

Je weet zelf hoe je ergens op reageert, en als er een stijgende lijn in zit en je zo tot je doel komt zonder noemenswaardige blessures dan is het toch goed ?

Als ik het goed heb onthouden, heb je ook een beperking van o.a. je Rug toch ?

Succes :thumb:

( pakjes uit the U.K. zijn meestal binnen 10 werkdagen binnen)

Ah, eindelijk een soulmate die me begrijpt ;)
Ik train inmiddels ook al sinds 1989 en ben door schade en schande ietsiepietsie wijzer geworden...ik ben absoluut geen "Masters of Knowlegde" maar voel wel aan wat voor mezelf werkt en niet.
Zolang er een stijgende lijn in zit en ik heel blijf zie ik nauwelijks een noodzaak om veel aanpassingen te gaan doen waar ik überhaupt helemaal geen zin in heb en me niet prettig bij voel.
Ik ben 42 jaar, en het is maar een hobby! En het moet vooral leuk blijven.

Ik krijg last van mijn rug als ik bijvoorbeeld barbell rows moet doen (begint al bij 70kg). En ik doe thuis kniebuigingen maken (zonder halter) maar heb daarna altijd last van mijn lies. E.e.a. heeft te maken met tijdperk dat ik nog strongman deed en een rug/liesblessure heb opgelopen. Als ik bepaalde oefeningen vermijdt, heb ik vrijwel nergens last van.
Sinds 1994 geen blessure meer gehad en dat wil ik heel graag zo houden! :)

Ik had gisteren een mailtje gestuurd naar strengthshop.co.uk met de mededeling dat ik tot op heden nog niets ontvangen had...ik kreeg vandaag onderstaande antwoord...

Hello Rene,

Sorry about that. Your order was posted to you on the 2nd Novermber by
airmail and should really have arrived with you by now. However, the
Royal Mail advise that 25 working days should be allowed for European
packages, so I would ask that you be patient, and wait for one more
week if that's ok? After that, if it's still not reached you I will
send a replacement straight away and begin a claim with Royal Mail.

Mja...nog maar effies afwachten dan...ik weet sowieso nog niet of ik met die bands serieus aan de slag ga. Ik ken maar weinig mensen bij de NPB (eigenlijk niemand) die trainen met bands. Maar ik wil me geen beperkingen opleggen en als ik ze heb, zal ik ze zeker nog eens in training aanwenden en kijken hoe het bevalt. Na twee trainingen kun je daar toch weinig over zeggen.

Ik wel Wimwam traint er ook mee ;)

.

Ik krijg last van mijn rug als ik bijvoorbeeld barbell rows moet doen (begint al bij 70kg). En ik doe thuis kniebuigingen maken (zonder halter) maar heb daarna altijd last van mijn lies. E.e.a. heeft te maken met tijdperk dat ik nog strongman deed en een rug/liesblessure heb opgelopen. Als ik bepaalde oefeningen vermijdt, heb ik vrijwel nergens last van.
Sinds 1994 geen blessure meer gehad en dat wil ik heel graag zo houden! :)
Worden de pijntjes nu niet erger gemaakt of blijvend door het feit lichaamsgewicht vs te weinig trainen van die spieren?

Die lies zou net zo goed gewoon een ernstige immobiliteit kunnen zijn. Door de angst van de pijn, doe je geen squats meer en word de spier nooit meer opgerekt. Elke dat je het nu probeert heb je een stijf spiertje wat in eens 140kg+ te verduren krijgt...
Same voor je onderrug onze penzen trekken ook behoorlijk aan de onerrug zeker bij een bor....misschien ook meer core shizzle doen om het te verstevigen?

• #6.500
Training vrijdag 26/11

"Light Bench Press Day"

Full Rom Flat Bench Press (indexfinger on ring):
20x20, 2x10x70, 5x110 & 5x5x140kg.

Close Grip Floor Press with Straight Legs & Board:
10x80 & 4x6x120kg

Wide Grip Front Latt Pull Down:
20x50 & 4x8x80kg

Cable Row:
15x70, 15x80 & 15x90kg

Face Pulls:
15x30, 15x40 & 15x45kg

Comment:
Wat de Bench Press betreft...normaal ging ik op de lichte dag tot 5x5x130kg..Walter Janssen was van mening dat dat eigenlijk te licht was en ik eens moest kijken hoe e.e.a. zou gaan als ik op de vrijdag paar % extra doe...dus i.p.v. 70% een 75% training.
Dus proberen we dat eens uit en kijken hoe het gaat!

De Floorpress is echt een "multyexercise" geworden...ik doe het met een close grip en leg een plate van 10kg op mijn borst.

De Latt Pull Downs kan ik nu iets zwaarder aan, ik heb gemerkt door paar keer met setjes van 6 reps te trainen hier zo'n 10kg op vooruit ben gegaan.

De cable row doe ik staande en is exact de tegenovergestelde beweging van het benchen.

De Face Pulls doe ik er achteraan voor mijn rotator cuff spieren...voelt goed aan.

Last but not least:
Ik heb met enkele raadheren/raadsvrouwen contact gehad over de frequentie van het shirted bankdrukken. En allen komen tot de conclusie dat de frequentie bij mij wat betreft het aantal keren dat ik in shirt druk omhoog mag. Zonder te zeer in details te willen treden over de tips die ik heb gekregen waarmee ik hun vertrouwen zou beschamen is er nu eenmaal een wezenlijk verschil tussen raw bankdrukken en in een shirt bankdrukken. Bij raw bankdrukken laat je de halter op je borst zakken, bij shirted bankdrukken moet je de halter naar je borst trekken. Het zijn dus gewoon twee verschillende oefeningen en je kunt raw niet de shirted training nabootsen (ook niet met bands of chains).
Ik meen me te herinneren dat Theo van de Laan (raw drukte hij ruim 180 en shirted heeft hij in training al eens 260 gedrukt!) zelf iedere week in shirt deed trainen! :eek:
M.a.w. Jules Bremers had in principe gelijk toen hij enkele posts terug zei dat het zou helpen als ik vaker in shirt zou trainen :o.

Maar dan heb ik nog altijd het praktische probleem dat ik door mijn wisseldiensten niet iedere week bij Leon Smeets kan trainen en dus niet iedere week richting een wedstrijd in shirt kan trainen :(
Maaaaaaaaaaaaaaaar...Jules Bremers heeft zich bereid verklaard om een keer mee te gaan naar Leon en te kijken hoe ik zo'n shirt aangetrokken krijg en wil me dan eventueel helpen met het shirt (ik krijg het helaas niet zelf aangetrokken) opdat ik ook als ik 's-morgens train bij Haeflandsport eventueel in een shirt kan oefenen, waarmee ik de frequentie kan verhogen :)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven