MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.541
Eigen Kracht Nieuws Flits 19/11/2010

http://www.eigenkracht.nl/nieuws/item/583/Old%20school%20intu%C3%AFtie%20hard%20gemaakt.

Old school intuïtie hard gemaakt.

Old school bodybuilders hadden er een handje van de training van een spiergroep af te sluiten met een set hoge herhalingen. In het spierenjargon is dat een ‘pompsetje’ gaan heten omdat je van die praktijk de spieren flink ‘opblaast’, maar eigenlijk is de pompset geboren uit de behoefte bij afnemende kracht de intensiteit van de training vast te houden. En wel omdat ze merkten dat je op die manier extra spiergroei kon afdwingen. Laat de wetenschap hen nu weer eens gelijk geven. De moraal: zeg nooit ‘ouwelullenwagen’ tegen mannen die hun sporen verdiend hebben.

Mogelijk dat ze wel eens een setje teveel deden, het wellicht wat ruim namen met de herhalingen, maar laten we niet flauw doen, het waren harde werkers die bodybuilders uit vroeger jaren. Dan hebben we het over de jaren 40, 50 uit de 20e eeuw, met namen als John Grimek, Steve Reeves en Larry Scott. Tijden dat het woord ‘arbeidsethos’ nog geen schamper gelach opwekte en baaldagen in geen velden of wegen te bekennen waren. In die tijden stopte je met trainen pas als je geen zinnig gewicht meer kon pakken voor een spiergroep. Het door vermoeidheid moeten afsluiten met een veel lichter gewicht waarmee je nog zoveel mogelijk herhalingen maakte, was een manier om toch de intensiteit hoog te houden. En laat dat nou net groeibevorderend blijken te zijn. Over de ‘pompset’ schreven we al eerder.

Trainen voor de massa

In moderne tijden is vooral bij het trainen voor pure massa het brandende pompsetje als afsluiter geen alledaagse praktijk meer. Daar doet men liever een paar loeizware sets voor een spiergroep om daarna verder te gaan met de volgende spiergroep. Maar…als je traint op kracht, en sets met veel gewicht en weinig reps maakt, dan bouw je meer spiermassa en kracht op als je toch je workouts afsluit met een enkele set met minder gewicht en meer reps. Dat schreven sportwetenschappers van de University of Tsukuba in 2004 in de Journal of Strength and Conditioning Research.
Dat is natuurlijk reuze interessant, want zo heb je weer een extra ‘tool’ in handen om je training productief te maken.
Gebruik als afsluiter ongeveer 60 procent van je 1 RM voor een oefening, dan kun je nog wel 15-20 herhalingen maken. Het is goed om bij die afsluitende oefening voor grote spiergroepen een basisoefening te kiezen. Dat je bijvoorbeeld bij borst als afsluitende ‘pompset’ beter een set lichter bankdrukken kan doen dan een set van de isolatie-oefening flyes. Bij de basisoefeningen profiteren er bij de afsluitende set dan toch meer spiergroepen (in dit geval naast de borst ook de schouders en triceps) van. Een advies waar de ‘old school’ mannen van weleer zich helemaal in zouden hebben herkend.

Idd Huggster, ik doe aan het eind van de training altijd als "straf" voor mezelf veel reps als ik een gewicht niet gehaald heb, toch goed dus:)

• #6.543
Idd Huggster, ik doe aan het eind van de training altijd als "straf" voor mezelf veel reps als ik een gewicht niet gehaald heb, toch goed dus:)

Blijkbaar wel...ik heb het "vroeger" ;) ook een tijdje gedaan...na het bankdrukken een afsluitend pompsetje met 100kg.

Ik denk dat ik het nog eens ga "invoeren". Alhoewel het geen doelstelling van me is om zoveel mogelijk reps te maken, maar just for fun :)

Ik doe het na de trainingen ook nog wel eens. Voornamelijk op de close grip dagen.

een beetje doggcrapp achtige zooi, redelijk brutaal schema als je kracht én massa wil krijgen

• #6.546
een beetje doggcrapp achtige zooi, redelijk brutaal schema als je kracht én massa wil krijgen
Effies wat anders possessed...jij traind ook regelmatig met bands heb ik begrepen, toch? :)
Hoe bevestig jij bijvoorbeeld de minibands?

Zoals bijvoorbeeld te zien is in het onderstaande filmpje?
Ik heb namelijk de indruk dat ze de minibands over de barbell trekken en de beide uiteinden dan aan een dumbbell bevestigd worden.
Is er eigenlijk ergens een soort instructiefilmpje hoe je bands het beste kunt bevestigen?

http://www.5min.com/Video/Bench-Press-Assistance-Exercise-Workout-89304378

• #6.547
Effies wat anders possessed...jij traind ook regelmatig met bands heb ik begrepen, toch? :)
Hoe bevestig jij bijvoorbeeld de minibands?

Zoals bijvoorbeeld te zien is in het onderstaande filmpje?
Ik heb namelijk de indruk dat ze de minibands over de barbell trekken en de beide uiteinden dan aan een dumbbell bevestigd worden.
Is er eigenlijk ergens een soort instructiefilmpje hoe je bands het beste kunt bevestigen?

http://www.5min.com/Video/Bench-Press-Assistance-Exercise-Workout-89304378

Zoals het op het filmpje te zien is is het meest voorkomende, aangezien ik een barbarian rack heb (middenstuk staat van de grond) heb ik geen dumbbells nodig om die aan te bevestigen. Maar gewoon lus maken rond handvat dumbbell en ander uiteinde rond de barbell. Klaar is kees

• #6.549
Zoals het op het filmpje te zien is is het meest voorkomende, aangezien ik een barbarian rack heb (middenstuk staat van de grond) heb ik geen dumbbells nodig om die aan te bevestigen. Maar gewoon lus maken rond handvat dumbbell en ander uiteinde rond de barbell. Klaar is kees

O.K. Thnx voor je toelichting :)
Ik had maandag nauwelijks spanning op de bands...door een uiteinde om de dumbbells te doen en het ander uiteinde rond de barbell...in het filmpje hebben ze volgens mij het ene uiteinde van de band om het handvat van de dumbbell, gaan vervolgens over de barbell en dan weer naar de dumbbell om het andere uiteinde te bevestigen als ik het goed kan inschatten (waardoor de lengte van de band als het ware voor de helft wordt ingekort).

Je kan ook de 2 uiteinde ronde de barbell doen, dan zijn het doubled minis en heb je nog meer spanning.

• #6.551
Je kan ook de 2 uiteinde ronde de barbell doen, dan zijn het doubled minis en heb je nog meer spanning.

Ik denk dat ik het double mini gebeuren eens uitprobeer, want maandag merkte ik er eerlijk gezegd nauwelijks iets van terwijl de minibands toch dezelfde weerstand zouden hebben als de chains die ik gebruik van circa 18kg samen. Ik vind het gebruik van bands iets lastiger dan chains, maar bands kun je wel kwijt in een vak van je sporttas en met chains is dat weer lastiger...ieder voordeel heb zijn nadeel ;) Tis denk ik effies een bepaalde handigheid krijgen lijkt me.

Jij traind overigens met zowel bands als chains, toch?
Heb je een duidelijke voorkeur?
En train je volgens een bepaalde cyclus (on/off time) om eventueel overbelasting te voorkomen?

normaal gezien op DE dagen, 3 weken bands+1 week deload / 3 weken chains+1 week deload.en herbeginnen. Na einde van deze cycle van 9 weken. zal ik eens 3 weken bands/ 3 weken chains/ 3 weken RE..

Op ME dagen gebruik ik die naturlijk ook.

voorkeur, hmmm, niet echt, beide hebben hun voor - en nadelen

Laatst bewerkt:
  • #6.554
normaal gezien op DE dagen, 3 weken bands+1 week deload / 3 weken chains+1 week deload.en herbeginnen. Na einde van deze cycle van 9 weken. zal ik eens 3 weken bands/ 3 weken chains/ 3 weken RE..

Op ME dagen gebruik ik die naturlijk ook.

voorkeur, hmmm, niet echt, beide hebben hun voor - en nadelen

Duidelijk, thnx! :)

---------- Toegevoegd om 19:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:45 ----------

Indeed, mini-bands gewoon doubled bevestigen aan de bar.

O.K, thnx...ik zal het de komende training eens toepassen :)

• #6.555
Health Check

Gisteren en vandaag diverse onderzoeken gehad bij de arts.
Ik heb wat last van maagklachten en wilde een lichamelijke oorzaak uitsluiten. De oorzaak is hoogstwaarschijnlijk de stress momenteel op mijn werk...tis erg druk, en we zijn maar met paar man die de kar trekken.
Daarnaast sluit de firma in mei 2011 haar deuren en hangt dat ook als een zwaard van damocles boven ons hoofd...er is overigens een kleine kans dat het warehouse waar ik werk wel open blijft. Normaal ben ik stressbestendig (behalve op bankdrukwedstrijden ;)) maar nu merk ik toch wel dat e.e.a. niet lekker zit.

Hoe dan ook...lichamelijk bleek ik niets te mankeren.
Bloeddruk 141/82
Cholesterol 4,46
Glucose (Suiker) nuchter 5.4 en niet nuchter 5.9

Mijn vitamine D3 gehalte was wel wat aan de lage kant...(vitamine D3 "zit" in zonlicht, levertraan en wordt ook toegevoegd aan bepaalde producten zoals magarine), maar dat kon komen door het jaargetijde.
Alleen vond de arts de verhouding goede cholesterol (hdl) versus slechte cholesterol (ldl) niet optimaal...hij constateerde terecht dat ik meer dierlijke dan plantaardige producten verorber en mijn prioriteit met sporten meer bij kracht dan bij cardio ligt.
Ik moest ook op de weegschaal gaan staan.
Die ging maar tot 150kg en sloeg op tild :o
Schoenen uit, kleding uit en in ondergoed, maar helaas de weegschaal bleef onverbiddelijk...er deed zich niets.
"U weegt dus meer dan 150kg, dat is best wel veel"
"O?...eigenlijk verteld u me niets nieuws" :D

Vervolgens nog wat standaard tips over voeding en beweging zoals altijd en het dringende verzoek om toch vanuit preventief oogpunt jaarlijks de health check te blijven herhalen. Hij weegt volgens mij nog niet de helft van mij en is overtuigd vegetariër en marathonloper en heeft vrij weinig op met krachtsporters met overgewicht ;)

Laatst bewerkt:
Hij weegt volgens mij nog niet de helft van mij en is overtuigd vegetariër en marathonloper en heeft vrij weinig op met krachtsporters met overgewicht ;)
Dat zijn de ergste... :D

Mijn huisarts zei me iets heel anders gisteren.
Hij zei:
Als je nou graag zo leeft als je doet.
Als je graag lekker eet, eens wat drinkt, en verder niet te veel last hebt van het overgewicht.
Dan neem je toch gewoon de "mogelijkheid" dat je een paar jaar minder oud word, dan wanneer je dat allemaal niet doet, en "goed op je eten en drinken let" voor lief.
Dan hoef je je daar niet druk om te maken.

Haha, de man is gelovig, heeft "zijn eigen" kerk, en zegt zoiets!
Hij heeft me lang geleden ook al eens gezegd dat wanneer ik steroïden e.d. wil gaan gebruiken, hij me wel medisch in de gaten zal houden om problemen te voorkomen. :thumb:

Mooi dat alles goed is René!
Vitamine D heeft wel veel voordelen, is een heel topic over op dit forum maar ben te lui om te zoeken..
Nou vooruit, topic staat hier.

Rene, wat heb je dan voor een baan als dat zoveel stress oplevert..?

Gewoon benieuwd, vandaar dat ik het vraag.

Denk dat de baan wel te behappen valt, het zal voornamelijk de extra spanning zijn rondom een faillissement/andersoortig werk verlies, wel/niet doorstarten en dergelijke zijn.

Speelt bij ons op het werk ook al geruime tijd en ik merk af en toe ook wel dat ik daar echt wel een tikje van mee krijg, ook al kan ik er over het algemeen goed en rationeel mee om gaan.

• #6.560
Mooi dat alles goed is René!
Vitamine D heeft wel veel voordelen, is een heel topic over op dit forum maar ben te lui om te zoeken..
Nou vooruit, topic staat hier.

Thnx Gert Jan, ik zal het straks doornemen...ik heb gisteren jullie berichten niet meer gezien (had nog andere "sociale verplichtingen" en was pas laat thuis) :).

---------- Toegevoegd om 15:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:42 ----------

Rene, wat heb je dan voor een baan als dat zoveel stress oplevert..?

Gewoon benieuwd, vandaar dat ik het vraag.

Het is zoals Anton (Unclez) terecht opmerkt niet zozeer de baan die stress opleverd, maar de omstandigheden.
Ik werk als stocklocator (weer zo'n duur Engels woord ;)) in een warehouse (magazijn) en stuur een bescheiden groepje heftruckchauffeurs aan en moet ook zelf vaak genoeg op de heftruck meerijden. Op zich een leuke, afwisselende baan. Maar door de dreigende sluiting (die eigenlijk een feit is) zijn al diverse mensen vertrokken, anderen hebben zich ziek gemeld en dat betekend dus dat je met paar man de kar moet zien te trekken...en dan zijn soms werkdagen van 12 uur vrij normaal. Nu is er dus wel een kans dat het magazijn openblijft, maar daarover is nog geen gewisheid. We zouden dat in begin november gehoord hebben, en het wordt maar voortdurend uitgesteld...in de USA (ik werk voor een Amerikaans concern) wordt uiteindelijk de knoop doorgehakt...al met al genoeg oorzaken voor stress, hetgeen mij dan vervolgens op de maag slaat :(.

---------- Toegevoegd om 15:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:48 ----------

Denk dat de baan wel te behappen valt, het zal voornamelijk de extra spanning zijn rondom een faillissement/andersoortig werk verlies, wel/niet doorstarten en dergelijke zijn.

Speelt bij ons op het werk ook al geruime tijd en ik merk af en toe ook wel dat ik daar echt wel een tikje van mee krijg, ook al kan ik er over het algemeen goed en rationeel mee om gaan.

Je slaat de spijker op zijn kop!
Over het algemeen ben ik dus ook best wel stressbestendig en heb ik meestal wel de controle en overzicht op mijn werk...maar de laatste tijd is het dweilen met een open kraan en dan die onzekerheid die aan je knaagt :(

Terug
Naar boven