- Waardering
- 3.220
- Lengte
- 1m85
- Massa
- 150kg
Hier ben ik het niet mee eens. Er zijn enorm veel schema's uit het oost blok en van o.a. Coan en andere grote namen waarbij men eerst opwerkt naar een 6 tal zware singles. Aangezien het er een stuk of 6 zijn is het niet je daadwerkelijke maximum, maar nog steeds zwaar. Dan is je zenuwstelsel al paraat om maximale kracht te leveren. Na die zware singles zakt men dan in veel schema's naar 5x2 a 5x3 met 40kg minder dan die zware singles om met dat gewicht paused speed werk te doen. Op papier lijken de gewichten dan veel om speed mee te kunnen krijgen, maar vanwege het werk dat je er voorgaand aan deed maakt het juist wel mogelijk.
En dat merk ik bij mij zelf ook. Als ik zoals WSB een dynamic effort dag heb met meteen de eerste oefening waarbij je speedy moet zijn schiet het niet op. Eer dat me lichaam voldoende opgewarmd is om de nodige speed te leveren zijn alle sets al gedaan en is het dus allemaal voor niks geweest.
Daarom dat een dag met zware singles gevolgd door speed werk veel meer effect geeft bij velen dan de WSB setup die als een heilige graal verspreid lijkt te worden. WSB gebruikt ook maar een eigen interpretatie van het oude oostblok qua leer. En de hele DE dag vind ik persoonlijk een slechte interpretatie van die leer.
Maar om elke press dag zware singles te doen met daarna de speed reps... Het is schijnbaar mogelijk als je kijkt naar gewichtheffers e.d. Zelf ga ik liever voor een tweede dag als "medium" met de standaard 5x5 methode om toch wat volume in de week af te werken.
Puur op de 5x5/3x3 methode het hele jaar door trainen is niet echt "slim". Heb het idee dat dit meer een ideale methode is om zwakke plekken in achterlopende spiergroepen is om dat bij te trekken en wat "basiskracht" op te doen. Maar als je voorbij dat punt wilt moet er toch wat meer werk verzet gaan werken. Constant submaximale gewichten gebruiken en dan na een cyclus weer terug gezet worden bij "af" is enorm frustrerend.
Chains/bands nog geen ervaring mee. Puur paused reps na een reeks zware singles doet bij mij al wonderen genoeg qua explosiviteit en lift-off vanaf de borst. En zie het nut nog niet die dingen toe te moeten gaan passen.
Het is "ontspannen" trainen. lol
Ik train thuis en zit dan op me gemak even 4mins te internetten tussen die zware sets door. Inspannend en intens is het inderdaad niet echt nee. Daarom de assists ter compensatie qua rust zo kort mogelijk houden. Helpt ook qua vetverbranding. Hele workouts met lange rust intervals slaat inderdaad nergens op en is lui.
Met een pure DE dag heb ik dus ook niets...een ook voor de rest kan ik me wel vinden in hetgeen je zegt, Falstyr.
Wat assist betreft intensiteit iets omlaag en het volume daarenteger omhoog en kortere pauzes kan ik me helemaal invinden.
Als ik Face Pulls doe met 10-15 reps ga ik echt geen 5 minuten pauze tussen de sets houden
.

.

Nette training, zeer informatief log!