MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.601
Gecontroleerde Paused Reps zijn inderdaad veel beter. Merk dat ik dit automatisch doe als het zwaarder word. Geen zin in ongelukken die kunnen ontstaan met bounce reps en zo :P

Ze zeggen niet voor niets: "Bring your Bench Press alive with the Dead Bench! In het begin kost het veel kracht en lever je de nodige kilo's in, maar uiteindelijk heb je er baat bij.
Ik weet dat Simmons het overigens aanbeveelt om géén Paused Reps te doen bij het benchpressen: "Don't pause the bench press in training; this builds mainly static strenght"- aldus Louie (Bij board- en floorpress beveelt hij het wel weer aan!)
Nu is er naar mijn mening niets mis met statische kracht want zoals bekend is powerliften feitelijk een statische sport (slow lifts) in vergelijking met bijvoorbeeld het gewichtheffen (quik lifts) wat veel dynamischer is.
Daarnaast heb je aan bepaalde tips van Louie niets als je lift volgens de regels van de IPF. Je hebt bonden waar bijvoorbeeld bellybenchpress is toegestaan en waar er geen PRESSsignaal wordt gegeven en je dus ook niet de halter serieus hoeft stil te leggen* op je borstbeen. Ik train liever volgens het principe:
"Train like you compete, compete like you train" en tegen deze logica kan zelfs Louie niet tegen op! ;)

* Stil leggen, wil overigens niet zeggen dat je moet gaan "relaxen"...je moet de spanning zien vast te houden tijdens een paused rep.

Laatst bewerkt:
Ik heb me oppervlakkig "verdiept" in het Westside principe.
En ben dus een leek op dat gebied, uiteraard weet ik wel iets af van het ME & DE principe. Westside heeft net als Metal Militia van Bill Crawford (waar je zelden of nooit wat over hoord en die ook sterke powerlifters in hun gelederen hebben) zeker goede trainingsmethoden.
Ik waag alleen te betwijfelen of Westside de "Heilige Graal" is waarvoor velen het beschouwen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
We worden heel erg eenzijdig beïnvloed...waarom denk je dat veel "Amerikaanse methoden" zo enorm populair zijn?
Ze zijn erg toegankelijk doordat ze in het Engels te lezen zijn èn er wordt veel "reclame" voor gemaakt. Van sommige Oostblok methoden hoor je vrij weinig omdat ze in een taal geschreven zijn die de meesten niet lezen kunnen, wie van ons kan er Russisch of Bulgaars om een voorbeeld te noemen lezen? Tevens hoor je ook minder van Russische powerlifters dan van Amerikaanse die vrijwel allemaal wel een eigen website hebben.

De meeste youtube filmpjes zijn afkomstig van de USA...vrijwel iedere krachtsporter heeft wel van zich zelf een filmpje op internet gezet.
Hoor je ooit iets van een Chinese trainingsmethode?
Toch bleken die atleten goed voor heel wat medailles op het WK gewichtheffen...ik bedoel maar..."niet gekend is niet bemind".
Ik was erg onder de indruk van een Finse Bankdrukker die een nieuw wereldrecord deed drukken...hij heeft ook een eigen website, helaas in het Fins geschreven :rolleyes:

Er zijn heel wat methoden die voor ons "verborgen" blijven en er zijn in NL bepaalde coaches die door hun internationale contacten interessante ideeën hebben opgedaan.
De resultaten van hun atleten spreken dan ook boekdelen.
Neem een coach als Piet Strolenberg of Henk Keizer...vele decennia in het vak, hebben wereldkampioenen voortgebracht en zelf ook hun sporen verdient in de sport. Maar je vindt ze niet op internet en lopen ook niet te koop met hun kennis.

Ik blijf er overigens bij dat het individualiteitsprincipe in de krachtsport heel erg van toepassing is en iedereen zelf zal moeten ondervinden wat het beste voor hem of haar werkt :)

Die Chinezen zijn goed in gewichtheffen omdat ze met zo veel zijn;)

Chinezen zijn zo goed omdat ze op zeer jonge leeftijd getest worden waar ze het beste voor zijn qua aanleg/talent. Vervolgens worden ze gedwongen om dat te doen en blijven trainen.

Amerika heeft ook van jongs af aan buitenschoolse sportactiviteiten en sporten op scholen. Daardoor zijn hun ook beter in allerlei sporten.

In west-europa kennen we dat niet. Alleen voetbal en tennis en hockey als men zichzelf inschrijft. Op school is gym niks vergeleken met andere landen. En sport word op scholen ook niet gepromoot.

Kortom het heeft weinig of niks te maken of een land meer of minder bevolking heeft. Bulgarije e.d. is ook niet echt groot en dichtbevolkt en ook daar komen grote gewichtheffers vandaan.

Zoals gewoonlijk weer erg simplistische conclusies van sommigen.

Bullshit. In China doen er veel meer Chinezen aan gewichtheffen dan in Amerika. In Amerika zijn er ongeveer 3000 geregistreede gewichtheffers en in China 100 duizenden dat is het verschil. Een veel grotere kweekvijver heeft helemaal niks met training te maken. In Amerika gaat wel bijna al het talent naar American Football of andere sporten. Gewichtheffen is daar niet populair genoeg.

Chinezen zijn zo goed omdat ze op zeer jonge leeftijd getest worden waar ze het beste voor zijn qua aanleg/talent. Vervolgens worden ze gedwongen om dat te doen en blijven trainen.

Amerika heeft ook van jongs af aan buitenschoolse sportactiviteiten en sporten op scholen. Daardoor zijn hun ook beter in allerlei sporten.

In west-europa kennen we dat niet. Alleen voetbal en tennis en hockey als men zichzelf inschrijft. Op school is gym niks vergeleken met andere landen. En sport word op scholen ook niet gepromoot.

Kortom het heeft weinig of niks te maken of een land meer of minder bevolking heeft. Bulgarije e.d. is ook niet echt groot en dichtbevolkt en ook daar komen grote gewichtheffers vandaan.

Zoals gewoonlijk weer erg simplistische conclusies van sommigen.

Bullshit. In China doen er veel meer Chinezen aan gewichtheffen dan in Amerika. In Amerika zijn er ongeveer 3000 geregistreede gewichtheffers en in China 100 duizenden dat is het verschil. Een veel grotere kweekvijver heeft helemaal niks met training te maken. In Amerika gaat wel bijna al het talent naar American Football of andere sporten. Gewichtheffen is daar niet populair genoeg.

Ik denk dat deze ideeën gecombineerd het dichtst bij de werkelijkheid zit:p.

Het is eerder VMBO denkwijze. Erg kortzichtig en simpel. Het is niet zo gek dat China meer geregistreerde gewichtheffers hebben als ze van jongs af aan door de staat getest worden en voor rest van hun leven een bepaalde baan of sport moeten beoefenen. Die gewichtheffers zijn daar niet ingeschreven omdat ze er zelf voor gekozen hebben. Je moet dus met meer dingen rekening houden dan alleen maar "oh groot land dan zullen ze ook wel meer sporters hebben".

Landen waar de best presterende sporters vandaan komen is vanwege biologische achtergond, culturele achtergrond en meer. Grootte van een betreffend land heeft er relatief weinig tot niks mee te maken.

Bullshit alweer. En hoe kan jij in godsnaam mijn werk en denk niveau weten. Maar ik ga het heel simpel houden voor je namelijk:

Je moet gewoon naar mij luisteren omdat ik veel sterker ben dan jij. Misschien is dit VMBO genoeg voor je.

Ik heb trouwens LBO gedaan en geen VMBO dat is voor mijn tijd wel op C/D niveau haha. Nog een reden om naar mij te luisteren. Ik ben ouder dan jij.

Ouder en sterker.

Laatst bewerkt:
hahaha die piet en faal stier zijn echte vrienden aan het worden

Bullshit alweer. En hoe kan jij in godsnaam mijn werk en denk niveau weten. Maar ik ga het heel simpel houden voor je namelijk:

Je moet gewoon naar mij luisteren omdat ik veel sterker ben dan jij. Misschien is dit VMBO genoeg voor je.

Ik heb trouwens LBO gedaan en geen VMBO dat is voor mijn tijd wel op C/D niveau haha. Nog een reden om naar mij te luisteren. Ik ben ouder dan jij.

Ouder en sterker.
:roflol:

hahaha die piet en faal stier zijn echte vrienden aan het worden
Bovenstaande post doet mij :bow:
:roflol:

• #6.610
Peace vrienden! :)

Ik denk inderdaad dat de heren Falstyr en Ironsport beiden in zekere zin gelijk hebben en ik hoop dat we tot een concensus kunnen komen ;)

Er zijn landen waaronder China en ook diverse voormalige "Oostbloklanden" en natuurlijk ook de USA krachtsport van kindsbeen af aan serieus wordt aangepakt. Vergeet echter niet dat wij als klein landje ook onze sporen hebben verdient (denk aan mannen zoals Siem Wulfse, Gerard du Prie, Cees de Vreugd en Ab Wolders die in de jaren '80 NL met PL op de wereldkaart hebben gezet en goed waren voor Wereldrecords!). En ook in de huidige generatie hebben we Wereldkampioenen! Denk aan Ielja Strik...zij is meervoudig Wereld-, Europees- & Nederlands Kampioen PL, en wereldrecordhoudster BD. Net overigens als Joanne Schaefer die als 1e vrouw de 200kg grens bij het BD heeft gebroken!

Het is een feit dat "jong geleerd, oud gedaan" is en "wie de jeugd heeft, heeft de toekomst". Wat dat betreft kun je niet zeggen van de NPB dat deze powerliftingbond stil zit...ik denk aan de beginnerswedstrijden die er georganiseerd worden en bijvoorbeeld aan "Holland's got powerliftingtalent" waar (sub)junioren van 14 tot 22 jaar de mogelijkheid geboden wordt om op Papendal o.l.v. atleten van wereldklasse te trainen!

Helaas is krachtsport geen volkssport zoals voetbal.
Ieder dorpje heeft wel een voetbalvereniging (met jeugdopleiding tot en met een groepje veteranen die actief zijn) Er zijn echter weinig mogelijkheden waar je serieus kunt gewichtheffen, powerliften of strongmangericht kunt trainen. Daarnaast zijn er ook maar vrij weinig "krachtsportinstructeurs" die werkelijk kennis van zaken hebben.
Want krachtsport lijkt simpel en wat voor "domme krachten", maar iedereen die serieus aan krachtsport doet, weet dat het tegendeel waar is.
Veel informatie is te vinden op internet, maar als je iets over krachtsport wilt weten krijg je een overload aan informatie en zie je door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende methoden...de één zweert bij Westside en de ander bij Smolov...en iedereen weet het beter ;)

Hoe dan ook...populariteit en een gedegen opleiding zijn van essentieel belang bij het "kweken" van eventuele talenten.
Maar ik heb laatst een heel interessant artikel gelezen:
[Link niet meer beschikbaar]
Het ging over het succes van Finse powerliftatleten wat het deadliften betreft...en de genetische achtergronden bleken ook een rol te spelen:

Through out the years, the deadlift has been our ”national sport” here in Finland. World records have been broken since the early 70´s. What makes Finns pull so much, what is their secret ?
I took a look and after collecting training information of many new and former greats, here is some background and information

# 1 Genetics
To be able to lift alot, you have to be a talented athlete. Most of the guys have long arms and legs. You could see middleweights pulling over 200 kilos the first time they saw a power bar. But that´s only a good start. The best deadlifters in the late 70`s and early 80´s had two things in common. Most of them had a background of hard labour, like lumberjacks, construction workers, farmers or something similar. They carried, lifted and dragged for their living. That laid a perfect background for deadlift training and very often ensured a hard grip too. The second thing was olympic lifting background, they had pulled alot before their powerlifting career. Raimo Välineva held Scandinavian records in olympic lifting and was able to clean 330 pounds with straigth legs. He had World records of 688 in 148´s and 716 in 165´s in early 80`s. When weightlifting had the press it was more a pure strength sport as now when speed and tecnique are more critical.

E.e.a. is dus een combinatie van diverse aspecten...een sport moet populair en toegankelijk zijn met de mogelijkheid tot uitoefening. Dan is er een serieuze opleiding nodig om iemand de juiste technieken bij te schaven en daarnaast spelen ook genetische eigenschappen een zeer belangrijke rol (je moet ook ergens talent voor hebben en je lichaamsbouw moet er als het ware voor gemaakt zijn).

Als ik mezelf als voorbeeld neem...als tiener ooit eens op een blauwe maandag bij gewichthefvereniging Helios binnengestapt.
Alhoewel ik van nature alreeds een meer dan gemiddelde aangeboren dosis kracht bleek te hebben had ik moeite met de techniek van deze sport en heb helaas vroegtijdig de handdoek in de ring gegooid.
Met een jaar of 20 weer krachtsporttraining opgepakt, maar zonder serieuze begeleiding hiermee bezig geweest. Na een jaar of 5-6 gestopt wegens blessures. Richting de 40 een 3e aanloop genomen richting de krachtsport (3x = scheepsrecht) en het serieuzer aangepakt.
Contact gezocht met de bondscoach van de NPB en lid geworden.
Sinds eind 2007 wedstrijdsporter (bankdrukker).
Helaas heb ik echter om een succesvolle bankdrukker te worden te lange armen, en is dat mijn "genetische handycap"...desondanks druk ik nu gewichten waar ik in "jonge" jaren alleen maar van kon dromen.
Wellicht dat ik met iets kortere armen en wat meer doorzettingsvermogen in mijn tienerjaren beduidend verder had kunnen komen ;)

• #6.612
Altijd leuke stukjes...

Nationale sport is niet echt deadlift hoor... wel speerwerpen ;)
http://www.pponline.co.uk/encyc/the...e-the-most-limb-taxing-event-in-athletics-244

:) uit dit stukje blijkt ook weer ( als ik het goed begrepen heb) dat aangeboren talent (genetisch bepaald) een sterke troef is!

Ik heb dat voorbeeld al eens eerder gebruikt...iemand die aan dwerggroei leidt (en we in de volksmond lilliputter noemen) kan wel gek zijn op basketbal, maar zal door zijn beperkte lichaamslengte nooit een succesvolle basketbalspeler kunnen worden. Wat niet wil zeggen dat een lilliputter niet aan basketbal zou mogen doen. Iedereen moet dat doen wat hij of zij leuk vind, als je maar de nodige dosis realiteit hebt en beseft wat haalbaar is en niet.

• #6.613
Eindelijk, ik zie dat mijn naam nu ook bij de deelnemerslijst van
http://www.100procentdopefree.nl/ vermeld sta :)

Bij Bodybuilders zijn 133 namen vermeldt, en bij Fitness zelfs 1155 namen.
Gestaag groeit ook het aantal powerlifters (ook met bekende namen èn forumleden)!
Namen staan overigens op alfabetische volgorde vermeldt (voornaam eerst!)

Powerlifting

Alexander Filichev
Anton de Wit
art asrian
Beny Verbeke
Bert Dol
Bouke Bresser
chekin roman
Ielja Strik
Ilse Hofman
Jammaer Wim
Jorg van de Water
Judith Meerding
K. Heesters
Marc Berx
michelle wolthuis
Milan de Rode
Pardeep Kailey
Patrique Dankers
Ralph de Groot
René Hamers
Rommie Zoethout
ronnie galensloot
Wim van der Zijden

Ilja Strik gebruikt geen anabolen?? hahahahaha:roflol:

Ik vind dit een omgekeerde schandpaal, net alsof iedereen die zich niet wil aanmelden aan de dope zit.

• #6.616
Ik vind dit een omgekeerde schandpaal, net alsof iedereen die zich niet wil aanmelden aan de dope zit.

Oh, maar dat is niet de bedoeling van dit initiatief hoor! :)
Niet iedereen is ervan op de hoogte en lang niet iedereen heeft de behoefte om met zijn naam op een of andere lijst vermeld te worden.
Het wil overigens niet zeggen dat iedereen die op die lijst staat ook daadwerkelijk "clean" is, want je hoeft er geen dopingtest voor af te leggen! Ik zelf vind het een goed initiatief en ondersteun het van ganser harte. Maar ben daardoor heus niet beter of slechter dan anderen die het niet ondersteunen. Tevreden? ;)

• #6.617
Training 10/12

"Light Bench Press Day"

Full Rom Flat Bench Press (Paused Reps):
20x20, 2x10x70, 10x100 & 5x6x130kg

Speed Reps with Double Mini Bands:
5x3x90kg met 45 seconden pauze tussen de sets.

Triceps Push Down:
3x20x50kg

Front Raises with Plate, Dumbbell & Barbell:
3x10x20kg

Wide Grip Front Latt Pull Down:
15x50 & 2x10x80, 2x8x80kg

Face Pulls:
3x15x30kg

Comment:
Normaal doe ik altijd 5x5 bij het benchpresses, maar vandaag gekozen voor 5x6...liet zich goed doen. Lambert Oosting riep telkens één-en-twintig ;)

Speedreps met 90kg en bands ging een stuk beter dan met die 120kg van vorige week...120kg is (nog) te zwaar voor mij om speedsreps mee te doen. 45 seconden rust (heb altijd een stopwatch bij me op trainingen).
Maar vond de "speed" niet echt geweldig...ik had voor 3 reps toch ruim 4 seconden nodig :( Ik meen me te herinneren dat je per rep één seconde zou moeten aanhouden.

Verder wat assist voor schouders en triceps, waarbij ik me altijd afvraag als ik bezig ben of het wel zin heeft om dat te doen ;)
Front raises met een plate, dumbbells en een barbell uitgeprobeerd...barbell heeft toch wel mijn voorkeur.

Latts like always...had de eerste 2 setjes 10 reps gedaan, maar daarna sloeg toch de verzuring toe en kreeg ik nog maar 8 reps gedaan :o.

Laatst bewerkt:
Die speedreps van 1 sec lukken alleen als je ook echt heel hard laat zakken.
Jij hebt met je zware beurten nog redelijk speed dus dat zit wel goed.
5x6x130 lichte dag, ik droom nog even verder. :bow:

goeie traing Rene ,
maar laten we eerlijk wezen wtf moet ielja strik bij die 100%dopingfree, als er een gebruikt is zij het wel laat me niet lachen.

Oh, maar dat is niet de bedoeling van dit initiatief hoor! :)
Niet iedereen is ervan op de hoogte en lang niet iedereen heeft de behoefte om met zijn naam op een of andere lijst vermeld te worden.
Het wil overigens niet zeggen dat iedereen die op die lijst staat ook daadwerkelijk "clean" is, want je hoeft er geen dopingtest voor af te leggen! Ik zelf vind het een goed initiatief en ondersteun het van ganser harte. Maar ben daardoor heus niet beter of slechter dan anderen die het niet ondersteunen. Tevreden? ;)

Nee, niet helemaal tevreden.
Blijkbaar is er door een aantal mensen behoefte te laten zien dat men clean en "fair" bezig is, vooral dat laatste stoort mij als ik dan vervolgens zie wat voor andere hulpmiddelen men gebruikt om meer te kunnen drukken maar dat is eigenlijk weer een andere discussie ;)

Terug
Naar boven