XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

Bij deze ben je verdacht! ;)
:jk:
Misschien heb je wel gelijk, en ben ik alleen maar jaloers op die "freaks of nature"! :D

Dat bedoelde ik ook te zeggen harpep, thx voor het voorbeeld :) Ik denk trouwens dat het mogelijk is 300kg natural te drukken, helemaal als je net als mendelson e.d. zo'n belly bench press doet.....

• Topic Starter Topic Starter
Dat heet in de biomechanica "tissue leverage".
Moeilijk om een goed voorbeeld te geven waardoor dit op een simpele manier duidelijk wordt, maar het principe van contragewicht op een hijskraan (waardoor er een optimale balans en hefboomfactor onstaat en er dus grotere gewichten kunnen worden geheven) komt ietsies in de buurt.

Thnx Harpep voor deze uitleg!:bow:

Dat bedoelde ik ook te zeggen harpep, thx voor het voorbeeld :) Ik denk trouwens dat het mogelijk is 300kg natural te drukken, helemaal als je net als mendelson e.d. zo'n belly bench press doet.....

Dat klopt inderdaad...ik heb op het WK Johnny Wahlqvist bezig gezien...hij weegt ruim 170kg...heeft een enorme buikomvang, is niet al te groot waardoor de halter maar een korte afstand hoeft te overbruggen bij het banken. Hetzelfde verhaal met Midote uit Japan...heel korte armpjes, en maakt een behoorlijke brug...alhoewel hij op het WK het probleem had dat hij niet met zijn kont op de bank bleef. Het is een wereld van verschil of je een halter 25 cm omhoog moet drukken of 50cm!
Deze mensen weten optimaal hun lichaam te gebruiken...met sport vind ik dit echter minder te maken hebben :(

Ik vond het wel een aanfluiting dat er zoveel mensen uitbomden op het WK...ruim de helft!...en dat had niets met strenge juryleden te maken...de helft kreeg het gewicht gewoon niet op de borst (= een te strak shirt) of helemaal niet uitgedrukt ( = een te zwaar aanvangsgewicht):(. Als je naar een WK gaat, heb je toch al enige ervaring en zou je verwachten dat zo iemand bij de eerste beurt op safe speelt, niet dus!

Florent Veldman uit België heeft al eens 265 raw gedrukt (hij weegt wel ruim 200kg en is ruim 2m groot) en ik verdenk hem niet van doping, alhoewel ik het natuurlijk niet zeker weet.

Dacht dat florent in 2003 ofzo positief had getest, ben het niet 100% zeker maar herinner me toch zoiets :)

Als ik dat zo lees over het WK, dat ze niet eens de halter meer op de borst konden laten zakken van de spanning op het shirt, ben ik nog sterker in mijn overtuiging dat ik RAW the way to go vind!
Ik vind het ronduit belachelijk eigenlijk...
Sorry Huggy... ;)
Shirts uit, en net als de Spartanen naakt op de bank! :D
Dan is het zeker dat ik nooit meer aan een wedstrijd mee zal doen... :o
Stel je voor dat Paljas er dan ook is met al z'n mannelijkheid... :rolleyes:

Wat staan er voor wedstrijden bij je op de planning Rene? En heb je misschien zin/tijd een keer te gaan trainen met mij en een maatje? (Dat maatje is overigens erg sterk, helemaal als je naar zijn gewicht kijkt ;) )

Dacht dat florent in 2003 ofzo positief had getest, ben het niet 100% zeker maar herinner me toch zoiets :)

Zonde als dat klopt...het was een sterke powerlifter en ik dacht dat hij het niet nodig had om met zo'n body wat te gebruiken, schijnbaar heb ik me vergist, jammer. Nou ja, het is zoals ik alreeds aangaf...je kunt nooit 100% zeker van iemand anders zijn...alleen maar van jezelf! ;)

By the way,
Proficiat met je heel mooie resultaat bij de Sterkste Man van Midden-Delfland! Een 1e plek, toch? :thumbs: Ik kijk wel eens in je log en zie dat je steeds sterker word! In België moet je slechts Jimmy voorlaten, wat overigens niet bepaald de minste is! Suc6 met de rest van de wedstrijden!

Wat staan er voor wedstrijden bij je op de planning Rene? En heb je misschien zin/tijd een keer te gaan trainen met mij en een maatje? (Dat maatje is overigens erg sterk, helemaal als je naar zijn gewicht kijkt ;) )

Het EK voor Masters in België in oktober dit jaar staat als eerste wedstrijd op de planning.
Daarna zal ik meedoen aan de clubcompetitie (waar club's tegen elkaar strijden) wat ik dan als een voorbereiding beschouw op het NK in Maart 2010.

Ik zou wel zin hebben om eens een keer met jullie mee te trainen, maar het is nogal een behoorlijke afstand om "effies" te trainen. En ik weet dat jouw maatje erg sterk is in banken ;) tijd dat hij weer eens zijn log gaat bijhouden. Doe hem maar de groeten, O.K?

hehehe is een ander maatje dan je denkt ;) Die jij bedoelt is helemaal sterk, wacht maar tot hij zn comeback maakt! Ik ga binnenkort een keer in amersfoort trainen, is dat niet dichter bij voor jou?

Als ik dat zo lees over het WK, dat ze niet eens de halter meer op de borst konden laten zakken van de spanning op het shirt, ben ik nog sterker in mijn overtuiging dat ik RAW the way to go vind!
Ik vind het ronduit belachelijk eigenlijk...
Sorry Huggy... ;)
Shirts uit, en net als de Spartanen naakt op de bank! :D
Dan is het zeker dat ik nooit meer aan een wedstrijd mee zal doen... :o
Stel je voor dat Paljas er dan ook is met al z'n mannelijkheid... :rolleyes:

Hummy geloof me, dit is ook absoluut niet waar het publiek op zit te wachten! Maar je hebt nu eenmaal gasten die een alles of niets poging wagen.

Ik vind rawbenchen ook prettiger, maar als je op een wedstrijd de enige bent die raw drukt moet je wel van heel goede huize komen om een serieuze kans op een ereplek te halen.
Je weet dat als je meedoet op wedstrijden dat er in gear gelift wordt...als je het daar niet mee eens bent, geen enkel probleem, je hoeft niet in gear te liften, en je hoeft niet eens mee te doen!

Gelukkig worden er tegenwoordig ook weer meer rawwedstrijden georganiseerd, maar de "grote" namen zie je daar niet verschijnen.
Ik denk dat die zich "generen" voor het feit dat ze raw heel wat minder liften!.

hehehe is een ander maatje dan je denkt ;) Die jij bedoelt is helemaal sterk, wacht maar tot hij zn comeback maakt! Ik ga binnenkort een keer in amersfoort trainen, is dat niet dichter bij voor jou?

Ik vind het al ver als ik naar Spaubeek moet rijden (20km) ;)...ik rij niet graag langere afstanden...zaterdag naar het WK in Luxemburg reed Denkemenke.

Ik ben benieuwd naar de comeback van "Champ"...ik verwacht niet hem bij de NPB terug te zien :p, maar ik wens hem veel suc6!

Waar ga je trainen in Amersfoort?

Don't sabotage your benchpress!

Hier een deel van het intervieuw wat Kennely gaf aan Sean Katterle nadat Kennely de Arnold Classic Bench press won (2003). Het is gedateerd, maar naar mijn mening nog altijd actueel!

Seanzilla - What, in your opinion, are the most common training mistakes that you see lifters make?

Vrije (beknopte) vertaling: Wat zijn de meeste fouten die bankdrukkers maken?

Kennelly - I think that the most common mistakes are over training, under training, and maxing out on big lifts too often. Training the benchpress more than twice a week is definitely over training. Training the benchpress less than once per week is most likely under training. And, a lifter should only work up to a max bench 3-4 times per year at the most. The rest of the training year should be working with sub-maximal poundage in preparation for the next max attempt.

Vrije (beknopte) vertaling: Vaker dan 2x per week benchen is absoluut overtraining (teveel), minder dan 1x per week is ondertraining (te weinig). Beperk het pieken met maximale gewichten (tot 3-4 x per jaar) en train met submaximale gewichten.

Ik heb zelf ondervonden dat dit klopt...3x per week benchen ging ik echt stuk op...en minder dan 1x per week is niet voldoende om serieus progressie te maken.
Iedere training tot je max gaan is niet aan te bevelen...het gaat ten koste van techniek en je gaat op verkeerde momenten pieken (piek pas aan het einde van een bepaalde cyclus!) en hebt een hogere kans op blessure's...trainen met submaximale (tot 80%)is een goed fundament om basiskracht mee op te bouwen!

Huggy.. ga zo door! Dit log is echt een bron van kennis, info, en ander leerzaam materiaal:)

Ik deel je mening volledig Harpep!

Het is inderdaad een ongewenste "bijwerking" van de "evolutie" in het benchpressen. En het publiek wil dit absoluut niet zien...de "Ohs" en "Ahs" van verontwaardiging en verbazing waren zaterdag tijdens het WK vaak te horen!

Bij de IPF waren benchshirts lange tijd illegaal!
Uiteindelijk zijn ze bij de IPF overstag gegaan, omdat ze het niet langer konden tegenhouden. Er zijn vrij strenge regels wat shirts betreft...maximaal 1 ply (1 laag polyesther).
Er zijn bonden waar 3 ply is toegestaan met materialen zoals denim en canvas.
Het is echter een evolutie die we in meerdere sporten zien, het duidelijkste voorbeeld vind ik b.v. bij het zwemmen...er zijn z.g. "haaienpakken" ontwikkeld om nog minder weerstand te hebben in het water en dus nog snellere tijden te kunnen neerzetten.

Powerliftgear is in eerste instantie in de jaren '80 ontwikkeld als blessurepreventie...men kwam er echter al vrij snel achter dat men er beduidend meer kilo's mee kon liften.
Om een voorbeeld te noemen...met een 1ply shirt is het mogelijk om tot wel 50kg meer te kunnen drukken dan wat je raw drukt! Met een 3 ply shirt zijn er mensen die wel 150kg meer kunnen drukken...Scott Mendelsson drukt zo'n 325 raw en zo'n 475 shirted!

Als je tegenwoordig aan (inter)nationale wedstrijden wilt meedoen zal 99% van de lifters in gear liften...je kunt er natuurlijk voor kiezen om hier niet aan mee te doen...maar er zijn slechtere alternatieven om meer te kunnen liften! Met het aantrekken van een benchshirt heb ik weinig moeite, het volgen van b.v. een kuur daarentegen zou ik nooit overwegen!

Ik ben het niet 100% met Kenelly eens, iedereen heeft zijn eigen manier van trainen, dus je kun niet zeggen dat bijv. 3keer pw benchen teveel is, het is maar net hoe een lichaam daarop reageert..... en @markkos is een homegym van iemand, geen commerciele sportschool ;)

Terug
Naar boven