MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #7.141
Ah,ok. Tja voor mij werkt dat niet joh, zeker niet in wedstrijdvoorbereiding. Dan wil ik alle kracht overhouden om die shirttraining goed af te kunnen werken. Raw sets doe ik dan in de andere training wel (druk 2 x in de week). Maar ieder z'n eigen routine natuurlijk.

Dat je kracht wilt overhouden is ook prima! :)
Maar ik heb ondervonden dat ik in shirt niet minder druk als ik van te voren raw wat werksetjes maak (zolang het maar geen persbeurten zijn en ze lekker gaan). 3x210 in shirt voelt voor mij net zo aan als 3x160 raw.
Daarbij wil ik gestaag de belasting opvoeren. De bedoeling is dat ik mijn piek op het NK heb, want wat ik tijdens een training druk is slechts een indicatie maar geeft geen keiharde garanties van wat ik op een wedstrijd voor elkaar krijg.

Twee keer per week bankdrukken is verder prima, dat doe ik ook, ik wissel alleen intensiteit/volume tegenwoordig af. Doordat ik op de lichte dag niet al te zwaar hou ik wat meer kracht over voor de zware dag.
Twee keer per week zwaar bankdrukken red ik niet meer en zorgt bij mij juist voor degeneratie en pijntjes aan mijn schouders en ellebogen.
Zoals ik momenteel train heb ik nergens last van en dat wil ik graag zo lang als mogelijk zien vol te houden :)

Nou het is wel de bedoeling om het niet te laten bij wat ik gisteren gedaan heb ;)
Ik zou niet weten of Badal meedoet, ik zou het wel leuk vinden, maar ik heb hem - behalve op de rawwedstrijd - dit seizoen nog niet op een wedstrijd gezien. En voor zover ik weet heeft hij ook geen internet en dan wordt het vrij lastig om contact te leggen.
Het is op zich een sterke gast, maar ook wel wat gemoedelijk...voor wedstrijden moet je immers soms "ver" rijden en dus vrij vroeg opstaan en daar heeft hij het niet zo mee heb ik me laten vertellen ;)

als het goed is komt badal wel, hij is aan het trainen. mja hij had een dik half jaar zun shirt niet aan gehad dus hij heeft nog een weg te gaan. als hij goed in zijn shirt komt zal hij wel tegenstand kunnen bieden maar ik denk dat jij een stuk beter bent in shirt. hij heeft wel 195 Raw gedrukt tijdje terug. 200 failde die toen net.

• #7.143
als het goed is komt badal wel, hij is aan het trainen. mja hij had een dik half jaar zun shirt niet aan gehad dus hij heeft nog een weg te gaan. als hij goed in zijn shirt komt zal hij wel tegenstand kunnen bieden maar ik denk dat jij een stuk beter bent in shirt. hij heeft wel 195 Raw gedrukt tijdje terug. 200 failde die toen net.

Hij traind inderdaad vrij weinig in shirt...mooi dat hij bijna 200kg raw drukt, maar dat zegt verder vrij weinig over wat hij shirted kan, en op het NK drukken de meeste atleten in shirt. Dan heeft hij ook een ander probleem...op wedstrijden weet hij niet het niveau te halen van wat hij op een training aankan. 185kg raw was op de rawwedstrijd bijvoorbeeld te zwaar voor hem, daarom won ik met 182.5kg. Hij heeft erg veel last van zenuwen heb ik begrepen, dat heb ik ook wel, maar ik denk toch wel in mindere mate dan hem. Hoe dan ook, ik hoop dat hij op het NK er klaar voor zal zijn! Het is verder een sympathieke gast en ik gun hem dat hij het maximale uit zichzelf zal weten te halen :)

Laatst bewerkt:
  • #7.144
Light Bench Press Day (Haeflandsport) 10/2

Bench Press: 20x20, 2x10x70, 5x110 & 3x5x140kg.

Close Grip: 10x70, 10x80 & 5x90 (auw).

Latt Pull Down: 20x50, 10x70, 8x90 & 5x5x100 & 25x70kg.

Face Pulls: 3x15x40kg.

Comment:
Mja...ben me niet zeker of 140kg een geschikt gewicht is voor op een light bench press day. Aangezien ik alle reps paused doe (één-en-twintig) en ik werksetjes met 140kg in tegenstelling tot werksetjes met 130kg toch wel vrij pittig ervaar voor een light day.

Close grip blijft voor problemen zorgen...heel licht begonnen en met 90kg was het raak...pijnscheuten in mijn schouders/ellebogen :(
Met een "normale" brede grip nergens last van :dunno:
En nu het grote raadsel...als ik floorpress doe met een close grip heb ik ook nergens last van (floorpress doe ik echter wel met een vrij korte halter en niet met een olympische halter).
Inmiddels echter (gelukkig) geen last meer van mijn schouders/ellebogen.

Pull Downs gaan lekker de laatste tijd...een tijdje geleden nog bezig met 70kg :o (reps van 10, wat geen zoden aan de dijk zette). Overgestapt naar sets met 5-6 reps wat voor een duidelijke krachttoename heeft gezorgt bij deze oefening. Het is immers ook een compoundoefening en daar werken setjes met 5-6 reps vrij goed wat krachttoename betreft (althans heb ik dat inmiddels bij meerdere oefeningen ondervonden).

Ben ook weer begonnen met fietsen en trap lopen bij Snowworld...pff...valt tegen...behoorlijk spierpijn in mijn kuiten :o

Laatst bewerkt:
waar schiet het in je schouder? Vooraan?
Ligt misschien aan feit dat je schouder dan grotere rom maakt en zo je bicepspees (lange kop) onder druk zet.
Bij floor press heb je het niet, dan kan je elleboog ook niet onder schouderniveau geraken.

• #7.146
waar schiet het in je schouder? Vooraan?
Ligt misschien aan feit dat je schouder dan grotere rom maakt en zo je bicepspees (lange kop) onder druk zet.
Bij floor press heb je het niet, dan kan je elleboog ook niet onder schouderniveau geraken.

Inderdaad, de voorste koppen doen dan gewoon pijn :(
Ik heb vrij lange armen en als ik smal doe drukken is de rom best wel vrij groot. Bij Floorpress is de rom uiteraard korter. Daarnaast doe ik bij een close grip de halter laten zakken richting mijn buik i.p.v. naar mijn borst (verlengt ook weer de rom). Het zou dus best wel kunnen dat je gelijk hebt! Nu we waarschijnlijk de oorzaak hebben vastgesteld heb je ook nog een oplossing? (geen close grip meer is waarschijnlijk de eenvoudigste oplossing ;) of een close grip met een board of me gewoon maar beperken tot de floorpress -waar niets mis mee is - of whatever?)

Je kan ook eerst een paar keer setjes met 135 doen Hugz. ;)
Wat dat "smal" drukken betreft zou ik inderdaad gewoon mee stoppen dan.
Ik denk dat een floor press minstens net zo'n goede assistance is voor je.
En board presses natuurlijk!
Hoe smaller je pakt hoe meer samengetrokken je biceps is, en hoe meer spanning er op zal staan.
Ik denk dat een ontstoken biceps pees één van de meest voorkomende blessure is/was bij mensen die "veel" bankdrukken.
Ik heb er vroeger in ieder geval vaak genoeg last van gehad, en was niet alleen.
Dus: niet meer smaldrukken en op naar de 240! :thumb:

• #7.148
Je kan ook eerst een paar keer setjes met 135 doen Hugz. ;)
Wat dat "smal" drukken betreft zou ik inderdaad gewoon mee stoppen dan.
Ik denk dat een floor press minstens net zo'n goede assistance is voor je.
En board presses natuurlijk!
Hoe smaller je pakt hoe meer samengetrokken je biceps is, en hoe meer spanning er op zal staan.
Ik denk dat een ontstoken biceps pees één van de meest voorkomende blessure is/was bij mensen die "veel" bankdrukken.
Ik heb er vroeger in ieder geval vaak genoeg last van gehad, en was niet alleen.
Dus: niet meer smaldrukken en op naar de 240! :thumb:

O.K...ik denk dat je gelijk hebt :).
Ik heb tot op heden nog geen "bankdrukgerelateerde" blessures gehad en kan deze ook missen als kiespijn. Als je een keer begint met sukkelen ben je er immers nog niet van af, toch? Je hebt dat helaas al zelf aan den lijve moeten ondervinden. Nu was ik sowieso al niet al te fanatiek met close grip bezig. Dan doe ik als assist inderdaad maar een floorpress erop na houden. Nog effe en dan blijven alleen nog maar benchpress en lattpulldown over ;) (net als Theo v/d Laan die met dat "schema" overigens goed was voor zo'n 250kg bij een BDW van zo'n 110kg).

Ik kwam nog een leuk comment tegen op internet van een succesvolle powerlifter...hij had een goede tip voor andere atleten wat "focus" betreft:
Don't worry what other guys are doing, because if you worry about what other guys are doing it means you lose focus on what you are doing.
The Key is to foucus on one thing, whatever it is!

En dat raakt toch wel de kern...we zijn vaak te zeer bezig met het doen en laten van anderen. Je moet gewoon je eigen plan maken en je daarop focussen en ervoor gaan, ongeacht wat anderen daarvan denken en of ze het beter of slechter doen.

• #7.149
Ik kwam onderstaande foto tegen op het forum...ik vermoed inderdaad dat de conclusie van terrestris juist is en de pijn bij het smal bankdrukken veroorzaakt wordt door een bicepspees.
Waar die lopen voel ik namelijk ook de pijn bij het smaldrukken.
Mja...ik heb niet de indruk dat ik close grip persé nodig heb...kom er ook wel zonder en met mijn regular grip (wijsvinger op de merklijn) heb ik nergens last van :rolleyes:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Bicepstendinitis is een ontsteking van de lange bicepspees, t.t.z. de pees die de bicepsspier naar boven verbindt met het schoudergewricht. Zoals elke vorm van tendinitis, is de meest voorkomende oorzaak van bicepstendinitis een overbelasting, waarbij irritatie en slijtageprocessen optreden in de peesstructuur. Beschadigd weefsel in de pees kan hierbij niet tijdig recupereren of herstellen en dit leidt tot chronische ontsteking. Dit kan in langdurige gevallen leiden tot een belangrijke verzwakking en uiteindelijk zelfs een peesscheur tot gevolg hebben. (Bron Wikipedia).

dat is typisch. ik kan ook niet smal banken, bij mij komt dat door een schijnbaar anatomische beperking van mijn ellebooggewricht. bij mij zorgt het met meer oefeningen voor problemen trouwens, is dat bij jou ook zo? overigens zie ik het ook niet als een probleem, er zijn zat goede alternatieven.

• #7.151
dat is typisch. ik kan ook niet smal banken, bij mij komt dat door een schijnbaar anatomische beperking van mijn ellebooggewricht. bij mij zorgt het met meer oefeningen voor problemen trouwens, is dat bij jou ook zo? overigens zie ik het ook niet als een probleem, er zijn zat goede alternatieven.

Ik durf niet te zeggen of het bij mij een anatomische beperking is (bij alles wat ik met een smalle greep doe krijg ik "pijntjes") en vermoed dat het een mobiliteitsgebrek is. Ik ben gewoon zo stijf als een hark :o
Er zijn inderdaad genoeg alternatieven maar die gaan ook niet echt lekker :(. Maar ik zie het allemaal als geen ramp. Ik ben immers geen bodybuilder...mijn doel is meer kilo's drukken op de bank en vooralsnog lukt dat vrij gestaag...ondanks dat ik vrij eenzijdig train. Alhoewel eenzijdig...ik noem het liever specifiek trainen...mijn focus is volledig gericht op bankdrukken en je wordt naar mijn mening beter in bankdrukken door vooral regelmatig te bankdrukken, simpel toch? ;)

Laatst bewerkt:
Gek, ik ben nog zo soepel als een baby. :D

Gaaf nummer! :thumb:
Die kun je mooi in tandem draaien met "Lust for life" van Iggy Pop. ;)
Shake a leg Hugsters! :roflol:

• #7.156
:bow2::bow2: respect voor het ongekende volume;)
Zitten je lats zker goed vol?

:roflol:

Dat vol zitten valt wel reuze mee, gisteren had ik na dat "pomp-setje" van 25 sets wel een "branderig" gevoel in mijn lats maar ook mijn biceps en zelfs last van verzuring in mijn handen. LPD doet me echt goed...rekt die "ouwe, stijve botten" van me lekker uit ;)

• #7.157
Ik had vandaag zo'n zin in trainen, en dat terwijl ik al 2 keer deze week getraind heb :eek: dus op naar de sportschool (haeflandsport).

Shoulderpress (seated/machine):
20x25, 15x50, 10x75 & 4x10x100 (Full Block).

Latt Pull Down:
20x60, 10x80, 6x6x100 & 20x75kg.

Face Pulls:
15x30, 15x40 & 15x50kg.

Comment:
Shoulderpresses na langere tijd nog eens gedaan...4x10x100 ging wel vrij easy en wilde geen extra gewichten aan de machine hangen, daarom wat meer reps gedaan.
Wat de overdracht van shoulderpress naar de benchpess betreft ben ik er nog niet uit. Er zijn drie stellingen, en voor elke stelling spreekt wel iets! Let wel, ik heb het hier puur voor iemand die traind om zoveel kilo's te kunnen drukken, ik heb het niet over een bodybuildingschema.

Stelling 1) Shoulderpresses (staande / zittende overheadpress, militarypress, neckpress, dumbbellpress) horen zonder twijfel thuis in de training van een bankdrukker. Voor bankdrukken heb je immers sterke schouderspieren nodig en wat dat betreft zijn shoulderpresses zonder meer de basis!
Daarnaast train je ook nog eens je triceps die ook van essentieel belang zijn bij het bankdrukken.

Stelling 2) In plaats van shoulderpresses kun je beter een minder belastende isolatieoefening doen zoals bijvoorbeeld frontraises. Met bankdrukken heb je immers al je voorste schouderkoppen flink belast en dan nog een zware shoulderpress is teveel van het goede en werkt overbelasting in de hand.

Stelling 3) Extra schouderoefeningen voor je voorste schouderkoppen zijn overrated. Met bankdrukken belast je deze immers al zwaar en extra zware schouderoefeningen is vragen om blessures. Beperk je bij schouderoefeningen daarom tot de achterste schouderspieren (face pulls).
Als je extra pressoefeningen wilt doen kies dan voor een variant op het bankdrukken (inclinepress, floorpress, dumbbellpress) die een directe overdracht hebben!

En dan heb je natuurlijk nog atleten die naast de benchpress gewoon shoulderpress inclusief allerlei isolatieoefeningen erop na houden.
Het zal ook wel allemaal per individu verschillen denk ik :dunno:

We zullen zien welke impact deze extra training maandag op mijn heavy benchpress day zal hebben :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Misschien Flat Dumbbell Press proberen?

Ik had vandaag zo'n zin in trainen, en dat terwijl ik al 2 keer deze week getraind heb :eek: dus op naar de sportschool (haeflandsport).

Shoulderpress (seated/machine):
20x25, 15x50, 10x75 & 4x10x100 (Full Block).

Latt Pull Down:
20x60, 10x80, 6x6x100 & 20x75kg.

Face Pulls:
15x30, 15x40 & 15x50kg.

Comment:
Shoulderpresses na langere tijd nog eens gedaan...4x10x100 ging wel vrij easy en wilde geen extra gewichten aan de machine hangen, daarom wat meer reps gedaan.
Wat de overdracht van shoulderpress naar de benchpess betreft ben ik er nog niet uit. Er zijn drie stellingen, en voor elke stelling spreekt wel iets! Let wel, ik heb het hier puur voor iemand die traind om zoveel kilo's te kunnen drukken, ik heb het niet over een bodybuildingschema.

Stelling 1) Shoulderpresses (staande / zittende overheadpress, militarypress, neckpress, dumbbellpress) horen zonder twijfel thuis in de training van een bankdrukker. Voor bankdrukken heb je immers sterke schouderspieren nodig en wat dat betreft zijn shoulderpresses zonder meer de basis!
Daarnaast train je ook nog eens je triceps die ook van essentieel belang zijn bij het bankdrukken.

Stelling 2) In plaats van shoulderpresses kun je beter een minder belastende isolatieoefening doen zoals bijvoorbeeld frontraises. Met bankdrukken heb je immers al je voorste schouderkoppen flink belast en dan nog een zware shoulderpress is teveel van het goede en werkt overbelasting in de hand.

Stelling 3) Extra schouderoefeningen voor je voorste schouderkoppen zijn overrated. Met bankdrukken belast je deze immers al zwaar en extra zware schouderoefeningen is vragen om blessures. Beperk je bij schouderoefeningen daarom tot de achterste schouderspieren (face pulls).
Als je extra pressoefeningen wilt doen kies dan voor een variant op het bankdrukken (inclinepress, floorpress, dumbbellpress) die een directe overdracht hebben!

En dan heb je natuurlijk nog atleten die naast de benchpress gewoon shoulderpress inclusief allerlei isolatieoefeningen erop na houden.
Het zal ook wel allemaal per individu verschillen denk ik :dunno:

We zullen zien welke impact deze extra training maandag op mijn heavy benchpress day zal hebben :rolleyes:

3x p/w sporten rené. Goede voornemens of ...................;)

• #7.160
3x p/w sporten rené. Goede voornemens of ...................;)

Deze week beste Frans, ben ik iedere dag met de fiets naar het werk gegaan (retour 20km) 3x de trappen bij Snowworld opgelopen (net ervan terug!) en dus 3x krachttraining gedaan...ik denk dat ik de naam van mijn log moet gaan veranderen want dat "Lazy" is niet langer van toepassing! ;)

---------- Toegevoegd om 16:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:02 ----------

Misschien Flat Dumbbell Press proberen?
Mwah...met dumbbells heb ik eerlijk gezegd weinig tot niets, alhoewel het zeker geen slechte oefening is. Desondanks zie je het niet zo vaak terug in schema's van powerlifters terug.
Waarschijnlijk heeft dat ermee te maken dat men over het algemeen met een barbell zwaarder kan gaan dan met dumbbells en hoe zwaarder je kunt trainen hoe meer kracht (en massa) je daarmee opbouwd hetgeen uiteindelijk ook het doel van een powerlifter is.
Het heeft er ook allemaal mee te maken wat je doelstelling is lijkt me :).

Terug
Naar boven