De booming anabolenbusiness: spuiten en slikken in het fitnesscentrum
Ik kwam onderstaand artikel tegen op dit forum...vond het wel de moeite waard om in mijn log te plaatsen ondanks de "verzoekjes" om te stoppen met "het gezeur over AAS"

P.S. het artikel is niet bedoeld om iemand aan te vallen, maar als iemand de schoen past, mag ie hem aantrekken
[Afbeelding niet meer beschikbaar]Eén op de vier amateursporters in een fitnesscentrum werd vorig jaar betrapt. En waren er in 2007 zo'n 120 inbeslagnames van hormonale producten, dan was dat cijfer in 2009 al verdubbeld. Met dank aan het internet, waar je voor enkele tientallen euro's al een anabolenkuur kunt kopen. ‘Trainen is zo ondankbaar, ik zet liever een spuit.'
Mager ziet hij eruit, opvallend mager, alsof hij hier niet thuishoort tussen de spierbundels die zich op een maandagavond in het zweet komen werken. Geen flashy fitnesstoestellen in deze zaal, wel halters en losse gewichten, die klinken zoals ze dat enkel nog in films lijken te doen. Het ‘echte' werk, zoals een van de mannen het zegt, en dat betekent: voor echte venten, met korte kopjes, tatoeages en
marcellekes – want wat je hebt, dat moet je tonen. Zelf houdt Jelle (21) het voorlopig bij een lange broek en T-shirt met mouwen, maar niet voor lang meer, maakt hij zich sterk.
‘Ik ben in september met trainen moeten stoppen nadat ik in een café plots was flauwgevallen. Waarschijnlijk door een combinatie van producten en te veel Red Bull. Ik werd misselijk, zag witte vlekken,
ging van mijn sus, en toen ik wakker werd, lag ik in het ziekenhuis.'
‘Producten en Red Bull': hij zegt het
en passant, zonder gêne, niet eens op fluistertoon. De dokters schrokken wel, geeft hij toe, want zijn lever was behoorlijk aangetast. ‘Wat ik zoal genomen had, wilden ze weten, en dus is mijn vader naar huis gereden om mijn zak met producten te halen. Pillen, ja, anabolen. Om meer spiermassa te krijgen.'
Eén week ziekenhuis, was het verdict, en daarna nog drie maanden kine, want hij had bij zijn val ook zijn rug bezeerd. Genoeg om voortaan ver van alle
stuff te blijven, zou je denken, maar Jelle ziet dat lichtjes anders. ‘Dit is mijn eerste dag terug en ik heb mijn volgende lading al besteld', zegt hij laconiek. ‘Spuiten ditmaal. Ja, mijn lever is kapot, en dan. Trainen is zo ondankbaar: je moet al jaren intensief bezig zijn voor je resultaat boekt. En ik wil tegen de zomer al buiten kunnen komen. Buikspieren hoef ik niet, alleen een brede borstkas.'
Jojo-effect
‘Tja', zegt Frank Hauben (52), de eigenaar van het fitnesscentrum Spartacus. ‘Is het niet met alles in onze samenleving zo? Hoeveel jongeren willen in een bedrijf nog onderaan de ladder beginnen? Hetzelfde geldt hier: ze willen spieren, en ze willen die meteen, of toch op zijn minst tegen de zomer. Jarenlang trainen om iets op te bouwen: vergeet het. Wat slikken of spuiten en het is gefikst –dénken ze. Want anabolen mogen je spiermassa dan al vergroten, als je niet traint, verdwijnt het effect. Ik zie hier jongens binnenkomen die op enkele maanden van zeventig naar honderd kilogram gaan, en daarna even snel weer naar af. Dat jojo-effect is typisch voor anabolen.'
Eén keer heeft hij het zelf geprobeerd, toen hij na een ongeval snel weer wou gaan boksen. Maar het bleek niets voor hem: de sport, daar doet hij het voor, die wil hij stimuleren. Met ruimte voor zijn sporters (meer dan tweeduizend vierkante meter) en met professioneel materiaal (een honderddertig toestellen, elk zo'n vierduizend euro waard). En toch vragen klanten geregeld of hij geen spuiten verkoopt en welke kuur hij hen aanraadt. Of ze vragen hem wat ze moeten meebrengen als ze naar Turkije gaan, waar anabolen wel vrij te verkrijgen zijn.
‘Ik zeg altijd dat ze maar beter eerst op natuurlijke wijze alles uit hun lichaam kunnen halen, daarmee zijn ze al enkele jaren zoet. Ik laat hen ook altijd de formulieren van Bloso zien, waarop staat wat de effecten van anabolen zijn en welke straffen gebruikers kunnen krijgen. En als ik in de kleedkamer een spuit vind, bel ik meteen de politie. Veel meer kan ik niet doen. Natuurlijk zie ik aan het postuur van sporters vrij snel of ze gebruiken, maar ik kan hen daar toch moeilijk op aanspreken – dan ben ik de helft van mijn klanten kwijt, en ik heb het al zo moeilijk in de strijd tegen de grote fitnessketens. Kijk eens naar die kerel die daar staat te trainen: wat een borstkas, welke spieren. Je kunt je toch wel voorstellen dat jonge gasten daar jaloers op zijn? En dat ze willen weten wat hij gebruikt? Vraag het maar eens, misschien wil hij praten.'
Libido
Spraakzaam lijkt de man nochtans niet, zoals hij daar in volle concentratie staat te trainen. Indrukwekkend daarentegen des te meer, met zijn gladde hoofd, betonnen armen en een torso waarop zelfs Schwarzenegger jaloers zou zijn. Hij wil eerst verder trainen, zegt Thierry (47), en zelfs na afloop, een uur later, is hij karig met commentaar.
‘Ik heb maar voor drie mensen respect hier', zegt hij stug. ‘Al de rest wil wel een spierbundel zijn, maar heeft het geduld niet om te trainen. Een schande vind ik dat, want voor mij is bodybuilding kunst. Ja, ik gebruik ook anabolen, maar ik heb eerst vijf jaar zonder producten getraind. In die vijf jaar ben ik van zeventig naar honderd kilo gegaan, tot ik mijn volledige natuurlijke potentieel had benut. Pas toen heeft mijn trainster, die ook dokter was, gezegd: ofwel blijf je op honderd, ofwel wil je meer, en dan moet je gaan gebruiken.'
Vandaag zit Thierry aan honderddertig kilo, maar hij is altijd blijven trainen en weet verdomd goed wat hij doet, zegt hij. Zo is hij bij zijn eerste kuur meteen naar de bib gerend om alles over het product te weten te komen, en dat is hij blijven doen. ‘Ik heb twintig jaar zelfstudie gedaan, en van haast elk product is een boek te vinden. Ik weet perfect welke producten ik mag combineren, hoe lang ik elk product mag gebruiken en hoe ik dat moet doen. En ik ben bereid om voor mijn producten te betalen, want goed materiaal kost geld.'
Veel geld, zo blijkt als hij bedragen noemt: van 300 euro voor een korte kuur tot zelfs 20.000 euro voor een kuur van zes maand. Bedragen die jonge gasten niet meer willen betalen, zegt Thierry. ‘Ze hebben wel geld voor chique auto's en merkkledij, maar wat ze in hun lichaam spuiten, mag amper kosten. “Ik krijg mijn derde been niet meer recht” of “ik zit vol acné”, zeggen ze me vaak na een kuur, maar dan blijkt al snel dat ze hun spullen in Turkije hebben gekocht. Goedkope brol, dat zie ik al aan de vorm van de flesjes: professionele anabolica zijn altijd op dezelfde wijze verpakt, in Turkije is elk flesje anders. Denk trouwens maar niet dat alleen in krachtcentra als dit wordt gebruikt. Ik heb een tijdlang bij een grote keten in Brussel gewerkt, en daar wordt evengoed gepakt.'
Choquerend, vindt hij het, de nonchalante houding van zoveel anabolengebruikers. Ook voor de zogenaamde nakuur hebben ze volgens hem te weinig aandacht, terwijl die net erg belangrijk is. ‘Als je anabolica neemt, krijg je zoveel testosteron binnen dat je eigen productie stilvalt. Is de kuur afgelopen, dan moet je die productie weer op gang brengen, en dat gebeurt onder meer met een hormoon dat in de ochtendurine van zwangere vrouwen zit. Maar velen
skippen die nakuur gewoon. Of – en dan gaat het vooral om allochtone gebruikers – ze weigeren dat hormoon te nemen omdat het van een vrouw afkomstig is. Met als gevolg dat hun libido verdwijnt en dat ze angststoornissen of depressies krijgen.'
Nochtans hoeven anabolica geen negatieve effecten te hebben, zegt Thierry. De stelling dat gebruikers de volksgezondheid geld kosten, vindt hij onzin. ‘Ik heb nog nooit gehoord dat iemand kanker kreeg door het gebruik van anabolica. Vroeger, toen producten nog uit Rusland afkomstig waren, van dieren en dode mensen, bestond bijvoorbeeld het gevaar voor gekkekoeienziekte. Maar vandaag zijn hormonen synthetisch, je moet ze alleen goed gebruiken. Doe je dat niet, dan krijg je neveneffecten, maar zelfs dán word je zelden ziek. En toch wordt de discussie altijd weer verengd. Wedden dat ook u in uw artikel die toer opgaat?' En hij is ervandoor: ‘ik heb al veel te veel gezegd'.
Larie
‘Medisch verantwoord gebruik? Dat is larie', zegt dopingarts Hans Cooman. Hij controleerde vorig jaar voor de Vlaamse Gemeenschap negentig sporters in fitnesscentra, en één op de vier testte positief. Ze kregen een tuchtsanctie – een boete en/of een schorsing – en soms zelfs een strafrechtelijke sanctie. ‘Verboden producten hebben altijd gevolgen. Psychische vooral, zoals agressie, maar ook hart- en leverproblemen, zelfs tumoren. Sporters die gebruiken, zetten hun gezondheid op het spel. Het is toch de taak van de overheid niet om hun kosten bij de dokter te betalen?'
Chris Goossens, sportarts en een voortrekker in de strijd tegen doping, is nog scherper. ‘Gebruikers willen graag “droog staan”, zoals dat in het jargon heet: hun spieren moeten duidelijk zichtbaar zijn. Maar anabolica vergroten niet alleen de spiermassa, ze leiden ook tot vochtophoping. Dus nemen bodybuilders ook waterafdrijvers, groeihormonen om scherper te staan en zelfs antivrouwelijke hormonen om bijvoorbeeld borstvorming tegen te gaan. En dat vind ik schandalig. Enkel en alleen om er “goed” uit te zien, gebruiken die mannen producten die eigenlijk naar slachtoffers van borstkanker moeten gaan, of naar vrouwen die zwanger proberen te worden. Misbruik van medicatie is het, puur voor de wellust van die mannen.'
Goossens is een groot voorstander van controles in fitnesscentra: ‘elke controle die een gebruiker bij de gevolgen doet stilstaan, kan een leven zijn dat je redt'. Toch geeft hij, net als Cooman, toe dat het er absoluut niet makkelijker op wordt nu producten op het internet maar enkele muiskliks verwijderd zijn. Tik ‘anabolica' in, houd je bankkaart bij de hand, en een bestelling is zo geplaatst.
Ook Youssef, een jongeman van 22, vond zijn dealer via het internet. Voorlopig gebruikt hij enkel pillen, maar spuiten volgen wellicht als hij wedstrijden gaat doen – zijn grote droom. ‘Ik heb eerst op het internet onderzoek gedaan naar de soorten producten, de effecten en de prijzen. Toen ik wist wat ik wou, heb ik alsmaar verder doorgeklikt, tot ik op de website van een groothandelaar uit Nederland kwam. Ik heb hem een mailtje gestuurd, een prijslijst gekregen, en uiteindelijk een bestelling gedaan.'
Omdat hij alles in het groot koopt, steeds vijftig flesjes per keer, vallen de kosten voor Youssef best mee. ‘In Holland kost één flesje van honderd pillen veertig euro, hier in België al snel negentig, want de dealers rekenen door. Ik betaal maar twintig euro per flesje, en ik heb er voor één kuur zo'n twee of drie nodig, dus meer dan zestig euro kost het me niet.'
Zelf dealt Youssef nauwelijks, zijn bestellingen zijn voornamelijk voor eigen gebruik. Maar de handel in anabolica kan bijzonder lucratief zijn, zegt Francis Clarysse, nationaal dopingmagistraat. ‘We zijn in een onderzoek eens op een internetbestelling van 12.500 euro gebotst, die nadien voor 25.000 euro is doorverkocht. We weten dat de steroïdenhandel via het internet explosief gestegen is, maar concrete cijfers hebben we niet. Het is een kluwen, omdat de hele handel zo internationaal is. Een voorbeeld: volgens de Belgische strafprocedures mogen wij internetproviders vragen de houder van een emailaccount te identificeren. Maar in veel landen zit dat anders. Probeer dan maar eens iets te doen tegen al die illegale sites die vanuit het buitenland operen.'
Volgens Jan Van den Boeynants, het hoofd ‘hormonen en doping' bij de gerechtelijke politie, is het vooral een kwestie van prioriteiten: maakt een land van de strijd tegen verboden producten een punt of niet. ‘Ook in de EU zijn er landen waar je ze makkelijk kunt krijgen: Bulgarije, Servië, Griekenland, en zelfs Nederland. In België heb ik geen weet van illegale laboratoria, maar in Nederland zijn er verschillende. Heel veel anabolen komen via Nederland ons land binnen. En zoek op het internet maar eens naar anabolica: je komt haast meteen op Nederlandse sites terecht.'
Het is vaak vechten tegen de bierkaai, geeft Francis Clarysse toe. In 2007 werden 129 inbeslagnames van hormonale producten gedaan, in 2009 al 250. En dat is pas het topje van de ijsberg, zegt Clarysse zelf. ‘Tegelijk bewijst het dat de verhoogde aandacht voor het probleem wel degelijk loont. We screenen het internet, samen met partners in de EU. De douane onderschept jaarlijks een honderdtal zendingen met anabolen, van enkele tientallen pillen en spuiten tot echt grote bestellingen –zelfs eens zestig kilogram pure grondstof, goed voor 300.000 dosissen. En we vinden geregeld iets op de zwarte markt, bijvoorbeeld als we een auto tegenhouden of een huiszoeking doen.'
Strafblad
Ook Jelle koopt zijn producten steevast op die zwarte markt. Moeilijk is dat niet, zegt hij, als je een strafblad hebt. ‘Ik ben veroordeeld voor wapenhandel. “De jongste wapenhandelaar van Oost-Vlaanderen” kopte de krant. En als je aan wapens kunt geraken, geraak je ook aan ander gerief. Mijn eerste bestelling heb ik van een dokter voorgeschreven gekregen: 12,5 mg deca (
Deca Durabolin bevat nandrolon, red.). Ik had hem een dienst bewezen, en voor wat, hoort wat. Maar ik heb dat spul nooit genomen: het was een spuit en ik kon die niet zetten. Mijn moeder is nochtans verpleegster, maar zij wou niet.'
Dat probleem zou nu, bij zijn pas geplaatste bestelling, verholpen moeten zijn, zegt hij. Zijn huidige dealer, een man uit Antwerpen, heeft beloofd de spuit te zetten. ‘En anders haal ik er toch opnieuw mijn moeder bij. Zo'n spuit moet goed gezet worden, tussen je spieren, maar niet in een ader, want dat is gevaarlijk. Vandaar dat je best eerst even probeert: zit er bloed in je spuit, dan weet je dat je verkeerd bezig bent.'
Overigens kan Jelle niet alleen in Antwerpen terecht, ook elders heeft hij zijn adresjes. ‘Ik heb goede contacten met nachtwinkels hier in de buurt. En ik ken bijvoorbeeld in Temse een winkeltje waar onder de toonbank anabolen worden verkocht. Maar je moet je connecties hebben, zomaar krijg je die natuurlijk niet.'
Connecties: het is voor het dopingmilieu niet anders dan voor, pakweg, het drugsmilieu, zegt Frank Hauben. Veel van zijn klanten zijn portiers, zij kennen de nachtwereld door en door. En, vaak ook, criminelen. ‘Als ik in de krant over een schietpartij lees, verbaast het me niets dat er klanten bij betrokken zijn. Hier komt een agent trainen die me eens heeft gezegd: ik pak haast elke dag een klant van jou op. En toch vind ik dat geen reden om anabolica makkelijker toegankelijk te maken, of zelfs helemaal legaal, zoals ook voor drugs wel eens wordt geopperd. Dat is de deur wagenwijd openzetten. En dan hebben we het einde nog niet gezien.'