XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

Als je maar tevreden bent!
Stel je voor dat we bij de eerste de beste wedstrijd al onze doelstellingen zouden halen, dan was je zo klaar, of we moesten iedere keer onze doelstellingen bijstellen ;)

Gezond afslanken met ijzer

Bron: http://www.eigenkracht.nl/nieuws/item/597/Gezond afslanken met ijzer

Je zou het niet zeggen als je de TV-shows over afslanken en vetzucht ziet, maar afvallen is niet erg gezond. Behalve dan als je afvalt zoals krachtsporters dat doen: in combinatie met een portie stevige gewichttraining. Overgewicht is natuurlijk ongezond. Dat staat buiten kijf. Het staat ook buiten kijf dat mensen met ernstig overgewicht (obesitas) zichzelf een groot plezier doen als ze afvallen. Maar studies waarin onderzoekers overgewichtigen volgen nadat die met succes gewicht hebben verloren, concluderen vaak dat die helemaal niet gezonder zijn geworden. In tegendeel. Volgens die studies verhoogt afvallen juist de sterftekans. Als je de wetenschappers mag geloven, dan kunnen gezonde mensen met ernstig overgewicht beter op gewicht blijven dan afvallen.

BMI versus taille-omvang
Verleden jaar verscheen een Deens onderzoek dat meer licht werpt op de verontrustende relatie tussen gewichtsverlies en sterfte. Daarin volgden de onderzoekers 26.000 Denen een kleine zeven jaar, en ontdekten dat de individuen die in die periode hun BMI verlaagden een verhoogde kans hadden om te overlijden. Maar aan de andere kant werd de kans op overlijden minder als in die periode van zeven jaar de omvang van de taille afnam.
De omvang van de taille is graadmeter voor de hoeveelheid vet in je lichaam. Als je taille-omvang afneemt, verlies je vetmassa. Als je op gewicht blijft of zwaarder wordt terwijl de omvang van je taille vermindert, dan kun je er donder op zeggen dat je vetpercentage is afgenomen – en je spiermassa is toegenomen.
Als de Denen alle gegevens bij elkaar optellen, dan concluderen ze dat de vetzuchtexperts teveel nadruk hebben gelegd op de negatieve gezondheidseffecten van teveel vet, en te weinig op de positieve gezondheidseffecten van spiermassa. Jazeker, als dikke mensen vet verliezen, dan worden ze daardoor gezonder. Maar niet als ze daarbij ook spiermassa verliezen. En dat gebeurt als je afvalt zonder dat je erbij traint praktisch automatisch.

Myokines
Spieren zijn niet alleen samentrekkende vezels waardoor we ons kunnen voortbewegen. Spieren zijn ook een orgaan - het grootste orgaan van ons lichaam, om precies te zijn. Een gemiddelde mens bestaat voor 40 procent uit spierweefsel, en voor de gemiddelde lezer van Eigen Kracht ligt dat percentage fors hoger. Ontwikkelde spieren zuigen glucose en vetzuren uit het bloed, en helpen zo suikerziekte voorkomen. Daarnaast scheiden actieve spieren allerlei hormoonachtige signaalstoffen af waarvan wetenschappers nog nauwelijks weten wat ze doen. Sommige onderzoekers geven ze echter wel een naam: myokines. Myokines activeren waarschijnlijk het immuunsysteem, remmen ontstekingen en verminderen de kans op kanker.
Myokines kunnen verklaren waarom spierkracht in veel studies samenhangen met een goede gezondheid. Mannen met veel spierkracht hebben bijvoorbeeld veertig procent minder kans op kanker dan mannen met weinig spierkracht. Sterke mannen hebben ook minder kans op suikerziekte en bovendien minder kans op een dodelijke hartaanval dan mannen met weinig spieren.

Gezonder
Eigen Kracht maakt zich al jaren sterk voor het gebruik van krachttraining als instrument om slank te blijven. De instandhouding of toename van de spiermassa is voor iedereen die wil afslanken een effectievere strategie dan lukraak minder eten. Het nieuwe onderzoek levert een extra argument om niet te hongeren, maar te investeren in weerstandstraining. Het is gewoon gezonder.

eigenlijk wisten we dit al :rolleyes:
maar die wetenschappers weten het nu dus ook :D

we zijn goed bezig!!!:p

• Topic Starter Topic Starter
  • #7.302
eigenlijk wisten we dit al :rolleyes:
maar die wetenschappers weten het nu dus ook :D

we zijn goed bezig!!!:p

De zin die mij persoonlijk in de kraam past is:
Als je de wetenschappers mag geloven, dan kunnen gezonde mensen met ernstig overgewicht beter op gewicht blijven dan afvallen :D
Dus heb ik nu een uitstekend smoesje om niet te hoeven afvallen ;)

Het kan overigens allemaal toeval zijn...maar toen ik de eerste keer voor een sportkeuring ging had de arts in eerste instantie een vooroordeel...hij zag een zwaarlijvige man voor zich en ging er vanuit dat ik problemen had met mijn gezondheid wat niet het geval was en nog altijd (gelukkig maar) niet zo is :)...zou het door de (kracht)sport komen?

Jammer van je toch wel sterke traing.
Maar je aanpassingen zullen dat wel verbeteren René.
Goed artikel ook! :D

Ik vind het PL erg leuk. Maar heb er de tijd niet voor om geared te gaan trainen. RAW PL past in mijn strongman voorbereiding, dus waarom niet een keertje.

Mijn 330 deadlift zal volgens mij niet goedgekeurd zijn

Met 800kg (raw) die je recentelijk tilde zou je overigens Nederlands Kampioen PL geworden zijn in de 120+ klasse!!! :cool:

Ja, maar zo makkelijk werkt t natuurlijk ook weer niet he... Alhoewel ik overtuigd ben van Alex's brute kracht, is het niet gezegd dat je dan meteen op een PL wedstrijd op alle onderdelen goedgekeurde beurten neerzet. Als JP bijvoorbeeld een ideale wedstrijd had gedraaid en allemaal nette beurten neer had gezet, had ie ook over de 800 getild...
Overigens doe ik ook mee hoor, bij zo'n RAW wedstrijd.

ik zou ook wel Raw mee doen, is eigenlijk veel leuker!

• #7.311
Ja, maar zo makkelijk werkt t natuurlijk ook weer niet he... Alhoewel ik overtuigd ben van Alex's brute kracht, is het niet gezegd dat je dan meteen op een PL wedstrijd op alle onderdelen goedgekeurde beurten neerzet. Als JP bijvoorbeeld een ideale wedstrijd had gedraaid en allemaal nette beurten neer had gezet, had ie ook over de 800 getild...
Overigens doe ik ook mee hoor, bij zo'n RAW wedstrijd.

Uiteraard is het zo dat men op een PL wedstrijd het buigen, banken en liften strenger beoordeeld dan op een SM wedstrijd...MAAR...ik zie Alex regelmatig trainen bij Haefland...en in zijn log staan ook filmpjes geplaatst...last but not least heeft Alex zelfs de moeite genomen om naar Leon Smeets (bondscoach NPB) te gaan om door Leon te laten beoordelen of zijn buigen powerlift aprove was.
Alex buigt dieper dan menig powerlifter!
Hij doet regelmatig paused bankdrukken en zal ook beslist in staat zijn tot een DL die PLaprove zal zijn. Hij is een keer samen met mij naar Leon geweest en toen kregen we hem zover dat hij mijn benchshirt aantrok...hij drukte meteen 220kg zonder zichtbare moeite...kun je je voorstellen wat dat betekend als hij daarin regelmatig zou trainen?

Ik train inmiddels al ruim 20 jaar...heb velen zien komen en gaan...heb wel talent gezien en nog veel meer wannabees ...maar zelden zo'n talent als Alex...ik overdrijf niet als ik zeg dat ik hem ertoe in staat acht - mits hij zich daar volledig op zou toeleggen en ook in gear zou trainen - dat een totaal van 1000kg (wat slechts 2 Nederlanders tot op heden hebben laten zien: Cees de Vreugd en Siem Wulfse) mogelijk is! :)

---------- Toegevoegd om 21:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:55 ----------

Wat betreft de liefhebbers van rawpowerlifting...ik wil niemand teleurstellen maar ik organiseer géén wedstrijden...dat laat ik veel liever aan de NPB of anderen over die daarvan verstand hebben ;)

Ik weet dat er bij de NPB 15 deelnemers moeten zijn om een wedstrijd doorgang te laten vinden...dus als je minimaal 15 deelnemers weet te vinden die raw aan een PLwedstrijd willen meedoen laat het dan het bestuur weten of maak het aan mij kenbaar dan kaart ik het wel aan :)

Laatst bewerkt:
Uiteraard is het zo dat men op een PL wedstrijd het buigen, banken en liften strenger beoordeeld dan op een SM wedstrijd...MAAR...ik zie Alex regelmatig trainen bij Haefland...en in zijn log staan ook filmpjes geplaatst...last but not least heeft Alex zelfs de moeite genomen om naar Leon Smeets (bondscoach NPB) te gaan om door Leon te laten beoordelen of zijn buigen powerlift aprove was.
Alex buigt dieper dan menig powerlifter!
Hij doet regelmatig paused bankdrukken en zal ook beslist in staat zijn tot een DL die PLaprove zal zijn. Hij is een keer samen met mij naar Leon geweest en toen kregen we hem zover dat hij mijn benchshirt aantrok...hij drukte meteen 220kg zonder zichtbare moeite...kun je je voorstellen wat dat betekend als hij daarin regelmatig zou trainen?

Ik train inmiddels al ruim 20 jaar...heb velen zien komen en gaan...heb wel talent gezien en nog veel meer wannabees ...maar zelden zo'n talent als Alex...ik overdrijf niet als ik zeg dat ik hem ertoe in staat acht - mits hij zich daar volledig op zou toeleggen en ook in gear zou trainen - dat een totaal van 1000kg (wat slechts 2 Nederlanders tot op heden hebben laten zien: Cees de Vreugd en Siem Wulfse) mogelijk is! :)

Ik neem mijn woorden terug :D

• #7.313

Hahaha...dat kon je natuurlijk ook allemaal niet weten ;).
Normaal gesproken heb je overigens groot gelijk...de meeste "powerliftonderdelen" op een SM wedstrijd zouden op "echte" powerliftwedstrijden worden afgekeurd. Maar zoals gezegd...ik zie Alex regelmatig trainen bij Haefland en vind dat het er over het algemeen wel allemaal PLaprove uitziet wat hij doet! :cool:

Ohhhh René, ga door ga door ;)

• #7.315
Ohhhh René, ga door ga door ;)

:roflol: Het mag best wel een keer gezegd worden hoor!
Je bent nogal vrij bescheiden, relativeerd en bent een integer persoon en dat siert je, ik heb minder met blaaskaken die hoog van de toren blazen ;)
Ik heb je al gezien terwijl je nog op de Judomat stond (je wordt niet toevallig 3e op een WK Judo), ook daar was je een ongekend talent. "Jammer" dat jij in NL geboren bent...in het Oostblok of de USA zou je je nergens meer druk over hoeven te maken en je volledig op de sport kunnen focussen!

• #7.316
Voor de liefhebbers van - of geïnteresseerden in powerliftinggear!

Ielja Strik is inmiddels al een tijdje officieel dealer van Inzer in NL...ze hanteerd zeer schappelijke prijzen, daarnaast staat ze altijd met persoonlijk en deskundig advies je met raad en daad bij :)
Ze heeft nu ook speciaal naast haar eigen website www.ieljastrik.nl
een website met inzergear met actuele prijzen :thumbs:

[FONT=trebuchet ms,geneva]www.ieljastriksports.nl[/FONT]

Laatst bewerkt:
:roflol: Het mag best wel een keer gezegd worden hoor!
Je bent nogal vrij bescheiden, relativeerd en bent een integer persoon en dat siert je, ik heb minder met blaaskaken die hoog van de toren blazen ;)
Ik heb je al gezien terwijl je nog op de Judomat stond (je wordt niet toevallig 3e op een WK Judo), ook daar was je een ongekend talent. "Jammer" dat jij in NL geboren bent...in het Oostblok of de USA zou je je nergens meer druk over hoeven te maken en je volledig op de sport kunnen focussen!

Dank je voor het respect René. Mensen die integer zijn en geen probleem hebben waardering te uitten heb ik hoog zitten!!

RAW is leuker en eerlijker, in het topic forumrecords is nu ook per onderdeel een top5 van RAW prestaties gemaakt, geeft gelijk een heel ander plaatje.

Hoezo nou weer leuker en eerlijker? Sorry Rene, ga weer even je log kapen. Ik weet dat deze discussie al honderd keer is gevoerd, maar ik blijf toch elke keer zo moedeloos worden hiervan. Gear is inmiddels al een jaartje of 20/25 toegestaan in de powerliftingwereld. Iedereen heeft de mogelijkheid om met dit spul te trainen en wedstrijden te doen. In de technische reglementen van bonden als de NPB staat exact beschreven aan welke eisen deze gear moet voldoen. Dit is dus voor iedereen hetzelfde. Tot zover het argument dat raw liften eerlijker zou zijn.
Over het andere argument valt zeker te twisten, ik snap dat voor veel mensen raw lifts misschien indrukwekkender zullen zijn dan geared lifts. Maar mensen die alleen raw liften, zouden eens moeten proberen een pak aan te trekken, en dan eens kijken of men er nog steeds zo over denkt. Geared liften is niet makkelijker dan raw liften. Wat gear doet, is ervoor zorgen dat je de ideale bewegingsbaan maakt in je lifts. Als je hier goed in geoefend raakt, zullen hierdoor ook je raw lifts weer omhoog gaan, als je deze op dezelfde manier uitvoert als je geared lifts.
Ik ben zelf alleen maar sterker geworden, en zeker ook raw, sinds ik met gear ben gaan liften, en heb zeker een veel betere form gekregen in mijn lifts.

Ik proef wat emotie.
Het is geen aanval maar een persoonlijke visie van mijn kant, iedereen moet doen waar hij/zij zin in heeft en op welke manier.
Wel bedankt voor je uitleg.

Terug
Naar boven