MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

Hoezo nou weer leuker en eerlijker? Sorry Rene, ga weer even je log kapen. Ik weet dat deze discussie al honderd keer is gevoerd, maar ik blijf toch elke keer zo moedeloos worden hiervan. Gear is inmiddels al een jaartje of 20/25 toegestaan in de powerliftingwereld. Iedereen heeft de mogelijkheid om met dit spul te trainen en wedstrijden te doen. In de technische reglementen van bonden als de NPB staat exact beschreven aan welke eisen deze gear moet voldoen. Dit is dus voor iedereen hetzelfde. Tot zover het argument dat raw liften eerlijker zou zijn.
Over het andere argument valt zeker te twisten, ik snap dat voor veel mensen raw lifts misschien indrukwekkender zullen zijn dan geared lifts. Maar mensen die alleen raw liften, zouden eens moeten proberen een pak aan te trekken, en dan eens kijken of men er nog steeds zo over denkt. Geared liften is niet makkelijker dan raw liften. Wat gear doet, is ervoor zorgen dat je de ideale bewegingsbaan maakt in je lifts. Als je hier goed in geoefend raakt, zullen hierdoor ook je raw lifts weer omhoog gaan, als je deze op dezelfde manier uitvoert als je geared lifts.
Ik ben zelf alleen maar sterker geworden, en zeker ook raw, sinds ik met gear ben gaan liften, en heb zeker een veel betere form gekregen in mijn lifts.

ik ben het niet helemaal met je eens,
of het leuker is is ieder voor zich daar zullen de meningen over verdeeld zijn. ik vind het beide heel leuk, het is allebei heel anders.

Geared liften is ook zeker niet makkelijker, op het begin zelfs een stuk moeilijker, de goeie baan aanhouden, niet toe geven aan je pak.

maar wat je zegt dat geared liften voor iedereen hetzelfde is omdat iedereen er in kan trainen klopt niet helemaal, de een is heel goed in gear de ander niet. maar bij Raw komt het alleen aan op je eigen kracht.
bij gear kan hier heel veel verschil tussen zitten. ik ken 2 geoefende lifters in gear. maar de een haalt dik 50 kilo uit zijn shirt, terwijl de ander er maar zo'n 30 uit haalt. maar zonder shirt zou de uitslag andersom zijn.
dus ja is Raw eerlijker ? ik vind eigenlijk van wel want dan is het echt alleen jou eigen kracht.
maar dit haalt niet weg dat ik in gear liften heel leuk vind, het geeft net dat beetje extra aan het powerliften, net iets meer techniek. en het onderscheid het powerliften van de gewone mensen die de oefeningen bij hun fitness training doen.

Ik proef wat emotie.
Het is geen aanval maar een persoonlijke visie van mijn kant, iedereen moet doen waar hij/zij zin in heeft en op welke manier.
Wel bedankt voor je uitleg.

Haha, nee zo emotioneel was het niet bedoeld, maar ik hoor dit soort verhalen zo vaak, dat ik het af en toe eens nodig vind om er tegenin te gaan..

ik ben het niet helemaal met je eens,
of het leuker is is ieder voor zich daar zullen de meningen over verdeeld zijn. ik vind het beide heel leuk, het is allebei heel anders.

Geared liften is ook zeker niet makkelijker, op het begin zelfs een stuk moeilijker, de goeie baan aanhouden, niet toe geven aan je pak.

maar wat je zegt dat geared liften voor iedereen hetzelfde is omdat iedereen er in kan trainen klopt niet helemaal, de een is heel goed in gear de ander niet. maar bij Raw komt het alleen aan op je eigen kracht.
bij gear kan hier heel veel verschil tussen zitten. ik ken 2 geoefende lifters in gear. maar de een haalt dik 50 kilo uit zijn shirt, terwijl de ander er maar zo'n 30 uit haalt. maar zonder shirt zou de uitslag andersom zijn.
dus ja is Raw eerlijker ? ik vind eigenlijk van wel want dan is het echt alleen jou eigen kracht.
maar dit haalt niet weg dat ik in gear liften heel leuk vind, het geeft net dat beetje extra aan het powerliften, net iets meer techniek. en het onderscheid het powerliften van de gewone mensen die de oefeningen bij hun fitness training doen.

Iedereen zijn eigen visie natuurlijk. Ik ben van mening dat in principe iedereen geared moet kunnen liften, en als de 1 er slechter in is dan de ander, dan maakt ie, in mijn ogen, gewoon minder goed gebruik van de gear. Het kost ook nogal wat trainingen om het goed onder de knie te krijgen.

Iedereen zijn eigen visie natuurlijk. Ik ben van mening dat in principe iedereen geared moet kunnen liften, en als de 1 er slechter in is dan de ander, dan maakt ie, in mijn ogen, gewoon minder goed gebruik van de gear. Het kost ook nogal wat trainingen om het goed onder de knie te krijgen.

ik ben het aan de ene kant ook wel met je eens, maar toch zal er altijd verschil blijven tussen de lifters hoeveel ze uit hun gear halen. de 2 lifters waar ik het over had zijn allebei goed getrainde lifters in zowel gear als Raw. maar of het eerlijk is of niet dat blijft denk ik een eeuwige discussie en zal iedereen zijn eigen visie op hebben zoals je al zij. ik vind het allebei heel leuk dus zal het ook allebei blijven doen. het is zoiezo ook niet meer weg te denken in de sport.

• Topic Starter Topic Starter
  • #7.324
Raw or Gear, that's the question...;)
Het wil de gemoederen regelmatig nogal bezig houden.
Ik word regelmatig met de wildste verhalen geconfronteerd...de één meent dat je effies een "pakkie" aantrekt en meteen 50kg meer drukt, buigt of tild en de ander gaat zelfs zo ver en steld het op één lijn met het gebruik van AAS :eek:. Tymboo heeft alreeds terecht duidelijk gemaakt dat het tillen in gear niet zo simpel is als het uitziet, het heeft vaak jaren nodig om het maximale uit je gear te halen. Niet iedereen heeft het geduld hiervoor en ook niet de mogelijkheden want je bent als je in gear traind aangewezen op anderen die je daarbij willen èn kunnen helpen. Ik vind het gebruik van gear verder niet "unfair"...het is immers zoals Tymboo terecht opmerkt toegestaan en bij de IPF/NPB aan strenge regels onderworpen. Ik heb geen enkele problemen met rawwedstrijden en doe daar ook aan mee, maar als wedstrijdbankdrukker heb ik een bepaalde doelstelling en dat is zoveel als mogelijk kilo's drukken binnen het raamwerk van de regels van de bond waarvoor ik druk.

Je kunt aan wedstrijden meedoen met twee verschillende instellingen...1) vooral een wedstrijd tegen jezelf houden en proberen je PR te verbreken waarbij het voor jou er verder niet veel aan toe doet wat de anderen drukken of 2) je wil serieus de competitie aangaan met anderen en gaat ervoor om meer dan anderen in jouw klasse te drukken. Als nummer 2 op jou van toepassing is kom je er niet onderuit om als je aan de powerlift- en/of bankdrukcompetitie wilt meedoen in gear te gaan liften.
De verhouding tussen raw en gear zijn normaal gesproken nauwelijks te overbruggen. Op nationaal niveau zie je nog wel incidenteel dat atleten raw meedoen, internationaal (EK, WK) heb ik nog geen één rawlifter kunnen ontdekken! By the way...wat is "fair"...is het fair dat iemand met lange armen een beduidend grotere rom heeft dan iemand met korte armpies?
Zo gezien zouden we dus ook effies de afmetingen van de ledematen van iedereen moeten gaan opmeten en daar een of andere berekening voor moeten gaan maken...want lange armen zijn dan wel een voordeel bij DL, maar een nadeel bij het bankdrukken!

Vandaag ook nog getraind bij Haeflandsport (medium benchpress day).

Bench Press:
20x20, 3x5x70, 5x100, 5x130, 5x135, 5x140, 5x142,5 & 5x145kg.

Latt Pull Down:
20x60, 10x80, 5x5x100 & 20x75kg (repout).

Comment:
Het banken op die manier op de lichte dag valt wel in de smaak...geleidelijk het gewicht met kleine stapjes verhogen. Ik had een jonge sporter (17 jaar bleek hij te zijn) gevraagd of hij me wilde helpen...ik vroeg hem of hij als ik de halter op mijn borst had liggen één-en-twintig hardop wilde zeggen, waarna ik vervolgens de halter pas omhoog zou drukken. Motiveerd altijd als iemand anders teld ;)

Ik wilde ook nog wat shoulderpress doen, maar kreeg toen ik met 50kg begon een pijnscheut in mijn schouder...vreemd met banken nergens last van...ben toen niet verder gegaan. Werd ook nog geconfronteerd met een verhaal van een sporter die last had van een slijmbeursonsteking aan zijn schouder...daar wordt je niet bepaald vrolijk van. Ik denk dat het banken wat ik doe ook wel genoeg is (tot op heden heeft dat gewerkt)...ben als de duvel bang voor blessures omdat ik weet dat dat me enorm terug zou gooien en de weg terug heel erg moeilijk is. Als ik me beperk tot banken en wat pulldowns heb ik nergens last van en voel ik me prima!:)
Dus gewoon de "Theo van de Laan" methode ;)
Hij kwam met deze methode tot ruim 250kg!
En ik heb gewoon het idee dat less=more voor mij het beste werkt.

Volgende week dinsdag ook weer een niet al te zware training (de shirted training op maandag komt te vervallen) en zaterdag 12 maart dan mijn zwaartste training voor het NK.

By the way...wat is "fair"...is het fair dat iemand met lange armen een beduidend grotere rom heeft dan iemand met korte armpies?
Zo gezien zouden we dus ook effies de afmetingen van de ledematen van iedereen moeten gaan opmeten en daar een of andere berekening voor moeten gaan maken...want lange armen zijn dan wel een voordeel bij DL, maar een nadeel bij het bankdrukken!

Je hebt al zoiets als Wilks punten voor de eerlijkheid van body weight en zo omstreeks het eind van deze maand komt er ook zoiets voor de lengte van de armen, weet nog niet hoe het gaat heten.

Je hebt al zoiets als Wilks punten voor de eerlijkheid van body weight en zo omstreeks het eind van deze maand komt er ook zoiets voor de lengte van de armen, weet nog niet hoe het gaat heten.

Ha! Gerechtigheid!1!
Dan kan ik mijn vriendin eindelijk goed onderbouwd duidelijk maken dat ik gelijk presteer aan iemand met een 30 cm slagzwaard met de omtrek van een cola blikje!

Ow wacht, het ging over wat anders...

Als je vriendin daar behoefte aan heeft Anton, dan moet je ze maar zo snel mogelijk terug brengen naar de dierentuin! :D

• #7.329
Wat kan het thema "afmetingen" toch voor een plezante gespreksstof zorgen ;)

Wat ik ermee wilde aanduiden is dat het gewoon onzinnig is om overal "formules" voor te gaan bedenken. Men doet vrijwillig mee aan een wedstrijd, je bent op de hoogte van de regels en men moet achteraf gewoon niet zeuren dat iemand anders gewonnen heeft omdat ie beter in shirt kon drukken of kortere armen heeft...hij was gewoon sterker en jij was gewoon zwakker!
Als ik me niet kan vinden in de regels, doe ik niet mee, klaar.
Zoek dus geen uitvluchten of smoesjes...gewoon harder trainen en niet klagen over gear en de beperkte rom van sommige anderen :p

Ik zal effies een voorbeeld geven...er worden ook wedstrijden georganiseerd waarbij je zo vaak als mogelijk je eigen BDW moet drukken. Als ik me er echt op zou gaan toeleggen tijdens trainingen om zoveel als mogelijk reps te gaan drukken zou ik uiteindelijk wellicht een stuk of 10 reps gehaald krijgen met zo'n 150kg. Er zullen echter beslist sporters meedoen die beduidend lichter zijn en zeker 20-30 reps met hun BDW kunnen maken :cool:.
Ik kan dan achteraf gaan zeuren...maar dat zou zeer onsportief zijn!
Als je meedoet aan een wedstrijd vergewis je je normaal gesproken van te voren over de regels, en als het me niet aanspreekt doe ik ik gewoon niet mee...klaar! :)

Laatst bewerkt:
  • #7.330
Vandaag mag Joanne Schaefer haar "kunstje" laten zien op onderstaande wedstrijd, haar pr staat op 202,5kg (WR).
Zij was overigens de 1e vrouw die op dopinggecontroleerde wedstrijden meer dan 200kg deed banken! :eek:
Ik hoop dat ze in vorm is! Ze zou me zo snel als mogelijk informeren over de uitslagen.

Arnold Classic Bench Press (4-6 maart)
"The Battle to be the Bench King/Queen"

Laatst bewerkt:
ik ben benieuwd wat ze gaat presteren :)

• #7.332
Laten we maar "duimen" voor haar ;)

Het is natuurlijk van prestigieuze betekenis als je voor deze wedstrijd wordt uitgenodigd...alleen hen die op mondiaal niveau presteren zijn er "welkom" :cool:.

• #7.333
Vrees dat iets niet goed is gegaan met het bankdrukken van Joanne...
Ik kan me vergissen, maar bij powerliftingwatch zag ik bij de uitslagen achter haar naam als resultaat 0 staan...:(

http://www.powerliftingwatch.com/node/18269

• #7.334
Ik kreeg net toevallig het bevestigende mailtje van Piet Strolenberg, de coach van Joanne. Joanne is inderdaad uitgebomd :(. Haar 3 openingsbeurten met 185kg werden afgekeurd omdat Joanne haar rechteram onvoldoende gestrekt kreeg. Dit is voor Joanne natuurlijk een grote teleurstelling.
Het is extra zuur als je op zo'n prestigieuze wedstrijd niet naar behoren weet te presteren. 28 mei is het WK BD in Sölden (Oostenrijk) en daar zal ze ervoor gaan om "revanche" te nemen!

• #7.335
Ik kwam deze gedateerde, maar interessante nieuwsbrief tegen op de site van www.eigenkracht.nl

Is dopinggebruik onder begeleiding van een arts de oplossing?
19 februari 2002
Bekend is dat het grootste deel van de dopinggeduide middelen uit de illegale handel wordt verkregen. Naar schatting is 60-70% daarvan niet authentiek. Je weet dus niet zeker wat erin zit. Bovendien wordt veel geëxperimenteerd met allerlei kuren. Het lijkt dan logisch dat dopinggebruik onder begeleiding van een arts mogelijk zou moeten zijn, want dan worden de hierboven genoemde problemen aangepakt.

Dopinggebruik onder medische begeleiding lijkt op het eerste gezicht 'de oplossing'. Het is echter de vraag of het 'dopingprobleem' zo eenvoudig opgelost kan worden. We zullen wat langer stil bij een aantal aspecten waaruit blijkt dat dopinggebruik onder doktersbegeleiding niet de oplossing biedt die velen ervan verwachten. Voor alle duidelijkheid bedoelen we hier het voorschrijven en toedienen van doping door een arts.

Gedragsregels
In Nederland hebben artsen afgesproken dat ze het gebruik van doping niet begeleiden. De exacte afspraak luidt: 'De arts die benaderd wordt door een gezonde sporter met het verzoek dopinggeduide middelen voor te schrijven, dient op dit verzoek afwijzend te reageren'. Onderzoek heeft bovendien uitgewezen dat artsen weinig weten van doping. Zo gaf meer dan 90% van de huisartsen aan weinig kennis te hebben van middelen, doseringen en combinaties.

Alleen therapeutische doseringen
Verder….denk niet dat de arts het kuurschema en de middelen van de dealer gaat injecteren! De arts zal zich houden aan de dosering die op de bijsluiter staat (therapeutische dosis). Simpelweg omdat er wetenschappelijk onderzoek gedaan is met deze doseringen. Het is ongeoorloofd hogere doseringen te gaan toedienen, zeker in combinatie met andere middelen. De effecten zijn niet te voorspellen! Voor een zware kuur hoef je dus niet bij je arts aan te kloppen.

Doping geen onderdeel van krachtsport
Sport, of dat nou schaken, voetbal of fitness is, moet plezierig zijn. Je moet er een lekker gevoel van overhouden. Dopinggebruik, of nog sterker, het begeleiden van dopinggebruik zal een dermate zware stempel op het imago van de krachtsport drukken, dat het aantal sporters en ook de waardering ervoor terug zal lopen. Want wie wil er deelnemen aan een 'patiëntensport', waarbij je al na een korte trainingsperiode in de wachtkamer van de arts zit? We zijn toch niet ziek? Liefhebbers van de sport brengen hun tijd liever door tussen het ijzer dan in de wachtkamer van de arts. Gelukkig zijn er nog steeds genoeg sporters die bloed, zweet en tranen voor hun training over hebben.

Lichamelijk onderzoek
Artsen schrijven zonder een medische indicatie géén middelen en kuurschema's voor en zetten ook géén injecties. Maar kan je arts dan helemaal niks voor je betekenen?
Middels gezondheidscontroles kunnen allerlei bijwerkingen, die je normaal niet ziet of bemerkt inzichtelijk worden gemaakt. Realiseer je als dopinggebruiker wel dat je dan met 'de billen bloot' gaat. De resultaten zullen er niet om liegen en de bijwerkingen kunnen confronterend zijn. De resultaten van dit soort gezondheidscontroles zullen dus eerder reden zijn om met dopinggebruik te stoppen.

Bloed, zweet en tranen
Je ziet dat een voor de hand liggende oplossing niet het gewenste resultaat geeft. Gebruik van doping is slechts een tijdelijke oplossing, aangezien de dikker wordende spieren na verloop van tijd toch weer zullen afnemen. Beter is om je doelen bij te stellen en je te concentreren op een uitgekiend trainingsprogramma, voldoende herstel, optimale voeding en trots te zijn op je prestatie.

Laatst bewerkt:
Ik weet dat je hier veel tegenwind krijgt van je standpunt tegen doping, dus ik hoop dat het je motiveert dat ik uit jouw standpunten veel motivatie uit haal.

Ik zal wel sterker zijn geweest met steroïden en dergelijke, en ook veel sneller. Maar ik zal er traag en zonder ook wel geraken! Bij deze heb je hopelijk wat steun bij gekregen!

• #7.337
Ik weet dat je hier veel tegenwind krijgt van je standpunt tegen doping, dus ik hoop dat het je motiveert dat ik uit jouw standpunten veel motivatie uit haal.

Ik zal wel sterker zijn geweest met steroïden en dergelijke, en ook veel sneller. Maar ik zal er traag en zonder ook wel geraken! Bij deze heb je hopelijk wat steun bij gekregen!

Thnx Girovaki, dat doet me echt plezier om te lezen! :)

Verstandig dat je ook liever je tijd tussen het ijzer i.p.v. in de wachtkamer van een arts verbrengt ;)

Wat betreft tegenwind...tis net als met fietsen...je kunt twee dingen doen als je tegenwind hebt met fietsen...afstappen of harder doortrappen...ik behoor tot de laatste categorie! :D

• #7.338
Medium Bench Press Day (Haeflandsport).

Bench Press: 20x20, 3x5x70, 5x100, 5x130, 5x140 & 3x5x150kg.

Latt Pull Down: 20x60, 10x80 & 6x6x100kg.

Face Pulls: 3x15.

Comment:
Gisteren was de sportschool dicht, en ook Leon was elders zodoende vandaag getraind (zonder shirt) en er een medium training van gemaakt.
Max Blezer was erg behulpzaam...hij riep altijd één-en-twintig of Press en was ook alert op mijn techniek. Het viel hem op dat mijn ademhaling bij de 1e rep goed was (diep ademhalen en dan pas laten zakken) maar bij de volgende reps tijdens het zakken adem haalde. En dat is eigenlijk niet de bedoeling. Dus voor iedere rep "boven" effies diep ademhalen en dan pas laten zakken, houdt beter de spanning op de body. Thnx Max voor je alertheid! :thumbs:

Zaterdagmiddag dan de "generale repetitie" bij gewichthefvereniging Helios in Simpelveld wat mijn zwaarste training voor het NK zal worden.
Ben benieuwd wat erin zit...en of het er ook uitkomt ;)

Laatst bewerkt:
Graag gedaan René ;)

Mooi man, sterk die 3x5. Niet te nerveus worden he, René ;)

Terug
Naar boven