jorg88
Competitive Bodybuilder
- Waardering
- 50
- Lengte
- 1m72
- Massa
- 70kg
Hoezo nou weer leuker en eerlijker? Sorry Rene, ga weer even je log kapen. Ik weet dat deze discussie al honderd keer is gevoerd, maar ik blijf toch elke keer zo moedeloos worden hiervan. Gear is inmiddels al een jaartje of 20/25 toegestaan in de powerliftingwereld. Iedereen heeft de mogelijkheid om met dit spul te trainen en wedstrijden te doen. In de technische reglementen van bonden als de NPB staat exact beschreven aan welke eisen deze gear moet voldoen. Dit is dus voor iedereen hetzelfde. Tot zover het argument dat raw liften eerlijker zou zijn.
Over het andere argument valt zeker te twisten, ik snap dat voor veel mensen raw lifts misschien indrukwekkender zullen zijn dan geared lifts. Maar mensen die alleen raw liften, zouden eens moeten proberen een pak aan te trekken, en dan eens kijken of men er nog steeds zo over denkt. Geared liften is niet makkelijker dan raw liften. Wat gear doet, is ervoor zorgen dat je de ideale bewegingsbaan maakt in je lifts. Als je hier goed in geoefend raakt, zullen hierdoor ook je raw lifts weer omhoog gaan, als je deze op dezelfde manier uitvoert als je geared lifts.
Ik ben zelf alleen maar sterker geworden, en zeker ook raw, sinds ik met gear ben gaan liften, en heb zeker een veel betere form gekregen in mijn lifts.
ik ben het niet helemaal met je eens,
of het leuker is is ieder voor zich daar zullen de meningen over verdeeld zijn. ik vind het beide heel leuk, het is allebei heel anders.
Geared liften is ook zeker niet makkelijker, op het begin zelfs een stuk moeilijker, de goeie baan aanhouden, niet toe geven aan je pak.
maar wat je zegt dat geared liften voor iedereen hetzelfde is omdat iedereen er in kan trainen klopt niet helemaal, de een is heel goed in gear de ander niet. maar bij Raw komt het alleen aan op je eigen kracht.
bij gear kan hier heel veel verschil tussen zitten. ik ken 2 geoefende lifters in gear. maar de een haalt dik 50 kilo uit zijn shirt, terwijl de ander er maar zo'n 30 uit haalt. maar zonder shirt zou de uitslag andersom zijn.
dus ja is Raw eerlijker ? ik vind eigenlijk van wel want dan is het echt alleen jou eigen kracht.
maar dit haalt niet weg dat ik in gear liften heel leuk vind, het geeft net dat beetje extra aan het powerliften, net iets meer techniek. en het onderscheid het powerliften van de gewone mensen die de oefeningen bij hun fitness training doen.

. Tymboo heeft alreeds terecht duidelijk gemaakt dat het tillen in gear niet zo simpel is als het uitziet, het heeft vaak jaren nodig om het maximale uit je gear te halen. Niet iedereen heeft het geduld hiervoor en ook niet de mogelijkheden want je bent als je in gear traind aangewezen op anderen die je daarbij willen èn kunnen helpen. Ik vind het gebruik van gear verder niet "unfair"...het is immers zoals Tymboo terecht opmerkt toegestaan en bij de IPF/NPB aan strenge regels onderworpen. Ik heb geen enkele problemen met rawwedstrijden en doe daar ook aan mee, maar als wedstrijdbankdrukker heb ik een bepaalde doelstelling en dat is zoveel als mogelijk kilo's drukken binnen het raamwerk van de regels van de bond waarvoor ik druk. 

.